Batteriproblem Golf 5 gti

jjolaa
18 januari 2018 · 11 Inlägg

Kom ut en dag och batteriet va slut så satte batteriet på laddning och provade ett nytt batteri, funkade i 3-4 dagar sen var den död en morgon när jag skulle använda den. Började då o misstänka att någonting drog tjuvström så drog säkringen för stereon och ljudanläggningen till att börja med. Funkade i 4 dagar, sen samma problem igen. Då drog vi ännu mer säkringar och mätte i säkringsboxen och då visar multimetern att det ligger ström på bakrutevärmaren fast bilen är avstängd.

Sen satte vi tillbaka ett par säkringar, typ ljudanläggning, taklucka men inte bakrutevärmaren, och laddade batteriet fullt. Sen var jag ute o körde en halvtimme-trekvart o sen ställde jag bilen (detta var vid 18.00), sen idag när jag skulle ha den till jobbet (10.00) var den stendöd igen.

Vi har mätt på batteriet och allt och generatorn laddar.

Någon som har en aning? Eller kan tipsa om vart man ska börja leta, typ? Är inte supervass på bil-el och kan vi inte lösa det sjävla så måste vi ju lämna in men tänkte höra här först om någon har några idéer om hur jag kan lösa problemet.

Volkswagen Golf 2.0 GTI "Golf V" (2005)
Totte30
18 januari 2018 · 3 Inlägg

Hej
Börja med att kolla så att inte någon belysning står på någonstans, som tex. i bagaget eller under huven.
Och du kan oxå be någon mäta upp hur många ampere som bilen tar när den står avstängd, du får du en uppfattning om bilen tar onödigt med ström.

jjolaa
18 januari 2018 · 11 Inlägg

Totte30 skrev:
Hej
Börja med att kolla så att inte någon belysning står på någonstans, som tex. i bagaget eller under huven.
Och du kan oxå be någon mäta upp hur många ampere som bilen tar när den står avstängd, du får du en uppfattning om bilen tar onödigt med ström.

Det har vi kollat och inget lyser. Okej, då får vi göra det. Återkommer med resultat.

Volkswagen Golf 2.0 GTI "Golf V" (2005)
Totte30
18 januari 2018 · 3 Inlägg

jjolaa skrev:

Totte30 skrev:
Hej
Börja med att kolla så att inte någon belysning står på någonstans, som tex. i bagaget eller under huven.
Och du kan oxå be någon mäta upp hur många ampere som bilen tar när den står avstängd, du får du en uppfattning om bilen tar onödigt med ström.

Det har vi kollat och inget lyser. Okej, då får vi göra det. Återkommer med resultat.

Ok, återkom när ni har gjort mätningen, så kan vi diskutera vidare ut efter det.

jjolaa
18 januari 2018 · 11 Inlägg

Totte30 skrev:

jjolaa skrev:

Totte30 skrev:
Hej
Börja med att kolla så att inte någon belysning står på någonstans, som tex. i bagaget eller under huven.
Och du kan oxå be någon mäta upp hur många ampere som bilen tar när den står avstängd, du får du en uppfattning om bilen tar onödigt med ström.

Det har vi kollat och inget lyser. Okej, då får vi göra det. Återkommer med resultat.

Ok, återkom när ni har gjort mätningen, så kan vi diskutera vidare ut efter det.

Absolut, tack!

Volkswagen Golf 2.0 GTI "Golf V" (2005)
Totte30
18 januari 2018 · 3 Inlägg

jjolaa skrev:

Totte30 skrev:

jjolaa skrev:

Det har vi kollat och inget lyser. Okej, då får vi göra det. Återkommer med resultat.

Ok, återkom när ni har gjort mätningen, så kan vi diskutera vidare ut efter det.

Absolut, tack!

Lugnt

jjolaa
20 januari 2018 · 11 Inlägg

Totte30 skrev:

jjolaa skrev:

Totte30 skrev:

Ok, återkom när ni har gjort mätningen, så kan vi diskutera vidare ut efter det.

Absolut, tack!

Lugnt

Nu har vi mätt och multimetern visar noll. Så jag vet inte om det är multimetern som är paj eller vad det är för något måste ju dra tjuvström. Igår när vi hade laddat upp batteriet fullt o skulle starta bilen så gick den ett tag, sen dog den och den röda batterilampan tändes, detta betyder att det är generatorn eller? Blir Inte klok på det här alltså haha.

Volkswagen Golf 2.0 GTI "Golf V" (2005)
xXSammy
20 januari 2018 · 6 566 Inlägg

Koppla bort jordkabeln, koppla in multimetern (flytta på kablarna och ställ in den på Max 10 Amp.) mellan batteripolen och jordkabeln. Lås bilen och vänta, kan ta upp till 45 min innan alla styrdon gått i sleep-mode

Bör ligga på 0.01-0.02 ampere
Gör den de kolla på generatorn laddar tillräckligt (13.5V och upp)
Är allt bra där också så är det fel på batteriet

De/Dem
jjolaa
20 januari 2018 · 11 Inlägg

xXSammy skrev:
Koppla bort jordkabeln, koppla in multimetern (flytta på kablarna och ställ in den på Max 10 Amp.) mellan batteripolen och jordkabeln. Lås bilen och vänta, kan ta upp till 45 min innan alla styrdon gått i sleep-mode

Bör ligga på 0.01-0.02 ampere
Gör den de kolla på generatorn laddar tillräckligt (13.5V och upp)
Är allt bra där också så är det fel på batteriet

Super bra beskrivet, tack! Ska testa efter jobbet.

Volkswagen Golf 2.0 GTI "Golf V" (2005)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 januari 2018 · 17 380 Inlägg

Följer.

Kör du korta sträckor TS? Diesel eller bensin?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jjolaa
20 januari 2018 · 11 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Följer.

Kör du korta sträckor TS? Diesel eller bensin?

Blandat faktiskt men försöker att åka en extra sväng så det blir lite längre. Om jag inte har bråttom förstås haha. Bensin.

Volkswagen Golf 2.0 GTI "Golf V" (2005)
torsen
20 januari 2018 · 7 198 Inlägg

Har du draganordning på bilen så kan det vara överslag i eluttaget.
Inte ovanligt eftersom den har en utsatt placering, och mycket "goja" kan ansamlas där.

jjolaa
20 januari 2018 · 11 Inlägg

torsen skrev:
Har du draganordning på bilen så kan det vara överslag i eluttaget.
Inte ovanligt eftersom den har en utsatt placering, och mycket "goja" kan ansamlas där.

Ingen draganordning. Tack ändå!

Volkswagen Golf 2.0 GTI "Golf V" (2005)
jaka54
20 januari 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Vilken spänning ger generatorn ?

jjolaa
23 januari 2018 · 11 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vilken spänning ger generatorn ?

Hej! 14.50 ger generatorn.

Volkswagen Golf 2.0 GTI "Golf V" (2005)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Om den ger 14,5 volt vid tomgång så är det något som slukar ström..
Du får fortsätta dra säkringar och kolla noga som xXSammy beskrev.
Om batteriet är laddat så behövs det inga 14,5 volt utan det blir snart under 14..

Senast redigerat av insatsen (23 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jjolaa
1 februari 2018 · 11 Inlägg

Har en liten update : bilen står fortfarande men vi drog igång den med startkablar och då stod den o gick ett tag, sen dog den igen. Sen tänkte jag att jag skulle läsa av felkoderna o då fick jag:
Bränslepumprelä Avbrott/Kortslutning mot gods
P310C Bränslelågtrycksreglering bränsletrycket sjunker sporadiskt.

Vad tror ni, kan detta ha nått samband med att batteriet töms?

Volkswagen Golf 2.0 GTI "Golf V" (2005)
xXSammy
1 februari 2018 · 6 566 Inlägg

Har ni mätt om den drog tjuvström?

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang