Uppgradera en 2,4T till T5 - Volvo V70N

Jokris100
11 januari 2018 · 4 Inlägg

Tjenare!

Jag har en Volvo V70 2001 med 2,4T motorn på 200hk. Jag funderar nu på att uppgradera motorn lite. Det är så att jag har en reservdelsbil, samma årsmodell osv, men reservdelsbilen har en T5:a.

Jag funderar på om det går att flytta över T5-toppen, med turbo och allt det där, och styrbox till min bil. Går det eller är det mer invecklat än så?

Brådhis * Voff voff *
11 januari 2018 · 10 276 Inlägg

Frågan är väl egentligen varför?

Ett chip ger dig samma hästkrafter och 2,4T har större cylindervolym än T5...

Nästa problem är att du måste byta i princip alla styrboxar (inkl. stereon tex.) eftersom bilens CAN-nät kommer bli ledset om du blandar.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jokris100
11 januari 2018 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:
Frågan är väl egentligen varför?

Ett chip ger dig samma hästkrafter och 2,4T har större cylindervolym än T5...

Nästa problem är att du måste byta i princip alla styrboxar (inkl. stereon tex.) eftersom bilens CAN-nät kommer bli ledset om du blandar.

//Brådhis

Anledningen till varför är att toppen i min 2,4T är sönder och jag har ju en komplett T5 motor.

Brådhis * Voff voff *
11 januari 2018 · 10 276 Inlägg

Jokris100 skrev:

Brådhis skrev:
Frågan är väl egentligen varför?

Ett chip ger dig samma hästkrafter och 2,4T har större cylindervolym än T5...

Nästa problem är att du måste byta i princip alla styrboxar (inkl. stereon tex.) eftersom bilens CAN-nät kommer bli ledset om du blandar.

//Brådhis

Anledningen till varför är att toppen i min 2,4T är sönder och jag har ju en komplett T5 motor.

Aha... Nåja, ovanstående problem kvarstår dock. Det går inte att blanda i CAN-nätet.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jokris100
11 januari 2018 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:

Jokris100 skrev:

Brådhis skrev:
Frågan är väl egentligen varför?

Ett chip ger dig samma hästkrafter och 2,4T har större cylindervolym än T5...

Nästa problem är att du måste byta i princip alla styrboxar (inkl. stereon tex.) eftersom bilens CAN-nät kommer bli ledset om du blandar.

//Brådhis

Anledningen till varför är att toppen i min 2,4T är sönder och jag har ju en komplett T5 motor.

Aha... Nåja, ovanstående problem kvarstår dock. Det går inte att blanda i CAN-nätet.

//Brådhis

Vet du vilka boxar man måste flytta över? Finns det sensorer och givare som också måste flyttas över?

Brådhis * Voff voff *
12 januari 2018 · 10 276 Inlägg

Jokris100 skrev:

Brådhis skrev:

Jokris100 skrev:

Anledningen till varför är att toppen i min 2,4T är sönder och jag har ju en komplett T5 motor.

Aha... Nåja, ovanstående problem kvarstår dock. Det går inte att blanda i CAN-nätet.

//Brådhis

Vet du vilka boxar man måste flytta över? Finns det sensorer och givare som också måste flyttas över?

Inte exakt, men det blir i princip alla, från ECC-panel till CEM och dörrmoduler, stolarnas boxar osv osv... Ett rejält mycket större jobb än att köpa en beggad topp till din 2.4T.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 januari 2018 · 13 732 Inlägg

Det kan fungera att flytta i morgon chipet från den ena boxen till den andra men det förutsätter att det är samma typ av box..   Men annars går det att programmera bort spärren på dessa boxar och då startar den även om inte boxen känns igen   men annars kör man med t5 motor med ltt styrsystem

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
12 januari 2018 · 10 276 Inlägg

Growe skrev:
Det kan fungera att flytta i morgon chipet från den ena boxen till den andra men det förutsätter att det är samma typ av box..   Men annars går det att programmera bort spärren på dessa boxar och då startar den även om inte boxen känns igen   men annars kör man med t5 motor med ltt styrsystem

Du menar att bara flytta styrboxen för motorn? Det är en chansning. Men jag skulle säga att det inte går, bilen kommer inte känna igen det och därmed inte fungera.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
pucko97
12 januari 2018 · 93 Inlägg

Ta turbo och topplock från T5 och sen köper du en vettig tune från ATM eller liknande... Till och från tuningfirman kan du köra med ovanstående mopdifikation bara du inte skjuter på fullgas hela vägen då det finns risk att det spikar med annan turbo.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang