VW New Beetle som misständer när den är kall. *Felet löst, tror jag...!*

it_mutt Avstängd
29 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Brådhis skrev:
Nu ska vi se... Lite mer felsökning... Och så har vi lärt oss (mig?) vikten av att inte ta något för givet... big_smile

Testade nu med stroblampan igen. Nu finns gnista på alla kablar... Ändå går bilen dåligt! Och kabeln är hel... Alltså är det högst sannolikt så att stiftet blivit så pass dåligt av det lilla vi körde med den innan vi monterade nya tändboxen att det helt enkelt gett upp.

Tog för givet att felet kvarstod och inte hade flyttat när vi provade med nya boxen. Så var det alltså sannolikt inte... *facepalm*

Så... Nästa steg får bli nya stift då... Så får vi se! wink

//Brådhis

Då fortsätter följetongen imorgon då... wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Brådhis * Voff voff *
29 januari 2019 · 10 277 Inlägg

it_mutt skrev:

Brådhis skrev:
Nu ska vi se... Lite mer felsökning... Och så har vi lärt oss (mig?) vikten av att inte ta något för givet... big_smile

Testade nu med stroblampan igen. Nu finns gnista på alla kablar... Ändå går bilen dåligt! Och kabeln är hel... Alltså är det högst sannolikt så att stiftet blivit så pass dåligt av det lilla vi körde med den innan vi monterade nya tändboxen att det helt enkelt gett upp.

Tog för givet att felet kvarstod och inte hade flyttat när vi provade med nya boxen. Så var det alltså sannolikt inte... *facepalm*

Så... Nästa steg får bli nya stift då... Så får vi se! wink

//Brådhis

Då fortsätter följetongen imorgon då... wink

Japp, återkommer så fort jag testat. wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
30 januari 2019 · 10 277 Inlägg

Så... Nu går den som den ska. Bättre än nå´nsin (i vår ägo iaf) faktiskt.

Det här var en lustig historia kan man ju lugnt säga, och lärdomen är verkligen att inte ta något för givet!

Nåväl... Bytte stiftet på fyrans cylinder idag och mycket riktigt gick bilen bättre. Fast bara lite bättre. Kliade mig i huvudet både en och två gånger...

Gjorde sedan en akututryckning till Biltema (perfekt med billiga delar när man bara ska testa...) och köpte nya tändkablar då en av dom jag tog loss föll i bitar (gummit runt stiftet) och är en dålig är ofta dom andra det också.

Monterade nya stiften och Biltema-kablarna (med Biltema-passform, men det avhjälptes med buntband...) och startade. Bilen gick som en dröm! Borta var den lite oroliga/lite lite låga tomgången bilen alltid haft. Borta var den råa gången precis vid start som vi avfärdat med att bilen ändå gått långt. Plötsligt går den sådär jämnt och lent som en gammal rejäl fyra kan gå!

Så, vad är det då som egentligen hänt? Troligen var dom kablarna vi monterade precis efter köpet av bilen inte någon kvalitetsprodukt. Och genom detta har bilen då och då missat/tänt dåligt vilket över tid fått stiften att sota igen. För stiften var REJÄLT sotiga när jag tog ur dom. Alltså, sotuppbyggnad på nå´n mm på 2-3 av dom. big_smile

Sannolikt var det kanske inget fel på tändboxen som vi bytte nu senast, men det lär vi aldrig få veta för jag kommer inte montera tillbaka den för att testa. wink

Så nu återstår att köra lite med den så vi vet att det funkar som det ska, men provturerna hittills är positiva.

Tack för all hjälp! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
30 januari 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Du säger att du inte har några felkoder. Vad har du kollat felkoder med???

Brådhis * Voff voff *
30 januari 2019 · 10 277 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du säger att du inte har några felkoder. Vad har du kollat felkoder med???

ELM327 samt en handhållen läsare, samt det faktum att motorlampan inte lyser.

Men nu går ju bilen, så nu ska det ju inte komma några...

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (30 januari 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
30 januari 2019 · 5 833 Inlägg

När allting blir som nytt av biltemas tändkablar, då vet man att de gamla var riktigt, riktigt dåliga big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang