Efter att ha blivit dragen av polarens Golf med Lancian så behövdes fyrhjulsdrift. Hade ju en tanke om att integrale konvertera Lancian men gav upp på det. Andra Evo generationen har alltid vart en dröm sedan Tommis framgångar i skogen. Listan av legendariska motorer är lång och där finns 4G63 definitivt.
Ibland är det ju de enkla grejerna som ställer till det och gör att man bara dör på skiten. Skulle byta ABS givaren vänster bak. Enkelt jobb tänkte jag. Först gick mutterhelvetet av, lyckades få in en skruvmejsel under och började lirka uppåt. Då gick hållaren av. Slutade med att jag fick borra och slå sönder skiten.
Nu är den borta och jag vann men för i h****** vad det lilla projektet blev ett stort projekt.
Och till sist, så här ser ett stycke ABS givare ut när man har pulvriserat den:-)
Börjat slipa ner för att bättra där det finns lite rost och ibland ska man bara skita i att vara så j**** nogran... Dock ända stället med skador, alltid något....
Lessnade på de rostfläckar som fanns så jag slipade ner ordentligt, spackel på det, grundfärg och sen orginalkulör tillblandad i sprayburk. Är ju inte kungen på att spackla men desto bättre på att slipa:-)
Så nu var äntligen blocket och veven hämtade. En ordentlig honning av blocket och veven blev slipad. Köpte veven ifrån England och den skulle ju vara i så pass bra skick att en polering skulle räckt enligt säljaren men blev 0,25 på tapparna och 0,50 på ramlagret. Värmdö motorteknik som gjort jobbet.
Ska köra utan balansaxlar så bankade ut de gammla lagren och ska trycka i nya lager som ligger vridna 180grader. Satans vad lagren satt, vart ett ordentligt bankande.
Börjar trilla in lite saker nu och väntar på ramlagren så ska veven på plats efter det. ARP bultar till ramlagergördeln i botten och balansborttagningskit ifrån JRM
Väntar på lite delar så går på det som kan göras nu. A-stolpen och ångesten runt den... Börjar ta sig faktiskt, dock mycket slipa,spackla,slipa spackla.... bilder i ordningen på hur det ser ut nu och bakåt till hur det såg ut när den köptes.
Ssssååååååååå var det dags för en liten uppdatering. ÄNTLIGEN färdig nog för att JAG ska var nöjd med slipandet, spacklandet och lackandet. Blev faktiskt riktigt bra! Sedan är det ju så att man själv vet att det finns en lagning och man är sjukt kritisk själv:-)
Ligger lite före bilder tidigare i tråden och vill inte dra dem dubbelt men vart ju lite skillnad:-)
Sedan så var jag glad i hågen till Hemköp och DHL ombudet som bor där igår, skulle hämta ut ramlagren så att jag fick veven på plats! Kom hem, slet upp kartongen som en 5 åring på julafton men det kändes inte rätt. Är det inte det integrerade Axiallagret jag ska bort ifrån??? Hade till och med betalat några hundralappar extra för att få hem lagren några veckor tidigare och så blir det fel lager... Inte integrerat Axiallager ska det ju vara! Suck och bock. Lessnade på skiten och köpte en ny strokervev istället:-)
Så trillade veven och lagren in då. Är ju en 100mm vev ifrån en 4g64 motor och viss skillnad är det väl på dom. Känns lite surt att jag lagt ner så mycket pengar på inköp och slipning av den gammla veven men vad kan man göra åt det liksom... Man lär sig, veven var i fint skick utan repor och lagren blev ACL Race lager, kliar ju bara lite i fingrarna att få skruva ihop det:-)
Lacken är ju som tidigare nämnt i sämre skick och mattare än jultomten på juldagen men lite Vaxning kan ju inte skada. Vart en enorm skillnad och tro det eller ej så är det ett sjukt bra vax som rekommenderas varmt!
Byte ju ABS givaren vänster bak och rullade ut och skulle åka till besiktningen var tanken. Men hade fortfarande lysande ABS lampa. Läste ut felkoderna och fortfarande givaren vänster bak. Rev ner hela skiten och det känns som att ringen hade gjort sitt efter att jag pillat ut delarna av det som var kvar. Ny är beställd:-)