torsen
21 januari 2018
· 7 233 Inlägg
Smurfen40 skrev:
Var ute ovh körde idag när bromspedalen gick i botten.
Körde hem försiktigt med handbromsen.
Kollade och vänster bromsrör bak hade smällt.
Kan man banka ihop röret så man kan köra till verkstan eller är det bara upp på en kärra som gäller??
Verkstan är tre mil bort
Bilen är en seat ibiza
Mitt inlägg är för sent, men ändå.
Bromspedalen går aldrig i botten på en någorlunda modern bil p g a 2-kretssystemet.
Den går djupare ner - men inte i botten.
Beroende på hur bromssystemets ledningar är dragna förlorar du en stor eller liten del av bromsförmågan.
På en bil med diagonaldragna bromsrör förlorar du 50%.
En bil med axeldelning av kretsarna kan förlora 20 % av bromsförmågan om bakre kretsen fallerar, och 80% om främre kretsen brister.
Förekom i början av introduktionen av skivbromsar endast fram att delningen var axelvis på vissa bilar.
Lada Niva och Volvo 140 har s k triangeldragning av bromskretsarna. Innebär att man endast förlorar 10% av bromsförmågan. Vilket knappast är märkbart, utom en viss sneddragning vid hård inbromsning, annars inte alls.
Själv har jag råkat ut för att bromsröret till vänster framhjul brustit p g a a drivaxeln på vänster sida fram lossnat från växellådan och "vispat runt" i motorrummet.
Hittade 2 av de 6 skruvarna som förbinder drivaxeln med växellådan och "lånade" 2 skruvar från högersidan samt vek stumpen på bromsröret från huvudcylindern och fortsatte färden, med något reducerad fart.
Borde finnas fler bilar än Lada Niva som har triangeldragning av bromsrören, men jag vet inte någon mer.
Berätta, ni kunniga, vilka bilar mer som har "säkerhets/Lada Niva-dragning" av bromsrören.