Tänkt sedan slutet på sommaren att jag skulle skaffa mig ett vinterprojekt då min sommarbil hamnat på en loge över vintern.
Kom över en S70 T5 som blivit "lagom" krockat av ett rådjur. Dessvärre har karossen grymt mycket repor, skavanker och rost. Planen är att åtgärda all ytrost, fräsha upp invändigt och självklart laga krockskadan och se över det maskinella.
Efter det blir det att montera coilovers, bredda bakskärmar och montera fälgar som kostar mer än bilen.
Första stoppet hos en polare innan hemgång mot garaget.
Utanför garaget.
Fann en donatorbil på Jönköpings Bildemontering "JB" som lyckligtvis ligger 5 minuter från hem. Kommer plocka höger bakdörr, förardörr, front, vänster framskärm och huv.
Det ända jag saknar utöver det är höger framskärm som redan var plockad.
Har fått på nya skärmen samt huven och börjat fila bort rosten. Den "nya" huven var rak och fin i skillnad från den gamla, dessvärre hade det påbörjad rost i framkant.
Bakskärmen, definitivt inte så frisk men det ska de bli ändring på.
Påbörjar att räkna gent emot ET på fälgen och ET på bilen för att sedan räkna ut hur mycket jag behöver bredda för att få det kant i kant. Mallar sedan ut på ett ungefär hur jag vill att det ska se ut och hur jag ska bygga.
Var tvungen att dela med mig av denna bild på mitt nya "kontor" då jag älskar utseendet redan nu.. Vänta bara tills man lägger ner lite energi där också så kommer det bli som en dröm!
Godis kom hem i veckan, coilovers! kliade självklart i fingrarna så avbröt allt som har med slipning och lagning att göra och började montera dem direkt.
Kommer inte att sätta storm på bilen, har bara mycket olika fälg hemma.
Satt tydligen sänkfjädrar runtom på bilen, inget jag lagt märke till!
Tog mig en halv lördag kväll att plocka isär stötdämparna för att komma åt fjäderbenslagring och säte. Visar sig tillslut att jag inte behöver använda fjädersätet alls. Då hade jag redan spenderat 1,5 timmar att försöka plocka bort ett som var fastrostat.
Har glömt att visa att krockskadorna är självklart åtgärdade. endast fronten som har en liten spricka kvar.
En sista bild på den nysänkta bilen, bryggmästaren hjälpte till mot slutet.
Fick för mig att jag skulle foliera backspegelkåporna då jag hade lite blank kolfiberfilm liggandes.
Då backspeglarna på båda sidor skavda finns det inget att förlora.
Är inte riktigt nöjd med resultatet men definitivt bättre än innan. Antingen får det sitta kvar eller så blir det är plocka bort backspegeln och hellackera den, inklusive den gråa plasten såklart.
Måttade in lite MK18, dock är det inte fälgen jag tänkt att köra tillslut, men fälgen jag ska ha i slutändan har ett snarlikt ET och utformning. Strax efter denna bliden blev tagen beslutade jag mig om att plocka bort hjälpfjädrar också för att sänka maximalt.
Slet ut högerbakdörr då jag införskaffat mig en ny. Fick lära mig att det är ett helvete att byta ut dörrar själv. Men efter mycket svett och tårar lyckades jag få den på plats. Gamla dörren hade också en tendens att gå i baklås samt en glaciärspricka till repa på hela lacken.
Ny dörr på plats, allt som kvarstår är finjusteringar och plocka bort toningsfilmen.
Sista steget på coilsen är klart, såklart så är gick de klena bultarna sönder när jag skulle låssa dem. Blev att borra ut och montera nya och fräscha grejer istället.
Blev riktigt bra! Lagom sänkning för mitt ändamål!
1.4 cm från fälg till skämkant.
Återgår till att slipa och laga rost. Använder mig av biltemas "rostätare" sedan tänkte jag lägga rostskyddprimer ovanpå det. sedan bygga breddningen på en säker grund.
Vart dålig på att uppdatera nu under jul och nyår pga att jag har både vart sjuk och börjat ett nytt jobb som bilvårdstekninker. De goda nyheterna är att jag inhandlat fälgar. Blev ett par AXE Racesport som är direktborrade till volvo.
10x17 ET 25 bak och 8,5x17 ET 25 fram.
Har även påbörjat breddningen bak med hjälp av många lager rostskydd sedan fogskum som grund. Sen fortsätter det med olika lager spackel och lack utöver det. Hoppas på ett toppen resultat.
Har inte hänt så mycket på sista tiden, men något har jag ändå gjort. Fler bilder på breddningsarbetet. mycket tid kommer läggas på symmetrin i det hela då det inte är plåt jag arbetar med. men här kommer fler bilder.
Höger sida börjar ta form med.
kliar i fingrarna när materialet hårdnar.
Fler bilder på vänster sidan innan jag började justera ytan.
Händer inte allt förmycket visuell skillnad. Fick förfrågan av @pontiac_firebird72 hur det kommer se ut fram mot hundbenet så bifogar bilder på det.
Har några steg kvar nu innan lack, tog nyligen bort formen som jag använt mig utav (skum och wellpapp).
Har också monterat en ny regplåtsanordning för att få en så ”clean” look som möjligt. Den styrs med fjärrkontroll, men funderar på att sätta en vanlig fysisk switch inne i bilen också för syns skull. Här är länk till klippet.
Våren börjar närma sig med stormsteg, tanken är att bilen ska bli 100% klar innan jag plockar ut min sommarbil. Grunden är slipad lackad och klar och resultatet blev ungefär som jag hade förväntat mig.
Lyckades komma över ett par R-Bromsok! Det känns nästan lite överdrivet för detta ändamål men, vafan.. varför inte!
Uppdatering kommer inom kort igen för nu går det undan!
Tyvärr blev färgen inte helt riktigt enligt färgkod, o blev på tok för turkos av någon anledning. Kommer nog bli att jag lämnar in på lackfirma för att få det 100%. Men just nu ska innerskärmarna göras om, lyktor bytas ut och annat pyssel.