To do list, streetdrift/hoon bil

AlbinR
20 januari 2018 · 6 Inlägg

Tjena, har ännu inte åldern inne för b kort så jag kör a-trakor för tillfället.
Tankarna går kring att "bygga" en sladd/lekbil för gata och industriområden etc. Även vinterbil. Alltså inget man behöver gråta för om man råkat walltapa lite väl wink.

Är kluven på om man ska kika efter en 940/945 turbo eller en e36 325 eller liknande.
Det lutar åt volvoträsket mest för erfarenhets skull och dom känns generellt lättmekade och stryktåliga.

Syftet med denna tråden var då att jag skulle vilja få lite förslag på saker man kan samla på sig eller bygga så man har det klart tills körkortet är taget. Tex:
Hydraulisk handbroms
Hållare för dubbla bromsok och slangar nipplar etc.
"Sittastillstolar"
Sportratt med nav

Även lite tips vad man kan göra för att få en hyffsat sladdvänlig låt säga 940 turbo. Alltså ladd runt 0.8-1.0bar, ett bra chip, spridare osv osv.
Tack på förhand och hoppas att sånna har typer av inlägg är ok, skapade mitt första garaget konto för 10 minuter sedan 😂

trubbelturbo
20 januari 2018 · 1 442 Inlägg

Kolla in Chrisfix's bygge utav en drifting-mustang vet jag. Börjar från scratch och går noga igenom alla modifikationer han gör, mycket sevärt. smile

https://www.youtube.com/playlist?list=P … GgXQRInyyu

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
AlbinR
20 januari 2018 · 6 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Kolla in Chrisfix's bygge utav en drifting-mustang vet jag. Börjar från scratch och går noga igenom alla modifikationer han gör, mycket sevärt. smile

https://www.youtube.com/playlist?list=P … GgXQRInyyu

Jo kikade lite på när han bygger just hydraulhandbroms o lite smile han verkar ju seriös till skillnad från andra tutorials

Muttley
20 januari 2018 ·

Är det meningen att bilen skall användas på allmän väg ?   
Tänk då på att det du tänkt göra med bromsarna mest troligt inte är godkänt.

jompazx
20 januari 2018 · 291 Inlägg

volvo 940 är bakvagnsupphängning inte optimal för hjulspinn den tenderar att "hjulstudsa" detta går att hämma genom genom att byta ut momentstagen till något med hårdare bussningar eller uniballs/liknande. om det gäller högre effekter kanske man måste boxa bakvagnsbryggan också. man kan också bygga "stege" eller köpa en "stege" från tex bakaxeldelar(kostar 2-3 tusen(bakaxeldelar kallar den från momentstag)). dock så om det gäller mer en korvkiosk räser med gamla vinterdäck kanske detta inte är första prioritet (man kan se först om man får mycket hjulstuds eller inte)

AlbinR
21 januari 2018 · 6 Inlägg

Muttley skrev:
Är det meningen att bilen skall användas på allmän väg ?   
Tänk då på att det du tänkt göra med bromsarna mest troligt inte är godkänt.

Ja det är planen. Nej det är ju inte lagligt att Sladda heller wink

Muttley
21 januari 2018 ·

AlbinR skrev:

Muttley skrev:
Är det meningen att bilen skall användas på allmän väg ?   
Tänk då på att det du tänkt göra med bromsarna mest troligt inte är godkänt.

Ja det är planen. Nej det är ju inte lagligt att Sladda heller wink

Har du en plan på hur du skall göra då?
Låter jobbigt att bygga om bilen inför varje besiktning.

AlbinR
21 januari 2018 · 6 Inlägg

Muttley skrev:

AlbinR skrev:

Muttley skrev:
Är det meningen att bilen skall användas på allmän väg ?   
Tänk då på att det du tänkt göra med bromsarna mest troligt inte är godkänt.

Ja det är planen. Nej det är ju inte lagligt att Sladda heller wink

Har du en plan på hur du skall göra då?
Låter jobbigt att bygga om bilen inför varje besiktning.

Har man originalhandbroms kvar och att den Funkar så ska de ju gå igenom vadå jag har läst iallafall

Muttley
21 januari 2018 ·

AlbinR skrev:

Muttley skrev:

AlbinR skrev:

Ja det är planen. Nej det är ju inte lagligt att Sladda heller wink

Har du en plan på hur du skall göra då?
Låter jobbigt att bygga om bilen inför varje besiktning.

Har man originalhandbroms kvar och att den Funkar så ska de ju gå igenom vadå jag har läst iallafall

Även om bilen är helbilsgodkänd?   Tror inte det.

AlbinR
22 januari 2018 · 6 Inlägg

Muttley skrev:

AlbinR skrev:

Muttley skrev:

Har du en plan på hur du skall göra då?
Låter jobbigt att bygga om bilen inför varje besiktning.

Har man originalhandbroms kvar och att den Funkar så ska de ju gå igenom vadå jag har läst iallafall

Även om bilen är helbilsgodkänd?   Tror inte det.

Det är ju inte hela världen att plocka bort 2 bromsok och en spak i kupén isådanafall

Zaar1911
31 januari 2018 · 69 Inlägg

AlbinR skrev:

Muttley skrev:

AlbinR skrev:

Har man originalhandbroms kvar och att den Funkar så ska de ju gå igenom vadå jag har läst iallafall

Även om bilen är helbilsgodkänd?   Tror inte det.

Det är ju inte hela världen att plocka bort 2 bromsok och en spak i kupén isådanafall

Absolut inga problem att besiktiga med hydraulisk handbroms om du har kvar original handbroms.
Dock så se upp för vilka adaptrar du köper, mkm's funkade inte med org handbroms kvar på min 945 iallafall, rev bort rubbet.
För att förhindra hjulstuds så räcker det med sänkfjädrar och lite hårdare stötdämpare, hämmar det mer än tillräckligt till din bil.
Dina planer låter bra för en 945, billig och finns en uppsjö av delar och de är samtidigt billiga!
Org turbomaskin med uppställt ladd går bra, se till att hitta en med m90 låda så är det ingen fara!

Dessutom lätt att kasta på ny turbo och allt sånt när och om du vill det!

En e36 325 är ju go men tycker inte de passar till busbil och vinterbil som du till 100% kommer sätta i en refug eller staket big_smile

tro mig, det kommer hända för eller senare! big_smile

Kolla gärna in mina gamla projekt Här på en E34 535 Och Här på en E30 '325'
BMW E30 325i "Zaar" (1990)
AlbinR
10 februari 2018 · 6 Inlägg

Zaar1911 skrev:

AlbinR skrev:

Muttley skrev:

Även om bilen är helbilsgodkänd?   Tror inte det.

Det är ju inte hela världen att plocka bort 2 bromsok och en spak i kupén isådanafall

Absolut inga problem att besiktiga med hydraulisk handbroms om du har kvar original handbroms.
Dock så se upp för vilka adaptrar du köper, mkm's funkade inte med org handbroms kvar på min 945 iallafall, rev bort rubbet.
För att förhindra hjulstuds så räcker det med sänkfjädrar och lite hårdare stötdämpare, hämmar det mer än tillräckligt till din bil.
Dina planer låter bra för en 945, billig och finns en uppsjö av delar och de är samtidigt billiga!
Org turbomaskin med uppställt ladd går bra, se till att hitta en med m90 låda så är det ingen fara!

Dessutom lätt att kasta på ny turbo och allt sånt när och om du vill det!

En e36 325 är ju go men tycker inte de passar till busbil och vinterbil som du till 100% kommer sätta i en refug eller staket big_smile

tro mig, det kommer hända för eller senare! big_smile

Haha wink har faktiskt kört min nybyggda a traktor denna vinter med halvkassa vinterdäck och har lyckats hänga med dom andra "erfarna" vinterdriftarna utan några diken, staket eller refuger;). E36 sedan är uteslutet. Ska de bli en BMW till busbil så blir det en kombi pga pris smile

Mr_B
10 februari 2018 · 330 Inlägg

AlbinR skrev:
Alltså inget man behöver gråta för om man råkat walltapa lite väl

Låt bli att dunka grejerna i husväggar och staket i stället. Även om du kanske inte behöver gråta för att du byggt på något billigt skit, så är det ju någon som äger fastigheten, och måste laga sitt skit... Så, satsa på något dyrare, så blir alla glada.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang