Efterlyser kunskap om Volvos viskokopplingar.

Loud_Viking
16 december 2017 · 32 Inlägg

Med detta inlägg så söker jag personer som har stor erfarenhet av Volvos tidiga awd system, både med att serva dom och modifiera dom. "tror det är, borde vara" och liknande påstående undanbes.
Jag köpte mig en v70 -99 awd i våras, och har nu under hösten/vintern letat djupare information om viskosystemet. Jag har varit till Bilbolaget i Sundsvall och fått tagit bilder ur deras servicehandbok från 850 AWD där dom bland annat förklarar hur viskokopplingen fungerar och övriga komponenter i systemet.

Här är Vad Volvo själva säger om viskon och kringliggande delar. (det som är skrivet för hand är av en tekniker som var på utbildning för dessa system när dom dom va ny).
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224231/224231-02f4282f4a25e1683f85f7062c25cd65.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224231/224231-6c47843f9d7beb12d3375b99b82b65ac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224231/224231-135f531e113a31a242d937dbfa6c59b4.jpg

Med denna information. Går det att att sätta viskon i permanent "hump-läge"?  Är ju dock en anledning till varför Volvo valde att gå denna väg med variabel awd och inte permanent.
Finns det andra alternativ för att få en mer permanent awd på dessa modeller eller är det lönlöst?
Vill tillägga att min vinkelväxel är förstärkt av Ludvika bil och maskin för att tåla 500+ hästar.

Mack Forum- och sitemoderator
16 december 2017 · 26 111 Inlägg

Det sistnämnda tror jag inte ett dugg på.
Varför?
1. Därför att firman ljög mig rakt upp i ansiktet och jag är inte det ende offret.
2. Har oerhört svårt att se att viscon över huvudtaget ska tåla "500+ hästkrafter".
Ja, okej om man kör med hjärnan och tar det lugnt men inte om man pressar fordonet i fråga.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Loud_Viking
17 december 2017 · 32 Inlägg

Mack skrev:
Det sistnämnda tror jag inte ett dugg på.
Varför?
1. Därför att firman ljög mig rakt upp i ansiktet och jag är inte det ende offret.
2. Har oerhört svårt att se att viscon över huvudtaget ska tåla "500+ hästkrafter".
Ja, okej om man kör med hjärnan och tar det lugnt men inte om man pressar fordonet i fråga.

På vilka grunder anser du att dom ljugit?
Vad har du för erfarenheter från viskoawd?

Även om den nu inte tål 500+ så va det ändå billigare för mig att få vinkelväxeln renoverad av dom än att få den bytt mot en ny hos Volvo.

Mack Forum- och sitemoderator
17 december 2017 · 26 111 Inlägg

Loud_Viking skrev:

Mack skrev:
Det sistnämnda tror jag inte ett dugg på.
Varför?
1. Därför att firman ljög mig rakt upp i ansiktet och jag är inte det ende offret.
2. Har oerhört svårt att se att viscon över huvudtaget ska tåla "500+ hästkrafter".
Ja, okej om man kör med hjärnan och tar det lugnt men inte om man pressar fordonet i fråga.

På vilka grunder anser du att dom ljugit?
Vad har du för erfarenheter från viskoawd?

Även om den nu inte tål 500+ så va det ändå billigare för mig att få vinkelväxeln renoverad av dom än att få den bytt mot en ny hos Volvo.

Lång historia men jag beställde ett par stötdämpare av dem. På bild såg de okej ut men jag fick ett par helt andra som var sämre än de jag bytte ut. Finns längre utläggningar om detta om man vill läsa.

Min egen erfarenhet av viscon har jag från min tid med min egen V70.
Fungerade klockrent under den tiden jag har haft den. Bakhjulsdriften slår in med detsamma och har alltid fungerat.
Har den fortfarande i min ägo men ska tyvärr säljas.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Loud_Viking
17 december 2017 · 32 Inlägg

Mack skrev:
Lång historia men jag beställde ett par stötdämpare av dem. På bild såg de okej ut men jag fick ett par helt andra som var sämre än de jag bytte ut. Finns längre utläggningar om detta om man vill läsa.

Min egen erfarenhet av viscon har jag från min tid med min egen V70.
Fungerade klockrent under den tiden jag har haft den. Bakhjulsdriften slår in med detsamma och har alltid fungerat.
Har den fortfarande i min ägo men ska tyvärr säljas.

Det va ju inte direkt nå bra. Tog och googla på dom nu och dom flesta som verkar ha haft problem med han har köpt beg. grejer, dom som har fått vinkelväxlar renoverade verkar vara väldigt nöjda. Hittade även det som du hade svarat på i en annan tråd.

Vad hade du för körstil med v70in? Vardags och ta sig fram i snö eller hårt lekande med lite trim?
Går det att serva viskon på nått sätt? Oljan lär ju bli dåligt efter snart 20 år. Och vad tror du rasar först om man permanent sätter den i "hump-läge"? Min gissning ligger nästan på vinkelväxeln.

Mack Forum- och sitemoderator
17 december 2017 · 26 111 Inlägg

Loud_Viking skrev:

Mack skrev:
Lång historia men jag beställde ett par stötdämpare av dem. På bild såg de okej ut men jag fick ett par helt andra som var sämre än de jag bytte ut. Finns längre utläggningar om detta om man vill läsa.

Min egen erfarenhet av viscon har jag från min tid med min egen V70.
Fungerade klockrent under den tiden jag har haft den. Bakhjulsdriften slår in med detsamma och har alltid fungerat.
Har den fortfarande i min ägo men ska tyvärr säljas.

Det va ju inte direkt nå bra. Tog och googla på dom nu och dom flesta som verkar ha haft problem med han har köpt beg. grejer, dom som har fått vinkelväxlar renoverade verkar vara väldigt nöjda. Hittade även det som du hade svarat på i en annan tråd.

Vad hade du för körstil med v70in? Vardags och ta sig fram i snö eller hårt lekande med lite trim?
Går det att serva viskon på nått sätt? Oljan lär ju bli dåligt efter snart 20 år. Och vad tror du rasar först om man permanent sätter den i "hump-läge"? Min gissning ligger nästan på vinkelväxeln.

Jag har kört min V70 mest till vardags, men också en hel del lek.
Upptäckte också den hårda vägen att man inte är oövervinnerlig trots fyrhjulsdriften. När den packade snön nådde upp till dörrarna så satt man fast vare sig man ville eller inte..
Men man kan ha förbannat roligt också. I och med att den driver på direkten så fort det släpper så är det inga problem att lägga upp bilen på ställ i kurvor eller korsningar. Dock är det en speciell teknik att sen inte krascha när man väl fått upp bilen i den vinkeln.

Ett klassiskt klipp:

https://www.garaget.org/video/135849

Och ett jag själv har gjort en gång i tiden:

https://www.garaget.org/video/71199


Edit: Men man får samtidigt passa sig för att inte leka allt för mycket. Märkte detta själv ett par gånger att oljan blir väldigt väldigt varm och då avger en stark doft av..sånt man inte vill känna doften av.
Men det är bara att ta det lugnt ett tag så går det bra.
OCH så kan man förstås inte leka sommartid. Det gör man liksom inte..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang