Vw passat med gasproblem

kingenandy
5 december 2017 · 5 Inlägg

Hej på er alla, är ny här så ha tålamod med mig smile

• Bilmodell
vw passat
1.8l turbo

• Årsmodell
2001

• Miltal
31k

• Modifikationer på bilen
Inga alls, 3 extraljus

• Hur yttrar sig felet?
Den rycker och går otroligt dåligt, man har tur om man kommer upp i 60 med den

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Upptäckte idag när bilen hade stått i garaget att den som "slutade" vara svag efter ett par minuter och sen efter jobbet tänkte jag köra en längre sträcka och se om den är bättre för jag bytte bränsle och luftfilter ihelgen men den var tillåme sämre

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Har bytt på bilen:
katalysator
var in med den på verkstad och bad dom kolla upp felkoderna och fick som svar att den går snålt, och att dom var tvungen att kolla lite mer än på felkoder om dom skulle kunna hitta felet. bytte då själv bränslefilter och luftfilter men det är samma problem. Tänkte att man kanske skulle kunna kolla och laga felet själv men när man då inte riktigt vet vars man ska börja kolla....

när jag själv kollade felkoderna så får jag upp:
16684
16685
16688
16686
16514
16687
17658

Har även filmat lite om det skulle vara till nån hjälp, lite svårt å filma å köra samtidigt smile
https://www.youtube.com/watch?v=045t_AFkPUw

är det nån som kanske har nån aning om vad det kan vara för fel på den? skulle verkligen uppskatta lite hjälp med det här

simlar
5 december 2017 · 5 524 Inlägg

Börja med att kolla vevhusventilationen då det är ett vanligt fel.
Ta även upp tändspolarna och kolla om det är olja i tändstiftsbrunnarna, får inte vara olja där i.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
kingenandy
5 december 2017 · 5 Inlägg

simlar skrev:
Börja med att kolla vevhusventilationen då det är ett vanligt fel.
Ta även upp tändspolarna och kolla om det är olja i tändstiftsbrunnarna, får inte vara olja där i.

Okej, ställer en motfråga då varför ska jag kolla vevhusventilationen? jag ifrågasätter inte det du skriver utan undrar bara smile är inte så värst haj på vad sakerna gör, kan skruva men är lite osäker på vad vissa saker har för funktion. Tänkte när dom på verkstaden sa att den går snålt. Kan vevhusventilationen ha nått med det att göra? ska ta upp tändspolarna och kolla, gjorde det för ett år sen när jag kollade tändstiften och då var det ingen olja där

Mew
5 december 2017 · 2 157 Inlägg

Passat med gasproblem? Inget konstigt med det.

https://www.hypermiler.co.uk/wp-content/uploads/2015/10/vw-scandal-emissions-test-meme.jpg

Skämt åsido, testade du nolla felkoderna, köra en bit och läsa ut dem igen? Så man vet att alla är färska. Lyser någon lampa i instrumentpanelen? Lite långsökt, men du skriver att du bytt katalysator, antar att även grenröret byttes då. Sattes kontakten till lambdasonden tillbaks ordentligt då? Detta går snabbt och smidigt att kolla. smile

simlar
5 december 2017 · 5 524 Inlägg

kingenandy skrev:

simlar skrev:
Börja med att kolla vevhusventilationen då det är ett vanligt fel.
Ta även upp tändspolarna och kolla om det är olja i tändstiftsbrunnarna, får inte vara olja där i.

Okej, ställer en motfråga då varför ska jag kolla vevhusventilationen? jag ifrågasätter inte det du skriver utan undrar bara smile är inte så värst haj på vad sakerna gör, kan skruva men är lite osäker på vad vissa saker har för funktion. Tänkte när dom på verkstaden sa att den går snålt. Kan vevhusventilationen ha nått med det att göra? ska ta upp tändspolarna och kolla, gjorde det för ett år sen när jag kollade tändstiften och då var det ingen olja där

Om vevhusventilationen inte fungerar som den ska kan bilen få fel bränsleblandning och den kan då slå på mager blandning.
Defekt vevhusventilation ger ofta ryckig motorgång.

Dom är inte så värst smarta dessa 3B/B5 Passaterna så felkoder pekar inte alltid på felande komponenten. Många som bytt dyra saker som katalysator och lambdasond bara för att felkoden sagt det är dom det är fel på men sedan visat sig vara något enkelt som t.ex vakuumläckage eller trasig backventil i vevhusventilationen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
kingenandy
5 december 2017 · 5 Inlägg

Mew skrev:
Passat med gasproblem? Inget konstigt med det.


Skämt åsido, testade du nolla felkoderna, köra en bit och läsa ut dem igen? Så man vet att alla är färska. Lyser någon lampa i instrumentpanelen? Lite långsökt, men du skriver att du bytt katalysator, antar att även grenröret byttes då. Sattes kontakten till lambdasonden tillbaks ordentligt då? Detta går snabbt och smidigt att kolla. smile

Dom felkoder som jag har skrivit är dom som är nya. Jag nollade, for ut å körde å kollade sen vad jag hade fått för fel, motorlampan lös tidigare men den har slocknat. Jag bytte bara katalysator för dom på verkstaden sa att den började bli dålig och sa att jag säkert ville byta själv för dom skulle ha 11k för bara katalysatorn så den bytte jag då själv smile men bra tips på lambdasonderna, ska ta och kolla upp det imorgon


simlar skrev:

kingenandy skrev:

simlar skrev:
Börja med att kolla vevhusventilationen då det är ett vanligt fel.
Ta även upp tändspolarna och kolla om det är olja i tändstiftsbrunnarna, får inte vara olja där i.

Okej, ställer en motfråga då varför ska jag kolla vevhusventilationen? jag ifrågasätter inte det du skriver utan undrar bara smile är inte så värst haj på vad sakerna gör, kan skruva men är lite osäker på vad vissa saker har för funktion. Tänkte när dom på verkstaden sa att den går snålt. Kan vevhusventilationen ha nått med det att göra? ska ta upp tändspolarna och kolla, gjorde det för ett år sen när jag kollade tändstiften och då var det ingen olja där

Om vevhusventilationen inte fungerar som den ska kan bilen få fel bränsleblandning och den kan då slå på mager blandning.
Defekt vevhusventilation ger ofta ryckig motorgång.

Dom är inte så värst smarta dessa 3B/B5 Passaterna så felkoder pekar inte alltid på felande komponenten. Många som bytt dyra saker som katalysator och lambdasond bara för att felkoden sagt det är dom det är fel på men sedan visat sig vara något enkelt som t.ex vakuumläckage eller trasig backventil i vevhusventilationen.

Okej, härligt med lite svar med kött på benen smile då lär jag mig också lite, det är därför jag känner att jag vill kolla runt lite med folk som kan mer än jag så jag ska slippa byta ut en massa dyra saker i onödan. Jag höll på att ta isär lite utav ventilationen och i en ventil (såg ut som typ en snusdosa med en fjäder?) som sitter just under luftfiltret så var den full i is, spolade rent den och rengjorde den

Mången tack alla för svar, uppskattar det verkligen

Bmsone Reservdelsnisse
6 december 2017 · 183 Inlägg

Vanligt med fel på luftmassemätaren också, testa dra ur kabeln, går den bättre då är den felande.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
kingenandy
8 december 2017 · 5 Inlägg

bmsone skrev:
Vanligt med fel på luftmassemätaren också, testa dra ur kabeln, går den bättre då är den felande.

Testade det mitt i natten igår och fick inte lös kabeln allt för mycket men bilen började fladdra på tomgången när jag "fick lös" den så tror inte det är luftmassemätaren, men tack för tipset iallafall smile

kingenandy
8 december 2017 · 5 Inlägg

Det jag har hunnit göra hittills är:

jag har rengjort en ventil (den som sitter under luftfiltret och rengjort metallröret som sitter på vänster sida uppe på motorn för den var det fullt i smuts och bilen reagerar likadant, antar att jag måste skruva lös allt å se om det är hål eller om den är full i skit å kanske byta den där ventilen å om jag hittar nå trasiga slangar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang