Golf mk3 1,4 motorbyte

Enyxion
17 december 2017 · 2 Inlägg

Tjenare !
Har en golf mk3 variant -95 1,4cl som jag är ruskigt less på att den bara har 60hp. Så har nu bestämt att jag ska byta motor och tänkte mig en 1,8 kanske?

Någon som kan hjälpa mig att hitta vilken motor jag ska byta till samt vad som måste göras för att den ska funka? Vill gärna ha en motor som passar direkt in på motorfästena

SportPilot Ubåtsingenjör
17 december 2017 · 7 218 Inlägg

leta upp en donatorbil, men det är inte lönt... om inte din bil är grymt fräsch då

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Xebers76
17 december 2017 · 2 250 Inlägg

Tänk på att det är olagligt att öka effekten i en bil bortom vissa gränser

Enyxion
17 december 2017 · 2 Inlägg

Bilen är fräsch, sen gör jag de mest som projekt. Och olagligt är de bara om man inte reggbesiktar

SportPilot Ubåtsingenjör
17 december 2017 · 7 218 Inlägg

Enyxion skrev:
Bilen är fräsch, sen gör jag de mest som projekt. Och olagligt är de bara om man inte reggbesiktar

du får ändå inte öka effekten hur mycket som helst ... köp sfros bygghandbok smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
simlar
18 december 2017 · 5 516 Inlägg

https://www.google.se/url?sa=t&rct= … wjCOS1x11E

http://sfro.com/bil/avgasregler-mm

Golf mk3 finns ej med på SFROs lista med effektgränser därför är det 20% effektökning från original-motorn som gäller.
Dvs 60x1.2 = 72hk om du ska regga endast motorbyte.

Ska du ha mer effekt än så är det ombyggt fordon som gäller för att få det lagligt, krävs då byte av motor, växellåda och bromsar och sen ska då även bilen besiktas och godkännas av först SFRO och sedan regbesiktning och kontrollbesiktning hos bilprovningen.
Ca 10k i enbart registreringskostnader, sen tillkommer ju kostnaden för själva bygget också.

Så både billigare och enklare att köpa en bil med tillräckligt med effekt original och sälja iväg din nuvarande bil.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Mrfat allt-i-allo
13 juni 2018 · 13 Inlägg

Hej.
Det går i princip att bulta fast vilken som hells vw motor i fronten på dom. Lättast(minst jobb) har du om du köper en donator där du får kabelserie,fästen,kylare,drivaxlar samt växellåda och byter i hela paketet. 1,4-->1,8 . Fästena är lite annorlunda, men bolt on. Kabelserien är också bolt on(klick on) annars är det nog bara att byta, och tuta och köra 🙂
Mvh. Bern there done that 😎

Ford Anglia "Osthyvel" (1967)
Cassius Hobbymekaniker
13 juni 2018 · 470 Inlägg

simlar skrev:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjD2eTf4pLYAhXO-KQKHZIzB4gQFggqMAA&url=http%3A%2F%2Fsfro.com%2Fimages%2Fstories%2Fdok%2Feffektgranser.xls&usg=AOvVaw253xh5HvIAM3wjCOS1x11E

http://sfro.com/bil/avgasregler-mm

Golf mk3 finns ej med på SFROs lista med effektgränser därför är det 20% effektökning från original-motorn som gäller.
Dvs 60x1.2 = 72hk om du ska regga endast motorbyte.

Ska du ha mer effekt än så är det ombyggt fordon som gäller för att få det lagligt, krävs då byte av motor, växellåda och bromsar och sen ska då även bilen besiktas och godkännas av först SFRO och sedan regbesiktning och kontrollbesiktning hos bilprovningen.
Ca 10k i enbart registreringskostnader, sen tillkommer ju kostnaden för själva bygget också.

Så både billigare och enklare att köpa en bil med tillräckligt med effekt original och sälja iväg din nuvarande bil.

Nja... Om inte tillverkaren slutat ge ut effektintyg så går det regga med mer. Då utgår man från att bilen motsvarar en annan modell av samma kaross. T ex Golf GTi MK3 som hade 150hk. Då ska allt GTi relaterat sitta på bilen (bromsar, motor, låda, stötdämpare, fjädrar) eller motsvara Golf Gti.

Detta gäller om bilen Inte är helbilsgodkänd! Och 95 är i skiftet när de allra flesta bilar blev helbilsgodkända om jag kommer ihåg rätt.

Så det är inte helt säkert att SFRO är enda vägen. smile Det är dock helt klart den smidigaste!

Hade jag varit i TS kläder hade jag nog antingen bytt bil helt ändå, eller bytt till en motor som ser likadan ut som originalet och skitit i regbes. Det blir fort ganska mycke pengar för gaska liten vinning om man vill ha det lagligt, säg att bilen är värd 10', material och regkostnader kan fort springa iväg till mer än 15' och då kanske en annan bil för 25' är ett bättre alternativ.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Mrfat allt-i-allo
13 juni 2018 · 13 Inlägg

Cassius. Bilen finns som 1,8 liter, abs,adz 90hk. Och 1,8 aam 80hk. Det enda som skiljer 1,4 och 1,8 är drivaxlarna... Så att regga om borde därför inte vara nåt problem.

Ford Anglia "Osthyvel" (1967)
Cassius Hobbymekaniker
13 juni 2018 · 470 Inlägg

De tror inte jag heller. Förutsatt att bilen A: inte är helbilsgodkänd. B: Rätt dokumentation fortfarande lämnas ut av Volkswagen Sverige.

Det kommer behövas ett intyg som verifierar att karossen är godkänd för X antal hästkrafter givet att specificerade delar finns på bilen.
Det kommer också behövas ett intyg om att motorn släpper ut Y mängder avgaser och att dom nivåerna är godkända i den specifika bilen.
Sen kommer det också behövas ett intyg från en Auktoriserad VW verkstad som säger att avgasreningen är komplett och korrekt installerad.

Dessa intyg kan vara allt från gratis till kosta flera tusenlappar. På det kommer regbes + kontrollbes för drygt 1500.

Jag vet att Opel slutade ge ut dom här intygen för över 10 år sen, och att det även varit svårt med andra märken. Därför är det långt från säkert att dom går få tag på. Allt detta pga att man vill öka effekten med mer än 20%.

Är den sen helbilsgodkänd, så går de inte ens ta den här vägen.. Då får man om man ska vara Riktigt petig inte ens byta däckdimension! Sen är de ingen som bryr sig om just den parametern, men hårddrar man det så är det där nivån ligger för ett helbilsgodkänt fordon hmm

Kort sagt så är SFRO garanterat den enklaste vägen att gå, potentiellt den enda vägen. Då kostar SFRO bes. några tusenlappar + 1500+ för reg och kontrollbesiktning. Sen ska man ha i motorn, alla delar, mer måste kanske bytas etc. Springer fort iväg till 10 000 i delar. Även om bilen idag har samma bromssystem etc som en med 1.8 och alla intyg går få fram så kostar det en slant att köpa motorn, besiktningar och intyg. Blir fort 10 000 där med. Och då är frågan om en likadan bil, i samma skick, med den motorn som önskas kostar ~8-10 000 mer än vad denna gör? Om den INTE gör det finns det ingen ekonomisk vinning i att göra detta. Då är det smartare att löpa linan ut och hinka i en GTi motor istället smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Mrfat allt-i-allo
13 juni 2018 · 13 Inlägg

Okej, det verkar ju super jobbigt ... men det är paragrafernas förlovade länder vi bor i...

Ford Anglia "Osthyvel" (1967)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 juni 2018 · 13 674 Inlägg

Antar att du har aex idag aee är identisk på utsidan men istället för 60hk så har den 75hk. Och på 1.6l. Motor och styrbox så är det bara att bulta dit

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Cassius Hobbymekaniker
14 juni 2018 · 470 Inlägg

Growe skrev:
Antar att du har aex idag aee är identisk på utsidan men istället för 60hk så har den 75hk. Och på 1.6l. Motor och styrbox så är det bara att bulta dit

Ett sånt byte kommer nog inte SBP lägga märke till heller så det är nog den smidigaste vägen att gå i så fall smile


Och visst är de besvärligt att regga "som vanligt" med annan motor, det finns en anledning till att många betalar några kronor extra för att gå via SFRO istället smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang