Hål i bromsrör.

Smurfen40
21 januari 2018 · 689 Inlägg

Var ute ovh körde idag när bromspedalen gick i botten.
Körde hem försiktigt med handbromsen.
Kollade och vänster bromsrör bak hade smällt.
Kan man banka ihop röret så man kan köra till verkstan eller är det bara upp på en kärra som gäller??
Verkstan är tre mil bort
Bilen är en seat ibiza

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Det beror på hur snål man är och försiktig såklart.
När man känner till problemet då blir det till att köra därefter och  verkligen hålla avståndet till framförvarande.
Varningsblinkers hade kanske varit bra att ha på också under färden i o m att man måste köra saktare.
Nu kommer det väl in en massa emotsägare som vanligt och ska argumentera..
Men det är inte alltid snålheten bedrar visheten..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Smurfen40
21 januari 2018 · 689 Inlägg

insatsen skrev:
Det beror på hur snål man är och försiktig såklart.
När man känner till problemet då blir det till att köra därefter och  verkligen hålla avståndet till framförvarande.
Varningsblinkers hade kanske varit bra att ha på också under färden i o m att man måste köra saktare.
Nu kommer det väl in en massa emotsägare som vanligt och ska argumentera..
Men det är inte alltid snålheten bedrar visheten..

Förstår precis vad du menar
Kan ju iförsig ta nån Muhammed verkstad på hörnet.
Någon som vet ca pris??
Bromsröret är ca 30cm sen måste ju ny bromsolja på

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Evildan
21 januari 2018 ·

Kör bara, vad kan gå fel med trasiga bromsar? Håll avståndet till framförvarande, det springer ändå inte ut några barn på vägen eller andra oförutsägbara hinder så här i vinterlandskapet. Eftersom det är så pass halt hjälper ju knappt bromsarna ändå.

Smurfen40
21 januari 2018 · 689 Inlägg

Evildan skrev:
Kör bara, vad kan gå fel med trasiga bromsar? Håll avståndet till framförvarande, det springer ändå inte ut några barn på vägen eller andra oförutsägbara hinder så här i vinterlandskapet. Eftersom det är så pass halt hjälper ju knappt bromsarna ändå.

Haha
Jag är på verkstan på hörnet nu iallafall
Och får ett kostnadsförslag

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Muttley
21 januari 2018 ·

De finns bara ett enda svar överhuvudtaget. De borde du förstå smile

Man tar en kärra.   Att köra utan bromsar må vara de mest korkade man kan tänka sig.

Och de får kosta vad de vill,  ett liv är mer värt än den 500 lappen de kostar att hyra en kärra.

Smurfen40
21 januari 2018 · 689 Inlägg

Muttley skrev:
De finns bara ett enda svar överhuvudtaget. De borde du förstå smile

Man tar en kärra.   Att köra utan bromsar må vara de mest korkade man kan tänka sig.

Och de får kosta vad de vill,  ett liv är mer värt än den 500 lappen de kostar att hyra en kärra.

Är bytt och klart nu iallafall

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Formidabelt löst och enkelt också!
Visste inte att du hade kalle på hörnet, och det blev väl billigare än verkstan 3 mil bort som kanske  hade rånat dig på köpet..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Muttley
21 januari 2018 ·

Smurfen40 skrev:

Muttley skrev:
De finns bara ett enda svar överhuvudtaget. De borde du förstå smile

Man tar en kärra.   Att köra utan bromsar må vara de mest korkade man kan tänka sig.

Och de får kosta vad de vill,  ett liv är mer värt än den 500 lappen de kostar att hyra en kärra.

Är bytt och klart nu iallafall

Perfekt.   Kollade ni resten av bromsrören när ni var igång ?

Smurfen40
21 januari 2018 · 689 Inlägg

Muttley skrev:

Smurfen40 skrev:

Muttley skrev:
De finns bara ett enda svar överhuvudtaget. De borde du förstå smile

Man tar en kärra.   Att köra utan bromsar må vara de mest korkade man kan tänka sig.

Och de får kosta vad de vill,  ett liv är mer värt än den 500 lappen de kostar att hyra en kärra.

Är bytt och klart nu iallafall

Perfekt.   Kollade ni resten av bromsrören när ni var igång ?

Ja ska in och nytta nästa sida om 3 veckor
Dom hade inte tid nu

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
torsen
21 januari 2018 · 7 234 Inlägg

Smurfen40 skrev:
Var ute ovh körde idag när bromspedalen gick i botten.
Körde hem försiktigt med handbromsen.
Kollade och vänster bromsrör bak hade smällt.
Kan man banka ihop röret så man kan köra till verkstan eller är det bara upp på en kärra som gäller??
Verkstan är tre mil bort
Bilen är en seat ibiza

Mitt inlägg är för sent, men ändå.
Bromspedalen går aldrig i botten på en någorlunda modern bil p g a 2-kretssystemet.
Den går djupare ner - men inte i botten.
Beroende på hur bromssystemets ledningar är dragna förlorar du en stor eller liten del av bromsförmågan.
På en bil med diagonaldragna bromsrör förlorar du 50%.
En bil med axeldelning av kretsarna kan förlora 20 % av bromsförmågan om bakre kretsen fallerar, och 80% om främre kretsen brister.
Förekom i början av introduktionen av skivbromsar endast fram att delningen var axelvis på vissa bilar.
Lada Niva och Volvo 140 har s k triangeldragning av bromskretsarna. Innebär att man endast förlorar 10% av bromsförmågan. Vilket knappast är märkbart, utom en viss sneddragning vid hård inbromsning, annars inte alls.

Själv har jag råkat ut för att bromsröret till vänster framhjul brustit p g a a drivaxeln på vänster sida fram lossnat från växellådan och "vispat runt" i motorrummet.
Hittade 2 av de 6 skruvarna som förbinder drivaxeln med växellådan och "lånade" 2 skruvar från högersidan samt vek stumpen på bromsröret från huvudcylindern och fortsatte färden, med något reducerad fart.

Borde finnas fler bilar än Lada Niva som har triangeldragning av bromsrören, men jag vet inte någon mer.
Berätta, ni kunniga, vilka bilar mer som har "säkerhets/Lada Niva-dragning" av bromsrören.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang