Volvo 740 -90 Extremt dålig gång

VincentJ
16 december 2017 · 5 Inlägg

Tjena! Har en Volvo 740 -90 med b230f (Lh 2.4) som har börjat jäklas en hel del. Har haft problem tidigare med en tveksam gång, dock har han alltid startat och tagit mig dit jag ska. Hade då felkoder 133 (gasspjällkontakt tomgångsläge feljusterat) på bränslesystem och även 234 (gasspjällkontakt defekt) på tändningen.

Men nu när jag körde den idag började han att bluddra till den grad att när jag låg på tvåan kom han inte över 1000 varv vid alla sorters gaspådrag. På tomgång går han också väldigt lustigt, pendlar mellan 300-600 i varvtal, tvekar som satan när man gasar och baktänder när han kommit upp i varv. Får nu felkoder 121 (ingen signal från LMM) och 221 (mager blandning delbelastning). Har bytt LMM från en bil som fungerar, gjorde ingen skillnad. Kopplar jag dock bort LMM och startar så ligger han fint på tomgång, men går såklart inte.

Övrigt bra att veta:

Har bytt Spjällägesgivare 3 ggr, ställt in den 10 gånger säkert
Drar vatten mer än vad som kan ses som normalt
Soppapumpen jobbar hårt, hörs på ljudet från den
Går inte upp i temperatur som den ska, mätarennålen ligger mellan strecket och mitten (ingen bastuvärme som kan förväntas heller)
Har rensat alla jordpunkter jag vet om, vet någon var LMM är jordad så dela gärna med dig
Bytte lamdasond för något år sen
Bytte tändstift och kablar för kanske 6 månader sen

Ska plocka av toppen nu i jul och byta alla givare jag ser, vet någon nåt speciellt som jag ska kolla efter så vill jag jättegärna veta, tack på förhand!

MVH Vincent

Samuel3
16 december 2017 · 360 Inlägg

Det skadar ju inte att undersöka om den tar tjuvluft någonstans, använd startgas och spruta insugspackningen, spridarna (läckande o-ringar) och insugsröret.

Jag hittade tyvärr inte jordpunkten för LMM i kopplingsschemat men börja med jordningarna batteri-motor, batteri-chassie och chassie-motor om du inte redan gjort det. EDIT: Generator-insug

Har soppapumpen börjat låta nyligen? Det kanske börjar bli dålig isf, kan vara värt att mäta trycket.

Senast redigerat av Samuel3 (17 december 2017)

VincentJ
16 december 2017 · 5 Inlägg

Samuel3 skrev:
Det skadar ju inte att undersöka om den tar tjuvluft någonstans, använd startgas och spruta insugspackningen, spridarna (läckande o-ringar) och insugsröret.

Jag hittade tyvärr inte jordpunkten för LMM i kopplingsschemat men börja med jordningarna batteri-motor, batteri-chassie och chassie-motor om du inte redan gjort det.

Har soppapumpen börjat låta nyligen? Det kanske börjar bli dålig isf, kan vara värt att mäta trycket.

Har nog inte tagit ”dom stora” jordpunkterna som du nämner, ska kolla på det.

Pumpen har faktiskt låtit ett rätt bra tag, bytte den för något år sen då för att felsöka lite på bilen, fast då var det bränsletrycksregulatorn som hade gett upp. Men det hade definitivt inte skadat att mäta upp trycket bara för att skaffa sig lite mer koll.

Sukkan
16 december 2017 · 451 Inlägg

Det är inte ovanligt att insugspackningen läcker på 4:ans cylinder. Har hänt på några 740 /940 jag haft och även kompisar som råkat ut för det. Bara spruta startgas som skrivits innan, lycka till 😀

Samuel3
17 december 2017 · 360 Inlägg

VincentJ skrev:
Pumpen har faktiskt låtit ett rätt bra tag, bytte den för något år sen då för att felsöka lite på bilen, fast då var det bränsletrycksregulatorn som hade gett upp. Men det hade definitivt inte skadat att mäta upp trycket bara för att skaffa sig lite mer koll.

Okej, du har alltså bytt pumpen, lät högt redan från början? Gissar på att du köpte en biltema pump isåfall.

VincentJ
17 december 2017 · 5 Inlägg

Samuel3 skrev:

VincentJ skrev:
Pumpen har faktiskt låtit ett rätt bra tag, bytte den för något år sen då för att felsöka lite på bilen, fast då var det bränsletrycksregulatorn som hade gett upp. Men det hade definitivt inte skadat att mäta upp trycket bara för att skaffa sig lite mer koll.

Okej, du har alltså bytt pumpen, lät högt redan från början? Gissar på att du köpte en biltema pump isåfall.

Ja det var ju så och ja det är en biltema pump, mycket bra gissning. Har du någon erfarenhet om att deras pumpar låter extremt mycket eller? Har trott att det ev. kunde vara pumpen i tanken som gett sig men är det bara feltemas skit så skulle jag inte tveka att byta den för en sekund.

Samuel3
17 december 2017 · 360 Inlägg

VincentJ skrev:
Ja det var ju så och ja det är en biltema pump, mycket bra gissning. Har du någon erfarenhet om att deras pumpar låter extremt mycket eller? Har trott att det ev. kunde vara pumpen i tanken som gett sig men är det bara feltemas skit så skulle jag inte tveka att byta den för en sekund.

Jag bytte ut min trasiga pump mot en från biltema och den låter väldigt mycket, har även sett andra som säger samma sak. Kan ej svara på om min pump levererar som den ska då jag ej mätt upp. Bilen går halvdant, men jag har vänt på varenda sten nästan för att hitta felet utan resultat.

VincentJ
18 december 2017 · 5 Inlägg

Samuel3 skrev:
Jag bytte ut min trasiga pump mot en från biltema och den låter väldigt mycket, har även sett andra som säger samma sak. Kan ej svara på om min pump levererar som den ska då jag ej mätt upp. Bilen går halvdant, men jag har vänt på varenda sten nästan för att hitta felet utan resultat.

Låter lite som de felen jag hade tidigare, bilen gick men inte så bra. Har dock hört någon som sagt att Spjällägesgivaren och vevaxellägesgivaren hör ihop, så har tänkt att om jag fick felkod på spjället så är det egentligen vevaxeln, så ska byta den nu när all skit snart är nere bara för att vara säker.

Borde nog ta och byta pump nu med då isåfall, gillar inte att det låter som en svärm arga bålgetingar under bilen varje gång man startar den.

Samuel3
18 december 2017 · 360 Inlägg

VincentJ skrev:
Borde nog ta och byta pump nu med då isåfall, gillar inte att det låter som en svärm arga bålgetingar under bilen varje gång man startar den.

Ja byt den så slipper du ljudet. Jag tog bort en ljuddämpare så jag hör inte pumpen längre roll

jaka54
18 december 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ja Biltemas 52-252 pumpar ska man akta sig för  ( 599kr), de är tyvärr  helt värdelösa.
Jag och brorsan bytte på våra Audi 100 Avant , han Turbo och jag 2,0E,  för två år sedan och bägge pumparna "hördes" så fort man startade.  Efter ett halvår fick han stopp på E4 mellan stockholm och Upplands Väsby. det var pumpen som la av.
Min pump höll ett år, sedan började den låta som en stucken gris,då köpte jag en Bosch pump på Ebay.de och vilken skillnad! Helt tyst!

Senast redigerat av jaka54 (18 december 2017)

VincentJ
23 december 2017 · 5 Inlägg

Lät bilen stå och skämmas i någon vecka nu innan det var dags att köra in han i garaget för motorrenoveringen som jag hade tänkt göra. Startade och gick superbt, nästan bättre än innan. Kan det ha med någon temperatursensor att göra? Är LMM kanske sammankopplad med tempmätaren till boxarna eller liknande, och det gav felmeddelandet med LMM? Någon som har en vetig idé kring detta, jag bara spekulerar nu alltså.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang