SAAB 9-3OG Hackar fram vid gaspådrag

quarl
24 januari 2018 · 13 Inlägg

Tjena, jag har en ganska trimmad saab 9-3og, ca 350hk. Körde imorse och efter drygt en mil så kunde jag helt plötsligt inte gasa längre och då dog den. Den startade dock direkt men en motorlampa lyser. Parkerade och tänkte inte mer på det. Dock så körde jag hem och vid gaspådrag så hoppar bilen till som om den inte får bränsle. Den fungerar dock utmärkt vid lugn körning. Vad kan det vara? Har sökt men det hjälper mig inte särskilt mycket. Sitter 630cc spridare och 19t prototyp på som laddar runt 1.5 bar, samt 3 tums hela vägen. Bilen är även mappad av dahlbäck racing.

All hjälp uppskattas.

Senast redigerat av quarl (24 januari 2018)

rcy
24 januari 2018 · 1 705 Inlägg

Läs ut felkoden så får du säkerligen nåt att gå på där.

quarl
24 januari 2018 · 13 Inlägg

rcy skrev:
Läs ut felkoden så får du säkerligen nåt att gå på där.

Har ingen laptop längre till att göra det

rcy
24 januari 2018 · 1 705 Inlägg

quarl skrev:

rcy skrev:
Läs ut felkoden så får du säkerligen nåt att gå på där.

Har ingen laptop längre till att göra det

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000040054/

Du tjänar antagligen in kostnaden många gånger om genom att du slipper byta massa delar det inte är fel på.

quarl
24 januari 2018 · 13 Inlägg

rcy skrev:

quarl skrev:

rcy skrev:
Läs ut felkoden så får du säkerligen nåt att gå på där.

Har ingen laptop längre till att göra det

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000040054/

Du tjänar antagligen in kostnaden många gånger om genom att du slipper byta massa delar det inte är fel på.

Ska låna en dator och koda av den senare idag. Jag provade dock nyss att koppla ur magnetventilen och det ändrade absolut ingenting. Turbon laddade fortfarande till vad jag förmodar är laddtrycksspärren.

Vet nån vad denna sladden gör?
https://i.imgur.com/MBjlYAL.jpg

Xebers76
24 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Tändkasseten är ju inte helt ovanligt på dem där, men läs ut koder innan du gör något

quarl
24 januari 2018 · 13 Inlägg

P0106 - Manifold Absolute Pressure Sensor Circuit
C1555 - No desciption
P0113 - Intake Air Temperature Circuit High Input (en givare som är trasig på tryckröret tror jag)

Men den första beskriver mitt problem. Några ideer?

Evildan
30 januari 2018 ·

ifxbee skrev:
Uppdatering: Bilen startar inte alls nu. Vet inte vad problemet är. Försöker nu även få hjälp här och inte bara på STCS. Ska även tillägga att problemen började efter att jag slagit i fronten i marken på ett gupp då bilen är sänkt.

Jag har testat:
Startkablar samt startgas före turbon och efter turbon, startade inte. Har testat direkt in i trotteln, startade inte. Har tagit ut tändkasseten och testat tändstiften, där är bra med gnista. Jag har kollat mapsensorn och försökt kolla lambdasonden. Förstår att man måste ha en helt fungerande TK för att testa men jag har ej någon sån. Vet fortfarande inte om det kommer bensin eller inte, luktade bra med bensin när man försökte starta så jag förmodar att den försöker överkompensera. Frågade en kunnig vän och fick svar att det var inte omöjligt att det är kassetten men troligen något elektriskt. Han nämnde även kamrem/kedjehaveri. Men är det kamremmen eller kedjan så bör motorn väl inte ha gått efter problemet uppstått? Kan bilen ge felkod om den inte startar förresten?

Du har nog felpostat, det här är quarls tråd om en SAAB.

Senast redigerat av Evildan (30 januari 2018)

quarl
30 januari 2018 · 13 Inlägg

Var visst inloggad på mitt förra konto av misstag.

Uppdatering: Bilen startar inte alls nu. Vet inte vad problemet är. Försöker nu även få hjälp här och inte bara på STCS. Ska även tillägga att problemen började efter att jag slagit i fronten i marken på ett gupp då bilen är sänkt.

Jag har testat:
Startkablar samt startgas före turbon och efter turbon, startade inte. Har testat direkt in i trotteln, startade inte. Har tagit ut tändkasseten och testat tändstiften, där är bra med gnista. Jag har kollat mapsensorn och försökt kolla lambdasonden. Förstår att man måste ha en helt fungerande TK för att testa men jag har ej någon sån. Vet fortfarande inte om det kommer bensin eller inte, luktade bra med bensin när man försökte starta så jag förmodar att den försöker överkompensera. Frågade en kunnig vän och fick svar att det var inte omöjligt att det är kassetten men troligen något elektriskt. Han nämnde även kamrem/kedjehaveri. Men är det kamremmen eller kedjan så bör motorn väl inte ha gått efter problemet uppstått? Kan bilen ge felkod om den inte startar förresten?

zzr94092
30 januari 2018 · 4 378 Inlägg

Startar den inte på startgas så tänder den ej...

Mrsaab99turbo
30 januari 2018 · 103 Inlägg

Du har skrivit att det luktar bensin och att du har gnista.
Trots det, prova med startgas för att kolla om motorn starta.
Om den startar kolla i så fall bensinpumpen.

Fungerar varvräknaren när du kör på startmotorn?
Inget utslag. Då kan det bero på defekt vevaxelgivare

Vilken årsmodell är det?

quarl
30 januari 2018 · 13 Inlägg

-98. Ja den fungerar, går mellan 0 och 500rpm.

Men det gick inte med startgas, hur tycker du jag bör göra?

Mrsaab99turbo
30 januari 2018 · 103 Inlägg

Som det har skrivits i tidigare inlägg. Tänder den inte med startgas så saknas med stor sannolikhet gnista. Prova att läsa ut felkoder samt testa med annan tändkassett.
Byt gärna tändstift så de inte är sura.

Evildan
30 januari 2018 ·

Slagit bort slang till intercoolern vid istötningen?

quarl
30 januari 2018 · 13 Inlägg

Evildan skrev:
Slagit bort slang till intercoolern vid istötningen?

Bör väl ändå starta med tanke på att det är en trionic5 bil?

quarl
30 januari 2018 · 13 Inlägg

När jag testade gnistan på bilen så gjorde tändkassetten en massa ljud när man slog av tändningen och tändstiften gick som satan. Jag förmodar att det är till för att bränna bort eventuell kvarlämnad bränsle i cylindern. Dock så var det en av ”tändhattarna” på tändkassetten som inte gjorde detta och den hade även en svag gnista. Tyder detta på att TKn är problemet?

Snurriis
30 januari 2018 · 761 Inlägg

Troligen tkn som gått ur världen mem brukar lukta bränd el när dom går sönder, så sniffa lite om det luktar väldigt mycket. Även vevgivaren men som du skriver så verkar den funka så börja med tkn och kolla lekage i vakumslangar och dyrligt.

quarl
31 januari 2018 · 13 Inlägg

Snurriis skrev:
Troligen tkn som gått ur världen mem brukar lukta bränd el när dom går sönder, så sniffa lite om det luktar väldigt mycket. Även vevgivaren men som du skriver så verkar den funka så börja med tkn och kolla lekage i vakumslangar och dyrligt.

Vakuumslangar bör väl inte göra så den ej startar?

Snurriis
31 januari 2018 · 761 Inlägg

quarl skrev:

Snurriis skrev:
Troligen tkn som gått ur världen mem brukar lukta bränd el när dom går sönder, så sniffa lite om det luktar väldigt mycket. Även vevgivaren men som du skriver så verkar den funka så börja med tkn och kolla lekage i vakumslangar och dyrligt.

Vakuumslangar bör väl inte göra så den ej startar?

Om det stör ut btr och dyrligt men som sagt sniffa på tkn högst troligt den som pajat, hände samma på min og9-3 att börja små strula och så, böt vevgivaren men slutligen vare tkn som gav för liten gnista.

quarl
31 januari 2018 · 13 Inlägg

Snurriis skrev:

quarl skrev:

Snurriis skrev:
Troligen tkn som gått ur världen mem brukar lukta bränd el när dom går sönder, så sniffa lite om det luktar väldigt mycket. Även vevgivaren men som du skriver så verkar den funka så börja med tkn och kolla lekage i vakumslangar och dyrligt.

Vakuumslangar bör väl inte göra så den ej startar?

Om det stör ut btr och dyrligt men som sagt sniffa på tkn högst troligt den som pajat, hände samma på min og9-3 att börja små strula och så, böt vevgivaren men slutligen vare tkn som gav för liten gnista.

Gick din inte heller att starta?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang