Passat 1.6 tdi med felkod p0193

brorjakob
12 januari 2018 · 11 Inlägg

Passat årsmodell 2010, 1.6 tdi bluemotion trimmad med chip från dieselkraft. Gått 23500 mil

Upptäckte för ett tag sedan att ibland när man accelererade att den som tyckte till lite bilen. Sen har den ibland gått lite ojämnt när den blivit varm och man stannar vid typ rödljus men det har verkligen varit fåtal gånger. Men nu när jag skulle starta bilen ville den inte gå igång. Felkodsläsaren så att det var felkod p0193 som har med bränslet att göra. Vad kan jag kolla och hur kan jag kolla för att fixa detta?

Är i fjällen och ska åka hem 120mil om en vecka så måste lösa det innan den resan

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Är det soppaproblem så gissar jag på dieselpumpen.
Kan det var lite fukt i den?
Finns det isåfall en avtappningskran för detta?
Det är inte lätt att gissa sig till andras problem när man kör en felfri corolla..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
simlar
12 januari 2018 · 5 516 Inlägg

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16577/P0193

Är bilen chippad eller trimboxad?

Stor skillnad mellan ett chip och en trimbox som lurar bilens bränsletrycksignal.
Har du trimbox så har du tur är det bara så att boxen stör ut bränsletrycksgivaren, finns dock några enstaka fall där dieselpumpen tagit skada av det högre trycket trimboxen lurar upp det till (trimboxen lurar bränsletryckssignalen så motorstyrdonet tror bilen har lägre soppatryck än den har, motorn kompenserar då genom att höja bränsletrycket till "rätt" tryck vilket sliter på pumpen).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang