B20 får ingen gnista

dutteraggarn00
6 december 2017 · 16 Inlägg

Tjena, har en duett med en b20 motor som vägrar få gnista. Det var så att jag bytte topppackningen på motorn för ett bra tag sedan direkt efter de så tappade motorn all effekt och var väldigt svårstartad. Efter efter typ två startar så startade den inte alls och jag gav upp att försöka, sedan dess har jag jag kollat all el till tändningen och kollat i princip allt och den tänder fortfarande inte. Det är ny brytare som är bra inställd, bra inställd tändning, ny rotor, fördelarlock, tändkablar, kondensator, spole(biltemas högeffektspole om de kan va felet) nya tändstift, brytare. Har kollat så de kommer ström till spolen och till kondensatorn. Är också säker på att rotorn hittar rätt i fördelarlocket.
Så vad kan va felet? kommer inte en ändaste liten gnista från något tändstift. Innan bytet av topppackning den den helt perfekt.
Någon som har en aning om vad felet kan vara? Mvh

caromania Forummoderator
6 december 2017 · 9 296 Inlägg

dutteraggarn00 skrev:

dutteraggarn00 skrev:
Tjena, har en duett med en b20 motor som vägrar få gnista. Det var så att jag bytte topppackningen på motorn för ett bra tag sedan direkt efter de så tappade motorn all effekt och var väldigt svårstartad. Efter typ två startar så startade den inte alls, sedan dess har jag jag kollat all el till tändningen och kollat i princip allt och den tänder fortfarande inte. Det är ny brytare som är bra inställd, bra inställd tändning, ny rotor, fördelarlock, tändkablar, kondensator, spole(biltemas högeffektspole om de kan va felet) nya tändstift. Har kollat så de kommer ström till spolen och till kondensatorn. Är också säker på att rotorn hittar rätt i fördelarlocket.
Så vad kan va felet? kommer inte en ändaste liten gnista från något tändstift. Innan bytet av topppackning gick den helt perfekt.
Någon som har en aning om vad felet kan vara? Mvh

Prova att jorda ett tändstift (med sladd) direkt på minuspolen. Om du får gnista då är det jordfel, t ex någon jordfläta som är dålig.

OBS! Sätt inte stiftet direkt på batteriet. Knallgasen i batteriet gillar inte gnistor.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
dutteraggarn00
6 december 2017 · 16 Inlägg

Förlåt för lite stavfel men jag hoppas ni förstår😊

dutteraggarn00
6 december 2017 · 16 Inlägg

caromania skrev:

dutteraggarn00 skrev:

dutteraggarn00 skrev:
Tjena, har en duett med en b20 motor som vägrar få gnista. Det var så att jag bytte topppackningen på motorn för ett bra tag sedan direkt efter de så tappade motorn all effekt och var väldigt svårstartad. Efter typ två startar så startade den inte alls, sedan dess har jag jag kollat all el till tändningen och kollat i princip allt och den tänder fortfarande inte. Det är ny brytare som är bra inställd, bra inställd tändning, ny rotor, fördelarlock, tändkablar, kondensator, spole(biltemas högeffektspole om de kan va felet) nya tändstift. Har kollat så de kommer ström till spolen och till kondensatorn. Är också säker på att rotorn hittar rätt i fördelarlocket.
Så vad kan va felet? kommer inte en ändaste liten gnista från något tändstift. Innan bytet av topppackning gick den helt perfekt.
Någon som har en aning om vad felet kan vara? Mvh

Prova att jorda ett tändstift (med sladd) direkt på minuspolen. Om du får gnista då är det jordfel, t ex någon jordfläta som är dålig.

OBS! Sätt inte stiftet direkt på batteriet. Knallgasen i batteriet gillar inte gnistor.

Tack, ska testa de

Meaganeowner
6 december 2017 · 2 250 Inlägg

Högeffektständspole...

Satt det en sådan på från början?

De matas vanligtvis via ett motstånd (resistor) när bilen startat och går.
Just då startmotorn går kopplas spänning från utgång på startreläet / solenoiden direkt till tändspolen. D v s  utan resistor.

Har du satt i en sådan och bilen inte är kopplad för denna (utan motstånd), så kommer tändspolen att gå sönder rätt snart.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 december 2017 · 4 917 Inlägg

Jag slänger in en brasklapp på att kompen ska provas också, förutom ovan nämnda..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
dutteraggarn00
6 december 2017 · 16 Inlägg

Tack för alla svar, men ingen som har något förslag på något annat man borde kolla?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 december 2017 · 4 917 Inlägg

Jo, kompen..
Alla kan göra fel..
Och det är inte säkert att det visar sig på studs..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
6 december 2017 · 9 296 Inlägg

autodidakten skrev:
Jo, kompen..
Alla kan göra fel..
Och det är inte säkert att det visar sig på studs..

Han har ingen gnista.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 december 2017 · 4 917 Inlägg

Jag läste det, men lägger lik förbaskat in brasklappen. .
Man kan faktiskt ha 2 fel på en bil..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
7 december 2017 · 9 296 Inlägg

autodidakten skrev:
Jag läste det, men lägger lik förbaskat in brasklappen. .
Man kan faktiskt ha 2 fel på en bil..

Ja, han kan även ha fastrostade bromsar på bakaxeln.

Om det inte finns gnista så kommer en kontroll av kompressionen ge lika mycket i felsökningssyfte som att kontrollera om bakhjulen snurrar. Missförstå mig rätt, inget fel att kolla kompet, men med tanke på felet (ingen gnista) så är det inte prioriterat. Att sedan bilen gick sämre och sämre innan den till slut dog skulle teoretiskt kunna kopplas till att packningen sitter halvdant, men med största sannolikhet handlar det om ett jordfel, eller som även påpekats att tändspolen sagt upp sig.

Vettig felsökning är att byta tillbaka en komponent i taget till de gamla. Kondensatorer och stift är inte ovanliga felkällor även som nya, framförallt om delar av lite mer tvivelaktig kvalitet använts. (Edit: därmed inte sagt att stiften är felkällan i detta fall.)

Senast redigerat av caromania (7 december 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang