Bromspedalen tar långt ner ford ka-10

snabeln
9 januari 2018 · 84 Inlägg

]Hej!
Frugan har en lite ford ka årsmodel 2010.
När jag körde den förra veckan så märkte jag att bromspedalen tog väldigt långt ner.
När bilen ej är på går det att pumpa upp tryck utan att den sjunker.
Hon hade inne den på service idag och bad han kolla vad det var för fel.
Han skrev bromsskivor fram rostiga på insidan vilket medför låg bromspedal.
Kan det stämma? Jag trodde det var något med trumbromsarna bak, även märkt att handbromsen tog dåligt.

Meaganeowner
9 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Kolla så inte bromsvätskenivån sjunker.

Kan vara internt läckage i huvudbromscylindern.

Eller automatiska bromsjusteringar som inte fungerar ute vid bromscylindrarna, vilket gör att kolvarna får längre väg att gå.
Kolvarnas slaglängd ska vara kort, då så pass att skivorna går fria.

Vete tusan om pedalens läge påverkas av rostiga skivor, såvida justeringarna fungerar som de ska.
Rostiga skivor påverkar dock möjligheten att få bilen godkänd vid besiktning. Så det är värt att byta av flera anledningar.

Cupra_
9 januari 2018 ·

Nä inte påverkas det av rostiga skivor.. Däremot av slitna belägg.. Börjar det bli dags att byta skiva och belägg så kan pedalen ta långt ned.
Bromsbackarna inne i trummorna kan också vara slitna, eller i behov av justering.

zzr94092
9 januari 2018 · 4 378 Inlägg

Tror mest på att självjusteringen inte fungerar bak....

snabeln
9 januari 2018 · 84 Inlägg

Hmm, märkligt.
Klossarna var också slitna, det hade han skrivit på offerten.
Jag har inte tid att byta sakerna själv, så tänkte låta en bekant göra det, tänkte köpa hem delarna innan så därför kan det vara bra att veta vad som skall köpas.
klossar och skivor byter jag oavsett. Ber han även justera trummorna bak.
Fullt i bromsvätskebehållaren.
Hjulcylinder sitter väl i varje trumman, dom har ingen inverkan?
huvudbromscylindern, hur stor chans kan det vara?

Kom på en sak, jag kör ju inte bilen ofta så detta bromsproblem kan ha funnits ett tag.
Bilen stod helt still i 6 veckor i nov/dec för att frugan tappat nycklarna, sen när bärgarn hämtade bilen, sa han att handbromsen hade kärvat något enormt och gick knappt att få iväg bilen.
Kan detta ha någon inverkan?

Senast redigerat av snabeln (9 januari 2018)

zzr94092
9 januari 2018 · 4 378 Inlägg

Går det att justera upp spelet manuellt bak
Så kommer pedalen att ta tidigare..

Senast redigerat av zzr94092 (9 januari 2018)

snabeln
10 januari 2018 · 84 Inlägg

Okej, då köper jag han skivor, klossar och belägg till trumman. Ber min bekanta byta det, så får vi hoppas att det löser sig.

uhlin
10 januari 2018 · 2 831 Inlägg

snabeln skrev:
Okej, då köper jag han skivor, klossar och belägg till trumman. Ber min bekanta byta det, så får vi hoppas att det löser sig.

Om du drar några snäpp i handbromsen och testar då, kommer pedalen längre upp då, isåfall vet du bestämt att det är justeringen i trummorna.

Detta förutsätter att handbromsen funkar någorlunda.

snabeln
19 januari 2018 · 84 Inlägg

Upplever att bromsen tar högre upp om jag bromsar med hanbeomsen åtdragen, dock tar handbromsen väldigt dåligt.
Fick upp varning om låg bromsvätska idag, kan det vara hjulcylindrrna då eller är det större chans med huvudcylinder?
Fick delarna idag, köpte 2 hjulcylindrar men ingen huvudcylinder.

uhlin
19 januari 2018 · 2 831 Inlägg

snabeln skrev:
Upplever att bromsen tar högre upp om jag bromsar med hanbeomsen åtdragen, dock tar handbromsen väldigt dåligt.
Fick upp varning om låg bromsvätska idag, kan det vara hjulcylindrrna då eller är det större chans med huvudcylinder?
Fick delarna idag, köpte 2 hjulcylindrar men ingen huvudcylinder.

Låter nästan som dina bromsbackar är boven i det hela.

Ang. varningen för låg nivå för bromsvätska kan det va så att bromsbackar är slitna. Kolla även belägg fram så du inte fyller på bromsvätska och sen trycker tillbaka kolvarna då bromsvätskan kommer rinna över från behållaren.

torsen
19 januari 2018 · 7 198 Inlägg

Av din beskrivning att döma är trumbromsarnas kraftigt nedslitna samt backarna ej utjusterade mot trummorna.
De flesta bilar med trumbromsar bak har någon form av självjustering så att backarna ligger nära trummorna.
Om backarnas belägg är utslitna och ej utjusterade erfordras mer bromsvätska för att trycka ut dem mot trummorna.
Eftersom pedalslaget blir mindre med åtdragen handbroms tyder allt på att backarna behöver justeras.
Ju mer bromsvätska som behövs för att trycka ut backarna desto mindre bromsvätska i behållaren.
Du kan få varning endera genom att nivån i bromsväskebehållaren sjunker så att flottören sluter en krets så att en indikeringslampa tänds på instrumentpanelen.
En del bilar har en kontakt under bromspedalen som sluter en krets när bromspedalen går för djupt ner.
Den kontakten brukar vanligtvis sluta kretsen konstant så att lampan lyser hela tiden.

Om bromsbackarna är mycket dåligt utjusterade kan man höra det när pedalen nertrampas.
Låt hustrun flera gånger trampa och släppa på bromspedalen och lyssna tätt invid bakhjulen om det "razzlar" då bromspedalen omväxlande nedtrampas och släpps upp.

Att pedalen tar djupt betyder inte att brombeläggen på backarna är helt slut.
De flesta bilarna har en gummiplugg i bromsskölden på baksidan.
Avlägsna gummipluggen och justera ut bromsbackarna med en stor spårmejsel.
Ev kan du googla på din bil och bromsjustering så ser du kugghjulet som ska snurras - men åt rätt håll!!!!!
Operationen kostar dig ingenting, om du har möjlighet palla ett bakhjul i taget och ligga under i oergonomisk kroppsställning.

Lycka till.

jaka54
19 januari 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Och du har väl bytt bromsvätska senaste året??!

Meaganeowner
20 januari 2018 · 2 250 Inlägg

"De flesta bilarna har en gummiplugg i bromsskölden på baksidan."

En mycket grov överdrift!

De flesta bilar i dag har för det första bromsskivor. Och där finns ö h t  inga gummipluggar.

torsen
20 januari 2018 · 7 198 Inlägg

Meaganeowner skrev:
"De flesta bilarna har en gummiplugg i bromsskölden på baksidan."

En mycket grov överdrift!

De flesta bilar i dag har för det första bromsskivor. Och där finns ö h t  inga gummipluggar.

Väl medveten om att de flesta bilar har skivbromsar bak.
Men nu gällde ju inte frågan skivbromsar, utan trumbromsar.

xXSammy
20 januari 2018 · 6 566 Inlägg

Och som alltid.. Speciellt, trumbromsar ska man alltid plocka isär och titta först.

Be någon lägga lite saker under en skål så ska en tredje person komma och gissa vad som är där i.
Lite samma nivå på frågor när någon har problem med trumbromsar.

De/Dem
snabeln
27 januari 2018 · 84 Inlägg

det var hjulcylindrarna bak som var boven. Var tydligen ett helvete att byta beläggen och cylindrarna bak, bromsrören var rostiga som tusan. Fick även byta några fjädrar som jag missat köpa.
brukar det vara bökigt med byte av trumbromsar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang