Cadillacen såldes och ett nytt projekt köptes, osedd från södra Sverige. En impala 65 cab fick det bli denna gång, den tredje 65an ja äger. Den är ramlyft och totalrenoverad men ej färdigställd. Sitter bälgar runt om men luften är inte kopplad alls eller monterad i skuffen. Inredning och lister är inte monterat, rutor och alla karosslinjer måste justeras, den är oreggad osv. De blir vinterns pyssel och sen får vi se om de blir nå mer. här är lite bilder iaf.
Jaha, dax för en uppdatering här. De har blivit ändring i garaget. Chevrolet kombin är såld till en kompis. Och en ny bil är importerad. Mer om den sen.
Impala caben har fått en del timmar nu sista veckorna. Började med att justera karosslinjerna, blev inte perfekt men bra mkt bättre än innan. Fick lossa skärmar å huv för att börja med dörrarna. Inga Chims var monterade när ja köpte den å allt var bara monterat provisoriskt.
Fick även dit lister runt framrutan också. De är en hel del extraarbete när man inte tagit isär bilen själv. Plåten mellan huv å ruta var tvungen monteras innan skärmarna hängdes dit, vilket jag upptäckte efterhand
Nya fälgar köptes. Ett par coys c5. Dessa är 20x10 och med 2" mer breddning utåt (3.5" bs) än standard så axeln måste kortas.
Köpte mooser axlar till chevelle då chevellen har en kortare bakaxel å de blev lagom längd. Hade kunnat custom beställa men då hade ja vart tvungen köpa med andra lagerändar för att få bort c lipsen å de blev lite dyrare. Ville inte kosta på den här axeln mer än nödvändigt egentligen då de bara är en 10bultad utan diff... men gillar heller inte å köpa de billigaste därav fick de iaf bli nå "vettiga" axlar. Chevelle drivaxlarna är 1.875" (47.6mm) kortare än standard impala.
Svarvade ringar med passning till inre och yttre lagerlägena i banjon å med passning till en 50mm slipad axel som ja trädde genom allt sen så de blir rakt.
Kapade av ändarna och dom 47mm som skulle bort.
Fick även flytta in stötdämpar fästena då dom hamnade in i bromsskölden. Tror att de ska gå korta 1.5" utan att flytta dom. Kapade dom på samma sätt på bägge sidor och flyttade sedan höger fäste på vänster sida osv. Stämde rätt bra, då fick ja förskjutningen innåt.
Trädde igenom axeln och svetsade ihop allt, fick hjälp av en kompis att tigsvetsa.
Bättringsmålade ändarna lite efteråt och provmonterade axeln på bilen OCH!! Allt stämde tack å lov:D, det är tight med däcken men de går. Sitter 295 breda däck på.
Saknas någon enstaka cm här tror jag då dämparna bottnade. Dom har en lite mer rak vinkel nu eftersom nedre fästet flyttades in lite, får se om ja ska flytta in övre dämparfästet också eller skaffa några som är kortare. Fram ser de lågt å bra ut när man tagit bort genomslagen. Men dom får sitta tills reg å bess är gjort.
Då de är tight med 295erna i hjul husen å ja har luftfjädring behövdes ett justerbart panhardstag så man kan finjustera axelns förskjutning i sidled.
Kapade isär original staget så ja sparade Bussning ändarna och lite av stången så ja kunde svarva ner diametern lite och gänga m20. Svarvade även av en mutter så den passade i ett hydrualrör och svetsade ihop de. Gjorde samma sak på andra sidan
Kan bjussa på nån bild på Buicken också men jag tror den får en egen projekt tråd frammöver då den kommer få en så omfattande renovering. Den har stått sedan 1966 så hela drivlinan måste renoveras samt en massa rostlagning å inredning osv osv osv. De är iaf en Buick electra 225 från 1959.
De är ju insidan som räknas sägs de. Klart man slog till.
Har byggt avgassystemet klart i helgen, har dragit om de lite efter bakaxeln, höjt upp de hela vägen så de inte ska släpa i backen och svetsa dit v band.
Medan de var nere maskerade jag ramen och bakaxel och målade underredet mattsvart.
2.5" Avgas system och kardan på plats. Saknas sista upphängning på avgas men de blir senare, ska nog göra några rostfria utblås med en böj neråt så man precis kan skymta utblåsen.
Original dragningen är på utsidan av ramen längst bak, men då syns de mkt mer från sidan, och ja tycker inte de är lika snyggt att ha utblåsen så brett isär heller.
Så ja drog dom på insidan istället.
Måste få tag i kortare dämpare bak nu. Får se vad man ska ta från för bil.. Skulle vart iaf 3, gärna 5 cm kortare
v8volvo skrev: Kolla volvo 240 dom har samma typ av infästning det kanske är rätt längd
Har kollat dom, men dom är för korta, dom är typ 11cm kortare å då får ja aldrig lös bakfälgarna eftersom dom hamnar för långt in i hjul huset. Lutar åt att bygga om nedre intästningen på bakaxeln.
Bromsrör och allt där är klart. Luftslangarna är även dragna in till skuffen, framifrån är dom dragna inne i ramen.
Dämparna bak bottnade innan genomslagen, så ja tog bort genomslagen å lossade Dämparen, vill kunna få de så lågt som möjligt såklart, Saknades 4 cm.
Gjorde en adapterplåt som ja bultade i befintliga hål bara så fästet hamnade längre ner.
Drog slangarna in i fjäderbrunnen till luften, å genomslagen halverade jag, får väl se om dom tas bort helt efter bes.
Har börjat planera för luft placeringen i skuffen. In i skärmen ska den iaf, eftersom baslådan ska va under cabställningen. Syns även där var slangarna kommer in.
Går lite frammåt här iaf, har gjort ställningen för luft tanken å kompressorerna.
Har börjat rulla ut dämpmatta. Tänkt lägga i hela skuffen.
Inte riktigt nöjd med placeringen, skulle egentligen vilja ha in tanken mer så den inte sticker ut från skärmen om man skulle vilja göra en täckskiva å dölja allt men de får vara såhär nu.
mattew skrev: Super snyggt!! Vad är det för dämp matta? mw
Tackar! De är stp gold. Den är 2.3 mm tjock å ska vara bra sägs de. Var lätt att jobba med iaf behöver inte värmas för att formas och går klippa med sax.
Håller på med skuffen för fullt, i väntan på de kommer lite bilder på rocker panel listerna som fick lite renovering.
Från början var dom blästrade
Slipade torrt och vått
Riggade upp min dyrgrip till polermaskin, - morsans gamla pimpelvinst som fick tjänstgöra ännu en gång, växellådan är paj å den går bara åt ett håll men de gör sitt jobb
Bättre blev dom, fick ditt en svart rand också som dom har original.
Baslådan tar form. Blev sugpassning på den, å ful blev den med den stora porten men valde å göra på de viset för att spara på skuff utrymmet så mkt som möjligt samt för att få utnyttja lite av utrymmet under caben. Den sidan av lådan kommer ingen se ändå. Porten sticker in 2 dm i lådan också.
Har inte fått hem allt ljud än men de blir digital designs rakt igenom. Kommer köra med 2 st 12" basar i skuffen och 3st kit system i varje dörr och en ljud processor med bt. 2st 4kanals steg och ett monoblock. Hoppas de kommer poppa lite iaf.
Gjort täckskivorna nu, alla utom dom till insida skärmarna men mallarna är klar dit iaf. Ska fräsa alla kanterna i morgon. Det här är stegen som ska in, 1 monoblock och 2 st 4 kanals steg. Den lilla grejen är en processor som allt kommer kopplas via, den har även blåtand. Blir alltså inte stereoenhet fram i bilen utan bara en liten liten Volymratt, övrigt styrs allt via telefon.
Går sakta frammåt... Som vanligt. Fräste ut nå ringar i 19mm mdf till högtalarna
Limmade dom på en skiva, blir 2 högtalare fram i dörren och en längst bak, som kommer spela snett uppåt/bakåt mot dom i baksätet. Limmade även dit en ring mellan högtalarna för diskanterna, men de kom inte med på bild av någon anledning.
Har börjat plasta nu iaf. Blev inte riiiiktigt som jag tänkt det men det får duga. Ska fortsätta nu i veckanm Hoppas det ska rymmas bara, de är trångt mot soffan men de får ni se sen, om jag får dit dom
Har varit i en motivations svacka sista veckorna så det har inte hänt så mkt. Men har börjat dra kabel till dörrarna. Såg ju trevligt ut under golvmattorna så de var kul.
Borrade hål i dörr gångarna, fick slipa med dremmel för att få de nog stort för en Gummigenomföring i lämplig storlek. 3st kablar till varje dörr dras. Har även monterat sista gummilisterna, nu är allt gummi på hela bilen nytt.
Körde ut den för 2 helger sedan så man fick ett riktigt helhetsintryck. Justerade även tändningen då och förgasaren så den ska nog gå köra nu. Regbess är bokat på en vecka så det är dags att lägga på ett kol nu!
Sitter bara genomslagsgummi fram på passagerarsidan, därför den ser lägre ut fram på förarsidan.
Har inte fått dit tröskel listerna på passagerarsidan heller då ja saknar klipsen dit men ska tillverka nya.
En anledning att de inte blivit så mkt bilskruva var också för att jag blev så jäkla båt sugen. M har länge sneglat på en skiboat med V8 och i helgen slog jag till på en. Den matchar ju även caben rätt bra med sin vita färg och svarta camaro ss 69 stripning.
De är en amerikansk racerbåt från Stevens dragboat tillverkad 69 eller 70. Motorn är en Chevrolet bigblock 454 borrad (468) med aluminium toppar, smidda stakar, mekan rullkam, tunnelramsinsug med dubbla holley 750, msd 7 tändning osv.
19 ft lång.
En flatbottom båt, alltså Helt platt botten, perfekt för en blåsig dag på havet
Är lite sugen på montera drag på caben så man kan dra den med den. Hade ju varit lite kul men vet inte om de blir för tungt, ska väga trailern med båt frammöver.
Båten har iaf stått 4 år nu så puts saknas numer, de är en del rost och ärj på utsidan motorn men de ska åtgärdas. Inredningen skulle även vart omgjord å lite annat fix. Får se om de blir åtgärdat sen i sommar.
Tänkte lägga upp lite bilder på de som görs med båten också. Hoppas ni inte tycker de blir för grötigt
NTCRS skrev: Fränt! Du måste montera drag på impalan!
Ja det var tanken, men ju mer jag läser på nu om de så är de många som fått veck på bakskärmarna efter drag montering då ramarna är för veka speciellt på cabarna... så jag vette fasen om ja törs riskera de.