Köpråd familjebil

crazytok
20 januari 2018 · 7 Inlägg

Som rubriken lyder behöver jag lite köpråd gällande en familjebil.

Vi är två vuxna samt ett barn i nuläget, men vem vet om det blir ett andra barn till i framtiden. Troligen!

Är inte särskilt insatt i alla modeller och diverse problem vid vissa årtal och dylikt. Hade därför velat bolla lite med andra föräldrar vad ni kör för bilar och att ni lyfter fram för och nackdelar med just dessa. Kanske kan ni ge mig lite grundläggande info om vad jag bör undvika och tänka på. Hur gammal bil vågar jag köpa och hur många mil får den ha gått?

Jag är absolut inte låst vid något särskilt märke, men jag gillar kvalitet och har svårt med för mycket billig plast som knakar i bilar. Jag pendlar cirka 6-7mil varje dag vilket också gör att jag gärna vill ha en komfortabel och tyst bil. Men budgeten är begränsad och jag vill inte lägga mer än 200.000kr, gärna mindre om möjligt. Allt handlar ju om kompromisser, förstår att jag inte kan få allt för dessa pengar.

Dom bilar jag kollat på hitills är Mazda 6 -15, Volkswagen Passat -15, BMW 520 -14 och Audi A6 -14.
Alla med diesel och automat. Inga värsting motorer utan lagom driftssnåla.

Med min budget blir det då förstås lite olika årsmodeller och miltal på dessa bilar.

Vad säger ni, är det någon särskild modell eller årtal jag ska hålla mig borta ifrån? Några särskilda problem som utmärker sig på dessa modeller? Hur är servicekostnaderna på dessa bilar? Ni som har barn och kör tex 520, tycker ni att bagaget är för litet? Sen är ju utrymmet i baksätet viktigt också eftersom det ska få plats med en barnstol plus en vuxen i framsätet. Vi är båda ganska långa.

Alla tips och råd mottages tacksamt!

Davidyoda
20 januari 2018 · 5 Inlägg

äger en Toyota verso 2012 och kört 12k mil och inte haft någon problem vi är 5 styckna i familjen och den passar perfekt riktig kvalite bil. Men det är en bensin.

Presidento Of World
20 januari 2018 · 3 324 Inlägg

Toyota.

Alternativt Opel Insignia 2.0 CDTTI 195hk är trevlig. Kör en själv fast med 160hk, ägt i 2 månader och kört 600 mil klanderfritt.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
20 januari 2018 · 3 324 Inlägg

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Insignia Buisines Sports Tourer 195 hk 4 http://www.blocket.se/vi/72335966.htm

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
crazytok
21 januari 2018 · 7 Inlägg

Tack för svar.

Ingen som har något att tillföra gällande dom fyra bilar jag själv är intresserad av?

Är tyvärr inte tilltalad utav Opel eller Toyota.
Mondeon är helt ok, men nja.. kanske!
Framför gärna Varför ni rekommenderar dessa bilar, vad är det som är bra?

Evildan
21 januari 2018 ·

Volkswagen? Nej.
Audi? Nej.
BMW? Nej.
Mazda? Ja det är ingen dålig bil men likt de ovan blir framsätet obrukbart framför den monterade bilbarnstolen.
Varför inte tyskarna då? Du har fel kriterier för att köra någon av dom, du gillar kvalité.
Varför Prius +? Du gillar kvalité och behöver bra utrymmen och den uppfyller dessa krav, bilen är även snålare än de dieslar du kikat på samt lägre ägandekostnader för att nämna några fördelar.
Synd att den inte tilltalar dig.
Mazda 5 då?

Senast redigerat av Evildan (21 januari 2018)

Skogsnissen
21 januari 2018 · 62 Inlägg

Jag tycker den bästa familjebilen är en hederlig Volvo 945 1995-1998. smile

Volvo 940 Classic "Trafikledning" (1998)
Volvo 744 GL "ODD Annorlunda" (1990)
Cuefa Ain't no place like home...
21 januari 2018 · 4 628 Inlägg

Haft 2st Passat och tycker de är riktigt trevliga bilar. Sköter man service så brukar de vara driftsäkra.
Blir du osäker på DSG-lådan i VWn kan du ju titta på Audi. De tidiga -15 har multitronic-låda. Väldigt bekvämt men helt karaktärslöst. De senare har en 7-stegad S-tronic (som inte är samma som på VW, Audins växellåda är längsmonterad). Mazda är också fina men högljudda. BMW vet jag inte, jag tycker det är sjuka pengar i förhållande till vad man får.

Mercedes E-klass då? Eller Skoda Superb? Mer utrymme i förhållande till pris, utrustning och förbrukning är ju svårt att få än med Superben...

Edit: Typ denna.

Senast redigerat av Cuefa (21 januari 2018)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
xXSammy
21 januari 2018 · 6 569 Inlägg

crazytok skrev:
Mondeon är helt ok, men nja.. kanske!
Framför gärna Varför ni rekommenderar dessa bilar, vad är det som är bra?

Trevlig förarmiljö (tycker jag) och tystare än föregångaren
Eluppvärmd vindruta, Adaptivfarthållare, filhållningsassistans (Vibrerar i ratten om du kommer förnära linjer, kan även styra tillbaka lite grann)
Programmeringsbar extravärmare
2 års serviceintervall eller 3000 mil (Kaross och lackkontroll är årligen)

Provkör och känn efter lite, sånt brukar sällan vara ett problem

Skogsnissen skrev:
Jag tycker den bästa familjebilen är en hederlig Volvo 945 1995-1998. smile

Finns iof 180 tusen över i budgeten då :p

De/Dem
panda666
21 januari 2018 · 4 250 Inlägg

om ni som mig inte verkligen behöver kombi så skulle ja rekommendera lexus is 300h. Jag slänger in barnvagnen i bagaget utan några som helst problem, det är en sedan. Ska hålla lika bra som toyota och ser riktigt fräck ut. All utrustning som man kan önska sig och är hybrid, drar runt 0.5-0.6 eller nått är inte säker men för mig är den skitbillig. 360kr i skatt varje år. Åk och kolla om ni sitter fint i den, måste ni vara långa vikingar;)?haha.
Dom borde ligga där runt 200k. inte omöjligt att hitta en för runt 210. resten som du skrev om tyvärr är rent skrep. Åk o kolla o provkör så ska du se;)

crazytok
21 januari 2018 · 7 Inlägg

Intressant hur olika man uppfattar saker och ting.

Min personliga uppfattning är att både BMW och Audi håller en hög kvalitet och standard, åtminstone interiör mässigt, finish samt design in/utsida. När det gäller deras motorer och växellåda har jag dock inte en susning...

Gällande barnstol, så har vi varit och provat barnstol i alla dessa bilar jag angav. Och passaten var definitivt den som var rymligast. Med barnstolen där bak så satt min fru bekvämt i framsätet, men ett par centimeter till hade väl inte skadat. Sen är den barnstolen vi har väldigt stor, tanken är att köpa en ny till denna bilen med Isofix och hoppas man kan hitta en barnstol som är något mindre än den vi har idag.

I den nya Mazda 6 så fick framsätet vara i princip längst fram! Vilket förvånade mig då jag fått för mig att Mazda 6 skulle ha ett väldigt rymligt baksäte. Dock fick jag uppfattningen att baksätet var väldigt djupt, så med stolen monterad enligt anvisning var det Väldigt mycket benutrymme framför barnstolen (alltså mot baksätets rygg stöd då bilbarnstolen är bakåtvänd) Men som sagt, passagerarstolen fick vara väldigt långt fram.

Tycker annars att Mazda 6 är ganska välbyggd. (Bättre än passaten)
Snygg på både ut och insida, 10års nybilsgaranti och någorlunda utrustning. Har dock inte provkört den så jag vet inte hur bullernivå, körglädje och automaten är. Tyvärr har den ju det minsta bagageutrymmet av dom fyra jag kikat på. Men jag har inte strykit den från listan ännu!

Skoda Octavia och Superb ska jag ge en chans. Octavian är dock snyggare.

Mercedes hade jag kunnat tänka mig, men för min budget räcker det bara till en C klass om jag inte vill ha en 6år gammal bil med 8000mil på mätaren. Och C klass är troligtvis alldeles för liten. Annars är C220 2015 riktigt jäkla fin!

Ford Mondeo ska jag nog ta o kika på.

Och Lexusen är inget för mig, jag vill ha en kombi. smile

Senast redigerat av crazytok (21 januari 2018)

Cuefa Ain't no place like home...
21 januari 2018 · 4 628 Inlägg

Kommer hämta ut en ny Octavia 1a mars. Dom e väldigt trevliga men superb e så otroligt mycket större på insidan.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Muttley
21 januari 2018 ·

Jag kommer köra på meganen 1-3 år efter det landat en unge (när de väl kommer :p hinner kanske byta bil innan)
Sen kommer jag antingen gå på Auris eller Prius plug in.   

Jag hade aldrig köpt något från vag då driftsäkert är vad jag gillar och billigt.

Sen skulle jag aldrig någonsin få för mig att sätta min arvinge i ett gammalt sjåk som 940-850 eller något annat äldre än 10 år smile 
Men de är jag.

Juggen1988
21 januari 2018 · 161 Inlägg

Om du vill komma under 200K så kan du kika på Honda Civic Tourer alternativt Honda Accord Touring.

Senast redigerat av Juggen1988 (21 januari 2018)

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Cuefa Ain't no place like home...
21 januari 2018 · 4 628 Inlägg

Muttley skrev:
Jag hade aldrig köpt något från vag då driftsäkert är vad jag gillar och billigt.

Jag tar ju ut en Skoda med DSG. Woe is me...

Jag låter tiden utvisa om bilen e driftsäker.
Dom 30000 mil jag kört de senaste 4 åren med mina vw-bilar har iaf varit problemfria... Men allt kan hända!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Muttley
21 januari 2018 ·

Cuefa skrev:

Muttley skrev:
Jag hade aldrig köpt något från vag då driftsäkert är vad jag gillar och billigt.

Jag tar ju ut en Skoda med DSG. Woe is me...

Jag låter tiden utvisa om bilen e driftsäker.
Dom 30000 mil jag kört de senaste 4 åren med mina vw-bilar har iaf varit problemfria... Men allt kan hända!

Det gör du säkert rätt i smile
Vi har inga bra vag center i närheten så skulle aldrig våga.   Av de 30-35-40 tusen mil jag kört med vag så var där enbart problem från start smile

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
21 januari 2018 · 1 128 Inlägg

Muttley skrev:
Jag kommer köra på meganen 1-3 år efter det landat en unge (när de väl kommer :p hinner kanske byta bil innan)
Sen kommer jag antingen gå på Auris eller Prius plug in.   

Jag hade aldrig köpt något från vag då driftsäkert är vad jag gillar och billigt.

Sen skulle jag aldrig någonsin få för mig att sätta min arvinge i ett gammalt sjåk som 940-850 eller något annat äldre än 10 år smile 
Men de är jag.

Hur orkar du sitta och ljuga för dig själv dag in och ut på garaget, har du inget vettigare att spendera din tid på än att trolla på ett sunkigt forum?

Förresten, det var 10 år sedan V70/XC70 II kom. God Natt Muttley.

Nöjeskör närproducerat
Muttley
21 januari 2018 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:
Jag kommer köra på meganen 1-3 år efter det landat en unge (när de väl kommer :p hinner kanske byta bil innan)
Sen kommer jag antingen gå på Auris eller Prius plug in.   

Jag hade aldrig köpt något från vag då driftsäkert är vad jag gillar och billigt.

Sen skulle jag aldrig någonsin få för mig att sätta min arvinge i ett gammalt sjåk som 940-850 eller något annat äldre än 10 år smile 
Men de är jag.

Hur orkar du sitta och ljuga för dig själv dag in och ut på garaget, har du inget vettigare att spendera din tid på än att trolla på ett sunkigt forum?

Förresten, det var 10 år sedan V70/XC70 II kom. God Natt Muttley.

Gå tillbaka till din sketna kartong.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang