”OIL PRESSURE ENGINE STOP” VW passat 2.0 tdi 08

Moheisenjr7
31 januari 2018 · 41 Inlägg

Hej! Jag har en 140 hästars VW passat från 08 igår hände det lite oroande saker med bilen.  först började glödstiftslampan lysa när jag körde då tappade bilen kraft och svarade dåligt på gaspådrag hade kanske 3-4 km kvar hem, därefter lät jag den stå still på tomgång och då började något ljud komma från motorutrymmet (ljudet lät som en kraftlös startmotor, hördes bakom motorn) och sen varvade jag med den och den orkade inte varvstopp när den stod still då kom ett felmeddelande upp på skärmen och det stod ”ENGINE STOP! OIL PRESSURE” kollade oljan och den var på hälften, då fyllde jag på och stängde jag av den helt... efter att den fått stå avstäng i ca 5 minuter startade jag igen och ljudet från motorutrymmet kvarstod... samtidigt började motorlampan lysa för glödstiftslampan. Men efter en liten stund började både ABS och ratt lampan lysa gult. Jag tog en liten sväng med bilen ändå och då slocknade ABS:en och ratt lampan. Hur kan jag mäta oljetrycket på den motorn och vad ska trycket ligga på?

spillolja
31 januari 2018 · 4 014 Inlägg

PÅ motorn ska finnas en oljetryckskontakt uppepå som sluter vid 0,5 bars tryck, kolla dess ledare så det inte är avbrott , vanligt fel på dessa är balans-axelmodulen där den sexkantiga pinnen slutar att driva oljepumpen
https://youtu.be/gx-KKHIMIQk

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Rille0
31 januari 2018 · 2 021 Inlägg

lovar att det är drivningen till oljepumpen som packat som ovan skrev om, ditt oljud/slö motor/ glödningslampa symptom beror troligvis på att turbon skurit, det brukar dom göra väldigt snabbt när oljepumpen slutar pumpa, motorn i sig brukar klara sig om man ej kör med den såklart.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
torsen
31 januari 2018 · 7 198 Inlägg

Hur långt är bilen körd?

Moheisenjr7
1 februari 2018 · 41 Inlägg

spillolja skrev:
PÅ motorn ska finnas en oljetryckskontakt uppepå som sluter vid 0,5 bars tryck, kolla dess ledare så det inte är avbrott , vanligt fel på dessa är balans-axelmodulen där den sexkantiga pinnen slutar att driva oljepumpen
https://youtu.be/gx-KKHIMIQk

Vad heter den delen? Är det något man kan ta sig på själv, eller bör man lämna in bilen på en verkstad?

spillolja
1 februari 2018 · 4 014 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
mb_pucken
1 februari 2018 · 5 083 Inlägg

Om det nu skulle vara oljepumpens axel så finns det renoverade balansaxelmoduler att köpa. Vi beställde en sådan från Tyskland.
Mycket jobb att byta.
Oljetråg ur och i.
Kamrem ur å i.
Kåpan vid veven fram på motor ur å i.
Drivkedia till pumpen ur å i.
Ballansaxelpaketet ur å i.

Vi fick även byta kamaxellager och turbo då dessa tog styck av att oljetrycket försvann.
Tänk även på att ballansaxelpaketet lär nollas mot veven.
En hel del pyssel på undersidan av motorn men relativt lätt jobbat :-) kräver även specialverktyg för att låsa veven och ballansaxelpaketet.

Senast redigerat av mb_pucken (1 februari 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Henke203
4 maj 2021 · 6 Inlägg

mb_pucken skrev:
Om det nu skulle vara oljepumpens axel så finns det renoverade balansaxelmoduler att köpa. Vi beställde en sådan från Tyskland.
Mycket jobb att byta.
Oljetråg ur och i.
Kamrem ur å i.
Kåpan vid veven fram på motor ur å i.
Drivkedia till pumpen ur å i.
Ballansaxelpaketet ur å i.

Vi fick även byta kamaxellager och turbo då dessa tog styck av att oljetrycket försvann.
Tänk även på att ballansaxelpaketet lär nollas mot veven.
En hel del pyssel på undersidan av motorn men relativt lätt jobbat :-) kräver även specialverktyg för att låsa veven och ballansaxelpaketet.

Gammal tråd men jag ska byta axeln på min bil nu i förebyggande syfte så fick syn på denna.
i ditt inlägg så undrar jag varför själva pumpen byttes går den sönder när balansaxeln ger upp?
På min bil 140hk så sitter axeln "i stoppad" framifrån och går att ta ut utan att greja med Kamrem osv

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang