Efter att ha blivit dragen av polarens Golf med Lancian så behövdes fyrhjulsdrift. Hade ju en tanke om att integrale konvertera Lancian men gav upp på det. Andra Evo generationen har alltid vart en dröm sedan Tommis framgångar i skogen. Listan av legendariska motorer är lång och där finns 4G63 definitivt.
Lite grejer har hänt nu, jakten på AYC relä var ju lättare sagt än gjort. Hämtade ut det idag då jag köpte direkt ifrån Japan. Kan varmt rekommendera www.megazip.net relativt snabb leverans och ok priser. De skickade dessutom med några sidor Japansk dagstid, alltid uppskattat:-)
Inte riktigt lika imponerad av tyskarna som bytte ut de bromsbackar jag beställde till en Subaru del som inte passade. Svårt att köra för tillfället...
Annars kom fram och bakskivorna som de skulle och när brombackarna är på plats så:-)
Okej så lite grejer har hänt men mer i takten ett steg fram och två steg bakåt. Fick på bromsarna bak. Fälgarna slickade precis oken, fick på oken fram, fälgarna gick f** inte på, testade med spacers men lönlöst om jag inte vill ha typ 3cm spacers, vilket jag inte vill .... På jakt efter nya fälgar och hittade ett par snygga som däcken skiftades över till. Äntligen på rull! Ska bara lufta bromsarna och hålla tummarna för att allt funkar som det är tänkt att det ska!!! Blev även ett par LED lampor fram, ger nada med ljus på halvljuset men helt ok på helljuset. Var inte ett rån ekonomiskt så det kan jag leva med:-)
Nu så! Luftat, provat av bromsarna och tvättat bilen. Bromsarna funkade bra efter ett maraton luftningspass igår kväll. Lite halvsagt med 2 nipplar per ok kan man väl säga. Fy fan va skoj man kan ha på 4hjul:-)
Så vad har hänt på sistone, har hunnit med rätt så många mil på många nya sjukt roliga vägar.. satans vad rolig den är att köra, märkt att känslan i bromspedalen känns lite sådär och att beläggen inte är de bästa. Köpt stålomspunna bromsslangar som ska på under vintern medans jag funderar på vilka belägg som det blir.
En av anledningarna till att det blev en fyrhjulsdriven EVO var att jag blev dragen av min kompis och hans golf GTI. Samma vän har nu köpt en Golf R simningen längre är helt orginal, börn..... Golfhelvetet drog mig...snabbare på kurvig väg är jag men rakt fram är han snäppet snabbare. DSG låda med Launch hjälper ju till men F** kan väl samanfatta det hela. Laddade på rätt så friskt, bilen började gå som en påse nötter och dog. Skjuten motor tänkte jag men visade sig vara en tryckslang som gett sig. Industristandard bör ju hålla.
Tanken nu? 1000cc spridare, evo 9 turbo, nytt sprut, funderar på etanol. mappning på det:-)
Ruttnade på hur det såg ut i motorrummet med kablarsom bara låg huller om bullar faststripade och med eltejp runt sig.
Tjatade till mig lite skrotplåt ifrån en smidesaffär och klippte och bockade till en passande plåt som fästes i 2 hål där gammla luftburken hade suttit. Vart några versioner men blev bra:-)
Lackade rackarn vit och kopplade allt genom ett kopplingsblock tänkt för bilstereo. Vart ju sjukt bra om jag får säga det själv!
Sssssååååååå var bettan avställd, en bra sommar men den måste ju bli snabbare. Bilen alltså.
Steg ett är ett mappbart sprut som nu är inköpt, P&P Autronic:-)
Ett kanske inte lika nödvändig grej men tänkte att lite extra gnista kunde inte skada, konvertera till separat tändspole eller COP som de häftiga kidsen kallar det.
En mall ritades upp och överfördes till en kolfiberskiva.
Vilket resulterade i denna lilla skapelse...
...som ligger fint där den ska. Skivan anpassad efter Toyota spridare (Denso)och ska (beroende på vilken modell man går på) passa under locket också.
Arbetet med en kabelhärva för tändspolarna går vidare och nu är det bara kontakterna kvar sedan så är den klar:-) ett jäkla pyssel att få till, men blev bra när allt snyggats till med lite krympslang.
Nya spridare letade sig in igaraget också, ska rengöras och testas. Turbo kvar sen så:-)
Skrotade den gammla kabelhärvan, blev för hård och oflexibel. Gjorde en ny 2 delad, sjukt mycket smidigare än den gammla jag snickrade ihop.
Däremot så är ju kontakterna till spolarna sjukt svåra att få tag på. Spolarna är inga problem och sitter i många Toyotas. Hittade de här rackarna på en självplockssktot, de går att köpa lösa ifrån USA men kostar totalt hem till dörren ca 500:- vilket känns alldeles för mycket. 20:- på skroten är klart mycket bättre:-)
Provmonterat spolarna och kabelhärvan och det ser ut att sitta fint:-)
andreas_1996 skrev: Det ser snyggt ut 😊 hade varit snyggt om du lackade ventilkåpan i ny röd färg hade vatt snyggt
Tack,! Jo jag vet, ser för taskigt ut nu.... Skulle vilja få ventilkåpan så som Honda har det med en nästan flockad yta. Har väl en liten tanke att byta ut kåpan över tändstiften till en i kolfiber också.