Köpråd Volvo V70 vs Audi A6

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
10 januari 2018 · 1 128 Inlägg

caromania skrev:

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Riktigt illa asså. Men grymt imponerande att min fina manuella 850 är helt snustorr efter över 30 000 mil och 21+ år då, jag kanske är den enda i hela världen som har sån tur iofs... smile

Den kan ha blivit bytt innan du fick bilen.

Evildan, jag tolkar det som att Bleuspeed själv kört sin 850 30.000 mil under 21 år. Nu är du faktiskt väl snabb att anmärka. Självklart kommer Bleuspeed konfirmera detta, annars var detta ett pinsamt inlägg från mig som jag ber om ursäkt för.

Fick? Jag köpte den för kontanta pengar, begagnad tyvärr så jag har alltså inte kört den i 21+ år och 30 500 mil. sad Har inte heller papper på om den är bytt. Är Svenssons som brukat denna juvel som familjebil innan så skötseln kan det ju ibland vara sisådär med men den är nästan helt rostfri i kaross och går som en klocka i motor och låda, såklart. Detta är ändå ett svenskt kvalitetsbygge från den tiden då svenskarna fortfarande visste hur man byggde rejäla grejer som skulle tåla svenskt klimat och svenska saltmängder så att den är i ett vackert skick för sin ålder är kanske ingen skräll.

Jag är nöjd men alla bilar går väl sönder någon gång..

Nöjeskör närproducerat
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
10 januari 2018 · 1 128 Inlägg

Mack855 skrev:
Bluespeed! Jag sa inte att alla Volvo 850 börjar läcka, men det är ett välkänt fenomen men jag hatar som du kanske förstått icke Volvo. Snarare tvärtom, höjer gärna Volvo till skyarna om det är en bra bil. Som min V70 som jag ägt. Två gånger på fyra år har icke slitagedelar gått sönder (eller ja, beror på om en termostat räknas som slitagedel, skulle faktiskt nästan påstå att det gör det så isåfall är det en gång på 4 år som bilen gått sönder i icke slitage).

Skulle gärna be er hålla er till nya ämnet huruvida Mercedes är något att ha eller inte. Om någon har något mer att tillägga i ämnet?

Ja du Macken, V70N/P2-chassit har haft fler problem genom åren än vad 850/X70/P80-chassit främst till 1998 hade så lite ironiskt att du snackar skit om 800 serien. Kasta inte sten i glashus. big_smile

Nöjeskör närproducerat
panda666
10 januari 2018 · 4 250 Inlägg

Det skrevs litegrann om vag och jag tyckte det var relevant att skriva lite också speciellt när ja jobbar me skiten varje dag, som folk verkar itne ge ett skit för. det är inte 2010+ det är 2015+wink skiljer några år där tyvärr. och ja tyvärr dom rostar.  varför tycker du att det är trollning? att jag talar sanning? prius är faktiskt inte så jäkla fula som folk vill påstå. Ser sånna varje dag och skulle faktiskt säga att det finns fulare modeller där ute. Åtminstone så funkar dom? lådorna funkar vad jag vet? Varför får man så många vag på jobbet med den förbaskade dsgn me missljud? är alla som äger dom idioter som inte servar och kör som svin? varenda en jävel? fattar inte varför folk blir så sura.

Mack855
10 januari 2018 · 1 354 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Mack855 skrev:
Bluespeed! Jag sa inte att alla Volvo 850 börjar läcka, men det är ett välkänt fenomen men jag hatar som du kanske förstått icke Volvo. Snarare tvärtom, höjer gärna Volvo till skyarna om det är en bra bil. Som min V70 som jag ägt. Två gånger på fyra år har icke slitagedelar gått sönder (eller ja, beror på om en termostat räknas som slitagedel, skulle faktiskt nästan påstå att det gör det så isåfall är det en gång på 4 år som bilen gått sönder i icke slitage).

Skulle gärna be er hålla er till nya ämnet huruvida Mercedes är något att ha eller inte. Om någon har något mer att tillägga i ämnet?

Ja du Macken, V70N/P2-chassit har haft fler problem genom åren än vad 850/X70/P80-chassit främst till 1998 hade så lite ironiskt att du snackar skit om 800 serien. Kasta inte sten i glashus. big_smile

Jag sa att jag gärna höjer Volvo till skyarna och att 800 serien har ett erkänt problem med läckande packbox mellan motor och låda? Ser du någonstans att jag säger att 850/855 är det sämsta skitet som kan köpas? Kastar inte sten i något glashus, jag hade 850R som drömbil när jag höll på att ta körkort.

jaka54
11 januari 2018 · 5 718 Inlägg

Hej!
Kom igen nu grabbar!
Alla vet väl att en gammal Audi 100 Avant är bäst och aldrig krånglar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-77a0daccb974bbb7dd2bc9c13cc54713.jpg

Muttley
11 januari 2018 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Kom igen nu grabbar!
Alla vet väl att en gammal Audi 100 Avant är bäst och aldrig krånglar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-77a0daccb974bbb7dd2bc9c13cc54713.jpg

Jag var spekulant på en sådan när jag skulle köpa min andra bil.  På den tiden man annonserade i tidningen.
De var väl 2004.
Tankmätaren levde sitt egna liv och gungade som en ångfärja ute på de sju haven, så gjorde även hela bilen.
Tanten skulle ha hiskeligt mycket pengar, men jag fick iallafall full tank. Hon visade kvittot på att hon tankat den samma dag wink
Motorn gick som en symaskin, om en med parkinsons hade suttit och sytt.

Brådhis * Voff voff *
12 januari 2018 · 10 276 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kom igen nu grabbar!
Alla vet väl att en gammal Audi 100 Avant är bäst och aldrig krånglar!

Den Audi 100 Avant jag hade för 15 år sedan visste inte det iaf... tongue

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
15 januari 2018 · 1 128 Inlägg

Mack855 skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Mack855 skrev:
Bluespeed! Jag sa inte att alla Volvo 850 börjar läcka, men det är ett välkänt fenomen men jag hatar som du kanske förstått icke Volvo. Snarare tvärtom, höjer gärna Volvo till skyarna om det är en bra bil. Som min V70 som jag ägt. Två gånger på fyra år har icke slitagedelar gått sönder (eller ja, beror på om en termostat räknas som slitagedel, skulle faktiskt nästan påstå att det gör det så isåfall är det en gång på 4 år som bilen gått sönder i icke slitage).

Skulle gärna be er hålla er till nya ämnet huruvida Mercedes är något att ha eller inte. Om någon har något mer att tillägga i ämnet?

Ja du Macken, V70N/P2-chassit har haft fler problem genom åren än vad 850/X70/P80-chassit främst till 1998 hade så lite ironiskt att du snackar skit om 800 serien. Kasta inte sten i glashus. big_smile

Okej och du fick pms för att? Jag sa att jag gärna höjer Volvo till skyarna och att 800 serien har ett erkänt problem med läckande packbox mellan motor och låda? Ser du någonstans att jag säger att 850/855 är det sämsta skitet som kan köpas? Kastar inte sten i något glashus, jag hade 850R som drömbil när jag höll på att ta körkort.

Jag fick PMS för att du av nån märklig anledning skrev med en nedlåtande ton att man ska undvika 850 pga läckande packning mellan motor och låda, som om varenda 850 läcker där... Sen kör du V70N och SAAB 9-5 själv som har oändligt mycket mer problem.

Nöjeskör närproducerat
Mack Forum- och sitemoderator
15 januari 2018 · 26 134 Inlägg

Herrejävlar..hold your horses!
Lugna och fina nu..ALLA får ha sina egna åsikter, detta går inte komma ifrån.
Vill man inte tycka om VAG..då tycker man inte om VAG. Vill man älska VAG, då gör man också det.
Men tryck inte ner andra och håll på, det är bara svagt. Vi är alla bättre än så, eller hur?

Lugnar ni sen inte ner er så låser jag tråden.




Edit. Klar med modereringen. Hoppas jag. Kan ha missat nåt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Evildan
17 januari 2018 ·

Men om hustrun "tar över din" V70 så kan ju du köpa ngt annat, bränslesnålt, automatväxlat, pålitligt, rymligt, krocksäkert, futuristiskt, totalekonomiskt som som som vad var det nu den bilmodellen hette nu igen? wink


https://m.blocket.se/stockholm/Toyota_P … 11&w=1

https://m.blocket.se/stockholm/Toyota_P … 11&w=1

viccoA
17 januari 2018 · 3 109 Inlägg

Mack855 skrev:

Evildan skrev:
Jag måste revidera något.
S211 E200 Kompressor har en 5-stegad automat och inget annat.
Mig veterligen så har den här modellen bra byggkvalitet både upplevd och faktisk samt är lite mindre pråmaktig än S210, lite smidigare helt enkelt.
Jag tycker inte ni ska stirra er blinda efter något specifikt utrustningspaket även om komfortstolarna i Avantgarde är ruskigt bekväma med eljusteringar och luftkuddar men som alltid: det som inte finns kan inte krångla. Stolarn kan känns för stora för en kortare individ, flera av tidigare kvinnliga kollegor har haft för korta lårben så knävecket har hamnat för nära sittdynan på S211 och så även på V70N som jämförelse och för er som referens.
Små elfel förekommer vilket som köpare innebär att noggrant kontrollera samtliga knappar och reglage.
Provkör och låt hustrun bilda sig en uppfattning om den.

Perfekt tack för den infon! Låter som att det kan bli ett bra köp, lite elfel drabbar väl de flesta bilarna. Frugan sitter bra i V70N så det kommer inte vara några bekymmer! Hoppas bara bilarna vi ska kika på är fina.

S211 är mekaniskt hållbara slädar, som vanligt, akta dig för dåligt underhållna exemplar. Kan dra lite olja mellan servicarna, men det gäller de flesta lågfriktionsmotorer, men inte i närheten av vad de flesta VAG sörplar i sig.
Bilarna känns gedigna och solida, lite lätt pråmkänsla finns kvar, inte den mest sportiga bilen till karaktären om man tex jämför med BMW E60.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang