Cheva 350 - Trimning - Toppar och insug

dazind
9 januari 2018 · 3 Inlägg

Hej!
Har en Cheva 350 som jag nu vill skrämma upp med lite billiga medel. Jag är ingen expert direkt, så jag vill göra det så enkelt för mig som möjligt. Så därför funderar jag på ett paket enligt nedan:

https://www.ebay.com/itm/Chevy-SBC-350- … 51285#rwid

Vad tror ni om det? Vad mer behöver jag för att få till det med denna topp och insug? Eller kan jag mer eller mindre byta rakt av?

SportPilot Ubåtsingenjör
10 januari 2018 · 7 229 Inlägg

En passande kam och förgasare behöver du också smile och eventuellt ett nytt tändsystem, ny bränslepump är bra att ha också

Kolla vad Summitracing har också, de är bra att ha och göra med

Senast redigerat av SportPilot (10 januari 2018)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
dazind
10 januari 2018 · 3 Inlägg

Ja, förgasare är tanken att det ska köpas in nu också. Men kam får vänta är tanken, för visst klarar sig den befintliga kammen även om jag byter toppar och insug?

Taunuus
10 januari 2018 · 263 Inlägg

nästan mer värt att fixa till originaltopparna och satsa på en bra kamaxel+insug+förgasar+grenrörskombo, med originalkam utnyttjas inte det där kittet till fullo. Finns även de som fått maskinbearbeta om nya eftermarknadstopplock, så ta reda på hur kvaliten är på grejjerna. och fräscht tändsystem är såklart ett måste oavsett, om det ska börna någe.

Senast redigerat av WurstingErik (10 januari 2018)

Ford 17M "Taunus" (1967)
SportPilot Ubåtsingenjör
10 januari 2018 · 7 229 Inlägg

Ja som Wursting säger så bör du byta kam, annars lönar det sig knappt att köpa toppar och grejer... en kam är ju inte många kronor till en 350 smile måste vara en av världens billigaste motorer att trimma !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
dazind
12 januari 2018 · 3 Inlägg

Tack för synpunkterna. Pengarna är väl inte den stora grejen med kamaxeln. Frågan är väl mer om jag rent tekniskt klarar av att byta den själv och att jag inte orkar lyfta ur motorn. Ett kit med toppar och insug känns lite enklare att byta själv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang