Volvo 740, b230f -88b Startar ej, nya men sotiga stift, problem med spridare?

WilleG
3 mars 2018 · 185 Inlägg

zemet skrev:

Soverejn skrev:

zemet skrev:
Men den går ju fortfarande dåligt på startgasen. Kan det vara din rotor som är kass?

Men hjälper startgasen om det rinner in på tok för mycket bränsle i cylindrarna? Rotorn är ok.

Scårt att säga. Men testa koppla ur spridarrelät så spridarna inte öppna och se om den går på startgasen.

Går den inte på startgasen då så har du ju kompressionsfel eller något med tändningen.

Du har inte satt tändkablarna fel? Eller vridit fördelarlocket så det sitter fel på något sätt?

Tänkte hoppa in i tråden i och med att jag har hjälpt till lite på plats.

Tycker det låter konstigt att motorn skulle tappa kompression "bara över natten", som jag förstod så började bilen uppföra sig med samma symptom tidigare men gick senare till sig för att ännu senare bli som nuvarande tillstånd.

Om nu spridarna fastnat i öppet läge så bör ju bränsle komma ur dem vilket det gör eftersom alla stiften är blöta, men då sprutar det ju in på tok för mycket. (Kanske förutom på 3ans cylinder då den faktiskt håller sprutbilden och tillåter lite luft emellanåt, eftersom det är enda spridaren som reagerar på att bli bortkopplad.)

Som sagt om spridarna fastnat i öppet läge så hjälper det ju inte att koppla bort spridarrelät, däremot om man kopplar ur bränslepumpen så ska man ju kunna prova sig fram med startgasen.

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
Utmarks-Loke
3 mars 2018 · 5 833 Inlägg

Varför skulle tre spridare plötsligt ha fastnat i öppet läge, samtidigt? Det är något som vanligtvis inte händer med ens en spridare över en bils hela livslängd.

jaka54
3 mars 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har du verkligen kollat att du har gnista på alla stiften??
Och har du kollat att bägge bränslepumparna verkligen funkar? Du har en i tanken och en under chassit (under förarstolen).
Jag säger det igen...har du soppa fram till förbränningsrummen och gnista på alla stift och luft och kammen står rätt ,så Måste motorn gå...den kan inte helt enkelt inte vägra!
På brorsans 87:a, 745:a så  var elanslutningen till bakre pumpen som sitter  på bränslelocket (bak på tanken) sönderärgat vilket fick till följd att bakre pumpen inte fugerade. -Kolla det!

WilleG
4 mars 2018 · 185 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Varför skulle tre spridare plötsligt ha fastnat i öppet läge, samtidigt? Det är något som vanligtvis inte händer med ens en spridare över en bils hela livslängd.

Tycker också det låter väldigt orimligt, men hur förklarar man annars att endast 3ans spridare reagerar på bortkoppling? 1, 2 och 4 reagerar inte alls.

Man kanske bör leta sig längre bak och kolla upp bränsletrycket?

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
Campingkungen
18 september 2021 · 28 Inlägg

Har ni fått någon lösning på detta? Har nämligen exakt samma problem som er just nu och får ej rätt på det. Har bytat samma saker som ni gjort utan framgång

Volvo V70 "Farsans räcer" (1999)
Volvo 745 gl "Guldklimpen" (1987)
Volvo V70n (2005)
Frode53
9 december 2021 · 2 Inlägg

Soverejn skrev:
Update:
"Fick igång bilen idag" den hostade igång på startgas och kunde sedan hålla igång sig utan startgas. Men den gick jävligt dåligt och skakade som fan. Vi mätte up 12 volt till alla spridare, sedan så provade vi att koppla bort kontakten på spridarna en och en medans bilen var i gång. Motorn reagerade ej på spridarna till cylinder 1,2 och 4 men motorn dog då spridaren på cylinder 3 frånkopplades. Så det verkar som min motor endast går på en cylinder, nämligen cylinder nr  3.

Så teorin just nu är att spridare 1, 2 och 4 har gått sönder och är fast i öppet läge.
Några frågor:
Kan det vara något annat än spridarna som gör att 3 av spridarna fastnar i öppet läge?
Är det vanligt att 3 spridare slutar fungera samtidigt?
Är det normalt att spridare kan sluta fungera och sedan börja fungera normalt igen?

Har du kunnat få bilen gå som vanligt igen? För jag har nämligen exakt samma problem att den går utan spridare 1,2,4 som att den skulle gå på 1

Frode53
9 december 2021 · 2 Inlägg

sugisen skrev:
Har ni fått någon lösning på detta? Har nämligen exakt samma problem som er just nu och får ej rätt på det. Har bytat samma saker som ni gjort utan framgång

Har du fått fart på bilen än för ja har också samma problem

Campingkungen
7 januari 2022 · 28 Inlägg

Fick igång min efter mycket funderande. Biltemas tändmodul som sabbade allt för mig. Trodde denna gick sönder så bytade den, men då gick inte bilen alls. Satte tillbaka den gamla o den tände direkt. Note to self: KÖP INTE BILTEMAS ELEKTRONIK SAKER

Volvo V70n (2005)
Volvo 745 gl "Guldklimpen" (1987)
Volvo V70 "Farsans räcer" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang