Ford Mondeo-III ESP lampa (men inte ABS) lyser konstant?

Roaster
17 december 2017 · 175 Inlägg

Jag har problem med ESP givaren. Det kom en tid efter att jag bytte nav på bakaxeln. Ibland när jag drar ur och in kontakten så fungerar det en dag eller så och sedan tänds ESP lampan igen. Min gissning är att det är glappt i kontakten, men innan jag börjar med att klippa upp och undersöka undrar jag om någon vet hur man kan mäta upp om kabeln/kontakten är hel på något sätt?

(skall det t.ex. vara spänning på en av de två kontakterna?, skall det vara något visst motstånd mellan dem etc).

Senast redigerat av Roaster (11 mars 2018)

xXSammy
17 december 2017 · 6 569 Inlägg

ABS givare tack.

Om problemet uppkom efter du byte hjullager bak så är det antingen fel på det nya eller så
Original delar eller pirat, om pirat.. satt det en givare på navet eller fick du flytta över den gamla?

De/Dem
Meaganeowner
17 december 2017 · 2 250 Inlägg

Kanske du kom åt givaren när du lossa eller satte dit navet och puttade in denne i hållare.

Det ska vara ett visst avstånd mellan givaren och den ring som den läser av.

På sambons bil var ringen sprucken...

xXSammy
17 december 2017 · 6 569 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Kanske du kom åt givaren när du lossa eller satte dit navet och puttade in denne i hållare.

Det ska vara ett visst avstånd mellan givaren och den ring som den läser av.

På sambons bil var ringen sprucken...

Är "inbyggda" givare på hjullagrerna bak på Mondeo

De/Dem
Roaster
30 december 2017 · 175 Inlägg

Jag kan svara själv. Under baksätet sitter anslutningarna för givarna, det är enkelt att mäta upp att kablarna är hela med multimeter mellan kontakten under baksätet och kontakten vid hjulet.

Ett tips på nätet var att mäta upp om man hade 1.5-1.4Ohm, då var givaren hel, jag undrar om det är så enkelt...

Jag noterade att om jag inte anslöt givarkontakten så tändes ABS lampan OCH ESP lampan. När jag ansluter kontakten så lyser bara ESP lampan.

Jag har provat läsa ut felkoder, men detta fel lagras inte som felkod i ECU:n och kan inte läsas ut med min ODB2 läsare.

Något tips från någon på annat man kan testa, det verkar ju inte kunna vara givarna eftersom fel på dem tänder ABS lampan och andra fel från givarna kan väl inte detekteras innan bilen kör, så det måste väl vara något annat fel som elektroniken detekterar?

Nu har ESP lampan lyst konstant i över en månad, tidigare kom och gick det.

Senast redigerat av Roaster (7 januari 2018)

Roaster
7 januari 2018 · 175 Inlägg

Det känns som om det inte är relaterat till ABS-givarna eftersom ABS fel inte indikeras, håller ni med? Det var i så fall en slump att det kom samtidigt som jag bytte nav bak och även en slump att det i början försvann när kan lossade och återanslöt ABS kontakten.

Vad hade ni kollat härnäst?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Efter att ha läst vad alla skrivit så siktar jag på det nya navet..eller avståndet till givaren..
Men jag har väl fel..

Senast redigerat av autodidakten (7 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Roaster
7 januari 2018 · 175 Inlägg

ESP lampan slocknar normalt när motorn är startad. Då har ju hjulen ännu inte börjat snurra och således inte fått någon signal? Förutom det så är det ju bytet misstänkt... Jag tänker också att om ABS givaren är fel, redan innan hjulet snurrar, så skulle väl även ABS lampan lysa (som den gör när jag provar utan att ansluta kabeln)?

Jag råkar ha kvar gamla navet, jag kan ju trycka i kontakten i det och se om det blir skillnad...

Senast redigerat av Roaster (7 januari 2018)

StigAson
11 februari 2018 · 2 Inlägg

Hittade du felet?

Har precis samma sak på en Mondeo.
Började efter att bromsen kärvat och navet och fälgen blivit varmt nu i januari.

Misstänker att magneten i navet "tröttnat" efter den ofrivilliga värmebehandlingen men har ingen lust att byta ett nav bara för att felsöka.

Det värsta är att felet kommer och går och nu är är dags för besiktning.

Roaster
11 februari 2018 · 175 Inlägg

Jag har fortfarande inte hittat eller åtgärdat felet, men jag har av annan anledning bytt ena framnavet utan att det påverkade felet.

StigAson
21 februari 2018 · 2 Inlägg

Lampan slocknade!
Googlade runt för att försöka hitta en lösning.
Tog fram felkoderna via knapptryckningar.
Kollade felkoder och nollade via OBD/Blåtand adapter
Inget hjälpte.

Tog loss och gjorde rent bromsok , backar glidytor mm.
Ingen skillnad.

Kollade däckstryck noga runt om. Ingen skillnad.

Resettade PCM minnet enligt genom att låta batteriet vara av >10 min,


Startade och lampan lyste fortfarande.

MEN efter jag kört en kort sträcka slocknade lampan och den har nu varit släckt. 1 vecka utan problem

Jag TROR att det var bromsen som var orsaken men att det var PCM minnet som behövde nollas.

Roaster
28 februari 2018 · 175 Inlägg

Jag köpte en abs kabel på skroten och anslöt mitt gamla baknav först på ena sidan, sedan på andra. Jag ville se om det var fel på kabel eller nav (felet kom ju strax efter att jag bytte naven bak), men detta gav att det inte var det.

Kan det vara så att jag måste köra också för att den ska resetta? Det fungerar ju inte eftersom navet jag använder som felsökmetod inte snurrar om det ligger i  baksätet...

Innan lampan lyste konstant, alltid, så kom det och gick, vilket gör att jag inte tror man behöver resetta på annat sätt än att köra med bilen.

Jag noterar i halkan att ABS fungerar, jag vet iofs inte säkert om det fungerar på alla hjul, men om jag inte ansluter en givare så lyser ABS lampan. Jag tycker det är skumt.

Kan en verkstad läsa ut felkoder om vad som är fel, vilket hjul eller om det alls är relaterat till ABS givarna? Det går inte med felkodsläsare som man kan köpa som privatperson.

Vad hade ni andra provat härnäst?

Senast redigerat av Roaster (28 februari 2018)

Roaster
1 mars 2018 · 175 Inlägg

Besiktningen brukar erbjuda att läsa ut koder, vet någon om de kan läsa ut något som hjälper detta? Min ELM327 meddelar att det inte finns några lagrade felkoder, men den kan inte läsa allt har jag förstått.

Meaganeowner
1 mars 2018 · 2 250 Inlägg

Det lilla jag vet om ABS är att då jag bytte en trasig givare på en bil och en trasig krans på en annan så lyste lampan tills alla hjulen snurrat i något så när samma fart ca  20 meter.
Tror inte ens att jag behövde radera koderna.
Systemet upptäcjte väl att allt var i ordning.

Så går det inte att göra med krockkuddarna. Minsta felet ger en kod som ligger kvar även om felet återställs.
Måste raderas.

xXSammy
2 mars 2018 · 6 569 Inlägg

xXSammy skrev:
Original delar eller pirat, om pirat.. satt det en givare på navet eller fick du flytta över den gamla?

Svarade aldrig på detta

De/Dem
Roaster
11 mars 2018 · 175 Inlägg

Jag har fått ut felkoderna nu. C1165, C1175, C1279. Det står för ingångskretsfel på höger och vänster hjulvarvtalssensor samt sidoaccelerationssensor.

Jag tycker det är osannolikt att 3 sensorer ger sig samtidigt, först då och då och sedan för alltid. Vart tar dessa signaler vägen? Jag skulle vilja titta på andra sidan av kablarna efter fukt eller korrosion.

Är det någon som har länk till kopplingsschema för detta?

Senast redigerat av Roaster (11 mars 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang