Köpråd: Större familjekombi för max 15000

Rutilus
2 december 2017 · 46 Inlägg

Hej på er.

Jag har bestämt mig för att sälja min VW Passat TDI 4motion 08 då driftkostnaden är lite för hög för mig som universitetsstudent.

Målsättningen är att inte köra så mycket bil till vardags så fokus ligger på att den ska ha en låg ägande kostnad och självklart gärna låg driftkostnad. Dieselbilar är uteslutna. Budgeten ligger på max 15000kr. Jag är ingen expertmekaniker men har inga större problem att skruva själv.

Men jag och min sambo behöver hyfsat stor en kombi med ganska mycket utrymme då vi har en hund och fritidsintressen som kräver endel biltransporter med mycket utrustning. Den ska även orka dra ett båtsläp.

Bilarna som jag själv går och funderar över är följande.

Volvo V70
VW Passat
Skoda Octavia
Ford Mondeo
Toyota Avensis

Rent spontant känns det lite som att dem 3 nedersta kommer att bli lite mer bil för pengarna? Har däremot ingen erfarenhet av dessa märken eller modeller. Så ge gärna feedback på för och nackdelar med dem olika modellerna samt vanliga fel. Eller om ni  har någon annan rekommendation så släng med den.

Tack på förhand!
/Mattias

Presidento Of World
2 december 2017 · 3 306 Inlägg

Ett bra tips är Opel Vectra kombi med 2.2 150hk,beroende på körsätt så drar den 0.7 blandat (om inte man kör som en biltjuv)

Rymlig bil ex större än V70 på alla fronter rymmer mer än passat och enligt mig mycket pålitligare än en passat med bensinmotor

Rekommenderar även avensis som nämnts.


Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Vectra Kombi http://www.blocket.se/vi/76849098.htm

Senast redigerat av MrMaz (2 december 2017)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Rutilus
2 december 2017 · 46 Inlägg

Tack så mycket dem har jag faktiskt inte kollat på. Ska ta och läsa på mer om dem.

Jag är medveten om att passaten är den minsta bilen i listan ovan. Enligt specifikationer som jag fått från nätet ska den endast rymma 496liter medans övriga ska rymma mellan 520 och 570. Passaten jag har idag ska enligt samma källa rymma 603liter så det känns som skillnaden kan bli för stor där.

Är däremot inte helt hundra på hur säkra dessa siffror är V70 mellan 97-00 ska rymma 569L medans V70 mellan 00-04 endast ska rymma 481L. Är det så stor skillnad på dem?

Amazon_123GT Driifter;)
2 december 2017 · 1 630 Inlägg

Mondeo mk3 00-06 har en 05a själv med 2.0 bensin större än v70 både invändigt och bagaget billigare skatt och ingen kamremsbyte på den då den har kedja. Billigare skatt än v70 in med.

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Knugcab
2 december 2017 · 5 111 Inlägg

Mercedes E-klass 96-02 är en storlastare som heter duga, med driftsäker mekanik, däremot bedrövligt rostskydd.... Hittar man någon som klarat sig utan det bruna guldet så är det mycket bil för pengarna, trevlig att köra också.....

Opel Omega 94-03, också en stor och rymlig bil till kaffepengar, har inga större erfarenheter av den, däremot av modellen före som i mångt och mycket är en liknande konstruktion, och den fungerade bra och var även den en riktigt fin bil att köra, har även för mig att generationen 94-03 (Omega B) inte rostar lika grönjävligt heller.

Hade själv haft svårt att utesluta dessa två ur mina sökningar tror jag åtminstone.

Spontantanke på bil jag själv har noll erfarenhet av dock - Saab 9-5?

Senast redigerat av Knugcab (2 december 2017)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Muttley
2 december 2017 ·

Volvon hade jag valt bort om du vill ha låg driftkostnad.  Dricker för mycket.

Avensis hade jag satsat på av de nämnda modellerna.  Passat är väl ok men kan bli dyr.

Hur tung båt gäller det?

15 000 så får du räkna med att skruva en del. Och får en bonus om du slipper.

Mrsaab99turbo
3 december 2017 · 103 Inlägg

Föreslår SAAB 9-5 kombi med 2,0 liters motorn. Årsmodell 2004 eller senare som har bättre vevhusventilation. Bör gå att hitta en fin, gärna med Vector-paket för högst 15000kr. nackdel är att skatten är relativt hög på äldre och större bilar.
Rost förekommer på hundben, bagagelucka och tanklock men annars en allmänt bra och prisvärd bil

Mack855
3 december 2017 · 1 354 Inlägg

Tänkte också föreslå Saab 9-5. Vi har en V70 och en 9-5. Saaben är betydligt större än volvon i alla lägen, kupén o bagaget.

Vi har en 2.3T automat och den dricker faktiskt mindre än Volvon. Båda bilarna körs på miles 98. Volvon ligger på 0,89 blandad körning och saaben 0,8 blankt. Vid långkörning kommer jag dock ner på 0,7 på volvon. Dock så är siffrorna vi fått på saaben väldigt bra gentemot vad den enligt transportstyrelsen drar.

Som någon annan skrev skatten på bilar i den klassen ligger lite högre än dagens moderna bilar. För Ford och andra bilar tänker jag inte uttala mig men för Saab och Volvo ligger den ganska högt beroende på hur man ser på saken.

panda666
3 december 2017 · 4 228 Inlägg

Sorry men vetifan om ja skulle satsa på en saab, tycker personligen inte dom är byggda alls bra, känns som varje gång jag kör en att den håller på rasar ihop på plats. Känns inte alls färdigbyggda, Känns som att nånting saknas. Bara mina cents.

Skulle rekommendera nått japanskt, Vad som helst från toyota/honda/mazda/mitsubishi hållet, finns massor av kombis. Då ts ska lägga ut så lite pengar och antar att hen vill också inte ha bekymmer skulle ja kolla på nått sånt.

Rutilus
3 december 2017 · 46 Inlägg

Jag är medveten om att bilar i denna prisklass innebär att jag kommer få skruva på dem. Och jag har tillgång till verktyg så jag klarar av dem flesta enklare reparationer på plats.

Saab 9-5 har varit i åtanke men uteslöts då dessa enligt uppgifterna jag lyckades hitta hade litet bagage i förhållande till kostnad.
Men här kan jag ha fel. Finns det någon bra hemsida för detta? Dem jag kollat verkar sådär...

När det gäller skatten på bilar i storlek
9-5,V70 och mondeo så är den ungefär den samma någon hundring i skillnad så där spelar

Men har nog redan mer eller mindre uteslutit V70 och Passat då jag anser att andrahands värdet är för högt till vad man får i dem här prisklasserna. Även om jag tycker det är väldigt fina bilar.

Jag ska ta en titt på Opel omega och Mercedes som du tipsar om @Kungcab

Rutilus
3 december 2017 · 46 Inlägg

Är verkligen Fordarna så utsatta för rost sett flera väldigt fina på blocket till bra pris och som inte gått långt

Hur mycket mindre är Focus än Mondeo. (Typ V40/V70?)

xXSammy
3 december 2017 · 6 566 Inlägg

Rutilus skrev:
Är verkligen Fordarna så utsatta för rost sett flera väldigt fina på blocket till bra pris och som inte gått långt

Hur mycket mindre är Focus än Mondeo. (Typ V40/V70?)

De som dödar Ford Mondeo är bromsoken bak eller länkarmarna bak, folk vill inte lägga ut pengarna så de skrotar bilen istället.
Rosten i infästningar och bärande är mest ytrost. Dörrarna kan inte så vackra ut heller på de tidiga modellerna (2001-2003)

Håller bättre än V70 och lastar liknande, om inte bättre.

De/Dem
Presidento Of World
3 december 2017 · 3 306 Inlägg

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Omega kombi http://www.blocket.se/vi/76125785.htm

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
3 december 2017 ·

xXSammy skrev:

Rutilus skrev:
Är verkligen Fordarna så utsatta för rost sett flera väldigt fina på blocket till bra pris och som inte gått långt

Hur mycket mindre är Focus än Mondeo. (Typ V40/V70?)

De som dödar Ford Mondeo är bromsoken bak eller länkarmarna bak, folk vill inte lägga ut pengarna så de skrotar bilen istället.
Rosten i infästningar och bärande är mest ytrost. Dörrarna kan inte så vackra ut heller på de tidiga modellerna (2001-2003)

Håller bättre än V70 och lastar liknande, om inte bättre.

Jag upplevde att vår Mondeo mk3 var mer lättlästad och överlag rymligare än V70N som också nyttjats med samma barnstol och barnvagn.
En annan bonus för den som kör med barnstol är att Mondeon har isofix i baksätet medans detta måste eftermonteras på V70N.
Isofixfästena på Mondeon är inte utmärkta utan dom känner man under klädseln i baksätets ryggstöd. Ett litet snitt med en brybladskniv långt ned strax under bygeln så är dom brukbara samt snittet syns inte när stolen demonteras. Fordverkstaden hjälper annars gärna till att montera guiderna på ett snyggt vis.

Utmarks-Loke
3 december 2017 · 5 809 Inlägg

Volvo 745? Jo, jag vet att de är fula och dricker mycket bensin men om man bara är ute efter en billig och stor kombi och inte skall köra så mycket så kan det funka

Rutilus
3 december 2017 · 46 Inlägg

MrMaz skrev:
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Omega kombi http://www.blocket.se/vi/76125785.htm

Jag såg den. Däremot lite utanför budget, men det kanske kan diskuteras. Lite konstigt däremot att den legat ute så länge. 6 ägare hade den även haft. Vilket jag i alla fall anser vara otroligt mycket på 9-10K mil. Behöver ju däremot inte vara något dålig. Känns bara lite konstigt.

xXSammy
3 december 2017 · 6 566 Inlägg

När någon skriver "Ingen rost" på en 17 år gammal bil som har benägenhet att rosta är lite mera konstigt

De/Dem
Presidento Of World
3 december 2017 · 3 306 Inlägg

Rutilus skrev:

MrMaz skrev:
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Omega kombi http://www.blocket.se/vi/76125785.htm

Jag såg den. Däremot lite utanför budget, men det kanske kan diskuteras. Lite konstigt däremot att den legat ute så länge. 6 ägare hade den även haft. Vilket jag i alla fall anser vara otroligt mycket på 9-10K mil. Behöver ju däremot inte vara något dålig. Känns bara lite konstigt.

Ring och skambjud 10, och se vart det landar.. Betala inte mer än 15 iaf helst under det smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Rutilus
3 december 2017 · 46 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Volvo 745? Jo, jag vet att de är fula och dricker mycket bensin men om man bara är ute efter en billig och stor kombi och inte skall köra så mycket så kan det funka

Hade absolut kunnat tänka mig en 745 eller 945 finns däremot inte så många exemplar i hyfsat skick inom min budget såhär års.

Utmarks-Loke
3 december 2017 · 5 809 Inlägg

Rutilus skrev:

MrMaz skrev:
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Omega kombi http://www.blocket.se/vi/76125785.htm

Jag såg den. Däremot lite utanför budget, men det kanske kan diskuteras. Lite konstigt däremot att den legat ute så länge. 6 ägare hade den även haft. Vilket jag i alla fall anser vara otroligt mycket på 9-10K mil. Behöver ju däremot inte vara något dålig. Känns bara lite konstigt.

En av ägarna hade den mellan 2004-2017 och körde väldigt lite, skall jag gissa så var det en pensionär som bara använde den till att åka och handla på torsdagar och till kyrkan på söndag. Sedan såldes den för max 7000kr för ett par månader sedan så nuvarande ägare hoppas kunna tjäna en slant för den. Så det finns nog prutmån och jag tror det kan vara ett ovanligt bra köp för att vara en opel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang