Inlösen av bil, bränslefråga?

totte1015
16 januari 2018 · 461 Inlägg

Min bil kommer att inlösas (till skrot) för en viss summa via försäkringsbolaget, har frågat både verkstad och försäkringen om vad som gäller med att slanga ur mestadels av bensinen så man kan använda det man har betalat för

Verkstaden hänvisade bara till försäkringsbolaget, medans försäkringsbolaget inte hade något direkt svar utan lösa svar såsom "det kostar nog mer än vad det ger" och "inte kladda ner verkstadens mark"

Det är cirka 300-350kr bensin som ligger och skvalpar där, känner mig ganska sur att lämna iväg det till skroten...

Finns det några regler kring detta? Har jag rätt att ta mestadels av bensinen eller hur fungerar det?

Evildan
16 januari 2018 ·

totte1015 skrev:
Min bil kommer att inlösas (till skrot) för en viss summa via försäkringsbolaget, har frågat både verkstad och försäkringen om vad som gäller med att slanga ur mestadels av bensinen så man kan använda det man har betalat för

Verkstaden hänvisade bara till försäkringsbolaget, medans försäkringsbolaget inte hade något direkt svar utan lösa svar såsom "det kostar nog mer än vad det ger" och "inte kladda ner verkstadens mark"

Det är cirka 300-350kr bensin som ligger och skvalpar där, känner mig ganska sur att lämna iväg det till skroten...

Finns det några regler kring detta? Har jag rätt att ta mestadels av bensinen eller hur fungerar det?

Vad du får ta eller inte ta beslutar ditt försäkringsbolag då det är dom som efter inlösen äger bilen.
Jag skulle inte åbäka mig med att åka till verkstaden ( kostnad ) och slanga ur bilen ( krångel med dunkar och slangar ) för 300kr och återbruka bränslet i en annan bil.

totte1015
16 januari 2018 · 461 Inlägg

Evildan skrev:

totte1015 skrev:
Min bil kommer att inlösas (till skrot) för en viss summa via försäkringsbolaget, har frågat både verkstad och försäkringen om vad som gäller med att slanga ur mestadels av bensinen så man kan använda det man har betalat för

Verkstaden hänvisade bara till försäkringsbolaget, medans försäkringsbolaget inte hade något direkt svar utan lösa svar såsom "det kostar nog mer än vad det ger" och "inte kladda ner verkstadens mark"

Det är cirka 300-350kr bensin som ligger och skvalpar där, känner mig ganska sur att lämna iväg det till skroten...

Finns det några regler kring detta? Har jag rätt att ta mestadels av bensinen eller hur fungerar det?

Vad du får ta eller inte ta beslutar ditt försäkringsbolag då det är dom som efter inlösen äger bilen.
Jag skulle inte åbäka mig med att åka till verkstaden ( kostnad ) och slanga ur bilen ( krångel med dunkar och slangar ) för 300kr och återbruka bränslet i en annan bil.

Förstår argumentet!

Grejen är bara att PVC slang, bensindunk och extremt nära till verkstaden har jag redan nämligen

Hade inte ens övervägt tanken om det var långt bort, eller om jag hade fått köpa massa saker för att ens kunna slanga

spillolja
16 januari 2018 · 4 014 Inlägg

Bränslet är inte inräknat i ersättningen man får från bolaget, är motparten vållande så ska bolaget ersätta den kvarvarande soppan, ska man tömma så ska man göra det utan fara för sig själv och andra, med tanke på risken hade jag låtit det vara med tanke på den låga summan

Senast redigerat av spillolja (16 januari 2018)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 januari 2018 · 14 007 Inlägg

totte1015 skrev:
Min bil kommer att inlösas (till skrot) för en viss summa via försäkringsbolaget, har frågat både verkstad och försäkringen om vad som gäller med att slanga ur mestadels av bensinen så man kan använda det man har betalat för

Verkstaden hänvisade bara till försäkringsbolaget, medans försäkringsbolaget inte hade något direkt svar utan lösa svar såsom "det kostar nog mer än vad det ger" och "inte kladda ner verkstadens mark"

Det är cirka 300-350kr bensin som ligger och skvalpar där, känner mig ganska sur att lämna iväg det till skroten...

Finns det några regler kring detta? Har jag rätt att ta mestadels av bensinen eller hur fungerar det?

Hur mycket pengar får du för bilen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Nej, JAG hade då inte skänkt bort 300 spänn
Dit me slang o bytta och dra soppan ur kärran för bövelen!
Vad e det för tjommar som SKÄNKER  bort  stålarna så simpelt..?
Ponera va fasiken du kan göra me stålarna bara..
Bjuda kärringen på restaurang och slippa betala halva notan  är väl för  fasiken inte fy skam, eller.?
Tänk bara på att ni får henne på ett sjujäkla gott humör, och då kan det kanske t o m ble kaffe me DOPP  efteråt grabbar..

Senast redigerat av insatsen (16 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Pininfarina406
16 januari 2018 · 535 Inlägg

Som gammal bensinhandlare vill jag bara passa på att varna för statisk elektricitet som kan bildas när bensin rinner igenom plast och som väldigt lätt kan antända bensinen.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Ps, gör som jag gjorde då jag råkade ut för liknande för 20 år sedan..
Jag tog stereon och tömde bakluckan/handskfacket  på allt av värde..
Och även reservdäcket, för det var ju för 17 nytt!
Skulle ni  verkligen lämna bort det !?
Man lämnar inte bort värdesaker till envar på verkstaden/skroten som man har nytta av själv..
För ni tror väl inte att man BARA  skrotar med allt innehåll av värde?
Summasummarum så ble de MINST en tusenlapp egentligen o inte bara 300..

Senast redigerat av insatsen (16 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
16 januari 2018 ·

Jag har tydligen för gott om pengar då 300kr för mig inte är något jag med lite klanterier vill ha bensinsmak i munnen för eller på mina kläder eller från ngn läckande dunk i bilen.
Jag känner mig priviligierad, tack gubbar.

Muttley
16 januari 2018 ·

Du får ju absolut inte spilla en milliliter på verkstadens mark.   De är oerhört respektlöst.  Finns verkstäder där de inte får finnas en droppe brännbart på marken.

För 300 kr hade jag skämts ögonen ur mig att stå och suga bensin.   

Men sen har jag ett jobb och tjänar pengar med.
Går verkligen inte ut och betalar 1000 spänn på en resturang heller då de inte är värt att handla en musmåltid för så mycket smile

amazinjoey
16 januari 2018 · 1 138 Inlägg

insatsen skrev:
Åldern är rätt, men jag slänger inte iväg pengar, för jag är pensionär..
Vänta du bara så ska du få se på annat när du kommer i min situation om några 10tal år, OM det finns något som heter pension då, dvs..
Har man som jag strax över 10000 ut i månaden, så kanske du förstår, när hyreskostnaden är 5000..

Ring försäkringsbolaget och berätta mängden bränsle, de kommer ersätta den utan några frågor. jag fick runt 1200kr för min 75L tank bensin av folksam när bilen blev inlöst, fick ringa och säga bara...

totte1015
16 januari 2018 · 461 Inlägg

amazinjoey skrev:

insatsen skrev:
Åldern är rätt, men jag slänger inte iväg pengar, för jag är pensionär..
Vänta du bara så ska du få se på annat när du kommer i min situation om några 10tal år, OM det finns något som heter pension då, dvs..
Har man som jag strax över 10000 ut i månaden, så kanske du förstår, när hyreskostnaden är 5000..

Ring försäkringsbolaget och berätta mängden bränsle, de kommer ersätta den utan några frågor. jag fick runt 1200kr för min 75L tank bensin av folksam när bilen blev inlöst, fick ringa och säga bara...

Blivit mycket livad tråd, men som jag skrev lite, har pratat med FB, och dom tycker det är en redig struntsak tydligen, handläggaren jag pratade med lät som han inte riktigt ville ta ställning i frågan, men man märkte på hans tonläge att han tycker det var en bagatell
Han frågade om mängden, när jag sa 3/4 och att den rymmer 60L så trodde han inte på mängden bensin som ens rymmer i min tank, då det är en småbil...

Som vissa säger, bensin är värt pengar, och pengar är värd tid och vice versa
Men som andra tycker, att det är en löjlig sak att hålla på med, ja det är förmodligen ni medelklasser som har en inkomst på ~30.000-50.000kr i månaden, tänk på det.

Allas situation ser inte likadan ut.

Som någon fråga, det handlar inte om krockskada och inlösen, utan stöld och sedan återfunnen i dåligt skick.

Senast redigerat av totte1015 (16 januari 2018)

spillolja
16 januari 2018 · 4 014 Inlägg

jag skulle om jag tömt den koppla en PVC-slang direkt på bränslearmaturen till tankpåfyllningen på en annan bil  och byglat för att sätta igång pumpen och köra tills den är tom, detta är en mindre riskfylld metod än att slanga över till dunkar

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Jag ber om ursäkt för att jag flippade ut lite, men man är lite mindre bemedlad som det heter..
Har man en TJOCK plånka då kvittar det ju vad man gör  i denna situation såklart..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mack Forum- och sitemoderator
16 januari 2018 · 26 113 Inlägg

Tråd rensad enligt begäran.
Håll er vänligen till topic.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Evildan
16 januari 2018 ·

totte1015 skrev:

amazinjoey skrev:

insatsen skrev:
Åldern är rätt, men jag slänger inte iväg pengar, för jag är pensionär..
Vänta du bara så ska du få se på annat när du kommer i min situation om några 10tal år, OM det finns något som heter pension då, dvs..
Har man som jag strax över 10000 ut i månaden, så kanske du förstår, när hyreskostnaden är 5000..

Ring försäkringsbolaget och berätta mängden bränsle, de kommer ersätta den utan några frågor. jag fick runt 1200kr för min 75L tank bensin av folksam när bilen blev inlöst, fick ringa och säga bara...

Blivit mycket livad tråd, men som jag skrev lite, har pratat med FB, och dom tycker det är en redig struntsak tydligen, handläggaren jag pratade med lät som han inte riktigt ville ta ställning i frågan, men man märkte på hans tonläge att han tycker det var en bagatell
Han frågade om mängden, när jag sa 3/4 och att den rymmer 60L så trodde han inte på mängden bensin som ens rymmer i min tank, då det är en småbil...

Som vissa säger, bensin är värt pengar, och pengar är värd tid och vice versa
Men som andra tycker, att det är en löjlig sak att hålla på med, ja det är förmodligen ni medelklasser som har en inkomst på ~30.000-50.000kr i månaden, tänk på det.

Allas situation ser inte likadan ut.

Som någon fråga, det handlar inte om krockskada och inlösen, utan stöld och sedan återfunnen i dåligt skick.

Nej alla har vi olika ekonomisk situation, det begriper jag. Det jag menar är om det är värt risken med spill i bilen, smaken i munnen i förhållande till den ekonomiska vinningen eventuellt en mindre lycklig vaktmästare som kräver sanering efter bränslespill. Detta kan givetvis enkom du avgöra.
Jkl surt BTW att få bilen stulen, jag vet hur det känns och hur mycket krångel och kringkostnader det innebär. Man blir så förbannad likssssm.

Muttley
16 januari 2018 ·

totte1015 skrev:

amazinjoey skrev:

insatsen skrev:
Åldern är rätt, men jag slänger inte iväg pengar, för jag är pensionär..
Vänta du bara så ska du få se på annat när du kommer i min situation om några 10tal år, OM det finns något som heter pension då, dvs..
Har man som jag strax över 10000 ut i månaden, så kanske du förstår, när hyreskostnaden är 5000..

Ring försäkringsbolaget och berätta mängden bränsle, de kommer ersätta den utan några frågor. jag fick runt 1200kr för min 75L tank bensin av folksam när bilen blev inlöst, fick ringa och säga bara...

Blivit mycket livad tråd, men som jag skrev lite, har pratat med FB, och dom tycker det är en redig struntsak tydligen, handläggaren jag pratade med lät som han inte riktigt ville ta ställning i frågan, men man märkte på hans tonläge att han tycker det var en bagatell
Han frågade om mängden, när jag sa 3/4 och att den rymmer 60L så trodde han inte på mängden bensin som ens rymmer i min tank, då det är en småbil...

Som vissa säger, bensin är värt pengar, och pengar är värd tid och vice versa
Men som andra tycker, att det är en löjlig sak att hålla på med, ja det är förmodligen ni medelklasser som har en inkomst på ~30.000-50.000kr i månaden, tänk på det.

Allas situation ser inte likadan ut.

Som någon fråga, det handlar inte om krockskada och inlösen, utan stöld och sedan återfunnen i dåligt skick.

Nåja, 30 är att ta i wink

Men du kan ju alltid försöka prata med någon annan på fb, alternativt vara på lite om att förhandla om att få dina 300 kronor.   De är ju förhandlingsläge, de säger såklart nej när du tvekar och hoppas du ger med dig.
Du ska få dem att förstå att du är en betalande kund, och visa att du blir missnöjd om du inte får ut de du anser är bra nog.

Om du däremot får riktig bra betalt för bilen så är de inte något att bråka om smile
Det är mycket mer värt för dig om du får ut det i pengar än att lägga onödig tid på att suga bensin i en slang.

Senast redigerat av Muttley (16 januari 2018)

totte1015
16 januari 2018 · 461 Inlägg

Muttley skrev:

totte1015 skrev:

amazinjoey skrev:

Ring försäkringsbolaget och berätta mängden bränsle, de kommer ersätta den utan några frågor. jag fick runt 1200kr för min 75L tank bensin av folksam när bilen blev inlöst, fick ringa och säga bara...

Blivit mycket livad tråd, men som jag skrev lite, har pratat med FB, och dom tycker det är en redig struntsak tydligen, handläggaren jag pratade med lät som han inte riktigt ville ta ställning i frågan, men man märkte på hans tonläge att han tycker det var en bagatell
Han frågade om mängden, när jag sa 3/4 och att den rymmer 60L så trodde han inte på mängden bensin som ens rymmer i min tank, då det är en småbil...

Som vissa säger, bensin är värt pengar, och pengar är värd tid och vice versa
Men som andra tycker, att det är en löjlig sak att hålla på med, ja det är förmodligen ni medelklasser som har en inkomst på ~30.000-50.000kr i månaden, tänk på det.

Allas situation ser inte likadan ut.

Som någon fråga, det handlar inte om krockskada och inlösen, utan stöld och sedan återfunnen i dåligt skick.

Nåja, 30 är att ta i wink

Men du kan ju alltid försöka prata med någon annan på fb, alternativt vara på lite om att förhandla om att få dina 300 kronor.   De är ju förhandlingsläge, de säger såklart nej när du tvekar och hoppas du ger med dig.

Det är mycket mer värt för dig om du får ut det i pengar än att lägga onödig tid på att suga bensin i en slang.

Visste inte faktiskt att man kan förhandla sådär, har varit i kontakt med honom två gånger redan så det känns lite försent att förhandla

Har redan fått ett papper där det står värderingen och självrisksavdraget så jag förmodar att det blir mycket pill om man ska prata om priset

Men, handen på hjärtat, jag blev positivt överraskad vad värderingen blev, jag hade bara varit så mycket gladare om det vore fri väg att slanga bäst fan jag ville så att säga.

Muttley
16 januari 2018 ·

totte1015 skrev:

Muttley skrev:

totte1015 skrev:

Blivit mycket livad tråd, men som jag skrev lite, har pratat med FB, och dom tycker det är en redig struntsak tydligen, handläggaren jag pratade med lät som han inte riktigt ville ta ställning i frågan, men man märkte på hans tonläge att han tycker det var en bagatell
Han frågade om mängden, när jag sa 3/4 och att den rymmer 60L så trodde han inte på mängden bensin som ens rymmer i min tank, då det är en småbil...

Som vissa säger, bensin är värt pengar, och pengar är värd tid och vice versa
Men som andra tycker, att det är en löjlig sak att hålla på med, ja det är förmodligen ni medelklasser som har en inkomst på ~30.000-50.000kr i månaden, tänk på det.

Allas situation ser inte likadan ut.

Som någon fråga, det handlar inte om krockskada och inlösen, utan stöld och sedan återfunnen i dåligt skick.

Nåja, 30 är att ta i wink

Men du kan ju alltid försöka prata med någon annan på fb, alternativt vara på lite om att förhandla om att få dina 300 kronor.   De är ju förhandlingsläge, de säger såklart nej när du tvekar och hoppas du ger med dig.

Det är mycket mer värt för dig om du får ut det i pengar än att lägga onödig tid på att suga bensin i en slang.

Visste inte faktiskt att man kan förhandla sådär, har varit i kontakt med honom två gånger redan så det känns lite försent att förhandla

Har redan fått ett papper där det står värderingen och självrisksavdraget så jag förmodar att det blir mycket pill om man ska prata om priset

Men, handen på hjärtat, jag blev positivt överraskad vad värderingen blev, jag hade bara varit så mycket gladare om det vore fri väg att slanga bäst fan jag ville så att säga.

Klart du kan vara lite påfrestande mot handläggaren.  Men om man kan göra de i efterhand när beslut är taget kan jag inte säga.

Annars kan du ju faktiskt förklara för verkstaden ditt problem att de är mycket värt för dig.   De kanske säger ja ändå.  Soppan bryr sig fb blanka fan i smile

totte1015
17 januari 2018 · 461 Inlägg

Nu har jag iallafall gjort ett gott försök.

Det blev någon jävla luftbubbla efter några deciliter ut i slangen, även fast jag tryckte ner slangen så långt det gick,

Gjorde några försök att blåsa tillbaks bensinen och andas in hårdare utan resultat

Första gången någonsin jag har slangat bensin så antar att jag gjorde fel.

Men men, nu har jag försökt, och misslyckades, då ligger surminen på mig själv istället tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang