Köpråd Volvo V70 vs Audi A6

Mack855
6 januari 2018 · 1 354 Inlägg

Hej!

Min fru har bestämt sig för att hon hatar saaben som vi köpte och vill ha en annan bil. Valet börjar stå mellan Volvo V70N eller Audi A6. I första hand är frugan ute efter en bil som är snygg i hennes ögon. I andra hand vill hon ha en automat, kombi av storlek V70/ A6 då barnvagn, barn på under halvåret plus packning ska in.

V70N då har jag en själv så jag vet det mesta om den men hur är automatlådan på dem? Problembenägna?
Audi A6 kollar vi på årsmodell ~06 så där sitter multitronic lådan såvitt jag förstått. Hur är multitronic lådan? Vet att vag hatas rätt mycket på forumet nu men frågar iallafall.

Är Audi A6 2.0Tfsi en strulig bil om oljan byts med 1000-1500 mils intervall eller varje år kontra Volvon? Kamremsbytet har jag hört lär kosta DEG på Audi... Men i det stora hela, hur mycket pengar får jag spendera på att laga Audin kontra Volvon? Plus servicear.. Ställ frågor om jag förklarat som en fylltratt vad jag undrar.

Tacksam för alla svar, och nej vi har inte dineros till att köpa prius eller annan miljöbil. Maxpris är 60-80" då föräldraledighet inte avlönas överdrivet bra.

Mvh Mackan

CC72
6 januari 2018 · 1 661 Inlägg

Har många bekanta som aldrig haft problem med tfsi-motorn men också alldeles för många andra som blivit ruinerade pga den.
Just därför slutade jag kolla på den motorn och gick åt andra håll.

I valet mellan volvon och Audin och med hänsyn till bränsle-typ, budget och årsmodell skulle jag tagit volvon....även om jag gillar audin mer....

panda666
6 januari 2018 · 4 228 Inlägg

Mack855 skrev:
Hej!

Min fru har bestämt sig för att hon hatar saaben som vi köpte och vill ha en annan bil. Valet börjar stå mellan Volvo V70N eller Audi A6. I första hand är frugan ute efter en bil som är snygg i hennes ögon. I andra hand vill hon ha en automat, kombi av storlek V70/ A6 då barnvagn, barn på under halvåret plus packning ska in.

V70N då har jag en själv så jag vet det mesta om den men hur är automatlådan på dem? Problembenägna?
Audi A6 kollar vi på årsmodell ~06 så där sitter multitronic lådan såvitt jag förstått. Hur är multitronic lådan? Vet att vag hatas rätt mycket på forumet nu men frågar iallafall.

Är Audi A6 2.0Tfsi en strulig bil om oljan byts med 1000-1500 mils intervall eller varje år kontra Volvon? Kamremsbytet har jag hört lär kosta DEG på Audi... Men i det stora hela, hur mycket pengar får jag spendera på att laga Audin kontra Volvon? Plus servicear.. Ställ frågor om jag förklarat som en fylltratt vad jag undrar.

Tacksam för alla svar, och nej vi har inte dineros till att köpa prius eller annan miljöbil. Maxpris är 60-80" då föräldraledighet inte avlönas överdrivet bra.

Mvh Mackan

Hej! då priuset inte är en favorit för er så skulle ja kanske endå titta på en inom budget? skulle absolut inte kolla på a6an iaf me bensin motorn, antar att v70n håller bättre men tänkt på nån annan asiat ananrs? accord tex? mazda6 kanske? avensis?

annars vetja e39 kombi håller nog helt ok, mke bil för pengarna så länge kylsystemet är fräscht. Vill ni slippa problem så valrfi asiat kombi modell desto nyare ni kan få för budgeten. Har ni tänkt på 940 ananrs? går ju att packa ganska mke skit i dom samt billiga inköp och reservdelar i massor, har hört att dom även är odödliga.

Men mellan v70 o a6 skulle ja nog valt volvon;) om ni absolut inte ska ha nått annat

Djo
6 januari 2018 · 10 157 Inlägg

V70 helt klart smile

automaten ja det beror ju på ägaren, och om den överhuvudtaget har servats. Om den växlar bra så skölj lådan omedelbart och håll sen efter lådan med oljebyte. Det kan inte bytas för ofta.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
6 januari 2018 ·

Är ni (hustrun) öppna för andra alternativ?
En T27 exempelvis?

https://m.blocket.se/alvsborg/Toyota_Av … 12&w=3

https://m.blocket.se/jonkoping/Toyota_A … 12&w=3

https://m.blocket.se/skaraborg/Toyota_A … 12&w=3

Eller Accord Type S?

https://m.blocket.se/landskrona/Honda_A … 12&w=3

En bil som ofta glöms bort är Mondeo. (Så gjorde även jag, därav edit. wink )

https://m.blocket.se/halland/Ford_Monde … 12&w=3

Senast redigerat av Evildan (6 januari 2018)

Nybergrobin
6 januari 2018 · 2 377 Inlägg

Volvos automadlådor i denna klass är mycket bra som jag förstått det!  Precis som ovanstående skrev så gör ett oljebyte omgående bara.

Ett tipps är att lägga i drive stillaståendes utan foten på bromsen......det ska inte "dunka" då!!!!  Många nyare volvo som fått lådorna utbytta pga detta.  Grannen avverkade 3 nya lådor på ett halvår tongue

Evildan
6 januari 2018 ·

Nybergrobin skrev:
Volvos automadlådor i denna klass är mycket bra som jag förstått det!  Precis som ovanstående skrev så gör ett oljebyte omgående bara.

Ett tipps är att lägga i drive stillaståendes utan foten på bromsen......det ska inte "dunka" då!!!!  Många nyare volvo som fått lådorna utbytta pga detta.  Grannen avverkade 3 nya lådor på ett halvår tongue

Jag hänger inte riktigt med nu. På vilket vis skulle växellådorna vara bra om många fått dom utbytta som din granne trefalt fått.

Evildan
6 januari 2018 ·

Eller en Mégane?
Minst lika rymlig som V70n men mindre strulbenägen, faktiskt.

https://m.blocket.se/skaraborg/Renault_ … 12&w=3

Pst, det är en miljöbil. wink

Senast redigerat av Evildan (6 januari 2018)

Cupra_
6 januari 2018 ·

Av de två alternativen hade jag lätt tagit v70 trots att jag personligen inte gillar dem. V70 är garanterat billigare sett till totalekonomi. Delar finns överallt och de flesta kan mecka med dem. Dåliga länkarmslagringar fram, bromsslangar fram, p-broms, lite svåra att byta lampor fram på men, Thats it.

A6 är dyrare att äga och serva, rymmer inte direkt mer pga sin runda form och har motorer/lådor som är mer benägna att krångla. Däremot så kanske den känns lite mer modern då V70N känns väldigt daterad.

Senast redigerat av Cupra_ (6 januari 2018)

Nybergrobin
6 januari 2018 · 2 377 Inlägg

Cupra_ skrev:
Av de två alternativen hade jag lätt tagit v70 trots att jag personligen inte gillar dem. V70 är garanterat billigare sett till totalekonomi. Delar finns överallt och de flesta kan mecka med dem. Dåliga länkarmslagringar fram, bromsslangar fram, p-broms, lite svåra att byta lampor fram på men, Thats it.

A6 är dyrare att äga och serva, rymmer inte direkt mer pga sin runda form och har motorer/lådor som är mer benägna att krångla. Däremot så kanske den känns lite mer modern då V70N känns väldigt daterad.

Köper man 2008 och framåt så är det superlätt!  Då sprintar man rycker upp bara så ramlar hela lyktan bort.

xXSammy
6 januari 2018 · 6 566 Inlägg

Evildan skrev:
En bil som ofta glöms bort är Mondeo. (Så gjorde även jag, därav edit. wink )

Automat? hmmmmmmm.

Finns bara med 2.3 Duratech för den prisklassen och då säger jag nej.
Mazda använde den motorn i Mazda 6 och det var en del strul med dålig oljenivå som blev lagerras.

Men om det körs tillräckligt långt för diesel och de inte känner för att åka i gamla stan i stockholm

https://www.blocket.se/sodermanland/For … 15&w=3

De/Dem
Cupra_
6 januari 2018 ·

Nybergrobin skrev:

Cupra_ skrev:
Av de två alternativen hade jag lätt tagit v70 trots att jag personligen inte gillar dem. V70 är garanterat billigare sett till totalekonomi. Delar finns överallt och de flesta kan mecka med dem. Dåliga länkarmslagringar fram, bromsslangar fram, p-broms, lite svåra att byta lampor fram på men, Thats it.

A6 är dyrare att äga och serva, rymmer inte direkt mer pga sin runda form och har motorer/lådor som är mer benägna att krångla. Däremot så kanske den känns lite mer modern då V70N känns väldigt daterad.

Köper man 2008 och framåt så är det superlätt!  Då sprintar man rycker upp bara så ramlar hela lyktan bort.

Jotack, har ägt en 2009 men TS skrev om just V70N, inte V70II. Tolkade det som att det var en V70N de var ute efter.

2008 och framåt har ofta lite elfel och fästena till avgassystemet rostar av så fort man tittar på dem, men i övrigt bra bilar.

panda666
6 januari 2018 · 4 228 Inlägg

jävlar man får en mondeo 2011 för 75? såg jag fel eller, dom har tappat mycket i värde är detta normalt?    ^^

Mack855
6 januari 2018 · 1 354 Inlägg

Oj här har det haglat in svar medans jag tog en pilsner och kollade på nya Beck filmen som för övrigt var kass men on topic igen!

Som jag skrev högst upp så har vi redan min V70 så jag är mer än bekant med bilen och den är det inga funderingar över annat än hur hållbar lådan är!

Evildan, frugan tycker att Toyota Avensis är för ful i den prisklassen vi kikar på även om jag själv gärna velat ha denna skottsäkra asiat. Inte Renault heller där säger jag stopp då jag inte vill ha franskt lol Mondeo vill vi gärna prova att införskaffa men den senaste, satan så snygg den är men jag är för snål för det! De i våran prisklass är i fulaste lagret enligt mig och frun! Och varför har du inte kräkts över vags låda? Tänkte att du direkt skulle tala om varför jag ska övertala frun att det är skräp!
P.s jag vill gärna införskaffa V90 T8, räckvidden på 50 eller om det var 80 km på el hade klarat mycket av våran vardagskörning och bättre hade det blivit när jag monterat solceller på kåken så att vattenfall kan köra upp sin nätavgift där solen inte lyser.

Till er andra ja en 940 vill jag köpa men frun tycker den är för omodern och ful. Dessutom, är krocksäkerheten så bra när bilen är så gammal kontra V70N och A6 ~06? Det ska ju ändå sitta en liten pojkvasker i framsätet när frun transporterat stjärten till Ica Maxi och BVC! lol av nuläget bor vi i SS a.k.a. stress stockholm så en diesel kommer vi inte upp i körsträckan för att det ska löna sig. Plus att jag avskyr att höra traktorljudet en dieselpulka ger ifrån sig.

Men någon som kan svara på hur en A6a är i övrigt? Hållbarhetsmässigt. Bör jag räkna med att som många andra få byta ut varenda packning i motorn även om jag servar den varje 1000-1500e mil? Och återigen. Hur är multitronic lådan?!

Senast redigerat av Mack855 (6 januari 2018)

Nybergrobin
6 januari 2018 · 2 377 Inlägg

Cupra_ skrev:

Nybergrobin skrev:

Cupra_ skrev:
Av de två alternativen hade jag lätt tagit v70 trots att jag personligen inte gillar dem. V70 är garanterat billigare sett till totalekonomi. Delar finns överallt och de flesta kan mecka med dem. Dåliga länkarmslagringar fram, bromsslangar fram, p-broms, lite svåra att byta lampor fram på men, Thats it.

A6 är dyrare att äga och serva, rymmer inte direkt mer pga sin runda form och har motorer/lådor som är mer benägna att krångla. Däremot så kanske den känns lite mer modern då V70N känns väldigt daterad.

Köper man 2008 och framåt så är det superlätt!  Då sprintar man rycker upp bara så ramlar hela lyktan bort.

Jotack, har ägt en 2009 men TS skrev om just V70N, inte V70II. Tolkade det som att det var en V70N de var ute efter.

2008 och framåt har ofta lite elfel och fästena till avgassystemet rostar av så fort man tittar på dem, men i övrigt bra bilar.

Hmm, det kan ha varit jag som läste lite dåligt isf men jag antog att han menade v70 från 2008 när han skrev budgeten.

Evildan
6 januari 2018 ·

TS: När jag målande beskriver vad jag anser om VAGs produkter brukar det brinna av hos några medlemmar som verkligen förefaller brinna för koncernens produkter.
Jag skriver kortfattat.
Audi A6 nej nej nej det är fullständigt överreklamerat skit rakt igenom från främre till bakre skylthållare även om en skött multitronic är sju resor bättre än DSG-lådorna så är den ändå ganska opålitlig och nyckfull i funktionen fast väldigt trevlig när den fungerar, nästan lika mjuk som mitt steglösa system i toylådan.
Detta påstår jag efter tre taxi-kollegors A6 tid med multitronic lämnade in mellan 8000 och 16000mil.

Tomatlådorna i V70n är rätt okej om fluiden (det är inte någon olja i dom) är bytt, taxi och statliga bilar hade ofta det i avtalet medans privatägda bilars ägare fick be om bytet specifikt.
16000mil eller om det var vid 18000mil bör vätskan hur som helst vara bytt.

En bubblare om ni är sugna på en folkvagn är, nej för helvete jag skämtade!

Automat är alltså ett måste?

panda666
6 januari 2018 · 4 228 Inlägg

Mack855 skrev:
Oj här har det haglat in svar medans jag tog en pilsner och kollade på nya Beck filmen som för övrigt var kass men on topic igen!

Som jag skrev högst upp så har vi redan min V70 så jag är mer än bekant med bilen och den är det inga funderingar över annat än hur hållbar lådan är!

Evildan, frugan tycker att Toyota Avensis är för ful i den prisklassen vi kikar på även om jag själv gärna velat ha denna skottsäkra asiat. Inte Renault heller där säger jag stopp då jag inte vill ha franskt lol Mondeo vill vi gärna prova att införskaffa men den senaste, satan så snygg den är men jag är för snål för det! De i våran prisklass är i fulaste lagret enligt mig och frun! Och varför har du inte kräkts över vags låda? Tänkte att du direkt skulle tala om varför jag ska övertala frun att det är skräp!
P.s jag vill gärna införskaffa V90 T8, räckvidden på 50 eller om det var 80 km på el hade klarat mycket av våran vardagskörning och bättre hade det blivit när jag monterat solceller på kåken så att vattenfall kan köra upp sin nätavgift där solen inte lyser.

Till er andra ja en 940 vill jag köpa men frun tycker den är för omodern och ful. Dessutom, är krocksäkerheten så bra när bilen är så gammal kontra V70N och A6 ~06? Det ska ju ändå sitta en liten pojkvasker i framsätet när frun transporterat stjärten till Ica Maxi och BVC! lol av nuläget bor vi i SS a.k.a. stress stockholm så en diesel kommer vi inte upp i körsträckan för att det ska löna sig. Plus att jag avskyr att höra traktorljudet en dieselpulka ger ifrån sig.

Men någon som kan svara på hur en A6a är i övrigt? Hållbarhetsmässigt. Bör jag räkna med att som många andra få byta ut varenda packning i motorn även om jag servar den varje 1000-1500e mil? Och återigen. Hur är multitronic lådan?!

lol känner en marcus som skulle få mardrömmar av att höra att 940 är fula;) han får inte se denna tråd, kommer förstöra hans dag;) näe ja tror du skulle inte må bra av när kamremsbytet skulle komma att bytas om du ägde en a6, tfsi har väl rem antar jag. även om den hade kedja så pajar dom ocksåwink tror de va evil som hade nån tråd där det kostade runt 60k att byta kedja. vart lutar det åt mest för er? är det bara v70 eller a6 som gäller?

Mack855
6 januari 2018 · 1 354 Inlägg

Evildan: lol Då vet jag men vi får se om frun bestämmer sig för den ändå. Jo hon vill absolut ha automat efter saaben, automatlådan är det enda hon gillar med bilen typ. Och nej jag vägrar folkvagn. Audi kan jag kanske gå med på men absolut inte VW.

Panda: Nja alltså nog kan hon nog vara öppen för förslag men i hennes och mina ögon måste bilen vara estetiskt tilltalande.

Tillägg: Det lutar nog mest åt Volvon. Dels för att jag har min V70 som jag är äckligt nöjd med och för att meken jag har på bilia är ruskigt duktig och försöker aldrig blåsa mig och ger mig lite bättre priser. Dock så blir jag lika ilsken varje gång barnvagnen ska in när den tar i bakluckan. Likaså på 9-5an, finns det någon större kombi än Saab 9-5 och V70? Helst vill jag bara kasta in barnvagnen utan att bry mig om hur den hamnar och dra igen bakluckan och dra iväg.

Senast redigerat av Mack855 (6 januari 2018)

panda666
6 januari 2018 · 4 228 Inlägg

Mack855 skrev:
Evildan: lol Då vet jag men vi får se om frun bestämmer sig för den ändå. Jo hon vill absolut ha automat efter saaben, automatlådan är det enda hon gillar med bilen typ. Och nej jag vägrar folkvagn. Audi kan jag kanske gå med på men absolut inte VW.

Panda: Nja alltså nog kan hon nog vara öppen för förslag men i hennes och mina ögon måste bilen vara estetiskt tilltalande.

ok, måste det vara kombi? eller klarar ni er me sedan? har också barn och barnvagn och har aldrig haft minsta problem med packning. Har aldrig ägt kombi i mitt liv har alltid klarat mig me sedan, även när ja varit i ikea;)

Senast redigerat av panda666 (6 januari 2018)

Mack855
6 januari 2018 · 1 354 Inlägg

Höll på att göra mina tillägg men nej vi klarar oss inte på en sedan då barnvagnen måste få plats. Djävulens påfund dessa vagnar......

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang