Bilen är nu ÄNTLIGEN reggad och besiktigad till 2099! Har varit en häktisk vecka för att hinna med allt.
Fick några anmärkningar på reggen, bland annat att de var lite för dåligt klamrade rör, hade ingen km/h gradering heller. Åtgärdade allt och åkte tillbaka 3 dagar senare.
Dessa var 2 av rören han tyckte skulle klamras, är dom ens de original?
De blev även ett byte av insug och förgasare i all hast. Original 2 portaren var knäckt i mitten där infästningen till luftrenaren ska fästas. Samt att jag inte lyckades få den å gå bra. Hittade ingen fabriksrenoverad rochester 2jet som var rätt så tanken på en holley 2 portare kom fort. MEN dom var ju fasen dyr så snåltarmen bet mig. De vart samma pengar att köpa ett nytt edelbrock insug och edelbrock 500 gasare så de fick bli så.
Såhär blev motorutrynmet, Lite trist att gå ifrån originalet då de är matchning nr Meen jag är ingen som är så brydd om de. Vill att de ska funka de är viktigast. De är en del småsaker som såklart ska snyggas till, tex batterimontaget.
Har meckat lite båt i veckan! Bytte bränsle slangarna från tanken å bak till motorn då dom var helt sönder torkade. Anslutningen vid tanken.
Här är anslutningarna vid bränsle pumpen på motorn, det var torrsprickor överallt så dessa är nu nya. Lägg även märket till all olja/Glykol/ fett som är på botten av båten under motorn, samt staget till trimplanet som är av och fast svetsat i ett vinkel järn som provisorisk lösning.
Efter några vändor med diesel högtryckstvätten och avfettning.
Gamla staget till trimplanet var i aluminium och hade gått av. De började även vara rätt slut, hade en hel del nötningar men tänkte försöka rädda de ändå med å gänga en m12 skarv och sen svetsa utanpå de men godset blev för tunt. De var 12.8 utvändigt och 11 invändigt.
Kapade lös ändarna som hade gängjusteringen i unf och sparade dessa, dom var som punkt svetsade, stål ändar i aluminiumrör.... svarvade dom till 9mm så dom passade i hydrualrör som var 9mm invändigt och 12 utvändigt. Staget är nästan 3m långt och går hela vägen fram i båten.
Juste, bytte även olja i den igen. Gjorde först 1 byte, sen körde ja den en sväng i veckan och gjorde nu ett till byte och nu byttes även filtret. Gjorde 2 täta byten då den stått i 4 år. Tappar ur oljan i ett kar under motorn och suger ur karet med en Vakumsug. är trångt men de gick!
Härnäst ska de bytas ventil kåpor och headers till fräscha kromade så man slipper se de Rostiga.
Fick hem en sprillans ny Huv list i fredags, packade upp den å den såg ut som en propeller, var böjd på mitten och vriden och piggarna var inte riktigt på rätt plats så den gick inte ens få dit. Dessutom var de fullt med små porer i kromet. Trist när man köper nya grejer som inte håller kvalitén. De blir reklamation på måndag.
Provade även polera bakrutan på caben, den var så dassig så man såg inte ut ens. Blev inte bra men det blev bättre iaf, caben är typ de enda som inte är nytt på bilen... Får se om ja ska prova en vända till sen!
Har fått hem färg till dörrpanelerna jag plastade nu så ska försöka få något gjort på stereobygget i veckan.
Har målat dom plastade dörrpanelerna med raptor bedliner. Är rätt nöjd med resultatet ändå. Blev bra struktur på dom, som jag ville. Nu ska jag bara bestämma vilken röd färg dom ska bli så det matchar insidan på bilen.
Kämpar på med dörrsidorna. Provmonterade dom på riktigt för första gången nu. Spännnande naanting var der då ja bara har hållt dom själv på plats och i dörröppningen då jag tillverkade dom.
De gick NÄSTAN som tänkt. Veven går fritt iaf å de ser skapligt ut.
De blev precis så tight som jag befarade att de skulle bli, detta är ju bakre högtalaren som hamnar bakom soffryggen så alla fyllon i baksätet ska få höra sång också, ändrade på planerna här så dit kommer det en koaxia istället för kit system som tanken var från början.
Under däremot. Blev de tightare än befarat. De var precis att främre högtalarbafflarna skrapade i golvmattan, de gick stänga å de gjorde kanske inte så mkt men de hördes. Så jag Slipade av dom några mm, så mkt ja vågade. Plastade sen på insidan ett lager till där jag slipat och spacklade utsidan innan raptor bedliner åkte fram igen.
Ett varv till på plats, blev mest Bättringsmålning. Nu får vi hoppas de där räckte. Har inte provat dom nå mer men passar dom inte nu får jag tänka om, går ju flytta upp krom listen på dörren några mm om de krisar. Slank med några blommkrukor också som fick lite raptor färg på sig
Fick med nå gammal målarfärg som var använd till kickpanelerna i bilen. Den är typ 10-15 år gammal men verkade funka å använda ändå. Färgkod 405E3 ifall någon undrar eller att ja själv slarvar bort den.
Första gången någonsin ja blandar riktig lack å håller i en färgspruta. de är någon billig variant från jula eller nå men den gjorde sitt jobb.
Nu hoppas ja detta blev okej, kommer inte att göra om dom i sommar iaf så de kommer få lov att duga för stunden.
Målade ju panelerna igår. Blev på tok för blankt så jag köpte matt 2k klarlack idag å målade på de. Inget går på räls men återkommer i morgon med dom.
Den uppmärksamme har kanske sett att ja saknat hornen under stötfångaren, dessa finns inte att köpa sedan länge så det är hårdvaluta. Men Facebook hjälpte mig få tag i 2st som dessutom var 4 mil bort bara å hemkörning ingick till och med. Säljaren orkade inte putsa dom så ja chansade å köpte grisen i säcken. De visade sig dock att dom var riktigt fina i Chromet efter lite puts!
Fronten är numer komplett! Sånär som på reg plåt. Dom kom idag!
Lyckades även tigga till mig en tid för hjul inställning idag, med 40 minuters framförhållning då jag lika skulle till stan, de tackar ja för! Så de blev 6 mil körning idag. Har nog kört 40 mil hittills med den å den börjar kännas rätt bra!
Panelerna blev ju på tok för blanka efter målningen.
Åkte iväg och köpte 2 burkar matt 2k klarlack. Sprutade sedan bägge panelerna samtidigt först med samma burk sen aktiverade jag nästa och målade om den ena bara då en av dom aldrig blev matt?? Om de var blandningen som felade eller något jag gjort vet jag inte men jag hade gjort samma procedur på allt.. Mkt underligt men såhär såg det ut.
Fick en ny burk av färghandeln i stan, dom hade ingen aning hur de kunde blivit som de blev men ja gjorde ett 3e försök med den och lyckades få till samma matta finish på bägge! Tyvärr kom jag inte ihåg att fota dom i all hast då ivern att montera allt var för stor men på plats blev de såhär iaf. saknas ett galler bak men den högtalaren kommer bytas i veckan iaf. Gallrena sitter lite dåligt verkar de som. Lossnar när Man smällt igen dörren ibland, får se om de går lösa! Färgmatchningen är jag riktigt nöjd med!
turbonova skrev: Kanske missat i tråden men hur fäster du dom? Ser ut som skruvhål bakom högtalarna? Skruvar du rakt i org dörrsida?
Jag skruvade fast panelerna från hålen där högtalarna ska sitta, förborrade och drog in några skruvar med grov gäng genom Original dörrsidan och plåten i dörren. Hade jag tänkt till tidigare skulle jag skruvat dit några m8 eller liknande i plåten i dörren, låtit dom stick ut genom dörrsidan och dragit fast "lådan" med muttrar. Dörrplåten har ju en del försänkningar där man skulle kunna rymma en mutter så man kan "låsa fast en bult innan man monterar panelerna.
Jobbar vidare med ljudbygget. Skuffens paneler ska kläs.
Började men den enkla vägen som inte alls funkade. Bara sträcka å häfta.... Genväg lika med sen väg,
Vinylen var inte alls samarbets villig. Ringde å diskuterade lite med Erik på billjudsspecialisten som sa att 3ms lim var de enda som gällde. Spraylim funkar tydligen inte heller på vinyler då dom har någon gas i sig som inte en vinyl kan vädra ut vilket resulterar i bubblor. Jaja. Bara handla en burk sådant då. ska gå att pensla ut men då lägger man alltid för tjock så han rekommenderade färgspruta, då fick julas värsting tjänstgöra igen.
Sprutade båda ytorna och lät ligga å torka i 8 timmar som de ska innan jag klistrade ihop det. Alla konturerna kom fram nu som jag ville så jag klistrade dom andra panelerna också!
Skuffen börjar vara ganska klar! Sista panelerna är klädda. Alla panelerna Limmades med spruta utom baksidan på sidostyckena som var i masonit, den grova baksidan suger åt sig så mkt mer så den penslade jag för att få tjockare lager lim.
Luft tanken och kompressorerna som göms i skärmen.
Färdigt resultat. Svårt att få en rättvis färg på vinylen men.. Den är inte så röd som på bild riktigt.
Tack för all respons! De värmer denna kalla sommar.
Här smids det planer för vintern. Drömmen för mig har alltid varit en 65a cab med luftfjädring, stereo och big block, ringde ju på flera med stor motor innan jag köpte denna men ingen ville ju sälja då så de fick bli den här vita med 283a istället. Efter den här sommaren är jag rätt nöjd med bilen i helhet, förutom med motorn som är alldeles för slö å har tråkig gång som alla gamla 283or.
Båten behövde lite små fix då den inte Gick riktigt rent sista turen å kände inte för å börja ge mig in på de då sommaren börjar gå mot slutet och jag saknade vinterförvaring. Så jag la ut den till försäljning. En sista bild togs såklart.
Jag annonserade dock ut den utan motor, 454an i båten har gått väldigt lite å skulle nog vara en lämplig motor till caben. Sagt och gjort. Båten såldes direkt, och de var dax he sig ut å skruva ur maskinen dagen efter. Ringde grannen som fick komma med traktorn då jag är för dåligt tränad för att få ut den med handkraft.
Naket å tomt blev de, om än båten är jäkla snygg i mina ögon så kändes de betydligt bättre skicka iväg den utan motor, då såg den inte lika frän ut.
Såå, här har vi då 454an som ska få en mindre genomgång och uppfräschning för att sedan få hamna i caben och fortsätta sitt liv på land. Är lite kluven hur jag ska göra med tunnelrams insuget, de vore ju lite roligt behålla de men de har ju sina nackdelar också.
454 e alltid trevligt, men jag skulle nog kört utan tunnel ram faktiskt. Det är nog inga problem att köra den med TR på gatan men du kommer behöva kapa upp huven rejält. Ett bra alu-insug med nån biffig 4-portare på borde kunna göra jobbet minst lika bra tror jag 🙂
Jo att huven måste få sig ett hål är ja helt med på, kommer köpa en till huv isf så man slipper kapa i den som sitter där nu. Verkar trångt under huven med BB så de är nog bara dom lägsta insugen som får plats isf.
Jobbar för fullt med å samla på mig saker för vinterns uppdatering. Har köpt mig en th400 låda som är preppad för 800 hk ca, den har manuellt ventilhus med omvända lägen så efter neutral och back kommer ettans växel istället för trean eller Drive som standard. Tror faktiskt det blir att köra med manuella ventilhuset och rattväxel, varför göra som alla andra.... Följde även med en 10" turbin med 3000 i stall.
Bakaxel var jag och en kompis och skruvade ner idag från en caprice som skulle skrotas ner. Det är en 12 bultad axel. passar rakt på min cab men saknar diff och måste även kortas den också då jag har annan et på fälgarna som ni kanske minns.
Gå aldrig under hängande last sägs de va, inget arbetsmiljöverk passerade tack å lov å de gick ju bra Tur att de fanns traktor iaf annars hade det varit jobbigare.
Lastad och klar åkte vi hemmåt. Fick även med mig övre bärarmarna med infästning då jag bara har 1 övre bärarm på 10 bults axeln.
Strange axlar i chevelle bredd, en lamelldiff, en Diff kåpa med anhåll för överfallen, lager schims och packningar är redan beställt från usa.
Donatorbilen jag tog bakaxeln ifrån var faktiskt inte så dålig såg de ut som så lite trist är de såklart att den skrotas ner. Men de är inget ja kan göra nå åt...
Idag fick bakaxeln en redig tvätt, de var ett stadigt lager "rostskydd" även kallat olja på den.
Efter en timme med dieseldrivna högtryckstvätten och någon vända med avfettning blev den skapligt fett fri så den går handskas med utan å bli dyngig.
Fick även tag i ett motorstativ som saknade fästplattan med axeln och 1 hjul, fick den så de var värt ödsla lite tid i frösen på jobbet å göra den funktionell igen.
Fräste även några armar i aluminium Och svarvade ett hjul, blev perfekt.
Fick k även ta över ett avstannat "projekt motorstativ" av en jobbarkompis som Stått å skräpat 2-3 år. Så jag gjorde en platta till den också och brände ihop de sista så den saknar bara färg nu, ska lämnas på pulverlack inom snar framtid. Nu har dom var sitt stativ iaf. Behövdes dock en klabb under tråget då plattan sviktande lite, de är i övrigt modell heavy duty så de lär inte vika ihop sig iaf
Har kraftig beslutsångest angående färg på motorn, och växellådan men den känns inte lika viktig... Svart är typ sista alternativet då de vore mkt roligare göra något som sticker ut mer. Förslag? Har tänkt måla ventilkåpor i samma färg som blocket iaf. Eventuellt kommer topparna också att målas.
Växellådan har fått färg. rengjorde den så ordentligt jag kunde och grundade den med aluminium grund från biltema, sedan deras silver fälg färg, har målat lådor med de förr å de ser rätt fräscht ut, den här gången ska ja prova måla med 2k klarlack över så tål färgen mer kemikalier. Vet att biltemas färg inte är top of the line men växellådan känns inte lika noga, de blir ändå fräschare än de var. Grundad
Börjat blästra upp bärarmarna till bakvagnen också.
Motorn har börjat demonteras, delvis. Topparna ska tas lös å plockas isär sedan skickas tillsammans med insuget på aquablast så dom blir som nya å får bort den ärgade ytan. Dom har haft lite hårt liv i salt vatten å utomhusklimat.
Som synes är insuget riktigt ärgat och fult. Likaså topparna.
Dehär är nå skoter grejer jag tidigare skickade på aquablast. Blir riktigt fint.
Topparna har åkt av och blev demonterade och rengjorda, sedan efter rengöring såg dom rätt fräscha ut så jag skippade faksitkt att skicka dom på aquablast.. Skickade däremot bränslepumpen som också var väldigt ärjad. Såhär blev resultatet, väldigt nöjd!
Har även kört sandblästern på jobbet.
Köpte några brodix kåpor i aluminium som jag tänkt måla samma orange färg som motorn så dessa blästrades också.
Växellådan fick några lager 2k klarlack så den tål avfettning å lite starkare medel. Så den är nu klar.