Pontiac Trans am som skall få kärlek

Denna Pontiac är fin, men har några brister som skall åtgärdas till våren.
  • 28 Följare
  • 18 111 Visningar
  • Projektet avslutat 16 augusti 2019
bergsmyntan
22 december 2017 · 34 Inlägg

Jag har införskaffat mig min första jänkare. Detta är ett helt nytt område för mig inom mekanik och bilar, men jag lär mig på vägen och det ska bli spännande att fixa upp denna klassiker. Medans vissa kräks på denna modell så älskar jag både den och det mesta som har med 80-talet att göra. Det sitter en 305 V8 med lite utbytta eftermarknadsdelar som ger en mindre effektökning (några hästar på sin höjd om ens det). Det är inte originalmotorn som sitter i nu.

Men jag gillar att fixa och denna bil är verkligen lättmeckad och rolig. Jag har lite att göra innan vintern är slut, men inget jätte avancerat som tur är, då jag inte har möjlighet att lyfta ur motor eller liknande större operationer där bilen står nu.

Min flickvän kallar bilen för Pommac så det fick bli smeknamnet på bilen smile

Det första jag gjorde dagen efter jag fick den, var att dra om lite el och köpa en ny elfläkt. Den gamla var dragen direkt från batteriet via en strömbrytare och en kontrolllampa till fläkten. Strömbrytaren (som jag trodde var tillslagen) hade fastnat i ett mellanläge. Motortempen steg och ville inte gå ner riktigt som det skulle. Helt plötsligt bolmade det rök från motorrummet. Yes det var då hela kabeln från pluspolen in till strömbrytaren som glödde. Lite Ramlösa löste det problemet smile

Som sagt så drog jag om samtliga kablar (eller det som var kvar av dom) och avsäkrade pluskabeln. Jag har inte dragit det via ett relä, jag nöjer mig med säkringen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-8356aa19ed3be67feaaee967fcdb0c17.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-6cea3dee85b870bae13b8294441211d6.jpg
Den gamla fläkten åkte direkt i soporna och en ny inhandlades på Biltema.
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-1fc1fdb1e0ca63db940e8a991dd6e111.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-3e0480f7d146211cdbeb9d8f70f2c260.jpg
Lysdiod-brytare från Biltema med grönt ljus big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-e288c2a91aa4a1e0377a6bcc5085cc83.jpg

Lite snålt med bilder i första inlägget men just då tänkte jag inte på att skapa en projekttråd om detta.

bergsmyntan
22 december 2017 · 34 Inlägg

Jag har fått för mig att modda takkonsolen en aning med ett custombygge wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-d7dc293e6aa27e8f237b77145fe4ae45.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-daf0d6d001cdaab2bcdfc1bf409080ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-8d5515f59ae4e431f39a14af295395ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-aa5196f2c12eabf15a04e8f199a00590.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-536c3613326d2b2e35ff95db56adb10c.jpg

Innertaket fick åka ur omedelbart, konstläder är beställt och hela innertaket ska kläs om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-18d47af1718ad1dca4d4d6d31b3dd48d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-840abd42f3c37311f636b3f94773b440.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-b070429d74f18a2b64f3ca1a785c8553.jpg


Stereokablarna gjorde jag om då elen såg lite småjävlig ut här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-2eaea924ddc059753011214ee3255819.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-ae64d687c929b5b0783e9d596084a694.jpg

När jag köpte bilen fungerade inte "pop-up" funtionen på huvudstrålkastarna. Efter lite sökande på google hittade jag en beskrivning på hur man kan fixa det. Tydligen är det en elmotor med en slags koppling kanske man kan kalla det, som ska ge tillräckligt vridmoment för att orka dra upp strålkastarna. Det handlar om plast som går sönder efter ett tag. Lagningen på min kanske funkade en gång i tiden, men jag undrade vad det var jag såg när jag öppnade min strålkastar-drivning.


https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-58df7bea9e333c56d637fbe74bbd3b9f.jpg

Jag provade mängder med ersättare för de plastbitar som egentligen skulle vara där.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-6f8b50cecdacd05fa014460a6117a4ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-2b475f27ab811e91bf025e5326d886d1.jpg
Lite eltejp på det och några kram med en tång och det sitter fint.
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-f1fe9d09189859dca39737ab4a1845b9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-2b76f1e7e220cbac20ba49e26d0a5a37.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-c55e4e8dda3c76d10f635bd5d569bfde.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-55f4d5909d81c5bda379a4c2fc04eab8.jpg
Men sedan gick ena lyset ner och det andra upp när man slog på dom. Jag kliade mig i några minuter tills jag kom på att dom är seriekopplade:lol:.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-f6dd8aaccb1ca6bf671dc0f5366aa760.jpg
Bara byta plats på kablarna och saken var biff.
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-f8787c3d0ebe48f5bcd1b8cbee5c8b84.jpg

bergsmyntan
22 december 2017 · 34 Inlägg

Vettemannen skrev:
Va kul! Har en likadan som jag köpte i augusti. Titta gärna på den på min sida. Det är alltid kul med bilder!!
Lycka till!!!!

/Benny

Kul att du gillar den big_smile Jag såg din bil, den var lång ifrån bättre skick än min, dessutom med originalmotor det var fint att se smile

bergsmyntan
22 december 2017 · 34 Inlägg

Vettemannen skrev:

bergsmyntan skrev:

Vettemannen skrev:
Va kul! Har en likadan som jag köpte i augusti. Titta gärna på den på min sida. Det är alltid kul med bilder!!
Lycka till!!!!

/Benny

Kul att du gillar den big_smile Jag såg din bil, den var lång ifrån bättre skick än min, dessutom med originalmotor det var fint att se smile

Hade Pontiac på 80-talet (71:a) men det kom Buick, Van och Corvette i mellan men nu har samlingen utökas med Pontiac. Vanen och Corvetten är kvar men vet inte riktigt hur det blir med Corvetten framöver. Nackdelarna är ju att den bara tar 2 personer och är så jävla låg när man blivit lite äldre.

/Benny

Jag var faktiskt inne på en C4 Corvette först, men som sagt så är det bara två säten, vilket inte fungerar riktigt för mig, då alla vill åka jänkare lol
Din C4 var ju i riktigt fint skick dessutom.

bergsmyntan
28 december 2017 · 34 Inlägg

Hej gott folk. Har haft rätt mycket att stå i nu i juldagarna och bilen har fått prioriteras ner lite. MEN, det är en bit kvar tills vintern, saltet och "snön" försvinner så jag hinner klart med god mariginal smile

Här kommer lite bilder som såklart måste delas med vid uppdatering wink

Köpte mig en ny stereo samt utbyteshögtalare till instrumentpanelen. Högtalarna var på tok för stora så dom byttes till mindre. Senare skall baslåda inhandlas och lite diskret installerat i skuffen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-0366c230a70d742f6f3bb8c57fdda0db.jpg


Måste vara de värsta tändstift jag sett i mitt liv! Kunde byta 6/8 stift då man måste ta dom andra två underifrån. Satt dessutom A.C stift samt ett NGK stift helt plötsligt. Tyckte bilen gick risigt därav att jag beställde nya stift. Det visade sig att vakumslangen mellan förgasare och fördelare spruckit rejält. Ett byte av denna gjorde bilen otroligt mer lättstartad och körbar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-eb7047e3d98ee3743dbdf03bbb66635c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-cb30ee85351b23989f0496c77edeb3c6.jpg


Fick hem tygerna för taket och instrumentbrädan. Här ser ni mitt "fina" spackeljobb för en spricka i panelen. Att sedan spänna tyget över detta kommer vara en barnlek jämfört med innertaket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-4f29bc6a9610a0d1a293c686b1c52c3d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-52e83ce6840f0545a7a0b693cf30c932.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-12ae8709cac8310bbbd4cede5d18d712.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-ac31612d27f9d0465ac16fd14e50bd44.jpg


Slutligen har jag lite funderingar kring fälgarna. Skall dom vara mattsvarta som resten av bilen eller lackas om till något annat? Jag var först inne på att få bort färgen och bara få till originalens forna glans. Tycker svart på svart blir alldeles för mycket
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-9bb6f590661cb869ee317fbf12d56840.jpg

bergsmyntan
1 januari 2018 · 34 Inlägg

Uppdatering!

Nu har det hänt lite mer med kärran.

Här ser vi den fina instrumentbrädan färdigklädd med konstläder. Det blev ganska hyfsat för att vara första gången tycker jag smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-d9a75e1f6f18ee8dda77c3b5ffe3eecd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-07cfa1225381a70e15670a3ee9c35eff.jpg


Sedan fick jag för mig att ersätta instegsbelysningen med gröna och blåa LED-stripes. En 80-tals bil förtjänar att bli lite flashig, men inte för mycket så det blir EPA-stuk lol Detta var dessutom bilder tagna innan jag städade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-600900f173f65d75fdba814cb4b3fa1f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-459207006b533b530d040b4cd6df7f6b.jpg

bergsmyntan
3 januari 2018 · 34 Inlägg

turbonova skrev:
Ser tuff ut smile ska följas såklart.

Man tackar big_smile

bergsmyntan
31 januari 2018 · 34 Inlägg

Det går lite segt nu pga lite annat att göra, men jag struntar i tygtaket just nu. Påbilderna nedan ser man hur jag måttade, det gick käpprätt eftersom syslöjd i skolan ej var min favorit big_smile

Har även bytt kylarvatten och termostat då den gamla hade en tendens att fastna så motorn blev lite varm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-9066f1d8cf18bcf1011d61d111ce2c77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-ec4f9be6981db8fddf747b95ef3d361e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-9c9dce3cd4940a86f9596e78e7ff0868.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-fd20f5b4b26acf46f6465f084acc2465.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-c5fbd07b9194507d0d29a652bff8f886.jpg

bergsmyntan
31 januari 2018 · 34 Inlägg

Har aldrig sett en termostat i så pass dåligt skick faktiskt lol

Ett annat problem jag dock inte har bild på är att någon tomte hade dragit el från A/Cn till elfläkten, och när kabeln brann tog den med sig en annan (antar jag) eftersom fläkten och A/Cn inte fungerade samtidigt. Fick dra om lite kablar och skarva och ha mig, men efter mycket om och men så fick jag allt att lira som det skall smile På agendan nu står ett bromscylinderbyte i bak, påfyllning av kylvatten och oljebyte i motor.

bergsmyntan
1 februari 2018 · 34 Inlägg

Nej det är bromsok i fram med skivor och cylindrar i bak med trummor.

bergsmyntan
2 februari 2018 · 34 Inlägg

Rolig grej det där med motorn appropå det. Han som jag köpte den av påstod att det var en 307 i och jag googlade fram en lista över motornummer och kikade på min. Kunde då avläsa följande; 460777 och dessutom vad som ser ut som 78. Så det är en 305 från gissningsvis 1978. Det finns tydliga spår i motorrummet av emmisionsdekaler och även en OBD i kupén. Men hellre 305 då den är lite mer vanlig.

bergsmyntan
3 februari 2018 · 34 Inlägg

Vettemannen skrev:

bergsmyntan skrev:
Rolig grej det där med motorn appropå det. Han som jag köpte den av påstod att det var en 307 i och jag googlade fram en lista över motornummer och kikade på min. Kunde då avläsa följande; 460777 och dessutom vad som ser ut som 78. Så det är en 305 från gissningsvis 1978. Det finns tydliga spår i motorrummet av emmisionsdekaler och även en OBD i kupén. Men hellre 305 då den är lite mer vanlig.

Är inte 307 en Oldsmotor?

/Benny

Nä jag tror det är en cheva small block även det.

bergsmyntan
15 oktober 2018 · 34 Inlägg

Nu ni skall ni äntligen få en rejäl uppdatering för här händer det grejer.

Jag ruttnade ett tag på bilen som bara uppvisade bekymmer med en motor som började koka efter några kilometer, den trycksatte kylsystemet till bristningsgränsen (stenhårda kylslangar) och jag misstänkte starkt en brusten topppackning, och bilen fick stå tills vidare.  Nu är det så att jag flyttat ut till landet och köpt mig inte bara ett större permanent fritidshus med stor tomt, utan även ett garagetält, motorlyft och stativ samt en herrans massa verktyg.

Jag har nu i helgen hivat ur den tunga 305an och håller på att plocka ner den lite i taget varje dag. Tanken är att såklart renovera den från grunden men även trimma upp den lite med en vassare kamaxel och kanske sen även alu-toppar och stroker-kit, vi får se vad ekonomin säger och inte minst om aut-lådan pallar detta (ska kika på vad det är för nån någon dag)

Headers är ett måste med ett helt nytt avgassystem då original satt på med lambda, katalysator och rubbet med någon ful bonnalagning med ståltråd och tunn plåt.

Här kommer lite ögongodis smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-630fdbe6b8545de22ece5ede07749ae8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-0159bb5603c3d852925ccbedae60fdd8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-193420a417ff7adb7f49ee80cfab65d7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-fe25a9b6c4567c692d19a8aab5b513c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-832e74dea33448fc981af24df7526ff2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-a0b8fcad030e3d561d0a749fdc0905dd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-8edeedc9ca3bac3553aa4f95a78bacc5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-59f2b26d189433df7927e5348b9bfbd0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-8c1e5f1dc5afeaa4ee0ce8197556e2fa.jpg

Måste nog vara det värsta spel jag sett på en kamdrivning:lol:

bergsmyntan
15 oktober 2018 · 34 Inlägg

Tack för att ni följer😀 och till Vettemannen:
Jo jag vet att en 350 är bättre trimmaterial, men jag är inte ute efter monsterkusar utan mer runt 250-280hk cirka, bet inte vad en vassare kam kan göra och hur långt man kan komma på det dock.

bergsmyntan
16 oktober 2018 · 34 Inlägg

Vettemannen skrev:

bergsmyntan skrev:
Tack för att ni följer😀 och till Vettemannen:
Jo jag vet att en 350 är bättre trimmaterial, men jag är inte ute efter monsterkusar utan mer runt 250-280hk cirka, bet inte vad en vassare kam kan göra och hur långt man kan komma på det dock.

Sätt inte dit en herrejösseskam i den bara utan det är säkert bättre att fila lite här och där. Såg att du bara har 150 hästar i din motor (enligt TS). Då måste den kännas jätteslö. Jag har iaf. 250 hästar i min GTA och tycker den är lite slö men jämför med Vetten och då är GTA:n slö.

/Benny

Slö är bara förnamnet haha! Men jag tror det beror på det pundiga avgassystemet och en grovt felinställd förgasare, stiften var väldigt sotiga på alla cylindrar. Tycker GTAn borde va lite rappare men har ju aldrig testat smile

bergsmyntan
17 oktober 2018 · 34 Inlägg

Uppdatering!

Jobbar vanliga arbetsdagar med enorm hemlängtan i och med detta projekt, så fort jag kommer hem kastar jag mig över motorn och fortsätter riva. Idag åkte samtliga kolvar, vevstake och kamaxel ur så blocket är helt fritt från rörliga delar nu och jag har en del att säga om lager och kamaxel.

Det behövdes ingen större överblick för att se att kammen gjort sitt. Några nockar var rejält nednötta och en var så taskig så motorn måste tappat redigt med kraft bara där. Detta har då satt spår i de ramlager jag plockade bort där vissa var ganska illa åtgångna och ett lager hade blottad koppar. Ska slänga upp en bild på den kassa kamnocken någon dag med. Tanken är att varken kolvar, vev, lyftare, stänger eller kam skall återanvändas, men en grundlig rengöring är aldrig fel.




https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-2fbdbdab3cb60967125d0aa205111cbf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-0370cffa470532c4bc4f169b2eb53294.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-fe78f35ba80f7e022c864dcbdf1cb646.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-7418dc88872994571324bdb2750760c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-78ecddb11b97a374a5c93c6780f353fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-3c8f4b70585739034a286d13fee0c303.jpg

bergsmyntan
17 oktober 2018 · 34 Inlägg

Sukkan skrev:
Ja jäklar, dem har gjort sitt. Du gör helt rätt som renoverar motorn, inte så kul med motorras. Kör hårt och gör det ordentligt. Tummarna upp 👍👍

Ja det var verkligen dags, men vänta bara tills du får se kambockarna, samt att typ samtliga lyftare är konkava innåt. Begagnade lyftare mån tro?

bergsmyntan
18 oktober 2018 · 34 Inlägg

DieLuftWaffe skrev:
Älskar dessa Pontiacs! smile Så detta följer jag med glädje smile

Tack! Du är så välkommen så smile

bergsmyntan
18 oktober 2018 · 34 Inlägg

Uppdatering!

Nu börjar jag få mindre att göra med själva motorn då den är i princip helt nedplockad. Jag vänder istället fokus på själva bilen och dess elsystem som är lite av en röra. En kabelhärva där knappt hälften av sladdarna används eftersom det inte är någon insprutningsmotor i längre. Jag har därför börjat städa upp lite i motorrummet och tanken är väl att jag ska måla med någon frän färg sedan.

Det blir ingen A/C hädanefter, allt i den vägen har åkt ur bilen och det har nog sparat en hel del vikt och ger nu kylaren all lyft som sugs in till den då det inte längre sitter någon kondensor framför den och blockerar med vikta flänsar. Ska köpa mig en riktig kylare i aluminium och möjligtvis dra automatlådans kylning till en separat oljekylare, vad sägs om det? Hur stor måste den kylaren till växellådan vara?


https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-8ab64cf2cb39143b7c2c23e43e6e541f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-d550f498e5aeff6a5d3a962ebd6c1a64.jpg
Titta noga så ser ni lite nernötta nockar, är detta orgiginalkammen mån tro?
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-0a6364a0bcfc24f98418a03a8ac8c35c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-4aca26d03f7ea3831ce4932f7dd96531.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-a9bf3bc8393c4f6bcc3a7cc6ec17b6dc.jpg
Det här spjället satt av någon anledning på höger grenrör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-f274823c976bc0605bcedd81a0309b4a.jpg
Det var nog dags att dra ut denna smile

Det var allt för denna gång smile Återkommer när jag fått lite styr på motorrummets ormbo.

bergsmyntan
29 mars 2019 · 34 Inlägg

Nu ska ni få er en saftig uppdatering som redogör för flera månader, så sätt er ner och ta fram snacksen.

Kan då börja med vintern vad som inköpts och hur det ligger till med planerna för motorn. Jag har köpt en herrans massa grejer för ganska höga summor däribland nya kolvar, toppar, kamaxel osv osv, alltså en rejäl renovering plus en del trimmande. Det blir Vortec-toppar med Hyper-kolvar tillsammans med en vassare kamaxel. Detta ska vara mer än nog för att väcka liv i påfågeln. Just nu ligger det mesta på hög i väntan på kompletterande delar, men det går frammåt månad för månad.

Innan jag lägger upp lite motorbilder måste jag meddela något trist som hände i Januari i samband med stormen Alfrida. Pontiacen har ju övervintrat i ett garagetält som är väl förankrat med brädor fastskruvade i tältets stödben som i sin tur har bilens vikt på sig. Detta borde stå pall för det mesta va? Inte riktigt. Inte nog med att vi var utan ström i en vecka så blev jag måttligt glad av att få se garagetältet ligga upp och ner på uppfarten och bilen blottad mot stormen. Dessutom hade stödbenen på tältet dragit repor i lacken och pajjat bakspoilern när den for iväg, stödbenen hade slitits loss från brädorna och bilen hasat ner på backen från pallbockarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-502ab7a61cf666a86fe9aa7902e9c1af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-74e2fc06f34cc93958d4527f9e64d35a.jpg

Underredet klarade sig, men detta tog verkligen musten ur allting den veckan.

Nu blickar vi frammåt för i dagens läge har jag precis hämtat motorn från motorverkstan där dom både har borrat upp cylindrarna, bytt kamlager, bytt kolvar och polerat veven. Han tyckte att jag skulle slipa veven och sa att det var gränsfall men jag tackade nej. Ett test med plastigage bekräftade mitt beslut, lagerspelet är det inget fel på och veven åker in oslipad i motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-b48bd6d9043e1bd10757fb82efe317cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-033eb6c733c70967afd6dbf0d840c492.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-d31d0ffe4df4b7fcba8cb29174792697.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-009587c88e3febf7833888e7eab37901.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-751d1cf0f584ceaad4946bf90c136fb5.jpg


En annan grej jag fått bråka lite med är en bakbromscylinder (trumbromsar). Fick byta hela bromsröret för grejerna satt som berget och nu drar jag mig verkligen för att sätta ihop nya backar för att trumbromsar är verkligen bara ett endaste virrvarr med fjädrar. Någon som vill länka mig en guide som hjälper mer i steg?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang