Rättigheter ifrån gammla ägaren

MrFoek
20 januari 2018 · 3 Inlägg

Jag har köpt en bil ganska nyligen, en audi. Denna drar 3gånger så mycket olja än vad den ska göra. Jag är säker på att förra ägaren visste om detta och därför valde att sälja den.

Försärkingsbolaget vill stå för 75% utav renoveringen. Och jag får alltså betala ca 18 000kr för att få den fixad.
Har jag någon rättighet till att begära att förra ägaren ska betala det eller är det helt och hållet jag själv som får stå för det?

xXSammy
20 januari 2018 · 6 566 Inlägg

Tror det ända som kan hjälpa dig är om en verkstad anmärkt på att den drar olja. En ventiltätning, turbo eller kolvring kan egentligen gå sönder när som helst.

De/Dem
MrFoek
20 januari 2018 · 3 Inlägg

Kanske ska tillägga att jag gjorde ett oljeförbruknings test hos en audiverkstad som säger att det är ett problem med kolvtätningar eller något liknande som är vanligt hos dom motorerna (2,0tfsi)

Evildan
20 januari 2018 ·

Din motor förbrukar alltså tre liter olja per hundra mil?
Dom här motorerna är ökända för att förbruka olja.
Hur gammal är bilen hur långt har den rullat och vilken summa köptes den för?

MrFoek
20 januari 2018 · 3 Inlägg

Drar 1,5liter per hundra mil (godkänt enligt audi är 0,5liter/100mil)
Gått ca 9000mil, Audi A5 2011. köptes för 185k i höstas

spillolja
20 januari 2018 · 4 014 Inlägg

MrFoek skrev:
Jag har köpt en bil ganska nyligen, en audi. Denna drar 3gånger så mycket olja än vad den ska göra. Jag är säker på att förra ägaren visste om detta och därför valde att sälja den.

För att säljaren ska bli ansvarig måste man bevisa att felt var där just vid köpe-ögonblicket, evt. kan man fiska information hos någon VAG-verkstad  om bilen varit inne för undersökning

MrFoek skrev:
Försärkingsbolaget vill stå för 75% utav renoveringen. Och jag får alltså betala ca 18 000kr för att få den fixad.
Har jag någon rättighet till att begära att förra ägaren ska betala det eller är det helt och hållet jag själv som får stå för det?

man kan ta offerter från fler verkstäder

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
21 januari 2018 · 7 198 Inlägg

Ha - 3 liter motorolja är väl inget att bråka om - när man har en AUDI.
Inte en slump att den femte nollan saknas i grillen.

Hade själv "för några år sedan" en grupp II-trimmad Austin Mini 1275.
Den krävde 1 liter per tio mil.
Trots Castrol Racing, den där oljan som luktar så gott, hahaha.

Niknar
21 januari 2018 · 197 Inlägg

9000 mil då bör motorförsäkringen fortfarande gälla? Men då måste förmodligen märkesverkstaden erkänna att det är något fel på motorn. Jag fick bytt motor på min Mini vid 7100 mil då den drog 3-4 liter på 1000 mil på motorförsäkringen efter rekommendation från M-Bilar.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Y169
21 januari 2018 · 67 Inlägg

Kontakta Audi! Man byter kolvar, kamkedja, vevstakar, vevstakslagren osvosv.. det som behövs.. vet ej vilka årsmodeller dock men det gäller.

Volvo 940 Turbo "JAJEN" (1997)
Evildan
21 januari 2018 ·

Y169 skrev:
Kontakta Audi! Man byter kolvar, kamkedja, vevstakar, vevstakslagren osvosv.. det som behövs.. vet ej vilka årsmodeller dock men det gäller.

Från 1932 till 2018 gäller motorproblemen.

Y169
21 januari 2018 · 67 Inlägg

Evildan skrev:

Y169 skrev:
Kontakta Audi! Man byter kolvar, kamkedja, vevstakar, vevstakslagren osvosv.. det som behövs.. vet ej vilka årsmodeller dock men det gäller.

Från 1932 till 2018 gäller motorproblemen.

Nej. Min far har haft en audi a6 2.6 v6 avant från 96 och nu en a6 1.8t avant 2003. Ingen av dem har haft problem med motor eller slukat olja! Haft minst problem med audis jämnfört med annat!
Byter man olja varje 3000mil får man skylla sig själv tycker jag smile

Volvo 940 Turbo "JAJEN" (1997)
Utmarks-Loke
21 januari 2018 · 5 809 Inlägg

Min gamla audi 80 -93 drog i alla fall mängder med olja men jag tror det var ventiltätningarna på den

spillolja
21 januari 2018 · 4 014 Inlägg

har haft en del Audi och VW från 70-talet och dom slukade olja, vanligt fel på dessa var slitna ventilstyringar

alla MK2:or och den 3:a och 4:a jag haft har inte dragit någon olja alls, i övrgit har dom legat alla på rimliga nivåer

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
amazinjoey
21 januari 2018 · 1 138 Inlägg

Det är väl standard med en audi som dricker så mycket olja ?

OT: Be dem installera smidda kolvar...

Brådhis * Voff voff *
22 januari 2018 · 10 244 Inlägg

Y169 skrev:

Evildan skrev:

Y169 skrev:
Kontakta Audi! Man byter kolvar, kamkedja, vevstakar, vevstakslagren osvosv.. det som behövs.. vet ej vilka årsmodeller dock men det gäller.

Från 1932 till 2018 gäller motorproblemen.

Nej. Min far har haft en audi a6 2.6 v6 avant från 96 och nu en a6 1.8t avant 2003. Ingen av dem har haft problem med motor eller slukat olja! Haft minst problem med audis jämnfört med annat!
Byter man olja varje 3000mil får man skylla sig själv tycker jag smile

Om bilen drar 0,5 liter olja per 100 mil har man ju hällt i totalt 15 liter när det är dags för service. Alltså ingen större fara att oljan skulle vara så värst dålig efter 3000 mil...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Y169
22 januari 2018 · 67 Inlägg

Brådhis skrev:

Y169 skrev:

Evildan skrev:
Från 1932 till 2018 gäller motorproblemen.

Nej. Min far har haft en audi a6 2.6 v6 avant från 96 och nu en a6 1.8t avant 2003. Ingen av dem har haft problem med motor eller slukat olja! Haft minst problem med audis jämnfört med annat!
Byter man olja varje 3000mil får man skylla sig själv tycker jag smile

Om bilen drar 0,5 liter olja per 100 mil har man ju hällt i totalt 15 liter när det är dags för service. Alltså ingen större fara att oljan skulle vara så värst dålig efter 3000 mil...

//Brådhis

Haha nja.. ett vi servar själva på typ knappt 1000mil intervaller.. gör man det själv är det billigt o serva och man pippar inte kolvar o dylikt som orsakar oljeslukandet.. Två det behövs typ inte fyllas på olja heller.. sluta tro massa på alla internettroll där ute..

Senast redigerat av Y169 (22 januari 2018)

Volvo 940 Turbo "JAJEN" (1997)
Evildan
22 januari 2018 ·

Y169 skrev:

Brådhis skrev:

Y169 skrev:

Nej. Min far har haft en audi a6 2.6 v6 avant från 96 och nu en a6 1.8t avant 2003. Ingen av dem har haft problem med motor eller slukat olja! Haft minst problem med audis jämnfört med annat!
Byter man olja varje 3000mil får man skylla sig själv tycker jag smile

Om bilen drar 0,5 liter olja per 100 mil har man ju hällt i totalt 15 liter när det är dags för service. Alltså ingen större fara att oljan skulle vara så värst dålig efter 3000 mil...

//Brådhis

Haha nja.. ett vi servar själva på typ knappt 1000mil intervaller.. gör man det själv är det billigt o serva och man pippar inte kolvar o dylikt som orsakar oljeslukandet.. Två det behövs typ inte fyllas på olja heller.. sluta tro massa på alla internettroll där ute..

Här trollar Länsförsäkringar.
http://mb.cision.com/Public/152/9371680 … 4f3fae.pdf

Här trollar Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab

Här trollar ViB.
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilag … ch-audi-pa

Dumma dumma trollen.

granadadr
22 januari 2018 · 7 268 Inlägg

Evildan skrev:

Y169 skrev:

Brådhis skrev:

Om bilen drar 0,5 liter olja per 100 mil har man ju hällt i totalt 15 liter när det är dags för service. Alltså ingen större fara att oljan skulle vara så värst dålig efter 3000 mil...

//Brådhis

Haha nja.. ett vi servar själva på typ knappt 1000mil intervaller.. gör man det själv är det billigt o serva och man pippar inte kolvar o dylikt som orsakar oljeslukandet.. Två det behövs typ inte fyllas på olja heller.. sluta tro massa på alla internettroll där ute..

Här trollar Länsförsäkringar.
http://mb.cision.com/Public/152/9371680 … 4f3fae.pdf

Här trollar Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab

Här trollar ViB.
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilag … ch-audi-pa

Dumma dumma trollen.

tur man ej tycker om Ford Ficus smile haha

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Y169
22 januari 2018 · 67 Inlägg

Evildan skrev:

Y169 skrev:

Brådhis skrev:

Om bilen drar 0,5 liter olja per 100 mil har man ju hällt i totalt 15 liter när det är dags för service. Alltså ingen större fara att oljan skulle vara så värst dålig efter 3000 mil...

//Brådhis

Haha nja.. ett vi servar själva på typ knappt 1000mil intervaller.. gör man det själv är det billigt o serva och man pippar inte kolvar o dylikt som orsakar oljeslukandet.. Två det behövs typ inte fyllas på olja heller.. sluta tro massa på alla internettroll där ute..

Här trollar Länsförsäkringar.
http://mb.cision.com/Public/152/9371680 … 4f3fae.pdf

Här trollar Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab

Här trollar ViB.
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilag … ch-audi-pa

Dumma dumma trollen.

Jag tror problemet uppstår på grund av dessa sjukt långa serviceintervallerna dagens verkstäder rekommenderar.. avsett vem som påstår vad så går det inte att förneka att det ger ökat slitage att serva så som "man borde" istället för att serva till exempel varje 1000mil och alltid ha schysst olja!

Volvo 940 Turbo "JAJEN" (1997)
chrizz Administratör
22 januari 2018 · 11 780 Inlägg

MrFoek skrev:
Jag har köpt en bil ganska nyligen, en audi. Denna drar 3gånger så mycket olja än vad den ska göra. Jag är säker på att förra ägaren visste om detta och därför valde att sälja den.

Försärkingsbolaget vill stå för 75% utav renoveringen. Och jag får alltså betala ca 18 000kr för att få den fixad.
Har jag någon rättighet till att begära att förra ägaren ska betala det eller är det helt och hållet jag själv som får stå för det?

Min gamla A4 Allroad 2.0 tfsi drog hiskeligt med olja också. Audi tog den på goodwill långt efter garantin. Audi i Södertälje gjorde jobbet som enligt spec hade kostat ca 80000kr annars. Vid det laget var jag tyvärr så less på den bilen att jag sålde den, fast den säkert var utmärkt efter fixen. Nya ägaren fick naturligtvis alla papper osv vid köpet.

Vad jag menar är om inte du borde få det på goodwill också om det är samma problem? Min var en 2010, men jag minns tyvärr inte exakt hur långt det hade gått vid tillfället, men runt 9-10k mil också skulle jag tro.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang