Mercedes C 180 2005 trög styrning

Golf2_90
9 januari 2018 · 58 Inlägg

Hej
Var och köpte en 2005a  som gått bara 8700 mil.
Inte haft mercedes förut.
Det första jag märkte var att styrningen är något trögare än nån bil jag haft.
Googlat lite att det kan vara Remmen och sånt. Men  ska den vara lite trög eller  ska man kunna svänga med fingret?

Senast redigerat av Golf2_90 (9 januari 2018)

Jokabsson
9 januari 2018 · 1 175 Inlägg

Det är nog helt okej, så länge det inte är extremt tungt att styra. Dvs träningsvärk-i-armarna-tungt. Våra gamla autobahn-lok har hydrauliskt styrservo som oftast innebär lite tyngre styrning. En Mercedes ML från år 2000 som jag kör med jämna mellanrum är banan-tung att styra. Fullt fungerande styrservo, men ett äldre hydrauliskt system som kanske inte är helt optimalt för den 2,3 ton tunga besten. Vilken bil hade du innan som du jämför med?

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Golf2_90
10 januari 2018 · 58 Inlägg

okej så det går inte få det gå lättare då?  jag skulle nästan säga hälften så trög som en vovlo 242 utan servo.
men på google var de nån som bytte sensorn som trögar ratten på motorväg. Sen blev den lättare typ.. kan ju va nåt sånt med

Senast redigerat av Golf2_90 (10 januari 2018)

Jokabsson
10 januari 2018 · 1 175 Inlägg

Golf2_90 skrev:
okej så det går inte få det gå lättare då?  jag skulle nästan säga hälften så trög som en vovlo 240 utan servo.

Kolla i behållaren för styrservot så det finns olja. Sedan kan man ju felsöka servopumpen också, men jag tror att det är okej.
Modifiera servot? Allt går väl om man vill, men är det inte så att du verkligen stör dig på det, så hade jag låtit det vara. Jag kan säga att man vänjer sig väldigt fort.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Golf2_90
10 januari 2018 · 58 Inlägg

Cracksoup skrev:

Golf2_90 skrev:
okej så det går inte få det gå lättare då?  jag skulle nästan säga hälften så trög som en vovlo 240 utan servo.

Kolla i behållaren för styrservot så det finns olja. Sedan kan man ju felsöka servopumpen också, men jag tror att det är okej.
Modifiera servot? Allt går väl om man vill, men är det inte så att du verkligen stör dig på det, så hade jag låtit det vara. Jag kan säga att man vänjer sig väldigt fort.

Okej ja den verkar stå på low nu..  Är det lätt att tömma ? vill gärna byta det på samma gång.

Senast redigerat av Golf2_90 (10 januari 2018)

Pekkan1
16 januari 2018 · 97 Inlägg

Körde en bil med alldeles för lite olja i servon, där var det som att den koppa i och ur ibland så de liksom hackade. Enklaste sättet att kolla om den funkar är att stå stilla och vrida på ratten, går det inte så tungt att man börjar bli lite nojig att ha sönder något funkar servon!

Volvo Amazon "Doris" (1966)
Knugcab
16 januari 2018 · 5 111 Inlägg

Jag har haft en sådan och tungstyrd är inte direkt ett ord jag skulle använda om den....så är den det så är något galet.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 januari 2018 · 17 473 Inlägg

Också haft sådana. De ska kunna "bussköras" med en hand på ratten som man snurrar med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
16 januari 2018 ·

Hybrid_ skrev:
Också haft sådana. De ska kunna "bussköras" med en hand på ratten som man snurrar med.

Var du har den andra handen lämnar vi därhän.
Men föraren ska kunna bussköra med ena handen medelst den andra har ett stadigt grepp om Currywursten eller vad som föredras.

Knugcab
16 januari 2018 · 5 111 Inlägg

Marginellt mer tungstyrd än min W123 är minnet jag har. Och W123 har ju då snudd på amerikansk fingertoppsservo med känslan av kapad rattstång. Så hyggligt lättstyrd m.a.o.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang