Verktyg för luftning, frågor.

Cupra_
1 januari 2018 ·

Ja tjena..

Funderar på att inhandla mig lite verktyg för att kunna lufta bromsarna/byta bromsvätska själv. Jag har gjort på det gamla hederliga viset förr men det kräver ju att man är två.

Har kikat på några olika men fattar inte riktigt hur de vill att de ska användas. Så ursäkta nybörjarfrågorna.

Denna:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000038111/

Känns mer som en uppsamlare, alternativt att man kopplar på den, klämmer ihop den, öppnar nippeln och fyller på i kärlet allt eftersom. Sen när den svällt upp då vakuumet är "slut"  får man tömma den? Samtidigt som man måste hålla koll så det inte tar slut i behållaren..



Denna:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000031634/

Känns som exakt samma sak som den ovan med enda skillnaden att man har tryckluft i den så man slipper pausa och tömma den?

Har jag förstått allt rätt då?

Såg även från England på Youtube att det fanns något liknande, fast då tryckte den via kärlet och fyllde på samtidigt, sen fick man hitta på någon egen uppsamlare. Då trycksatte man den till 8-9psi, sen behövde man bara öppna nippeln tills ny vätska kom fram, sen var det klart. Man fyllde liksom "tryckdelen" med ny vätska (rymde en liter)  så att det i princip aldrig kunde ta slut i kärlet. Hittar dock ingen sån i Sverige..

Evildan
1 januari 2018 ·

Den första har en backventil som gör att du kan sitta och pumpa som vanligt utan att du har din bromsnippelslav.

Den andra är av den typ som jag brukade när jag hade min hobbyverksamhet och den gillade jag eftersom det är ett ständigt övertryck och således omöjligt att få in luft om man inte är ett komplett klantarsel och låter bromsvätskebehållaren få för låg nivå.

Cupra_
1 januari 2018 ·

Evildan skrev:
Den första har en backventil som gör att du kan sitta och pumpa som vanligt utan att du har din bromsnippelslav.

Den andra är av den typ som jag brukade när jag hade min hobbyverksamhet och den gillade jag eftersom det är ett ständigt övertryck och således omöjligt att få in luft om man inte är ett komplett klantarsel och låter bromsvätskebehållaren få för låg nivå.

Så på den första så kopplar man på den, öppnar nippeln, pumpar tills det kommer rent/nytt och kollar kärlet med jämna mellanrum, stänger nippeln, lossar verktyget?

Och på den andra så kopplar man på, trycker ned handtaget, öppnar nippeln, sen kör man till nytt, stänger nippeln, släpper handtaget och håller koll på kärlet med jämna mellanrum?
Samt, behövs nån tryckreglering till själva tryckluften? Har en halvstor vanlig 3-fas kompressor.

Sorry idiotfrågor men vill lära mig och samtidigt få det bra.

Senast redigerat av Cupra_ (1 januari 2018)

Evildan
1 januari 2018 ·

Cupra_ skrev:

Evildan skrev:
Den första har en backventil som gör att du kan sitta och pumpa som vanligt utan att du har din bromsnippelslav.

Den andra är av den typ som jag brukade när jag hade min hobbyverksamhet och den gillade jag eftersom det är ett ständigt övertryck och således omöjligt att få in luft om man inte är ett komplett klantarsel och låter bromsvätskebehållaren få för låg nivå.

Så på den första så kopplar man på den, öppnar nippeln, pumpar tills det kommer rent/nytt och kollar kärlet med jämna mellanrum, stänger nippeln, lossar verktyget?

Och på den andra så kopplar man på, trycker ned handtaget, öppnar nippeln, sen kör man till nytt, stänger nippeln, släpper handtaget och håller koll på kärlet med jämna mellanrum?

Sorry idiotfrågor men vill lära mig och samtidigt få det bra.

Den som inget frågar får inget veta.
Du har helt rätt gällande funktionen hos bägge verktygen. Jag tycker att det känns lite vanskligt med det första verktyget om backventilen inte levererar funktionsmässigt, men den fungerar säkert ypperligt för någon typ av produktutveckling och testning bör den ha genomgått tycker jag.

Cupra_
1 januari 2018 ·

Evildan skrev:
Den som inget frågar får inget veta.
Du har helt rätt gällande funktionen hos bägge verktygen. Jag tycker att det känns lite vanskligt med det första verktyget om backventilen inte levererar funktionsmässigt, men den fungerar säkert ypperligt för någon typ av produktutveckling och testning bör den ha genomgått tycker jag.

Haha nja, det är ju trots allt biltema vi pratar om tongue

Nä men jag kommer använda verktyget kanske en gång per år så jag vill inte slänga ut allt för mycket pengar heller, men det är som sagt viktigt att det blir bra också..

caromania Forummoderator
1 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Det är därför man skaffar barn, så man slipper lita på verktyg som säkert ändå inte fungerar.

Jag köpte en sådan biltema burk med backventil men inte fan funkade den som annonserat.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cupra_
1 januari 2018 ·

caromania skrev:
Det är därför man skaffar barn, så man slipper lita på verktyg som säkert ändå inte fungerar.

Jag köpte en sådan biltema burk med backventil men inte fan funkade den som annonserat.

Okej, intressant att veta. Jag har barn men jag litar nog mer på en burk från biltema än en 4-åring smile

Evildan
1 januari 2018 ·

caromania skrev:
Det är därför man skaffar barn, så man slipper lita på verktyg som säkert ändå inte fungerar.

Jag köpte en sådan biltema burk med backventil men inte fan funkade den som annonserat.

Jag är principiellt emot barnarbete, dom har så taskig känsla för kvalitet. tongue
Men jovisst, ett traditionellt trampande går aldrig fel, om inte pedalen trycks för djupt och skadar packningen i huvudbromscylindern.

Biltema levererar igen mao.

Cupra_
1 januari 2018 ·

Evildan skrev:

caromania skrev:
Det är därför man skaffar barn, så man slipper lita på verktyg som säkert ändå inte fungerar.

Jag köpte en sådan biltema burk med backventil men inte fan funkade den som annonserat.

Jag är principiellt emot barnarbete, dom har så taskig känsla för kvalitet. tongue
Men jovisst, ett traditionellt trampande går aldrig fel, om inte pedalen trycks för djupt och skadar packningen i huvudbromscylindern.

Biltema levererar igen mao.

Men jag tänker att det måste finnas någon form av ventil på själva burken? För ju mer du pumpar, ju högre tryck borde det bli i burken, och det ställer högre krav på backventilen ju mer du pumpat rent logiskt. Så man kanske ändå bör tömma den mellan varje ok?

Meaganeowner
1 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Köpte en typ "Luftman".

Fyll upp vätskebehållare.
Anslut locket på Luftman till behållaren i stället för ordinarie.
Anslut slagen till ett hjul / reservhjul med 1.5 - 2 bar.

Genomskinlig 0.5 m skang på luftnippeln på ett bromsok. Öppna luftnippeln.
Ja, så låter du max 1 dl vätska sippra ut.
Klart.

Är det bromsok på en VAG-bil, kan det vara bra att lossa oket, med något mellan beläggen, annars kommer kolven ut. Detta innan du ansluter Luftman.
Vänd oket i flera riktningar och knacka lätt med en hammare under tiden du luftar, så får du ut all luft.

En STOR fördel är att ingen behöver trycka på bromspedalen. Det är så lätt att den trycks i bott, och då rivs packningarna inuti huvudbromscylindern i bland sönder.
Och då blir det onödigt mycket jobb.

Senast redigerat av Meaganeowner (1 januari 2018)

Cupra_
1 januari 2018 ·

Okej.. Ja de har jag sett och de verkar rätt smidiga. Förhoppningsvis ska jag inte behöva lufta utan tänkte bara byta ut bromsvätskan. Lämpligtvis suger man väl upp det mesta av den gamla vätskan ur kärlet först och fyller upp med ny? Sen kör som du beskrev..

Men då är det väl som sagt bara släppa ut lite genom nippeln, stänga och springa fram och kolla till kärlet, fylla vid behov? Låter smidigt..

jaka54
1 januari 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
En luftare som fungerar bar är den från Mekonomen, den man tar ut tryck från däcket och leder det in i bromsvätskebehållaren.

Den som visas på bilden ovan ,den där man ska trycksätta via kompressor och sedan med vakumsuga fram bromsvätska funkar inte. Jag har prövat två olika , bägge från Biltema och bägge har varit helt värdelösa då massor av luftbubblor hela tiden kommer i slangen.-De tar helt enkelt aldrig slut.
Problemet med dessa som "suger" är att när man öppnar nippeln på bromsoket och trycker på gummihättan så sugs luft antingen genom gängorna eller genom att gummihättan inte tätar tillräckligt bra mot nippeln.
Antar att den övre luftaren som bygger på en backventil har samma problem med läckande gummihätta ...

Cupra_
2 januari 2018 ·

jaka54 skrev:
Hej!
En luftare som fungerar bar är den från Mekonomen, den man tar ut tryck från däcket och leder det in i bromsvätskebehållaren.

Den som visas på bilden ovan ,den där man ska trycksätta via kompressor och sedan med vakumsuga fram bromsvätska funkar inte. Jag har prövat två olika , bägge från Biltema och bägge har varit helt värdelösa då massor av luftbubblor hela tiden kommer i slangen.-De tar helt enkelt aldrig slut.
Problemet med dessa som "suger" är att när man öppnar nippeln på bromsoket och trycker på gummihättan så sugs luft antingen genom gängorna eller genom att gummihättan inte tätar tillräckligt bra mot nippeln.
Antar att den övre luftaren som bygger på en backventil har samma problem med läckande gummihätta ...

Den verkar smidig men jag har läst en del negativt om den. En del har haft svårt att få locket tätt. Sen måste man ju lossa den helt för att fylla på kärlet med jämna mellanrum. Annars är den rätt billig och principen verkar ju vettig så länge man inte kör med för högt tryck..

Cupra_
2 januari 2018 ·

caromania skrev:
Jag köpte en sådan biltema burk med backventil men inte fan funkade den som annonserat.

På vilket sätt funkade den inte förresten?

Janneutanb
2 januari 2018 · 7 267 Inlägg

Jag körde med Biltemas backventil och det gick hur fint som helst.

caromania Forummoderator
2 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:
Det är därför man skaffar barn, så man slipper lita på verktyg som säkert ändå inte fungerar.

Jag köpte en sådan biltema burk med backventil men inte fan funkade den som annonserat.

Jag är principiellt emot barnarbete, dom har så taskig känsla för kvalitet. tongue
Men jovisst, ett traditionellt trampande går aldrig fel, om inte pedalen trycks för djupt och skadar packningen i huvudbromscylindern.

Biltema levererar igen mao.

https://gfx-bloggar.aftonbladet-cdn.se/wp-content/blogs.dir/428/files/2014/08/516sydsvenska.jpg

Cupra_ skrev:

caromania skrev:
Jag köpte en sådan biltema burk med backventil men inte fan funkade den som annonserat.

På vilket sätt funkade den inte förresten?

Det blev inte tätt. Jag forskade inte i huruvida det var backventilen, slangen eller locket utan den hamnade i säcken direkt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
simlar
2 januari 2018 · 5 516 Inlägg

Vakuumsugaren från biltema har jag inget bra att säga om vid bromsluftning. Blir dåligt sug i den och tar en evighet att få ut någon vettig mängd vätska.
Däremot till att suga ut vätskan i behållaren är den perfekt till så kan man fylla hela behållaren med ny bromsvätska innan luftning för att snabba på bromsvätskebytet.

Burken med backventil har jag den gamla modellen med mindre burk och kortare slang. Den fungerar riktigt fint sålänge man pumpar långsamt med pedalen.

Den som fungerar absolut bäst är Luftmanen som lägger tryck i behållaren från ett däck. Lite jobbigt bara att lossa den helt vid påfyllning av vätska, men den tiden är det värt då det är så smidigt.
Rekommenderar dock ej att använda den på Audi A4 B5 och VW Passat B5 med gamla runda ickeförstärkta bromsvätskebehållaren då dom behållarna kan sprängas redan vid 0,5bar övertryck.

Absolut bästa är verkstadsverktyget som trycker med tryckluft samtidigt som den fyller på med bromsvätska. Den är dock avsevärt mycket dyrare än resterande luftningsverktyg.
Den här är den billigaste som verkar fylla på med vätska samtidigt som tryck: https://verktygsboden.se/bromsvaetskelu … uftare-2-l

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Meaganeowner
2 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Mekonomens var det ja...

Gör som du beskrev... sug ur behållaren först. Rör inte bromspedalen!
Fyll på bromsvätska. På med Luftman.
Anslut till luft från hjul.
Öppna vid ett hjul åt gången, tills ny fin bromsvätska kommer. Avbryt någon hång och kolla vätskenivån. Fyll.
Gör så med alla fyra bromsoken.

Senast redigerat av Meaganeowner (2 januari 2018)

jaka54
2 januari 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jag gör så här när jag byter bromsvätska.

Jag använder mekonomens slang med lock.
Jag tömmer inte ut gammal bromsvätska ur bromsvätskebehållaren utan fyller på nytt allteftersom nivån sjunker i bromsvätkebehållaren. -Visserligen går det åt mer bromsvätska på det viset men jag slipper vara orolig för att det kommer in luft i systemet.

1. Jag luftar kopplingens slavcylinder först.
2. Luftar höger bak.
3. Luftar vänster bak.
4. luftar höger fram.
5. Luftar vänster fram.

Jag fyller hela tiden på ny bromsvätska så kärlet hålls fullt.
Trycket i däcket (brukar ta tryck från vänster fram på min Audi 100) brukar variera från 1kg till 3kg och det har fungerat i åratal med det trycket). Här får man nog vara lite försiktig då alla bromsvätskebehållare kanske inte klarar 3kg.

-Spelar det då någon roll var man börjar att lufta?! jag har aldrig märkt att det skulle vara någon skillnad t var jag än börjar men ovanstående rekommendation brukar jag hålla mig till då man bör börja lufta ifrån stället som har längst bromsrör.

Hur vet jag då att alla gammal bromsvätska kommit ut?
Jo man ser på färgen! Gammal vätska är orange, Ny är svagt gulaktig.
Det går åt ca 1lit bromsvätska när jag byter.-Då är jag på den säkra sidan att jag fått bort all gammal vätska.Jag brukar byta varje år.
-Märker jag då skillnad när jag byter efter ett år? -Visst gör jag det! Bromspedalen blir aningen "stummare".

Senast redigerat av jaka54 (2 januari 2018)

torsen
2 januari 2018 · 7 198 Inlägg

Lufta bromsar är väl inte så svårt, på en gammal 1-kretsbil.
Inte heller på en 2-krets med skivor fram och trummor bak.
Men gäller det en ABS-bil kan det gå riktigt illa, om man har otur/klantar sig.
Får man in luft i ABS-blocket måste man ha en kraftig "bromsvätskesugare" av proffsmodell.
Då duger ingen av Biltemas bromsvätskebytare.
Tro mig, jag har "råkat" (klantat till) få luft i ABS-blocket.
Som bekant är ABS-blocket högsta punkten i bromsvätskesystemet.
Likt luftbubblan i vattpasslibellen söker sig luften i bromssystemet upp till ABS-blocket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang