BMW 2018 F31 ljusramp

Rolle10
12 januari 2018 · 3 Inlägg

Har en BMW 320D Touring 2018 med LED-ljus. Vill koppla in en ljusramp. Aktuell ramp är Strands NUUK. Var skall man gå in för att koppla in ett CANBUS-interface? Finns det någon box eller plint där man koppla in ett CANBUS-interface?
Har haft kontakt med lokala BMW-försäljaren som inte gör sådana jobb. Kundtjänst hos BMW Group ställer sig avvisande till information då de svarar att "vi har tyvärr inga kopplingscheman tillgängliga och det är inget vi kan få ut heller".

simlar
12 januari 2018 · 5 523 Inlägg

Du har en sån lila canbusinterface?
https://www.scstyling.com/pub_images/large/279900-1.jpg

Vet inte hur det är på BMW då jag jobbar med VW men moderna bilar är ju väldigt lika i elsystemen.

Man skarvar in interfacet på komfort-canbuskablarna. Grön/orange och Brun/orange.
Brukar oftast vara lättast att komma åt i kablarna som går ut till förardörren. Riv bort inredningen som täcker nedre delen av A-stolpen vä fram. Sen skarvas vit kabel in på grön/orange och blå på brun/orange om jag inte minns fel.
Kräver att man skarvar på korrekt sätt för att ej riskera att få störningar på canbus, det ska vara 5cm mellan skarvarna och dom två kablarna måste hållas ihoptvinnade. Det är 0,35mm2 kabel (kan hända att det till och med är 0.17mm2 på så pass ny bil).
0,35mm2 kabel går att skarva med röda krympskarvar, viktigt att det blir fukttätt och man får inte löda.
0,17mm2 måste skarvas med specialskarvhylsor.

Brukar göra som så att jag klipper av canbus-kablarna och sätter ihop ena änden med canbusinterface kabeln och klämmer på en krympskarv, sen andra änden av canbuskabeln  i andra sidan av krympskarven. Detta görs med båda canbuskablarna.
Sen är det enkla kvar, att koppla in jord och plusmatning på interfacet på svart respektive röd kabel och sen dra in en kabel från extraljusrelät i motorrummet till interfacet (helst med en strömbrytare emellan) och skarva ihop med interfacets lila kabel.

Sen finns ju canbus-extraljusreläna med en induktionssensor man bara klämmer utanpå kabeln som aktiverar helljuset så slipper man klippa och skarva. Vet dock ej hur pålitliga dom är då jag inte har några erfarenheter av den modellen, verkar även av någon anledning svårt att koppla in det snyggt då alla bilar jag sett med sådan monterad haft helvita kablar som går lite kors och tvärs till och från dosan.
https://www.lyson.se/fordonsbelysning/x … QsQAvD_BwE
https://shopcdn.textalk.se/shop/11788/art88/h8130/36228130-origpic-e8d35e.png?max-width=1080&max-height=1007&quality=80

Senast redigerat av simlar (12 januari 2018)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Soulman
13 januari 2018 · 1 271 Inlägg

simlar skrev:
Du har en sån lila canbusinterface?
https://www.scstyling.com/pub_images/large/279900-1.jpg

Vet inte hur det är på BMW då jag jobbar med VW men moderna bilar är ju väldigt lika i elsystemen.

Man skarvar in interfacet på komfort-canbuskablarna. Grön/orange och Brun/orange.
Brukar oftast vara lättast att komma åt i kablarna som går ut till förardörren. Riv bort inredningen som täcker nedre delen av A-stolpen vä fram. Sen skarvas vit kabel in på grön/orange och blå på brun/orange om jag inte minns fel.
Kräver att man skarvar på korrekt sätt för att ej riskera att få störningar på canbus, det ska vara 5cm mellan skarvarna och dom två kablarna måste hållas ihoptvinnade. Det är 0,35mm2 kabel (kan hända att det till och med är 0.17mm2 på så pass ny bil).
0,35mm2 kabel går att skarva med röda krympskarvar, viktigt att det blir fukttätt och man får inte löda.
0,17mm2 måste skarvas med specialskarvhylsor.

Brukar göra som så att jag klipper av canbus-kablarna och sätter ihop ena änden med canbusinterface kabeln och klämmer på en krympskarv, sen andra änden av canbuskabeln  i andra sidan av krympskarven. Detta görs med båda canbuskablarna.
Sen är det enkla kvar, att koppla in jord och plusmatning på interfacet på svart respektive röd kabel och sen dra in en kabel från extraljusrelät i motorrummet till interfacet (helst med en strömbrytare emellan) och skarva ihop med interfacets lila kabel.

Sen finns ju canbus-extraljusreläna med en induktionssensor man bara klämmer utanpå kabeln som aktiverar helljuset så slipper man klippa och skarva. Vet dock ej hur pålitliga dom är då jag inte har några erfarenheter av den modellen, verkar även av någon anledning svårt att koppla in det snyggt då alla bilar jag sett med sådan monterad haft helvita kablar som går lite kors och tvärs till och från dosan.
https://www.lyson.se/fordonsbelysning/x … QsQAvD_BwE
https://shopcdn.textalk.se/shop/11788/a … quality=80

Varför får man inte löda kablarna? Det är ju normalt det absolut bästa mest driftsäkra sättet att sammanfoga två kablar.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
simlar
13 januari 2018 · 5 523 Inlägg

Soulman skrev:
Varför får man inte löda kablarna? Det är ju normalt det absolut bästa mest driftsäkra sättet att sammanfoga två kablar.

Kablarna blir stelare då lodet kryper in i kabeln och finns då risk att dom spricker och går av.
Var även någon till anledning som jag inte kommer ihåg nu, men största anledningen är för att lodet kryper långt in i kabeln och gör den stelare.

VW godkänner inga kabelreparationer om man löder, och jag tror att fler biltillverkare har samma regler.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Janneutanb
13 januari 2018 · 7 271 Inlägg

simlar skrev:

Soulman skrev:
Varför får man inte löda kablarna? Det är ju normalt det absolut bästa mest driftsäkra sättet att sammanfoga två kablar.

Kablarna blir stelare då lodet kryper in i kabeln och finns då risk att dom spricker och går av.
Var även någon till anledning som jag inte kommer ihåg nu, men största anledningen är för att lodet kryper långt in i kabeln och gör den stelare.

VW godkänner inga kabelreparationer om man löder, och jag tror att fler biltillverkare har samma regler.

Har hört att detsamma gäller flygindustrin .
Inga lödningar då dom riskerar att knäckas .

Soulman
13 januari 2018 · 1 271 Inlägg

Det låter rimligt. Men krympskarvar för de små dimensionerna? Och hur fuktsäkras det?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
mb_pucken
13 januari 2018 · 5 087 Inlägg

Mercedes med flera rekommenderar denna typ av lödskarv vid rep av kablar. Dessa styvar upp runt skarven men blir inte helt hårda så dom vibrerar av :-)

http://www.streetpower.se/kabelskor-lod … a-rod.html

Senast redigerat av mb_pucken (13 januari 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Rolle10
13 januari 2018 · 3 Inlägg

Tack för alla svar och kommentarer. Skall prova den induktiva sensorn. Har ritning på strålkastarnas kabelmarkering. Tänkte testa om man köper en induktiv sensor och kopplar upp resten.  Låter rampen vara omonterad till bilen. fungerar det är det bara att montera allt på bilen.

Rolle10
13 januari 2018 · 3 Inlägg

Glömde bifoga att jag har det lila CANBUS-interfacet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang