Vobblande ljud vid högre hastighet. Nu missljud

andreasringstad
17 december 2017 · 26 Inlägg

Hej!
Jag köpte nyligen en begagnad Passat. En 1.8t från 99.
Den är väldigt fräsh både ut och invändigt och går väldigt bra i motor, allt verkade ok vid köp och jag fick den för ett bra och rimligt pris.

Men som med gamla och billiga bilar så förväntar man sig att något ska dyka upp. Ganska tidigt märkte jag att vid högre och högre hastighet kryper ett vibrerande/vobblande ljud fram från framvagnen. Det ökar med hastigheten men var inte tydligt från viken sida. Jag anade först att det behövdes en hjulinställning.

Nyss när jag var ute och körde kom ett nytt ljud fram. Det är ett tydligt visslande/vinande ljud och det kommer från höger framhjul. Det är extra tydligt vid vänstersväng och avtar näst intill helt vid högersväng.

Enligt mina begränsade kunskaper så kan detta med stor sannolikhet vara ett dålig hjullager? Och även att detta kan vara orsaken till vibrationerna vid högre hastighet?

Jag behöver era tips och hjälp gott folk

andreasringstad
18 december 2017 · 26 Inlägg

Inser att jag förmodligen hamnat i fel kategori. Mod får gärna flytta tråden

LocKtar Herr
18 december 2017 · 1 722 Inlägg

Ja, det låter som ett hjullager . Det man också kan göra är att hissa upp bilen och lägga handen på fjädern, samtidigt snurra hjulet, känner du små vibrationer i fjädern är lagret dåligt . Jämför med andra sidan om du känner dej osäker. Byt alltid båda hjullagren fall nåt e kasst!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Utmarks-Loke
18 december 2017 · 5 833 Inlägg

LocKtar skrev:
Byt alltid båda hjullagren fall nåt e kasst!

Det brukar inte jag göra och jag har aldrig upplevt att det andra går snart efter det första i alla fall

Xebers76
18 december 2017 · 2 264 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

LocKtar skrev:
Byt alltid båda hjullagren fall nåt e kasst!

Det brukar inte jag göra och jag har aldrig upplevt att det andra går snart efter det första i alla fall

Hjullager byts ej i par, ett kan pajja vid 5000 mil medans dem andra 3 överlever bilens livslängd. Däremot bromsklossar och bromsskivor, dem byts ut i par

LocKtar Herr
18 december 2017 · 1 722 Inlägg

Xebers76 skrev:

Svarte_Orm skrev:

LocKtar skrev:
Byt alltid båda hjullagren fall nåt e kasst!

Det brukar inte jag göra och jag har aldrig upplevt att det andra går snart efter det första i alla fall

Hjullager byts ej i par, ett kan pajja vid 5000 mil medans dem andra 3 överlever bilens livslängd. Däremot bromsklossar och bromsskivor, dem byts ut i par

Det är uppsnappat!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Meaganeowner
18 december 2017 · 2 250 Inlägg

Vobblande ljud kan komma sig av diverse plastsycken i hjulhus, i fronten och i förekommande fall under framgången och oljetråget.
Hissa upp samtidigt som du undersöker hjullager. Bara att slita och dra i all plast. De ska sitta fast.

Vobblande ljud gick jag av en ventillerad bromsskiva som rostat sönder invändigt.
Gav sig ordentligt tillkänna när jag gjorde en ordentlig inbromsning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang