Udda tråd: tandläkarskräck= vad göra åt detta?

KolGruvan
17 januari 2018 · 1 450 Inlägg

Kan köra en uppdatering. Igår va ja hos tandläkaren å drog ut tanden .Å ja överlevde!  Det gick faktiskt väldigt bra även om dom hade vissa problem att få bort den.
Jag fick ju något lugnande medel men det hjälpte inte nånting tyckte ja, så ja bara tänkte att det får bära eller brista om ja nu skulle stryka med.
När bedövningen släppte var man lite öm i truten men inte så speciellt ont.
Det blöder ju dock en del .

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
spillolja
17 januari 2018 · 4 020 Inlägg

Om du får värk så hjälpte Alvedon brustablett för mig iaf.
Treo fungerar evt. det med

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
17 januari 2018 ·

Modigt gjort!
Nästa gång är väl inte om sisådär 15år igen?
Det kommer blöda lite medans tandköttet läker, vår snäll mot såret och skölj ordentligt, med den mumsiga groggen med klorhexidin du fick köpa med hem, som tandläkaren gissningsvis sade.
Ge faan i att pilla med tungan i hålet även om det är frestande.

Muttley
17 januari 2018 ·

Det är väl skönt smile   Jag hade tur att de inte blödde så mycket på mig. 

Gå nu en gång om året så blir de inte så jobbigt.

Evildan
17 januari 2018 ·

Muttley skrev:
Det är väl skönt smile   Jag hade tur att de inte blödde så mycket på mig. 

Gå nu en gång om året så blir de inte så jobbigt.

Fukk, det är snart mars månad. Min tur då.

Muttley
17 januari 2018 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:
Det är väl skönt smile   Jag hade tur att de inte blödde så mycket på mig. 

Gå nu en gång om året så blir de inte så jobbigt.

Fukk, det är snart mars månad. Min tur då.

Det blir både Evil och kattarackarna som kommer skrika en hel vecka i mars smile

Evildan
17 januari 2018 ·

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:
Det är väl skönt smile   Jag hade tur att de inte blödde så mycket på mig. 

Gå nu en gång om året så blir de inte så jobbigt.

Fukk, det är snart mars månad. Min tur då.

Det blir både Evil och kattarackarna som kommer skrika en hel vecka i mars smile

Jag lider i tystnad. tongue

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Det kostade väl minst en tusenlapp..
Och jag med min hovtång hade gjort det gratis..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
17 januari 2018 ·

insatsen skrev:
Det kostade väl minst en tusenlapp..
Och jag med min hovtång hade gjort det gratis..

Det är värt minst det trippla för att slippa en tjänstvillig lekman med en hovtång. big_smile

Disagio
18 januari 2018 · 25 Inlägg

En kollega till mig går till http://narkoskliniken.se/ och blir sövd inför varje behandling.
Det är rätt dyrt, men han är så rädd så han tycker det är värt varje krona.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Jag vet snart inte vad jag ska säga..
Det var ju inget sånthär daltande på vikingatiden..

Senast redigerat av insatsen (18 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
18 januari 2018 ·

insatsen skrev:
Jag vet snart inte vad jag ska säga..
Det var ju inget sånthär daltande på vikingatiden..

Tandvården har utvecklats sedan din ungdomstid.

chrizz Administratör
18 januari 2018 · 11 782 Inlägg

KolGruvan skrev:
Kan köra en uppdatering. Igår va ja hos tandläkaren å drog ut tanden .Å ja överlevde!  Det gick faktiskt väldigt bra även om dom hade vissa problem att få bort den.
Jag fick ju något lugnande medel men det hjälpte inte nånting tyckte ja, så ja bara tänkte att det får bära eller brista om ja nu skulle stryka med.
När bedövningen släppte var man lite öm i truten men inte så speciellt ont.
Det blöder ju dock en del .

Bra jobbat! Jag har ingen skräck själv, däremot har jag ett problem med att jag kan tuppa av från t.ex. bedövningssprutan. Inte när den tas, men efteråt. Jättespännande problem, haha wink

Men en sak som fungerar är något som heter tillämpad spänning. Det är i princip motsatsen till tillämpad avslappning som används vid t.ex. ångest och dylikt tror jag. Gör en googling på det så hittar du nog info om det. Rädslan kan man ju komma över oftast vill jag tro, men det är ju skönt att slippa tuppa av i tid och otid pga blodtrycksfallet efteråt wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Muttley
18 januari 2018 ·

insatsen skrev:
Jag vet snart inte vad jag ska säga..
Det var ju inget sånthär daltande på vikingatiden..

Nej de var några elaka jävlar som inte ens sköterskorna vågade tilltala.   Många födda 40-60 tal är livrädda för tandläkaren pga vilka svin de var på den tiden "högfärdiga" pålästa typer.

Idag förstår dem mycket bättre och gör tusenfalt mycket bättre jobb än kvacksalvarna som satte in amalgam och annat livsfarligt i käften.

Tusen kronor är inte ens dyrt för att dra ut en tand.

KolGruvan
18 januari 2018 · 1 450 Inlägg

Evildan skrev:
Modigt gjort!
Nästa gång är väl inte om sisådär 15år igen?
Det kommer blöda lite medans tandköttet läker, vår snäll mot såret och skölj ordentligt, med den mumsiga groggen med klorhexidin du fick köpa med hem, som tandläkaren gissningsvis sade.
Ge faan i att pilla med tungan i hålet även om det är frestande.

Ja hoppas detta va sista gången, de va ganska otrevligt när det knakade i skallen,
Det har gått två dagar och det blöder lite än. Hoppas det slutar snart.

Det va faktiskt paroex ja fick köpa med, även det någon form av bakteriedödande medel smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
KolGruvan
18 januari 2018 · 1 450 Inlägg

chrizz skrev:

KolGruvan skrev:
Kan köra en uppdatering. Igår va ja hos tandläkaren å drog ut tanden .Å ja överlevde!  Det gick faktiskt väldigt bra även om dom hade vissa problem att få bort den.
Jag fick ju något lugnande medel men det hjälpte inte nånting tyckte ja, så ja bara tänkte att det får bära eller brista om ja nu skulle stryka med.
När bedövningen släppte var man lite öm i truten men inte så speciellt ont.
Det blöder ju dock en del .

Bra jobbat! Jag har ingen skräck själv, däremot har jag ett problem med att jag kan tuppa av från t.ex. bedövningssprutan. Inte när den tas, men efteråt. Jättespännande problem, haha wink

Men en sak som fungerar är något som heter tillämpad spänning. Det är i princip motsatsen till tillämpad avslappning som används vid t.ex. ångest och dylikt tror jag. Gör en googling på det så hittar du nog info om det. Rädslan kan man ju komma över oftast vill jag tro, men det är ju skönt att slippa tuppa av i tid och otid pga blodtrycksfallet efteråt wink

Det tog flera år innan ja vågade dra ut den, har gått med inflammation till och från väldigt länge.
Just sprutor har jag själv inte så mycket emot faktisk, det är just "dra ut" en tand som är riktigt hemskt, det låter till o med hemskt.
Tillämpad spänning, det måste jag kolla lite närmare på smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Muttley
18 januari 2018 ·

KolGruvan skrev:

chrizz skrev:

KolGruvan skrev:
Kan köra en uppdatering. Igår va ja hos tandläkaren å drog ut tanden .Å ja överlevde!  Det gick faktiskt väldigt bra även om dom hade vissa problem att få bort den.
Jag fick ju något lugnande medel men det hjälpte inte nånting tyckte ja, så ja bara tänkte att det får bära eller brista om ja nu skulle stryka med.
När bedövningen släppte var man lite öm i truten men inte så speciellt ont.
Det blöder ju dock en del .

Bra jobbat! Jag har ingen skräck själv, däremot har jag ett problem med att jag kan tuppa av från t.ex. bedövningssprutan. Inte när den tas, men efteråt. Jättespännande problem, haha wink

Men en sak som fungerar är något som heter tillämpad spänning. Det är i princip motsatsen till tillämpad avslappning som används vid t.ex. ångest och dylikt tror jag. Gör en googling på det så hittar du nog info om det. Rädslan kan man ju komma över oftast vill jag tro, men det är ju skönt att slippa tuppa av i tid och otid pga blodtrycksfallet efteråt wink

Det tog flera år innan ja vågade dra ut den, har gått med inflammation till och från väldigt länge.
Just sprutor har jag själv inte så mycket emot faktisk, det är just "dra ut" en tand som är riktigt hemskt, det låter till o med hemskt.
Tillämpad spänning, det måste jag kolla lite närmare på smile

Åh inflammation i käken är inte att rekommendera.   Hade de själv, min tandläkare var väldigt tydlig med att de i förlängningen kan ge mycket allvarliga skador på resten av kroppen.  Vilken mycket väl kan stämma.
Hade en kund för ett par år sedan som hade gått hur många år som helst med ruttna tänder och det gick upp i nerverna och han blev förlamad i armen.

Sjukligt läskigt.

caromania Forummoderator
18 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Tandläkaren. Alltså, jag bara vägrar. Tack vare hyfsade gener (tydligen) så har jag klarat mig oförskämt bra. Senast jag hälsade på var 2003 tror jag det var. Haha

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
trubbelturbo
18 januari 2018 · 1 457 Inlägg

Jag besökte tandläkaren idag. Besiktigad utan anmärkning, ingen efterkontroll eller bra att veta. Gött, nu kan jag slappna av ett år till! cool

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Jesper328
20 januari 2018 · 2 365 Inlägg

Fan, körs det inte med lustgas längre?
Vet att jag fick ligga och andas in en schysst blandning av det och syre två - tre gånger när jag var liten.
Rätt så bra effekt, man blev dåsig och slutade att bry sig så mycket.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang