Fråga om pris för bränsle (funderar på att byta från bensin till gas)

niska
1 februari 2018 · 264 Inlägg

Jag har idag en kombi Passat från 2005. Funderar på att byta till en Touran Ecofuel från ca 2010. Passaten drar ca 0,9 liter/mil. Vet ej hur mycket Touran drar, men planen är att åka på gas så mycket som möjligt. Jag åker mest korta sträckor (ca 20 min åt gången). Det jag funderar på är huruvida bränslet kostar mer eller mindre om jag byter till Touran.

När jag ändå är här också skriver kan jag ju passa på och fråga om det är något särskilt jag bör ha i åtanke när jag köper en begagnad Touran Ecofuel. Det står mellan den och Citroen C4 Grand Picasso, men den senare går på diesel och det är väl inte så najs?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Evildan
1 februari 2018 ·

Särskilt att ha i åtanke vid köp av en Tokfan EcoFuel:
Kamkedja rappar.
Turbohaverier.
Kompressorhaverier.
Rostiga gastankar.
Krånglande gasventiler.
Om automat...mm DSG DQ200.
Annars är det som vilken Touran som helst med klarlacksläpp rost och sporadiska elfel osv.
Jag tycker annars att gas är ett fantastiskt bra drivmedel när allt fungerar och körde den gaswagen jag hade för strax under 8kr per mil i gaskostnad. Gas är om den produceras på rätt vis ett väldigt miljövänligt alternativ, faktiskt renare än en Prius som förbrukar 0.37.

Dieselbil? Nej!
Dieseln är snart lika död som dronterna som personbilsdrivmedel förutspår jag mfl.

KenthIJ
1 februari 2018 · 1 429 Inlägg

Hade inte Opel Zafira en gasvariant?
Vet dock inte hur kvaliteten var på dem men storleks och utrymmesmässigt påminner den väl mycket om både Touranen och Picasson.

niska
2 februari 2018 · 264 Inlägg

Evildan skrev:
Särskilt att ha i åtanke vid köp av en Tokfan EcoFuel:
Kamkedja rappar.
Turbohaverier.
Kompressorhaverier.
Rostiga gastankar.
Krånglande gasventiler.
Om automat...mm DSG DQ200.
Annars är det som vilken Touran som helst med klarlacksläpp rost och sporadiska elfel osv.
Jag tycker annars att gas är ett fantastiskt bra drivmedel när allt fungerar och körde den gaswagen jag hade för strax under 8kr per mil i gaskostnad. Gas är om den produceras på rätt vis ett väldigt miljövänligt alternativ, faktiskt renare än en Prius som förbrukar 0.37.

Dieselbil? Nej!
Dieseln är snart lika död som dronterna som personbilsdrivmedel förutspår jag mfl.

Problemen du nämner, gäller det alla årsmodeller?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Evildan
2 februari 2018 ·

niska skrev:

Evildan skrev:
Särskilt att ha i åtanke vid köp av en Tokfan EcoFuel:
Kamkedja rappar.
Turbohaverier.
Kompressorhaverier.
Rostiga gastankar.
Krånglande gasventiler.
Om automat...mm DSG DQ200.
Annars är det som vilken Touran som helst med klarlacksläpp rost och sporadiska elfel osv.
Jag tycker annars att gas är ett fantastiskt bra drivmedel när allt fungerar och körde den gaswagen jag hade för strax under 8kr per mil i gaskostnad. Gas är om den produceras på rätt vis ett väldigt miljövänligt alternativ, faktiskt renare än en Prius som förbrukar 0.37.

Dieselbil? Nej!
Dieseln är snart lika död som dronterna som personbilsdrivmedel förutspår jag mfl.

Problemen du nämner, gäller det alla årsmodeller?

Om det inte finns mer än en generation av tourette så tyvärr gör det det.
Men det är inte särskilt modellspecifikt för tokfan utan gäller de flesta folkvagnarna av liknande årgångar.

spillolja
2 februari 2018 · 4 014 Inlägg

Hur många mil om året ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
niska
2 februari 2018 · 264 Inlägg

spillolja skrev:
Hur många mil om året ?

ca 500 mil. Tack!

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
spillolja
2 februari 2018 · 4 014 Inlägg

500mil, med så liten körsträcka så skulle jag valt bort Gas, om inte bilen har ett mycket fördelaktigt inköpspris, jag skulle valt en Tsi/Fsi Bensin med manuell växellåda

om du ska köpa en sådan iaf. så gör gärna en riktig bakrundskontroll

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
2 februari 2018 ·

Jag är smått överraskad att du ens överväger ännu en folkvagn efter allt strul du haft med din Passat.

niska
2 februari 2018 · 264 Inlägg

Evildan skrev:
Jag är smått överraskad att du ens överväger ännu en folkvagn efter allt strul du haft med din Passat.

Efter att ha läst en del tester på nätet kom jag fram till att Touran var bästa valet. Men svårt att veta, jag är inte så bilkunnig.

Jag har nog inte haft så jättemycket strul med min Passat. Den har fungerat perfekt sedan jag köpte den. Bara senaste året som det varit en del saker. En del av dessa saker har dock varit egenförvållat. Andra saker har jag som tur kunnat åtgärda själv efter att verkstaden misslyckats. Men tror ändå inte att det har varit så stora grejer egentligen med tanke på att den är från 2005 och jag inte haft bekymmer tidigare. Så upplever jag det iaf - men man kan väl se olika på saken gissar jag.

Vad skulle du köpt för 7-sitsig bil? Budgeten är ca 70-80000.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Evildan
2 februari 2018 ·

Även om du inte känner dig kunnig så ger jag dig en eloge för din ihärdighet gällande felsökning och mek.

Jag som är "ngt" asiatskadad hade kikat på Mazda 5, Corolla Verso, KIA Carens, Mitsubishi Grandis och givetvis Honda Odyssey för ett problemfritt ägande med allt vad det innebär för plånbok och fritid. wink

Evildan
2 februari 2018 ·

Vill du lägga mindre pengar är Avensis Verso ett skottsäkert alternativ likaså Previa II. Dessa är äldre bilar men ruskigt pålitliga och ekonomiska.

niska
2 februari 2018 · 264 Inlägg

Tack för dina åsikter!

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
spillolja
2 februari 2018 · 4 014 Inlägg

Man ska tänka på att en begagnad bil som är 8 år kan ha vad för fel som helst, lurit att köpa av en handlare, skulle hellre välja att köpa privat när det är en så gammal bil, än med garanti som i bästa fall räcker "Runt Hörnet"  särskilt gamla japsåk som är kexiga i plåten av rost smile

läs mer i denna tråd:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 1#p4471051

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
niska
12 februari 2018 · 264 Inlägg

Nu fick vi erbjudande på en Citroen från 2011 för knappt 50000. Diesel som sagt. Förmodligen därför priset är fördelaktigt. Jag har två bekanta som kör C4 Grand Picasso och som är väldigt nöjda. Vi åker som sagt endast ca 500 mil om året. Åker mest i förort till Stockholm. Sällan inne i stan (men det händer). Som jag förstår på era inlägg ovan avråder ni från både Citroen och diesel. MEN jag är ändå osäker. De asiatiska bilarna (som rekommenderas ovan) verkar ligga över vår budget dessvärre. De recensioner jag läst om Citroen verkar mestadels positiva (bortsett från navigationssystemet som många anmäker på).

Hur dumt är det att köpa citroen/diesel egentligen? Vad är nackdelarna.

Senast redigerat av niska (12 februari 2018)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
zemet
12 februari 2018 · 4 030 Inlägg

niska skrev:
Nu fick vi erbjudande på en Citroen från 2011 för knappt 50000. Diesel som sagt. Förmodligen därför priset är fördelaktigt. Jag har två bekanta som kör C4 Grand Picasso och som är väldigt nöjda. Vi åker som sagt endast ca 500 mil om året. Åker mest i förort till Stockholm. Sällan inne i stan (men det händer). Som jag förstår på era inlägg ovan avråder ni från både Citroen och diesel. MEN jag är ändå osäker. De asiatiska bilarna (som rekommenderas ovan) verkar ligga över vår budget dessvärre. De recensioner jag läst om Citroen verkar mestadels positiva (bortsett från navigationssystemet som många anmäker på).

Hur dumt är det att köpa citroen/diesel egentligen? Vad är nackdelarna.

Det evildan pratar om att dieseln snart är lika död som dronter stämmer väll till viss del. Men det gäller framförallt nyutveckling av dieselmotorer. Om regeringen och kommunerna inte börjar straffa dieselägare med höjda skatter eller förbud så kan nog en dieselbil gå så länge den håller.

På sikt, tidigast 2020 kan kommuner bestämma om egna miljö/utsläppszoner där det har möjlighet att helt förbjuda gamla dieselbilar. Så om 2 -3 år kan du eventuellt se ett ordentligt värdetapp i din bil. (Detta är vad jag har för mig, kolla upp detta själv)

Nackdelarna med diesel är väll att man kan åka på att byta partikelfilter och att det ofta drar med sig reparation på egr ventilen. Tråkiga pengar, 10-15k skulle jag gissa att det går på.

Moderna dieslar är för jävla sega på att få upp värmen i kupen, dieselvärmare rekommederas för ökad komfort.
sedan brukar det ju vara så att dieslar är dyrare i skatt och att man måste köra ganska långt per år för att det skall löna sig. Typ 2000 mil/år. Detta kan ju dock variera kraftigt.

Senast redigerat av zemet (12 februari 2018)

granadadr
12 februari 2018 · 7 268 Inlägg

en varning för Touran,, dörrarna är för tunga,, så själva dörren spricker , har haft 4 jobbbilar med det problemet, sen så har iaf våra bara 5 liters bensintank och dem startar alltid på bensin när dem är kalla,, så räkna med att tanka OFTA,,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 februari 2018 · 17 378 Inlägg

Äldre Touran kaaan vara en smula intressanta att tanka.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ … -900-bilar

Finns mer länkar om man söker. Bättre att kamkedjan rappar av först. Gör mindre ont då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang