Volvo 940 med OM606 turbo

En Volvo 940 som ska få ett nytt hjärta i form av en Mercedes superturbodiesel om606a
  • 44 Följare
  • 23 028 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 maj 2018
Grimnorell
5 december 2017 · 30 Inlägg

hejsan alla, tänkte testa att göra en projekttråd här på garaget om mitt seriösaste bygge hittills.
Detta blir mitt andra projekt då mitt första var att fixa en Epa till regbess, vilket i slutändan gjorde att jag blev av med körkortet roll men det var längesen så körkortet är tillbaka big_smile

När jag började gymnasiet så fick jag intresse för att trimma bilar, och jag fastnade ganska mycket för mercans OM606, de lät gött och gick riktigt bra utan att man behövde göra så mycket med dom. Så det blev till att skaffa sig en w210 turbodiesel då de ska hålla bättre än sugisarna.
Jag besiktade mercan och körde med den i slutet av vintern 2017, ställde sen undan den mot sommarn då jag tänkte riva ur motorn och börja med projektet. Men killen som jag tänkte köpa koppling och lådan av sålde till någon annan innan jag hann dit så motorn blev stående i ca ett halvår.

Nu däremot så har jag hittat lite grejjer till den som kommer bli toppen! Fick låda och koppling hemkört ca 20 mil då säljaren hade vägarna förbi, spritt nya grejjer då han inte hade tid med sitt m104 projekt. Turbo och grenrör med lite grejjer skickades från kalmar, begagnade saker som gått på strippen men det funkar ju alltid till en början. Införskaffade mig en kaross oxå i form av en 940 gl  -91, får se om det blir den karossen i slutändan. Är lit sugen på en amazon oxå men detta var vad jag fick tag i snabbast billigast.

Så nu på listan står väll en mindre renovering av OM606an och att göre div. förstärkningar på motorn där de svaga punkterna är och att snacka med Dieselmeken över pumpval big_smile

Senast redigerat av Grimnorell (5 december 2017)

Grimnorell
5 december 2017 · 30 Inlägg

En bild sen i vintras när den va min daily driver
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-94d0a9cf4476205eb672b60e59c09dac.jpg

Lite bilder sen jag tog ur motorn och lådan
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-65e592dd1cb7f2d6c18bedf40bca5ab5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-2bd1707dae9d4ade354248416eb3a042.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-d750d28e2429de0b8e827dc6a19d835e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-f6d9162ebbe0301b3e1814e56ec86e1f.jpg


Äntligen ur! som jag längtat efter detta
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-a989c66d3678aae78955af2cd7dc9287.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-2337d60e98812ea3571838c98cf2493e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-9a54bfeecc024fec724c1614838c1700.jpg



Där får du stå och skämmas, någon som behöver w210 grejjer? bilen skrotas och sakerna hämtas helst på plats, dyrare saker går att skicka tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-5e008f46d586475a131bff7011e8b2b6.jpg


Och där får du stå brevid farsans b4b till Amazon då det inte blev någon manuell låda för tillfället hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-82637656be51183a4be0ad9ce75d5c63.jpg


940in som ja hämta, b230FB, gick riktigt bra när vi körde hem den. Men inte lika fin som på bilderna, full i klarlacksläpp, ser ut som en zebra nästan. Och rätt sunkig innuti då de varit en partybil, var nog därför den inte var allt för dyr oxå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-87f1c863a5fbd7df93b54d38d1fbec52.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-1463dc9e267440a04eafdcdfd2f993c5.jpg


OM606an kan ju inte bara stå på golvet så de blev till att köpa ett motorstativ så man kan masa omkring den i garaget cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-63af1984bb04f71253b5adb10fd2cfec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-d74c3265fbfed3dd99888e5f0cd64a2b.jpg

Grimnorell
5 december 2017 · 30 Inlägg

UniCross skrev:
Kul projekt! Följer!

Kul att höra!

Grimnorell
5 december 2017 · 30 Inlägg

Då motorn ska ner i en Volvo så lär man korta baljan på tråget i bakkant, tänkte att de va lika bra att ta ner de direkt så man kan passa in motorn i motorutrymmet innan man kapar och har sig big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-14e5139c44dc6f65bdcf23d805cc61c5.jpg

Här är kopplingen och växellådan som jag fick levererat hem! En Gs6-37dz omsvetsad till Mercedes, enkelmasse svänghjul (dock utan startkrans), sachs 765 tryckplatta och en stum 4-puck sinter.
Blir ett helvete att köra rödljus med
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-39732d5e7b8cf1afc3ab28eecddb88c0.jpg

Fått paket från Kalmar när man kom hem!
Ett stycke skitstor hx52! Med grenrör, wg, luftfilter och downpipe i 3 tum big_smile
Det har suttit i en w124 förut men hoppas att den går ner i Volvon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-635c26ffa02ab2b6e64cd81c797a1bc6.jpg

Alla grejjer ja har införskaffat än så länge
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-0b064ba43029ba6380030b1524d6e880.jpg

Senast redigerat av Grimnorell (5 december 2017)

Grimnorell
5 december 2017 · 30 Inlägg

Början på att förbereda motorn för 400/500hk och 6000 rpm big_smile
Dags att stifta insugskammen, då drevet endast är pressat på kammen och kan slira vid högre varvtal = ventilsallad.
Har börjat med å få bort ventilkåpan och insug
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-9c3acdb78f1b8a73d04e4d1b9629b888.jpg

Vid överfall 3 så kan man se att kammarna är "nollade" och att insugskammen inte har slirat. Det ser lite konstigt ut på bild men i verkligheten stämmer märkningarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-2be22990ece9fa26d9ed7e6769eb2547.jpg

Ordning och reda så blir allt mycket lättare smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-875131f2c569fd8ebbbe5f3d5bea34e3.jpg

För att få bort hela kamaxelbryggan, så att man kommer åt spridarna utan specialverktyg, så...
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-70b0d54d7a159c4ed4557ce453ac0ca7.jpg

...måste man rycka ut denna sprinten som låser bryggan och håller i en av gliskenorna till kamledjan. De va fullt i skit å lite rost i gängan så fick använda gängrensningsatsen så man får i en vanlig m6 bult sen å använda glidhammare
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-400e402c2fedac9c62b2b9dd21558813.jpg

Även vattenpumpen är bortplockad, ska byggas en bypass med kylvatten till de bakre cylindrarna via dränerpluggen för vattnet
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-2a3e84537d7e937e8a2749fbd9d8fd25.jpg

Senast redigerat av Grimnorell (5 december 2017)

Grimnorell
5 december 2017 · 30 Inlägg

Slimpiz skrev:
blir grymt ! smile

Jo man hoppas på de!

Grimnorell
6 december 2017 · 30 Inlägg

Linusandler skrev:
Även fast om606 är en av de vanligaste motorerna idag som trimmas så blir de till å följa ändå, alltid kul med diesel projekt smile

Kul att du följer!
Jo jag vet att dom är vanliga nuförtiden men tänkte att de skulle va kul att kunna se tillbaka på bygget när man väl är klar smile

Grimnorell
6 december 2017 · 30 Inlägg

Igår var vi på kurs med skolan om turboteknik där vi fick kolla på ett av världens snabbast roterande agg, en pytteliten garret gt12 som spinner i 290.000 rpm. Skulle sitta gött me 2 såna som första turbos å sen en större big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-7d28c42db37a92fdaaca5c091e80bbc6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-aff4d5e78b42f8332e4339224d66b7fe.jpg

Grimnorell
6 december 2017 · 30 Inlägg

Linusandler skrev:

Grimnorell skrev:
Igår var vi på kurs med skolan om turboteknik där vi fick kolla på ett av världens snabbast roterande agg, en pytteliten garret gt12 som spinner i 290.000 rpm. Skulle sitta gött me 2 såna som första turbos å sen en större big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-7d28c42db37a92fdaaca5c091e80bbc6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-aff4d5e78b42f8332e4339224d66b7fe.jpg

Haha fan va små! Skulle nog bli ett jävla mottryck med två sånna

Haha ja, de skulle nog inte va så bra för motorn iaf

Grimnorell
8 december 2017 · 30 Inlägg

Blev lite svetsat ikväll. Då jag tänkte börja att köra med orginal turbo-grenrör-tryckrör osv så tänkte jag plocka bort EGRen. Gjorde 2 pluggar av anslutningarna för EGR röret då jag inte kan svetsa gjutjärn eller aluminium.

Jag fick först inte loss röret från motorn för oljefilterhuset va ivägen, så fick kapa av de på hälften först. Sen kapa av ändarna som skulle svetsas
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-879d448c4fd1bcc87f2ce0e55c3ecb0b.jpg

Så blev resultatet, kommer bli bra när jag bara kör på original grenrör och insug smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-93ab4d3abca61ca93b2d2a95892e88ea.jpg

Det kommer nog inte hända så jättemycket med motorn nu innan jag pratat med Dieselmeken ang. lite ventilfjädrar, spridare osv. Men hade tänkt börja fixa 940in inför besiktning under tiden smile

Grimnorell
16 december 2017 · 30 Inlägg

Kul att det finns folk som följer denna tråd!
Tänkte lägga ut en lite update såhär på fredag natt.

Har tagit bort spridarna och lagt dom i ett fint litet paket på posten ner till Dieselmeken så ska han få renovera dom och ställa trycket så det matchar pumpen som ska med upp sen!

Spridarna ligger där borta på bordet.
Plåtbiten som är hängd längs sidan av motorn får ni se senare vad den är till wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-b4447b51653890b204f72604e2867926.jpg
Värmesköldarna/spridartätningarna satt löst när man fick bort spridarna som tur var, så inge krångel med att få loss dom, har sett att dom kan sitta riktigt rejält ibland.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-ee49c11300447d030dc0ab74ea1a7087.jpg

Passade på att känna lite på glödstiften oxå men dom kändes stum, men alla funkar utmärkt så lika bra att dom får sitta så länge tills man kan köra motorn varm.

Var och hämtade ett paket med ett svänghjul tillsammans med flickvännen härom dagen oxå, när vi får paketet så blir hon superglad, och ja fatta inte varför, för hon är inte så intresserad i vad jag gör i garaget. Men det visade sig att märket på kartongen är tydligen ett sminkföretag och hon trodde jag köpt supermycket smink såhär dags till jul. Hon blev ganska besviken när jag sa vad det igentligen var big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-28db05787f9acf690e6ff68742eca12b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-48f524c80e7341e57d6af8e167c15b77.jpg

Svänghjulet som kommer från en m111 automat tog jag startkransen från då det inte fanns på mitt manuella svänghjul. Så fick kapa bort det och slipa ur ca 0,5 mm invändigt för att det skulle gå att värma på.
Vi får se om jag kommer använda triggerkransen oxå för att få varvräknaren att fungera i 940in, men känns rätt krångligt att få till det. Någon som har en bättre lösning? big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-a1cfa173d378d453b0df909487013adb.jpg

Passade på att ta bort vacuumpumpen så man kommer åt dieselpumpen och kan ta bort den någon dag, så att man är redo när mekenpumpen kommer big_smile
Värt att tänka på är att bulten på drevet där är vänstergängad, Dieselmeken har jättebra videos på youtube om hur man byter pump!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-ea6785595fb36600d7999698ce4ba312.jpg
Stay tuned ;D

Grimnorell
16 december 2017 · 30 Inlägg

Tallifjant skrev:
Härlig update! Älska flickvännens reaktion xD
Hur fungerar varvräknare egentligen?

Varvräknarn på Volvon får väll 2 pulser per rotation från tändspolen? Orginal på 606an så tar ju den signalen från triggerkransen, men jag tror att det är ett motstånd som sänks ju fortare svänghjulet snurrar, så den ger ju inte diekt ifrån sig nå pulser... hmm
Är ju ett tag kvar innan det är dags för det men har tänkt på de ett tag hur man skulle kunna göra.

Grimnorell
16 december 2017 · 30 Inlägg

Cuefa skrev:
Prenumeration lagd! Kan bli intressant det här smile
Synd vänster skärm var så rostig på donator-bilen, den hade varit intressant annars...

Haha jo, de är rätt många som frågat på framskärmarna, men båda är tvärslut, som all plåt på en merca wink

Grimnorell
16 december 2017 · 30 Inlägg

Fått bort pumpen nu och rengjort där det behövs!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-25a40f415c9fc65c01766412e19bf4df.jpg
Hällde ur pumpen de värsta dieseln och oljan, ett riktigt kletjobb att ta bort pumpen
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-5b0f2218fdefdd0b781c13d5d37b6be4.jpg
Sen får den stå där och droppa ur det sista
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-5e84a35b052b43fa684220e7abde1781.jpg

Här är bonna-smide delux för att kunna byta ventilfjädrar, gjort av skrot som tänkt slängas, var ju perfekt att använda till detta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-483918d8409cb161da268d3aadbd6db4.jpg
Två olika lägen för att ta avgas/insug, inte så snyggt men duger till att trycka fjädrar med big_smile själva stödet mot avgassidan är bara påhängt på några m6 bultar som man skruvar in i sidan av toppen, finns tomma hål som är gängade där som inte används till något
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-79baa582850d61df154714b55c6f2967.jpg

Mer kommer när jag fått hem fler grejjer.

Grimnorell
23 februari 2018 · 30 Inlägg

Äntligen! Idag fick jag hem grejjer från Dieselmeken!
En 8mm pump
Starkare ventilfjädrar
10.9 bult till remskivan
Fick även tillbaka mina spridare som är uppställda till 150 bar öppningstryck

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-2cd9ac7285feeb163620023fbf3f93d0.jpg fick en t-shirt, mössa och ett par briller oxå men dom fick ja ingen bild på hmm

Gjorde en långhylsa till spridarna av en gammal 22mm hylsa och en krokig bärarm från skotern. Är inte så sugen på att köpa en specialhylsa av MB då dom är riktigt dyr.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-459675aefb8fb8bbefdf5d11c4acca54.jpg

Det har inte hänt något speciellt med motorn, har haft fullt upp med skotrar och annat än så länge, nya brukisen står i garaget just nu big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-fc0c8c038e8a4ad3d4614bd839fbc171.jpg

Grimnorell
3 mars 2018 · 30 Inlägg

Fick lite gjort idag iaf.
Bytte ventilfjädrar till hårdare som kommer från nån 320cdi.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-10c4d0eb99bd09f94d8cc721e0c09a16.jpg
Art.nr
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-f1403444d3ce1f62efb19e3bbdb1a7e0.jpg

Passade på att byta till nya ventiltätningar samtidigt

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-b908d574c87ac7a40a3f90ba806ed7ce.jpg

Bryggan till kammarna på plats och ventiltryckarna Påväg i

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-44da2b0f035665c5daac901a9d840667.jpg

Fixade ett fäste till en ny wg som går på tryck istället för vakuum

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-256f69d2252b3921c7073667824aa671.jpg

11mm borr som ja skar ett spår i så man kan låsa pumpen när den ska på motorn

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-cb43bdf150f54284b78808d980847af1.jpg

Senast redigerat av Grimnorell (3 mars 2018)

Grimnorell
14 mars 2018 · 30 Inlägg

Jag har varit dålig på att uppdatera här nu, Men det har hänt lite saker i garaget iaf.

Pumpen sitter på plats så jag tänkte börja fixa med kopplingen lite, måste ta ner motorn från stativet för att ens komma åt
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-6b80381a28b4f8195e82e9918f450da1.jpg

Startkransen punktad på svänghjulet, sen så blev det helsvetsat
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-7ca5b3ded0ad683746f74880edcc7b44.jpg

Testmonterade även lådan på motorn!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-cfcd599902f4a5bc639c2dafd376405e.jpg
Mätte lite samtidigt och det blir j*vligt tight med kopplingen, men det ska gå utan att modifiera kopplingsarmen

Min tanke från början var att stifta veven med en m8 bult, men insåg att det var omöjligt att borra på fri hand, så de blev till att plocka bort veven för att kunna fräsa en riktig krysskil, efter nån minut med full styrka och 2bar över max lufttrycktryck på mutterknacken så fick jag bort centrumbulten till svängningsdämparen
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-c6de51494ae52e1cacc19bca4aa0e429.jpg

Vev koppling och dämpare kommer åka till balansering, så är man säker på att inget kommer skaka sönder senare.
Jag hade tänkt fixa arp till överfallen för ramlagrena, men det är m11x1,5 64mm och hittar tyvärr inge arp i denna dimension, så det blir till att köra på orginalgrejjer
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-13e3ff25fbeeaf5a554e48c82c7f441e.jpg

Grimnorell
15 mars 2018 · 30 Inlägg

Tog med tryckplattan till skolan idag för att kolla maxtrycket på den. Men får gå förbi maxtryck och släppa tillbaka, när den trycker som mest stannar man där och mäter hur mycket stepdown man ska ha på svänghjulet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-921350dc82dd0dc0f946514e92f9cd54.jpg
De va svårt att mäta men jag fick fram ett snitt på ca 8,7mm. Med 8mm lamell och 1,5mm stepdown så får vi se om jag bör svarva ner svänghjulet litegrann

Grimnorell
26 maj 2018 · 30 Inlägg

Äntligen händer det något! Fick hem vevparti efter balansering så det åkte dit igen fort nog. Har även fått hem lite småsaker, som Kina btr, lite AN-kopplingar till bränslet osv. Hittade svänghjulsbultar i 12.9 kvalité som var längre än orginal, så att det passade med manuella svänghjulet. De var nå bultar som sitter på VAGbilar orginal.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-1e0764429e41825785780636cf4af966.jpg

Det blev även en riktigt fräst krysskil så att drevet inte ska slira
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-41391d41fd7a3a90a5677d006d3e0ff5.jpg

Så nu ska motorn monteras ihop så fort som jag har möjlighet till

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang