Missade 3000mil-servicen med 900 mil

spillolja
21 januari 2018 · 4 014 Inlägg

Det framgår inte om han gjort service vid 1500mil och ska nu in vid 3900mil   alltså har han då kört med samma olja i 2400mil

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Meaganeowner
22 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Jaaaaa...
Nu blir han glad! Om det är så. Och har 600 mil kvar att köra.

Tur att det finns ett sånt här forum. Ett glädjeforum

viccoA
22 januari 2018 · 3 109 Inlägg

Det sämsta är att garantierna ryker och ditt försäkringsbolag inte kommer att vara så sugna på att ge dig någon ersättning vid mekaniskt fel.

Har en bekant som köpt en bil med 8 års garanti och missat första servicen  med 500 mil. Nu vill han sälja den två år senare och ingen vill köpa den då alla andra likadana bilar har 6 års garanti kvar vilket hans inte har.
Sen tror jag att han fortfarande skulle kunna åberopa garantin om han tex får något elektronikproblem eller fukt i strålkastare då det inte är kopplat till motoroljan.

Senast redigerat av viccoA (22 januari 2018)

Soulman
22 januari 2018 · 1 271 Inlägg

spillolja skrev:
Det framgår inte om han gjort service vid 1500mil och ska nu in vid 3900mil   alltså har han då kört med samma olja i 2400mil

Spelar ju ingen roll egentligen. Han har kört 900 mil till från det att bilen kallade på service. Det finns väl en marginal som kan accepteras men i den ryms knappast 900 mil. Serviceindikatorn visar dessutom hur många dagar man gått över tiden.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
spillolja
22 januari 2018 · 4 014 Inlägg

Undrar om någon vill Köpa min 9 år gamla VW Golf med 13.300mil på mätaren med tom. servicebok
wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
viccoA
22 januari 2018 · 3 109 Inlägg

spillolja skrev:
Undrar om någon vill Köpa min 9 år gamla VW Golf med 13.300mil på mätaren med tom. servicebok
wink

När bilen blir tillräckligt gammal spelar det mindre roll och man ser till det allmänna skicket på bilen. MEN en bil med full bok är alltid lättare att sälja än en bil utan ordentlig historik.

Meaganeowner
22 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Motor, skick, pris?

Soulman
22 januari 2018 · 1 271 Inlägg

viccoA skrev:

spillolja skrev:
Undrar om någon vill Köpa min 9 år gamla VW Golf med 13.300mil på mätaren med tom. servicebok
wink

När bilen blir tillräckligt gammal spelar det mindre roll och man ser till det allmänna skicket på bilen. MEN en bil med full bok är alltid lättare att sälja än en bil utan ordentlig historik.

Förhoppningsvis är det så. Men.. När det finns bilägare som TS kommer det finnas köpare som TS och inte har någon som helst koll. Om bilen är röd och lite blank så är det en bra bil liksom...

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
spillolja
22 januari 2018 · 4 014 Inlägg

Alla serviceåtgärder är nedskrivna, inköpsbekräftelse finns på oljefilter och övriga inhandlade saker, bilen är roskyddsbehandlad med Dinitrol

någon som i framtiden köper bilen av mig kan ta bort 10.000mil på mätaren och själv stämpla upp boken , en fullsmetad bok är ingen garanti på bilens skick

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
KanIngetOmBilar
22 januari 2018 · 5 Inlägg

Ledsen att göra alla er besvikna som hoppades att jag blivit av med garantin efter att ha kört 900 mil för mycket och som tyckte att jag bara var ännu en dum "folkvagnsförare". Visade sig istället att jag i all hast kollat fel och det var 90 mil, inte 900. Förblir en dum folkvagnsförare, men med garantin i behåll. smile
Tack till alla svar från er som inte varit nedlåtande! Resten...hoppas ert lössnus tar slut när ni minst anar det wink

spillolja
22 januari 2018 · 4 014 Inlägg

Seså in med kärran till service nu

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
22 januari 2018 ·

spillolja skrev:
Undrar om någon vill Köpa min 9 år gamla VW Golf med 13.300mil på mätaren med tom. servicebok
wink

5000 kr så slår jag till.  Mer ger jag inte för bilar utan stämplar inom sina första år.

KanIngetOmBilar
22 januari 2018 · 5 Inlägg

spillolja skrev:
Seså in med kärran till service nu

smile

Har tid imorgon smile

Soulman
22 januari 2018 · 1 271 Inlägg

KanIngetOmBilar skrev:
Ledsen att göra alla er besvikna som hoppades att jag blivit av med garantin efter att ha kört 900 mil för mycket och som tyckte att jag bara var ännu en dum "folkvagnsförare". Visade sig istället att jag i all hast kollat fel och det var 90 mil, inte 900. Förblir en dum folkvagnsförare, men med garantin i behåll. smile
Tack till alla svar från er som inte varit nedlåtande! Resten...hoppas ert lössnus tar slut när ni minst anar det wink

Helt otroligt. Sätter du dig på passagerarsidan och undrar var ratten tagit vägen också?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
22 januari 2018 ·

KanIngetOmBilar skrev:
Ledsen att göra alla er besvikna som hoppades att jag blivit av med garantin efter att ha kört 900 mil för mycket och som tyckte att jag bara var ännu en dum "folkvagnsförare". Visade sig istället att jag i all hast kollat fel och det var 90 mil, inte 900. Förblir en dum folkvagnsförare, men med garantin i behåll. smile
Tack till alla svar från er som inte varit nedlåtande! Resten...hoppas ert lössnus tar slut när ni minst anar det wink

Det var väl i allt välmenande.  Att faktum är att du kan glömma garantin.
Att du är en blind höna som ser fel på 90 och 900 mil visste inte vi wink

Tur man inte nyttjar sånt skit så man slipper få slut på det.

panda666
22 januari 2018 · 4 228 Inlägg

Soulman skrev:

KanIngetOmBilar skrev:
Ledsen att göra alla er besvikna som hoppades att jag blivit av med garantin efter att ha kört 900 mil för mycket och som tyckte att jag bara var ännu en dum "folkvagnsförare". Visade sig istället att jag i all hast kollat fel och det var 90 mil, inte 900. Förblir en dum folkvagnsförare, men med garantin i behåll. smile
Tack till alla svar från er som inte varit nedlåtande! Resten...hoppas ert lössnus tar slut när ni minst anar det wink

Helt otroligt. Sätter du dig på passagerarsidan och undrar var ratten tagit vägen också?

^^^^^^^^^´blir plötsligt vänster trafik;;;;inte alls konstigt me folk som skiter i service. vissa säger bara a men ja ser inte när den varnar att den vill ha service, eller att jag kör bara och tittar inte så mycket i menyer. Kanske ts skäms för mket nu och vill bara vidare därför kanske säger plötsligt att det bara var 90 mil;) egentligen inte heller superbra;= 900km extra me samma olja?wink)

Meaganeowner
23 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Ja... Det kan vara svårt att hålla reda å alla nollorna.
Gäller inte bara kilometerräknare utan även t ex ekonomi. Hoppas det går ihop.

- Snart är det väl någon som skriver i tråden att denne är orolig för det börjar närma sig service, 9000 km i förväg, och undrar om han kan fortsätta att sova lugnt.


OT
Visst kan det bli fel.
Service skulle göras på min Widetrak vid 50 km.
När jag kollade med GPS så visade det sig att körsträcke- och trippmätare var graderad i miles..

Nu hade jag bytt olja redan vid 40 inför denna säsong, och gjort allt som ingår i första servicen enligt serviceboken.
Så jag sover fortfarande gott.

Senast redigerat av Meaganeowner (23 januari 2018)

Cargo1980
23 januari 2018 · 245 Inlägg

insatsen skrev:

Muttley skrev:
Men du har till 99% aldrig ägt en fabriksny i modern tid.

Är du en spåkärring?
För du har nämligen HELT rätt, för jag är inte så tokig att jag köper en NY  bil som drar 5 dl olja /100 mil.
Och det bara för att man ska komma ner i bränsleförbrukning ..
När man vet om detta och har läst på innan köpet så har man ett val..

Men om den inte är speciellt dyr och om du tänkt behålla den för en bra tid framöver så serva själv, olja, oljefilter, luftfilter etc. sjunker i pris såpass ändå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang