Maxlast? Takräcke volvo 245

ribban99
17 december 2017 · 15 Inlägg

Hej. Har detta rejäla takräcke på min bil(den på bilden) och undrar hur mycke kan jag lagligt lasta på de? Är ju 6 fötter å rejält aluminium i takräcket

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225547/225547-94ac46a42ab9e4e60d595b46e9dc193f.jpg

Volvo 245 "bäste jaktbiln" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 december 2017 · 14 007 Inlägg

ribban99 skrev:
Hej. Har detta rejäla takräcke på min bil(den på bilden) och undrar hur mycke kan jag lagligt lasta på de? Är ju 6 fötter å rejält aluminium i takräcket

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225547/225547-94ac46a42ab9e4e60d595b46e9dc193f.jpg

Du får nog lasta max 100 kg inkl. takräcket skulle jag tro men det står väl i bilens registreringsbevis.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
ribban99
17 december 2017 · 15 Inlägg

Vettemannen skrev:

ribban99 skrev:
Hej. Har detta rejäla takräcke på min bil(den på bilden) och undrar hur mycke kan jag lagligt lasta på de? Är ju 6 fötter å rejält aluminium i takräcket

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225547/225547-94ac46a42ab9e4e60d595b46e9dc193f.jpg

Du får nog lasta max 100 kg inkl. takräcket skulle jag tro men det står väl i bilens registreringsbevis.

/Benny

Hej benny hittar inget om vikt på taket. Bara släpvangsvikt (1600kg)samt bilens maxlast (520kg) men inget om tak varken i instruktionsboken (där de ska stå) eller regbeviset

Volvo 245 "bäste jaktbiln" (1987)
Muttley
17 december 2017 ·

100 kg är de på den.  Du får snällt plocka ner skotern om den väger mer (vilket den bör göra inkl din ställning) och köpa ett släp.

http://volvo242gt.se/TP%201548.2%20(sv. … 010.77.PDF   sidan 76
Kopiera hela länken för att få de att fungera.

(Länken fixad, mvh Mod)

Senast redigerat av Muttley (17 december 2017)

ribban99
17 december 2017 · 15 Inlägg

Muttley skrev:
100 kg är de på den.  Du får snällt plocka ner skotern om den väger mer (vilket den bör göra inkl din ställning) och köpa ett släp.

http://volvo242gt.se/TP%201548.2%20(sv. … 010.77.PDF   sidan 76
Kopiera hela länken för att få de att fungera.

Om vi säger jag åker dit på 40kg överlast vad händer då förutom att jag måste plocka ner skotern? Kunde inte se hela länken på telefon iaf

Volvo 245 "bäste jaktbiln" (1987)
Muttley
17 december 2017 ·

ribban99 skrev:

Muttley skrev:
100 kg är de på den.  Du får snällt plocka ner skotern om den väger mer (vilket den bör göra inkl din ställning) och köpa ett släp.

http://volvo242gt.se/TP%201548.2%20(sv. … 010.77.PDF   sidan 76
Kopiera hela länken för att få de att fungera.

Om vi säger jag åker dit på 40kg överlast vad händer då förutom att jag måste plocka ner skotern? Kunde inte se hela länken på telefon iaf

Böter.  Vet inte hur mycket de är på 40%  övervikt på tak.
Du bör beakta att din bil är inte så stabil med så hög tyngdpunkt.

Xebers76
17 december 2017 · 2 250 Inlägg

Gränsen är ju också satt av en anledning

ribban99
17 december 2017 · 15 Inlägg

Muttley skrev:

ribban99 skrev:

Muttley skrev:
100 kg är de på den.  Du får snällt plocka ner skotern om den väger mer (vilket den bör göra inkl din ställning) och köpa ett släp.

http://volvo242gt.se/TP%201548.2%20(sv. … 010.77.PDF   sidan 76
Kopiera hela länken för att få de att fungera.

Om vi säger jag åker dit på 40kg överlast vad händer då förutom att jag måste plocka ner skotern? Kunde inte se hela länken på telefon iaf

Böter.  Vet inte hur mycket de är på 40%  övervikt på tak.
Du bör beakta att din bil är inte så stabil med så hög tyngdpunkt.

Haha jo den krängde ordentligt i rondellen. Körde inte så fort men man får ett bra gung i sidleds. Klart man kör lunkt med sån last.

Volvo 245 "bäste jaktbiln" (1987)
ribban99
17 december 2017 · 15 Inlägg

Xebers76 skrev:
Gränsen är ju också satt av en anledning

Hållee de för 100kg på ett vanligt så håller de nog med 150 på detta. Gränser har alltid marginaler.

Volvo 245 "bäste jaktbiln" (1987)
Mew
18 december 2017 · 2 152 Inlägg

ribban99 skrev:

Xebers76 skrev:
Gränsen är ju också satt av en anledning

Hållee de för 100kg på ett vanligt så håller de nog med 150 på detta. Gränser har alltid marginaler.

Tror inte farbror blå skulle hålla med dig dock. tongue 

Jo, håller lär det säkert göra, det tvivlar ingen på. Det som är farligt med det är som sagt den höga tyngdpunkten. Du kanske tänker att det "bara" är 40kg, men 40% är väldigt mycket. Det kan inte jämföras med t ex 40kg i bagaget, du nämnde själv hur bilen betedde sig i exempelvis rondeller. Det är där faran ligger. tongue

(Din fråga i ditt första inlägg var ju hur mycket du lagligt fick lasta, inte hur mycket räcket tål.)

Evildan
18 december 2017 ·

100kg.
Då är takräckets vikt inkluderad.
Väger takräcket 20kg får du alltså lasta 80kg.
Provat att tvärnita?
Provat att göra en undanmanöver såsom ett barn springer ut framför bilen?

Muttley
18 december 2017 ·

Evildan skrev:
100kg.
Då är takräckets vikt inkluderad.
Väger takräcket 20kg får du alltså lasta 80kg.
Provat att tvärnita?
Provat att göra en undanmanöver såsom ett barn springer ut framför bilen?

Närmaste polis är väl 60 mil från orten.  De kanske rentav inte ens finns barn där?
Folkmängd    8 545 (2015)[1]
Befolkningstäthet    11,75 inv./hektar


Men man kanske har specialregler i Lycksele likt vissa andra delar av Norrland?  Inte vet jag.  Men en snöskoter på taket, en 245 och en dosa preg i truten med ett par tomma Norrlands Guld i skuffen är bilden jag får fram här




big_smile

Utmarks-Loke
19 december 2017 · 5 809 Inlägg

Är det inte lite omständigt att lasta en skoter på taket? Köra ner går nog men det måste vara jobbigt att backa upp den

ribban99
19 december 2017 · 15 Inlägg

Evildan skrev:
100kg.
Då är takräckets vikt inkluderad.
Väger takräcket 20kg får du alltså lasta 80kg.
Provat att tvärnita?
Provat att göra en undanmanöver såsom ett barn springer ut framför bilen?

Tvärnita för nån ren å snotern rörde sig intr 1mm. Vika för ett barn efter väg 365 kl 9 på kvällen? Haha de ä ju då inte så värst troligt

Volvo 245 "bäste jaktbiln" (1987)
ribban99
19 december 2017 · 15 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Är det inte lite omständigt att lasta en skoter på taket? Köra ner går nog men det måste vara jobbigt att backa upp den

Ingen back. Men vi lyfte upp/ner skotern. Nöden har ingen lag

Volvo 245 "bäste jaktbiln" (1987)
ribban99
19 december 2017 · 15 Inlägg

Muttley skrev:

Evildan skrev:
100kg.
Då är takräckets vikt inkluderad.
Väger takräcket 20kg får du alltså lasta 80kg.
Provat att tvärnita?
Provat att göra en undanmanöver såsom ett barn springer ut framför bilen?

Närmaste polis är väl 60 mil från orten.  De kanske rentav inte ens finns barn där?
Folkmängd    8 545 (2015)[1]
Befolkningstäthet    11,75 inv./hektar


Men man kanske har specialregler i Lycksele likt vissa andra delar av Norrland?  Inte vet jag.  Men en snöskoter på taket, en 245 och en dosa preg i truten med ett par tomma Norrlands Guld i skuffen är bilden jag får fram här




big_smile

Nä men vi ha väll 8 poliser på orten men va skulle dom göra efter åselevägen kl 21 på en tisdag? Nädu inga öl i skuffen men annars äre spot on smile

Volvo 245 "bäste jaktbiln" (1987)
Muttley
19 december 2017 ·

ribban99 skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:
100kg.
Då är takräckets vikt inkluderad.
Väger takräcket 20kg får du alltså lasta 80kg.
Provat att tvärnita?
Provat att göra en undanmanöver såsom ett barn springer ut framför bilen?

Närmaste polis är väl 60 mil från orten.  De kanske rentav inte ens finns barn där?
Folkmängd    8 545 (2015)[1]
Befolkningstäthet    11,75 inv./hektar


Men man kanske har specialregler i Lycksele likt vissa andra delar av Norrland?  Inte vet jag.  Men en snöskoter på taket, en 245 och en dosa preg i truten med ett par tomma Norrlands Guld i skuffen är bilden jag får fram här




big_smile

Nä men vi ha väll 8 poliser på orten men va skulle dom göra efter åselevägen kl 21 på en tisdag? Nädu inga öl i skuffen men annars äre spot on smile

De skulle jaga folk som överlastar sina sketgamla hinkar med snöskotrar på taket. wink

Evildan
19 december 2017 ·

ribban99 skrev:

Evildan skrev:
100kg.
Då är takräckets vikt inkluderad.
Väger takräcket 20kg får du alltså lasta 80kg.
Provat att tvärnita?
Provat att göra en undanmanöver såsom ett barn springer ut framför bilen?

Tvärnita för nån ren å snotern rörde sig intr 1mm. Vika för ett barn efter väg 365 kl 9 på kvällen? Haha de ä ju då inte så värst troligt

Du kör alltså endast kvällstid där det garanterat inte kan promenera en endaste människa eller dyka upp annan trafik?

Knugcab
19 december 2017 · 5 111 Inlägg

Jo och finns ju definitivt inget vilt i Västerbottens inland heller....
Max taklast är inte satt efter att takräcket skall hålla, men som många här redan påpekat, dels förflyttas tyngdpunkten på ett "intressant" sätt med all denna lasten på taket, jag kanske förvisso inte skall prata om höjd tyngdpunkt som åker höjd 4wd pickup nu iofs..... dels så blir det ett par små klämmor runt dropplisten som skall hålla fast allting. En tvärnit kanske det klarar, men kör du på någon bakifrån kanske de som sitter i baksätet är rätt nöjda om de slipper få en skoter i nacken genom bakrutan.....

Finns inget tufft med såna här attityder, finns inget tufft med att upprätthålla fördomar som folk har om oss, jag tror ibland bara för att FÅ upprätthålla dem....... De får snarare vettigt folk att vilja fly till sydostliga trakter för att gömma sig... tongue

För övrigt tycker jag du fått ett rätt bra svar på den ursprungliga frågan för länge sedan även fast det tydligen inte dög.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Evildan
19 december 2017 ·

Knugcab skrev:
Jo och finns ju definitivt inget vilt i Västerbottens inland heller....
Max taklast är inte satt efter att takräcket skall hålla, men som många här redan påpekat, dels förflyttas tyngdpunkten på ett "intressant" sätt med all denna lasten på taket, jag kanske förvisso inte skall prata om höjd tyngdpunkt som åker höjd 4wd pickup nu iofs..... dels så blir det ett par små klämmor runt dropplisten som skall hålla fast allting. En tvärnit kanske det klarar, men kör du på någon bakifrån kanske de som sitter i baksätet är rätt nöjda om de slipper få en skoter i nacken genom bakrutan.....

Finns inget tufft med såna här attityder, finns inget tufft med att upprätthålla fördomar som folk har om oss, jag tror ibland bara för att FÅ upprätthålla dem....... De får snarare vettigt folk att vilja fly till sydostliga trakter för att gömma sig... tongue

För övrigt tycker jag du fått ett rätt bra svar på den ursprungliga frågan för länge sedan även fast det tydligen inte dög.

Du är hjärtligt välkommen söderöver. Jag fäller upp IKEA:s Friheten och bäddar samt laddar med färska batterier till Tv:ns och digiboxens fjärrkontroller.
Finns en skitbra thairestaurang 3km från ytterdörren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang