Köpråd: Första bilen. 318d vs V60

Crilleolofsson
12 januari 2018 · 2 Inlägg

Hejsan!

Nu har det blivit dags att köpa första bilen och jag behöver lite tips. Bilen kommer främst att utnyttjas för stadskörning, fram och tillbaka från jobbet/studier och liknande. Har kolla runt en del nu och har fastnat för 2 olika bilar. Eftersom jag inte är jätteinsatt i bilar så skulle jag behöva lite hjälp med att välja vilken bil som är bäst.

Första är en BMW 318d

Andra är en Volvo V60

Tacksam för all hjälp smile

Brådhis * Voff voff *
12 januari 2018 · 10 244 Inlägg

Jag hade ju lätt valt en två år nyare Volvo än en BMW, men det här Garaget så snart kommer du få 15678 inlägg om hur tråkiga Volvo är, om hur bra Prius är och om att du nog borde kolla på japanska bilar...

Lycka till! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
12 januari 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det är väl hugget som stucket! Men diesel...? Nej!

Evildan
12 januari 2018 ·

Brådhis skrev:
Jag hade ju lätt valt en två år nyare Volvo än en BMW, men det här Garaget så snart kommer du få 15678 inlägg om hur tråkiga Volvo är, om hur bra Prius är och om att du nog borde kolla på japanska bilar...

Lycka till! smile

//Brådhis

I Brådhis trollande har han ändå rätt i sak.

Hellre en Volvo än BMW.

Volvo är tråkiga, inte en rolig personbil lanserad sedan 1986.

Prius är bra, mycket bra till och med.

Japanska bilar är i regel ett klokt köp.


Lännafillialen har även en Yaris HSD till salu, en bil med ett kupéutrymme som inte står de andra tu efter samt högre tillförlitlighet och betydligt lägre ägandekostnader.
Den får till skillnad från de andra objekten köras på Stockholms alla gator även efter miljörestriktionerna gått i kraft.

xXSammy
12 januari 2018 · 6 566 Inlägg

Om du mest ska köra i stan finns det nyare Ford Fiesta och Focus med 1.0 EcoBoost

De/Dem
Brådhis * Voff voff *
12 januari 2018 · 10 244 Inlägg

Evildan skrev:

Brådhis skrev:
Jag hade ju lätt valt en två år nyare Volvo än en BMW, men det här Garaget så snart kommer du få 15678 inlägg om hur tråkiga Volvo är, om hur bra Prius är och om att du nog borde kolla på japanska bilar...

Lycka till! smile

//Brådhis

I Brådhis trollande har han ändå rätt i sak.

Hellre en Volvo än BMW.

Volvo är tråkiga, inte en rolig personbil lanserad sedan 1986.

Prius är bra, mycket bra till och med.

Japanska bilar är i regel ett klokt köp.


Lännafillialen har även en Yaris HSD till salu, en bil med ett kupéutrymme som inte står de andra tu efter samt högre tillförlitlighet och betydligt lägre ägandekostnader.
Den får till skillnad från de andra objekten köras på Stockholms alla gator även efter miljörestriktionerna gått i kraft.

Som sagt... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
12 januari 2018 · 7 268 Inlägg

Evildan skrev:

Brådhis skrev:
Jag hade ju lätt valt en två år nyare Volvo än en BMW, men det här Garaget så snart kommer du få 15678 inlägg om hur tråkiga Volvo är, om hur bra Prius är och om att du nog borde kolla på japanska bilar...

Lycka till! smile

//Brådhis

I Brådhis trollande har han ändå rätt i sak.

Hellre en Volvo än BMW.

Volvo är tråkiga, inte en rolig personbil lanserad sedan 1986.

Prius är bra, mycket bra till och med.

Japanska bilar är i regel ett klokt köp.


Lännafillialen har även en Yaris HSD till salu, en bil med ett kupéutrymme som inte står de andra tu efter samt högre tillförlitlighet och betydligt lägre ägandekostnader.
Den får till skillnad från de andra objekten köras på Stockholms alla gator även efter miljörestriktionerna gått i kraft.

tyvärr MKT tråkig smile håller med Brådhis,, bättre med Volvo , risken för att en Bmw är sönderskruvad/ sönderkörd är större,, går garanterat hitta fin men chansen å hitta en fin v60 är bättre smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Blixnabb
12 januari 2018 · 245 Inlägg

Kolla skatt, försäkring, service och andra tråkiga kostnader för om du ska studera så gäller det att hålla nere utgifterna, ska du köra långt och mycket eftersom att du tittar på diesel?

SportPilot Ubåtsingenjör
13 januari 2018 · 7 217 Inlägg

En 318d är knappast något keps Jocke köper för att busa med, så att de flesta är sönderkörda håller inte.
Jag gillar båda bilar, men hade ändå valt BMWn då jag föredrar deras bilar, men gör som Blixnabb föreslog och kolla upp alla kostnader innan du handlar.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
panda666
13 januari 2018 · 4 228 Inlägg

Tycker när Ts är endå där runt 150k snåret så lika bra satsa på de bästa;() Lexus

https://www.blocket.se/stockholm/Lexus_ … amp;last=1

is 300h för 150 nånting, bättre än dom andra båda skrepen wink vad jag fått höra. Toyota kvalite sägs det så problem borde vara låga. skit i båda o köp en sån fetning. ?!
Den funkar perfekt i stadsmiljö och skola som du skrev, kan gå på bara el bara du är lugn me högerfoten, 360spänn om året i skatt och billig att försäkra, sa ja håller lika bra som toyota? finns inget mer att tänka på. Passa påwink Snygg hybrid o inte nån trött jäkla diesel som kommer att tjafsa med Dpf när du kör för korta sträckor.

Senast redigerat av panda666 (13 januari 2018)

Evildan
13 januari 2018 ·

panda666 skrev:
Tycker när Ts är endå där runt 150k snåret så lika bra satsa på de bästa;() Lexus

https://www.blocket.se/stockholm/Lexus_ … amp;last=1

is 300h för 150 nånting, bättre än dom andra båda skrepen wink vad jag fått höra. Toyota kvalite sägs det så problem borde vara låga. skit i båda o köp en sån fetning. ?!
Den funkar perfekt i stadsmiljö och skola som du skrev, kan gå på bara el bara du är lugn me högerfoten, 360spänn om året i skatt och billig att försäkra, sa ja håller lika bra som toyota? finns inget mer att tänka på. Passa påwink Snygg hybrid o inte nån trött jäkla diesel som kommer att tjafsa med Dpf när du kör för korta sträckor.

RWF327 för den som vill kolla upp bilen.
Den ser fin ut. Finns/fanns en lackskada på höger sida strax under midjelinjen börjandes på framdörren och avslutandes på skärmkanten. Vinterdäck på eftermarknadsfälgar och sommar på originalfälgar.
Bra pris förresten. Jag åker nog och tittar i morgon. big_smile

panda666
13 januari 2018 · 4 228 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:
Tycker när Ts är endå där runt 150k snåret så lika bra satsa på de bästa;() Lexus

https://www.blocket.se/stockholm/Lexus_ … amp;last=1

is 300h för 150 nånting, bättre än dom andra båda skrepen wink vad jag fått höra. Toyota kvalite sägs det så problem borde vara låga. skit i båda o köp en sån fetning. ?!
Den funkar perfekt i stadsmiljö och skola som du skrev, kan gå på bara el bara du är lugn me högerfoten, 360spänn om året i skatt och billig att försäkra, sa ja håller lika bra som toyota? finns inget mer att tänka på. Passa påwink Snygg hybrid o inte nån trött jäkla diesel som kommer att tjafsa med Dpf när du kör för korta sträckor.

RWF327 för den som vill kolla upp bilen.
Den ser fin ut. Finns/fanns en lackskada på höger sida strax under midjelinjen börjandes på framdörren och avslutandes på skärmkanten. Vinterdäck på eftermarknadsfälgar och sommar på originalfälgar.
Bra pris förresten. Jag åker nog och tittar i morgon. big_smile

Haha lugn me currywursten    ^ Ts ska ha den bilen;)) Annars blir stackars ts tvungen o köpa bmw eller volvo hehe

Evildan
13 januari 2018 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:
Tycker när Ts är endå där runt 150k snåret så lika bra satsa på de bästa;() Lexus

https://www.blocket.se/stockholm/Lexus_ … amp;last=1

is 300h för 150 nånting, bättre än dom andra båda skrepen wink vad jag fått höra. Toyota kvalite sägs det så problem borde vara låga. skit i båda o köp en sån fetning. ?!
Den funkar perfekt i stadsmiljö och skola som du skrev, kan gå på bara el bara du är lugn me högerfoten, 360spänn om året i skatt och billig att försäkra, sa ja håller lika bra som toyota? finns inget mer att tänka på. Passa påwink Snygg hybrid o inte nån trött jäkla diesel som kommer att tjafsa med Dpf när du kör för korta sträckor.

RWF327 för den som vill kolla upp bilen.
Den ser fin ut. Finns/fanns en lackskada på höger sida strax under midjelinjen börjandes på framdörren och avslutandes på skärmkanten. Vinterdäck på eftermarknadsfälgar och sommar på originalfälgar.
Bra pris förresten. Jag åker nog och tittar i morgon. big_smile

Haha lugn me currywursten    ^ Ts ska ha den bilen;)) Annars blir stackars ts tvungen o köpa bmw eller volvo hehe

Det går att tjäna en femtiolapp eventuellt. Jag tycker att det är märkligt att bilen inte såldes för 179 i december, även om den månaden är lite småtung för branschen.
Jag har förresten hittat ett bra recept på kyckling teriyaki.

panda666
13 januari 2018 · 4 228 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

RWF327 för den som vill kolla upp bilen.
Den ser fin ut. Finns/fanns en lackskada på höger sida strax under midjelinjen börjandes på framdörren och avslutandes på skärmkanten. Vinterdäck på eftermarknadsfälgar och sommar på originalfälgar.
Bra pris förresten. Jag åker nog och tittar i morgon. big_smile

Haha lugn me currywursten    ^ Ts ska ha den bilen;)) Annars blir stackars ts tvungen o köpa bmw eller volvo hehe

Det går att tjäna en femtiolapp eventuellt. Jag tycker att det är märkligt att bilen inte såldes för 179 i december, även om den månaden är lite småtung för branschen.
Jag har förresten hittat ett bra recept på kyckling teriyaki.

tror att bil auktions sidor som kvd och netbil när dom fanns kan man få ganska bra pröjs, då finns det inget prutmån utan man kan tom få för mke för bilen;() Blev hungrig nu all snack om mat. Det kliar att styla lite och sänka lexusen, men den andra mig vet att det är en dålig ide;)

panda666
13 januari 2018 · 4 228 Inlägg

Kolla här evil och ts, 

https://www.blocket.se/horby/Bmw_540i_m … 11&w=3

Denna snubbe måste ju vara helt bäng. Biltema gänget, Du kan betala med swich han vill ha 100.000 men du kan säkert pruta lite på det, gammal bil trots allt.

trubbelturbo
13 januari 2018 · 1 442 Inlägg

panda666 skrev:
Kolla här evil och ts, 

https://www.blocket.se/horby/Bmw_540i_m … 11&w=3

Denna snubbe måste ju vara helt bäng. Biltema gänget, Du kan betala med swich han vill ha 100.000 men du kan säkert pruta lite på det, gammal bil trots allt.

Varför så "bäng"? Kolla vad andra säljs för:
https://www.autoscout24.se/resultat?mmv … amp;desc=0

Rätt rimligt pris tycker jag.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
trubbelturbo
13 januari 2018 · 1 442 Inlägg

I detta fallet hade jag valt BMW:n. 2 år äldre men nyare konstruktion. Gått lite färre mil, Snålare och i mitt tycke snyggare. dessutom bakhjulsdriven vilket kan vara ett plus denna årstiden om man är på humör. Dock haft några olika ägare verkar det som vilket skulle kunna ses som negativt. Men som andra sagt, väg för- och nackdelar, räkna lite på vad de kostar att äga och provkör.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Evildan
13 januari 2018 ·

panda666 skrev:
Kolla här evil och ts, 

https://www.blocket.se/horby/Bmw_540i_m … 11&w=3

Denna snubbe måste ju vara helt bäng. Biltema gänget, Du kan betala med swich han vill ha 100.000 men du kan säkert pruta lite på det, gammal bil trots allt.

Han kan varken skriva eller räkna.
Han köpte bilen 2008-03-29 vilket jag hur jag än försöker aldrig får till elva år sedan.

SportPilot Ubåtsingenjör
13 januari 2018 · 7 217 Inlägg

panda666 skrev:
Kolla här evil och ts, 

https://www.blocket.se/horby/Bmw_540i_m … 11&w=3

Denna snubbe måste ju vara helt bäng. Biltema gänget, Du kan betala med swich han vill ha 100.000 men du kan säkert pruta lite på det, gammal bil trots allt.

fullt rimligt pris

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
panda666
13 januari 2018 · 4 228 Inlägg

trubbelturbo skrev:
I detta fallet hade jag valt BMW:n. 2 år äldre men nyare konstruktion. Gått lite färre mil, Snålare och i mitt tycke snyggare. dessutom bakhjulsdriven vilket kan vara ett plus denna årstiden om man är på humör. Dock haft några olika ägare verkar det som vilket skulle kunna ses som negativt. Men som andra sagt, väg för- och nackdelar, räkna lite på vad de kostar att äga och provkör.

hade du valt bmwn över lexusen menar du? är väldigt intresserad av att höra varför och vad det är som är bättre med bmwn.

till er som tycker e34n är värd 100k:

https://www.blocket.se/blekinge/BMW_E39 … 11&w=3

e39 med samma motor samt uppdaterad motor såklart m62b44? 40tusen. mycket skönare bil? varför i hela helvete ska jag ge 100 för en e34??? när e39 finns för 40?? har även sett e34 för runt 50 här på blocket så 100 är helt barbaric overkill överpris. Nästan som ett dåligt skämt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang