Stolsvärmen drar tjuvström (och tömmer batteriet) när bilen är avstängd. Hur fixar man det?

white-k
16 december 2017 · 91 Inlägg

Det här är en fristående fortsättning på följande tråd som började bli lite lång: :-)
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 0#p4462870

Jag har efter mätande med multimeter och genom att dra ut en säkring i taget lokaliserat att stolsvärmen (om det reglaget är på) drar tjuvström även när bilen är avstängd och således tömmer den batteriet över natten.

Är detta nåt en lekman kan åtgärda själv genom att byta nåt "relä" eller liknande?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 december 2017 · 4 917 Inlägg

Normalt sett så borde strömmen gå genom ett relä och inte direkt via knappen eftersom det krävs mycket " kräm " för värmeslingan.
Reläet kan ha hängt sig  för det går ju somsagt lite mer ström över den  och silverkontakterna kan ha svetsat fast i varandra p gr av gnistor som uppstår då reläet bryter eller slår till.
Drar du ut detta så ser du om tjuvströmmen försvinner..
Normalt sett , om ovan skett, då måste man byta den och inte bara sätta tillbaka,för då kan det hända igen.
Där hade jag börjat..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
white-k
17 december 2017 · 91 Inlägg

autodidakten skrev:
Normalt sett så borde strömmen gå genom ett relä och inte direkt via knappen eftersom det krävs mycket " kräm " för värmeslingan.
Reläet kan ha hängt sig  för det går ju somsagt lite mer ström över den  och silverkontakterna kan ha svetsat fast i varandra p gr av gnistor som uppstår då reläet bryter eller slår till.
Drar du ut detta så ser du om tjuvströmmen försvinner..
Normalt sett , om ovan skett, då måste man byta den och inte bara sätta tillbaka,för då kan det hända igen.
Där hade jag börjat..

Hur hittar man reläet för stolsvärme?

Jag vet varken vad ett relä är eller hur ett relä ser ut. :-)

Utmarks-Loke
17 december 2017 · 5 809 Inlägg

Jag hittade, konstigt nog, kopplingsschema till citroen xsara men tyvärr var inte stolsvärmen med. Vilken säkring var det den gick på?

http://geekgreek.com/downloads/Citroen% … iagram.pdf

white-k
17 december 2017 · 91 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag hittade, konstigt nog, kopplingsschema till citroen xsara men tyvärr var inte stolsvärmen med. Vilken säkring var det den gick på?

http://geekgreek.com/downloads/Citroen% … iagram.pdf

Hmm, såna diagram är som grekiska för mig. :-)

Jag fick även följande scheman en användare på ett Citroen-forum, men jag begriper mig inte på dem. Jag  bifogar dem här utifall någon annan är van att läsa såna:

http://gyrator.eu/sitroner/Xsara-2-1.6- … PR9654.zip


Säkringen är: " F15 - (20A) Sätesvärme fram"

Senast redigerat av white-k (17 december 2017)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 december 2017 · 13 669 Inlägg

8308 på seter-9654-1.pdf  är ju ett relä  börja där.

verkar sitta under ratten på höger sidan upp under brädan..   men vete tusan vad det är för art på relät  för jag har sökt en stund och inte hittat något.. för det är den enda kabeln som går till den säkringen      förstår inte varför dom aldrig lägger till en komponent förteckning.  måste ju säga att volvos gamla scheman där man fick dels komontentbetäckning och även hur sakerna fungerade.    men det är 8308 som sitter kopplad med direkt matning från batteriet om jag tolkar Psf1 rätt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
17 december 2017 · 5 809 Inlägg

Jag håller med Growe, relä 8308 är misstänkt. Det vore intressant att mäta spänning på stift 1 och 5 med tändningen avslagen

Swede48
17 december 2017 · 1 Inlägg

På finska Citroenklubben  finns en beskrivning av säkringar och reläer på en Xantia, kanske det kan finnas någon ledtråd där: http://www.citroenkerho.fi/xantia/pdf/t … eet_99.pdf
På sidan 6 är position 7 stolsvärmens relä 8308 (tack Google Translate ...), det ser litet skumt ut på bilden med runda relärer men franskt är ju franskt. Jag har haft ett antal Simca på den tiden det begav sig så jag är inte förvånad.

Senast redigerat av Swede48 (17 december 2017)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 december 2017 · 13 669 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag håller med Growe, relä 8308 är misstänkt. Det vore intressant att mäta spänning på stift 1 och 5 med tändningen avslagen

jo.  men det är ena jävla skit scheman det där måste jag säga.. onödigt svåröverblickade..    jag har ju bara hållts med volvo och där får man fram allt och lite till

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Meaganeowner
17 december 2017 · 2 250 Inlägg

Googlade lite...

http://www.eastment.net/XanWD/mk2heatseatcct.jpg

Och visst är det så... i detta schemat. Styrspänning till reläet tas från tändningslåset. Har reläet brunnit ihop i reläkontakterna blir det så som du beskriver.

Ett relä som visades i sammanhanget var grönt till färgen...

Flera andra, på Bildelsbasen.se var svarta.
Med placering under stol.

Förslag. Ring och kolla med Bildelsbasen
och fråga var det sitter på just din bil.
De har säkert plockat ur många.

Senast redigerat av Meaganeowner (17 december 2017)

white-k
17 december 2017 · 91 Inlägg

Enligt dessa bilder verkar det väl som att reläet sitter (som "Growe" beskrev det tidigare) under ratten på höger sidan upp under brädan?

Brukar det bara vara att skruva loss nån panel under ratten för att komma åt där?

Och om jag väl hittar reläet, var kan man köpa ett nytt sådant?


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219465/219465-700a49aa99300f200816b95459316443.jpg

Senast redigerat av white-k (17 december 2017)

Meaganeowner
17 december 2017 · 2 250 Inlägg

Står i mitt senaste... om det duger med begagnat.

Annars har väl någon Citroen-nasare.

Tror i o f s  att det går med ett std 12 V relä.

Senast redigerat av Meaganeowner (17 december 2017)

white-k
17 december 2017 · 91 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Står i mitt senaste... om det duger med begagnat.

Annars har väl någon Citroen-nasare.

Tror i o f s  att det går med ett std 12 V relä.

Jag sökte efter det reläet på Bildelsbasen.se, men fick inga träffar.
Men går det att fixa därifrån ändå på nåt vis menar du?

Meaganeowner
17 december 2017 · 2 250 Inlägg

Du får väl ringa...

Kanske är för liten efterfrågan på dessa relän, för att lägga upp.

Senast redigerat av Meaganeowner (17 december 2017)

jaka54
17 december 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jag skulle först ta bort locket på relät och kolla hur kontakterna ser ut innuti. Locket bends bort med två skruvmejslar.
Lite slipande med fint vattenslippapper och elspray och det funkar säkert igen.

Senast redigerat av jaka54 (17 december 2017)

Utmarks-Loke
18 december 2017 · 5 809 Inlägg

1. mät spänning på pinne 1 och 5
2. öppna reläet och undersök
3. köp nytt om du måste

Att köpa nytt utan föregående steg är inte så smart

Utmarks-Loke
18 december 2017 · 5 809 Inlägg

Jag menar att det kan ju vara så att reläet får signal att vara aktiverat, felet kan ju sitta före reläet

Meaganeowner
18 december 2017 · 2 250 Inlägg

Drar ur säkringen till stolvärmen/värmarna.
Kör så under tiden tills du hittar felet.
Funkar laddningen, och bilen startar och går efter ordning, dag ut och dag in, så har du garanterat ringar in felet.
Är väl inte brådska förutom att du blir kall i röva.


Och visst kan det vara nåt fel på t ex tändningslås, dator(finns inte med på schemat) eller annat, som lägger en styrspnning till reläets spole, så att det drar ihop kontakterna.

Men det är i vart fall ingen kortslutning ned till schassiet! Som t ex skavd isolering.

Och ska man gå på schemat som jag letade rätt på, och reläet har 4 stift, så borde det gå att dra i ett annat billigt relä.

Nu vet man inte om Citroen nyttjar samma stiftmärkning som alla andra relä.
Kolla bredvid stiften, där står det t ex 86, 30   
o s v.  De måste i s f sitta på samma ställe, om reläet sitter i en relähållare/sockel. Annars kan du elda upp nåde det ena och andra.

Hittar du reläet, så lägg upp en bild som visar stiften numrering. Så kan vi säkert ge förslag på ersättningsrelä.
Nu kostar inte ett orignalrelä, typ 2000 kr.
Snarare 100 - 200 kr.

Garanterat så har inte Biltema "stolvärmarrelä" till npgon bil. Däremot är jag säker på att de har andra relän. Liksom andra biltillbehörs-shoppar.
Ta med det relä du har... att hänföra med.

Senast redigerat av Meaganeowner (18 december 2017)

white-k
18 december 2017 · 91 Inlägg

Många riktigt bra tips! Tackar! Ni är ju grymma!! :-D

Okej, då ska jag börja med och se om jag lyckas få bort panelerna över huvud taget.
Jag ska fråga på Citroen-forum om någon vet hur man gör.

Det kan således dröja ett tag innan ni får höra nästa uppdatering, beroende på hur snart jag lyckas "bryta mig in" bakom panelerna och lokalisera reläet.

Evildan
18 december 2017 ·

white-k skrev:
Många riktigt bra tips! Tackar! Ni är ju grymma!! :-D

Okej, då ska jag börja med och se om jag lyckas få bort panelerna över huvud taget.
Jag ska fråga på Citroen-forum om någon vet hur man gör.

Det kan således dröja ett tag innan ni får höra nästa uppdatering, beroende på hur snart jag lyckas "bryta mig in" bakom panelerna och lokalisera reläet.

Jag minns inte riktigt om det är på ZX eller Xsara som kåpan över pedalställ är skruvad med små svarta torx. Med en ficklampa och en mjuk rygg hittar du dom enkelt. Elektroniken för övrigt i franska (småbilar och mellanklassare) är i regel väldigt rättfram och logisk.

Senast redigerat av Evildan (18 december 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang