Köpråd: Bra eller dumt köp? Se länk (saab)

andreasringstad
6 december 2017 · 26 Inlägg

Hej!
Jag är inne på att köpa en bil. Budgeten är stram och vill inte lägga mer än 10k på bilen i inköpspris pga studerar. Denna dök upp på blocket igår:
https://www.blocket.se/ostergotland/Saa … 14&w=1

Nackdelar: Den har gått långt. 8 ägare. Halvskum bilfirma. Dåliga bilder.

Positivt: Kamkedja(antar jag?). Den verkar sakna rost Blir billig att försäkra på min far. Dragkrog och bra förvaring. (vill kunna rymma ett par längdskidor i bilen och att kunna transportera cyklar är stor bonu)

Vad säger ni mer erfarna? Och framförallt ni som har koll på Saab. Vet ni om den har farthållare?
Behöver svar under kvällen gärna.

Alternativet är denna Opel: https://www.blocket.se/ostergotland/Ope … 14&w=1
som jag tänkt försöka pruta till 8000kr. Då avsaknas dock t.ex AC(om en sådan funkar), dragkrok, en del hästkrafter för motorväg mm.

Kom med era åsikter!

Har förövrigt bestämt träff om Opeln imorgon eftermiddag, och har därav möjlighet att titta på Saaben först.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 december 2017 · 4 917 Inlägg

Om det är en gammal gubbe som säljer opel, ,  så slå till!
Vi gamlingar sköter normalt sett våra bilar, men för säkerhetsskull kolla om den är BRUN på undersidan..
Den andra kärran har dom säkert lagt till åtminstone 15% för att tjäna lite på som affärsmän gärna gör..
Dom vill nog bli av med den till en intet ont anande köpare så kvickt som möjligt..
Visst ser den bra ut , men man vet ju vad lite polering o.d. kan göra med kärrorna..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 december 2017 · 17 379 Inlägg

Saaben har de försökt sälja för 5900:- redan i november. Sen är den bes efter det. Då var det 28800 mil... Tappat 1000 mil alltså :-/

Hade köpt Opeln alla dagar. Olle är för övrigt 28 år gammal så inte purung längre. Viktigt: Kolla så värmen i kupén är bra! Saaben luktar problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Smurfen40
6 december 2017 · 689 Inlägg

Hade hellre köpt saaben då jag ägt ett gäng såna och 9-5or.
Alltid varit nöjd.
Farthållare och ac är väl standard i saab ar har jag för mig.
Klart nån vevaxelgivare och en tändkasset har man fått byta genom åren men annars har dom alltid gått
Dock lite skumt om den varit ute innan med färre mil så just den saaben kanske jag hoppat.
Saaben är också dyrare i bensin förbrukning och skatt så det bör du med tänka på.
Men nu är jag en Volvo och Saab person

Senast redigerat av Smurfen40 (6 december 2017)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Presidento Of World
6 december 2017 · 3 306 Inlägg

Även jag säger opeln. Och just den modellen brukar faktiskt knalla på relativt problemfritt. Bonus att kamrem är bytt

Edit; iomed att den har club utrustningspaket så kan bilen ha både ac och antispinn

Dock inte säkert att ac funkar nu..

Senast redigerat av MrMaz (6 december 2017)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
rcy
7 december 2017 · 1 705 Inlägg

Har noll koll på Opel så tänker inte uttala mig om den.

Den äldre generationen av Saab 9-3 är dock rätt bra bilar. Dom tuffar och går utan några större fel, dom är ganska lättmeckade och reservdelar är billigt. Man åker helt ok och det är överraskande bra utrymmen i bilen, en riktig laståsna trots sin lilla storlek.
Det du ska ha lite extra koll på är rostiga fjäderben fram och skicket på turbon.

BMW 320i "tysken" (2007)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Mew
7 december 2017 · 2 152 Inlägg

rcy skrev:
Har noll koll på Opel så tänker inte uttala mig om den.

Den äldre generationen av Saab 9-3 är dock rätt bra bilar. Dom tuffar och går utan några större fel, dom är ganska lättmeckade och reservdelar är billigt. Man åker helt ok och det är överraskande bra utrymmen i bilen, en riktig laståsna trots sin lilla storlek.
Det du ska ha lite extra koll på är rostiga fjäderben fram och skicket på turbon.

Sen koksar motorerna gärna igen om man inte varit noga med oljebytena, vilket kan leda till tilltäppt oljesil/dåligt oljetryck. Har det gått så långt så blinkar oljelampan gärna till lite som den vill när motorn är varm.

marcus80 Sir
7 december 2017 · 935 Inlägg

Efter som Saaben är en 2001 så sitter det en t7 motor i.
Dom har haft problem med kamkedjor, oilsludge, turbo, vevhusventilation och tändkasseter. Även problem med spjällhusen kom jag på.
Nu är väl en del fixat men kan vara värt att tänka på

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
rcy
7 december 2017 · 1 705 Inlägg

marcus80 skrev:
Efter som Saaben är en 2001 så sitter det en t7 motor i.
Dom har haft problem med kamkedjor, oilsludge, turbo, vevhusventilation och tändkasseter. Även problem med spjällhusen kom jag på.
Nu är väl en del fixat men kan vara värt att tänka på

Eftersom det är en 2001 så lär risken för barnsjukdomar vara ytterst liten, hade den drabbats av sådana så borde den ha gjort det för länge sen.
Problemen med tändkasseter var en begränsad batch och byttes med återkallning.

marcus80 Sir
7 december 2017 · 935 Inlägg

rcy skrev:

marcus80 skrev:
Efter som Saaben är en 2001 så sitter det en t7 motor i.
Dom har haft problem med kamkedjor, oilsludge, turbo, vevhusventilation och tändkasseter. Även problem med spjällhusen kom jag på.
Nu är väl en del fixat men kan vara värt att tänka på

Eftersom det är en 2001 så lär risken för barnsjukdomar vara ytterst liten, hade den drabbats av sådana så borde den ha gjort det för länge sen.
Problemen med tändkasseter var en begränsad batch och byttes med återkallning.

Saab bytte från t5 motor till t7 som sitter i 9-5 slutet på 2000. Så 9-3 fick inte samma motor förrän då. Där var problemen med ända upp till 2004 då vevhusventilationen uppgraderades.

Ja, mycket kan vara gjort men man bör vara uppmärksam på problemen som finns med denna motor.

Senast redigerat av marcus80 (7 december 2017)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
rcy
7 december 2017 · 1 705 Inlägg

marcus80 skrev:

rcy skrev:

marcus80 skrev:
Efter som Saaben är en 2001 så sitter det en t7 motor i.
Dom har haft problem med kamkedjor, oilsludge, turbo, vevhusventilation och tändkasseter. Även problem med spjällhusen kom jag på.
Nu är väl en del fixat men kan vara värt att tänka på

Eftersom det är en 2001 så lär risken för barnsjukdomar vara ytterst liten, hade den drabbats av sådana så borde den ha gjort det för länge sen.
Problemen med tändkasseter var en begränsad batch och byttes med återkallning.

Saab bytte från t5 motor till t7 som sitter i 9-5 slutet på 2000. Så 9-3 fick inte samma motor förrän då. Där var problemen med ända upp till 2004 då vevhusventilationen uppgraderades.

Ja, mycket kan vara gjort men man bör vara uppmärksam på problemen som finns med denna motor.

T7 kom i 9-3 redan -99, lättryckaren hade dock T5 ändå till 2001.
Motorn har inte mer problem än många andra motorer, dock har det skrivits mycket om det i media eftersom det är en svensk bil så många har hört talas om det. Jag har faktiskt 4 bilar just nu med T7 motor, den som gått längst har gått över 30.000 mil helt utan problem.

Men som sagt, har en 17 år gammal bil ännu inte drabbats så lär den inte göra det nu heller.

marcus80 Sir
7 december 2017 · 935 Inlägg

rcy skrev:

marcus80 skrev:

rcy skrev:

Eftersom det är en 2001 så lär risken för barnsjukdomar vara ytterst liten, hade den drabbats av sådana så borde den ha gjort det för länge sen.
Problemen med tändkasseter var en begränsad batch och byttes med återkallning.

Saab bytte från t5 motor till t7 som sitter i 9-5 slutet på 2000. Så 9-3 fick inte samma motor förrän då. Där var problemen med ända upp till 2004 då vevhusventilationen uppgraderades.

Ja, mycket kan vara gjort men man bör vara uppmärksam på problemen som finns med denna motor.

T7 kom i 9-3 redan -99, lättryckaren hade dock T5 ändå till 2001.
Motorn har inte mer problem än många andra motorer, dock har det skrivits mycket om det i media eftersom det är en svensk bil så många har hört talas om det. Jag har faktiskt 4 bilar just nu med T7 motor, den som gått längst har gått över 30.000 mil helt utan problem.

Men som sagt, har en 17 år gammal bil ännu inte drabbats så lär den inte göra det nu heller.

I stand corrected

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
jaka54
7 december 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Opeln alla gånger!

Mack Forum- och sitemoderator
7 december 2017 · 26 111 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Opeln alla gånger!

Du får mer än gärna motivera ditt val också?



Själv är jag lite tudelad faktiskt.
Min bror har dock haft en dylik Saab och den rullade på ganska bra under de åren han hade den.
Härlig var den att köra dessutom, varför mitt val blir den.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
jaka54
7 december 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
OK! För det första SAAB existerar inte längre...Skulle aldrig köpa ett bilmärke som inte existerar.
För det andra... Opeln har gått kortare sträcka, verkar välskött (bytt olja regelbundet,var 800mil, lackbehandlad osv).
Men som vanligt gäller att kolla själv och provköra.

Mew
8 december 2017 · 2 152 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
OK! För det första SAAB existerar inte längre...Skulle aldrig köpa ett bilmärke som inte existerar.
För det andra... Opeln har gått kortare sträcka, verkar välskött (bytt olja regelbundet,var 800mil, lackbehandlad osv).
Men som vanligt gäller att kolla själv och provköra.

Delar tillverkas fortfarande för fullt, att köpa delar till en Saab är precis lika lätt som till en Volvo och kommer fortsätta vara det så länge det finns en marknad för det, dvs i mååånga år framöver. Däremot tänker många som du, vilket pressat ner priset på bilarna rejält. Därför är det nog med Saabar du får absolut mest bil för pengarna. smile

EDIT: Men just i det här fallet hade jag inte valt just den Saaben. Den luktar som sagt trubbel.

Senast redigerat av Mew (8 december 2017)

rcy
8 december 2017 · 1 705 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
OK! För det första SAAB existerar inte längre...Skulle aldrig köpa ett bilmärke som inte existerar.

Varför inte? Tänker du på tillgång till reservdelar så är reservdelsbolaget, fd Saab Parts numera Orio, statligt ägt.
Tillgången på reservdelar till Saab har aldrig varit så bra som den är nu och priserna är lägre än någonsin.

Evildan
8 december 2017 ·

jaka54 skrev:
Hej!
OK! För det första SAAB existerar inte längre...Skulle aldrig köpa ett bilmärke som inte existerar.
För det andra... Opeln har gått kortare sträcka, verkar välskött (bytt olja regelbundet,var 800mil, lackbehandlad osv).
Men som vanligt gäller att kolla själv och provköra.

AUDI lades ned 1939 för att sedan återuppstå när VW köpte Auto-Union i mitten av sextiotalet så jag begriper inte hur någon vågar köpa ett bilmärke som ijenkligen lades ned för nästan åttio år sedan.

Gällande de två länkade fordonen skulle Astran få min uppmärksamhet då det är en billigare bil att äga.
Däremot hade jag inte köpt någon av dom utan letat efter något ännu gubbigare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 december 2017 · 17 379 Inlägg

"Opel är ett tyskt bilmärke grundat 1862 av Adam Opel. Opel köptes upp 1929 av amerikanska General Motors som ägde Opel till mars 2017 då franska PSA Peugeot Citroën köpte Opel."

Aj då...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
8 december 2017 ·

Hybrid_ skrev:
"Opel är ett tyskt bilmärke grundat 1862 av Adam Opel. Opel köptes upp 1929 av amerikanska General Motors som ägde Opel till mars 2017 då franska PSA Peugeot Citroën köpte Opel."

Aj då...

Precis därför jag väljer bort bägge, man kan ju inte köpa ett bilmärke som konkat och sålts.
Ps BMW kursade i princip i slutet av femtiotalet men privata aktörer matade in deg i företaget, annars hade Daimler-Benz köpt dom. Det var på eff-håret.

Senast redigerat av Evildan (8 december 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang