MB C200 CDI, något drar ur batteriet

Susanne-E
2 februari 2018 · 7 Inlägg

Något drar ur batteriet på min MB C200 CDI av 2005 års modell.
Bilen var plötsligt stendöd (från att ha startat perfekt ena dagen till att inte ens gå att låsa upp nästa dag) och det gick inte att starta med startkablar, ej heller att ladda batteriet med polerna anslutna.
Vid laddat batteri startar bilen men låter man kablarna sitta kvar när man stannat bilen dras strömmen ur batteriet på 24 timmar eller mindre.
När jag sätter på kablarna efter laddning gnistrar det. Felsökning med att mäta om något tjuvdrar typ lampor, dragkrokskontakt etc har gjorts utan att hitta det som drar ström.
Likadant med två olika batteri (av samma sort givetvis) som båda kan laddas till full styrka.
Någon som har någon bra idé eller kan tipsa om det är ett känt fel på denna modell?

Blir knasig snart så all hjälp mottages tacksamt.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Ta av jordanslutningen på batteriet och strömmät mellan batterijord och chassiet med mätaren ställd på 20 ampere.
Förmodligen får du flytta 1 av anslutningarna på mätaren till mätområdet för 20 ampere..
Ta av säkringar, 1 i taget och kolla vilken som felar.
Ingen nyckel i låset, bilen avstängd m a o.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Susanne-E
2 februari 2018 · 7 Inlägg

insatsen skrev:
Ta av jordanslutningen på batteriet och strömmät mellan batterijord och chassiet med mätaren ställd på 20 ampere.
Förmodligen får du flytta 1 av anslutningarna på mätaren till mätområdet för 20 ampere..
Ta av säkringar, 1 i taget och kolla vilken som felar.
Ingen nyckel i låset, bilen avstängd m a o.

Den typen av felsökning är redan gjord utan att hitta vad som drar ström. Något annat förslag som går mer "på djupet"?

gemini78 Jägermeister
2 februari 2018 · 909 Inlägg

Vi har en w203 220cdi -06 som gjort samma sak, det var den elektriska värmaren som ger hjälpvärme till motorn när den är kall som sitter skruvad i blocket som var sönder/kortsluten.

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Susanne-E skrev:

insatsen skrev:
Ta av jordanslutningen på batteriet och strömmät mellan batterijord och chassiet med mätaren ställd på 20 ampere.
Förmodligen får du flytta 1 av anslutningarna på mätaren till mätområdet för 20 ampere..
Ta av säkringar, 1 i taget och kolla vilken som felar.
Ingen nyckel i låset, bilen avstängd m a o.

Den typen av felsökning är redan gjord utan att hitta vad som drar ström. Något annat förslag som går mer "på djupet"?

Då har kanske batteriet gjort sitt!
Har du haft batteriet från 2005 så är det en möjlighet!
En ev  kortslutning i batteriet kan göra att ditt fenomen uppstår.
Men prova ovanstående förslag först, sen kan du ta mitt först senare..

Senast redigerat av insatsen (2 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
2 februari 2018 · 5 809 Inlägg

Susanne-E skrev:

insatsen skrev:
Ta av jordanslutningen på batteriet och strömmät mellan batterijord och chassiet med mätaren ställd på 20 ampere.
Förmodligen får du flytta 1 av anslutningarna på mätaren till mätområdet för 20 ampere..
Ta av säkringar, 1 i taget och kolla vilken som felar.
Ingen nyckel i låset, bilen avstängd m a o.

Den typen av felsökning är redan gjord utan att hitta vad som drar ström. Något annat förslag som går mer "på djupet"?

Menar du att det fortfarande drar ström fast samtliga säkringar är urplockade? I såna fall skulle jag kolla om det sitter någon eftermonterad kabel på plusanslutningen på batteriet, det gör det ofta på gamla bilar. Då kan man plocka av de också och se om det slutar dra ström

Susanne-E
2 februari 2018 · 7 Inlägg

insatsen skrev:

Susanne-E skrev:

insatsen skrev:
Ta av jordanslutningen på batteriet och strömmät mellan batterijord och chassiet med mätaren ställd på 20 ampere.
Förmodligen får du flytta 1 av anslutningarna på mätaren till mätområdet för 20 ampere..
Ta av säkringar, 1 i taget och kolla vilken som felar.
Ingen nyckel i låset, bilen avstängd m a o.

Den typen av felsökning är redan gjord utan att hitta vad som drar ström. Något annat förslag som går mer "på djupet"?

Då har kanske batteriet gjort sitt!
Har du haft batteriet från 2005 så är det en möjlighet!
En ev  kortslutning i batteriet kan göra att ditt fenomen uppstår.
Men prova ovanstående förslag först, sen kan du ta mitt först senare..

Det jag plockade ur vet jag inte hur länge det suttit i bilen men det jag satte i är hyfsat nytt och endast använts som reservbatteri. Har haft bilen i två år och innan dess en person som behandlade bilar som om de vore av guld men han finns inte längre bland oss så jag kan inte fråga.
Ska kolla övriga förslag.
Tack!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 februari 2018 · 17 377 Inlägg

Susanne-E skrev:

insatsen skrev:
Ta av jordanslutningen på batteriet och strömmät mellan batterijord och chassiet med mätaren ställd på 20 ampere.
Förmodligen får du flytta 1 av anslutningarna på mätaren till mätområdet för 20 ampere..
Ta av säkringar, 1 i taget och kolla vilken som felar.
Ingen nyckel i låset, bilen avstängd m a o.

Den typen av felsökning är redan gjord utan att hitta vad som drar ström. Något annat förslag som går mer "på djupet"?

Men hur mycket ström förbrukade bilen efter cirka 10 minuter dvala mätt i Ampere?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Susanne-E
2 februari 2018 · 7 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Susanne-E skrev:

insatsen skrev:
Ta av jordanslutningen på batteriet och strömmät mellan batterijord och chassiet med mätaren ställd på 20 ampere.
Förmodligen får du flytta 1 av anslutningarna på mätaren till mätområdet för 20 ampere..
Ta av säkringar, 1 i taget och kolla vilken som felar.
Ingen nyckel i låset, bilen avstängd m a o.

Den typen av felsökning är redan gjord utan att hitta vad som drar ström. Något annat förslag som går mer "på djupet"?

Menar du att det fortfarande drar ström fast samtliga säkringar är urplockade? I såna fall skulle jag kolla om det sitter någon eftermonterad kabel på plusanslutningen på batteriet, det gör det ofta på gamla bilar. Då kan man plocka av de också och se om det slutar dra ström

Ja säkringarna är plockade en efter en och jag kan inte se någon eftermonterad kabel på plus. Dragkrok monterades i somras men den kontakten har också kollats.
Jag får ta hjälp att leta vidare.
Tack!

simlar
2 februari 2018 · 5 516 Inlägg

Som det redan är frågat tidigare, hur många ampere drar bilen i tjuvström?
Godkänd strömförbrukning vid stängd och låst bil efter styrdonen gått i bussvila är 40mA, dvs 0.04A.

Drar bilen mer ström än så kan det vara något styrdon som gett upp och ej låter bilen gå i bussvila, då tömmer dom lätt ett batteri över natten.

Har själv haft en w211 E220cdi av årsmodell 2004, den var en gammal taxi och där så satt det ett vattenskadat taxi-styrdon bakom höger bagagerumsinklädnad som gjorde att bilen tömde ett helt nytt fulladdat 100Ah Varta över natten. Det fuktskadade styrdonet gjorde då att canbussen aldrig somnade in så alla styrdon hölls igång och drog då flera Ampere i tjuvström.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Susanne-E
2 februari 2018 · 7 Inlägg

simlar skrev:
Som det redan är frågat tidigare, hur många ampere drar bilen i tjuvström?
Godkänd strömförbrukning vid stängd och låst bil efter styrdonen gått i bussvila är 40mA, dvs 0.04A.

Drar bilen mer ström än så kan det vara något styrdon som gett upp och ej låter bilen gå i bussvila, då tömmer dom lätt ett batteri över natten.

Har själv haft en w211 E220cdi av årsmodell 2004, den var en gammal taxi och där så satt det ett vattenskadat taxi-styrdon bakom höger bagagerumsinklädnad som gjorde att bilen tömde ett helt nytt fulladdat 100Ah Varta över natten. Det fuktskadade styrdonet gjorde då att canbussen aldrig somnade in så alla styrdon hölls igång och drog då flera Ampere i tjuvström.

Tack för tipset, ska kolla upp det. Har tagit lite hjälp för att komma vidare för jag är bättre på det mekaniska än det elektriska...  Men behöver ändå så många tips jag kan få.

Susanne-E
13 februari 2018 · 7 Inlägg

gemini78 skrev:
Vi har en w203 220cdi -06 som gjort samma sak, det var den elektriska värmaren som ger hjälpvärme till motorn när den är kall som sitter skruvad i blocket som var sönder/kortsluten.

Tänkte först vanlig motorvärmare men det är inte det du menar antar jag och i så fall har du helt rätt. Fick lämna in den på märkesverkstad när ingen lösning hittades och denna lilla hjälpvärmare hade flera felkoder. Så den var kaputt och dyrt blir det sad

Tack för hjälpen, nu har jag lärt mej ännu lite mer!

gemini78 Jägermeister
13 februari 2018 · 909 Inlägg

Susanne-E skrev:

gemini78 skrev:
Vi har en w203 220cdi -06 som gjort samma sak, det var den elektriska värmaren som ger hjälpvärme till motorn när den är kall som sitter skruvad i blocket som var sönder/kortsluten.

Tänkte först vanlig motorvärmare men det är inte det du menar antar jag och i så fall har du helt rätt. Fick lämna in den på märkesverkstad när ingen lösning hittades och denna lilla hjälpvärmare hade flera felkoder. Så den var kaputt och dyrt blir det sad

Tack för hjälpen, nu har jag lärt mej ännu lite mer!

Ja den var riktigt dyr att byta, tror det gick på kring 10tkr med jobb inräknat. Värt att ha i motorvärmaren alltid när man bara kan på bilen så den värmaren slipper jobba så hårt och även om möjligt täcka för grillen med något så bilen inte kyls ner och håller sig varm bättre på vintern, den är redan bytt 2ggr... på våran bil som gått 25tmil.... Varsågod, tänkte direkt på den lilla rackaren när jag läste om ditt problem.

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Susanne-E
13 februari 2018 · 7 Inlägg

gemini78 skrev:

Susanne-E skrev:

gemini78 skrev:
Vi har en w203 220cdi -06 som gjort samma sak, det var den elektriska värmaren som ger hjälpvärme till motorn när den är kall som sitter skruvad i blocket som var sönder/kortsluten.

Tänkte först vanlig motorvärmare men det är inte det du menar antar jag och i så fall har du helt rätt. Fick lämna in den på märkesverkstad när ingen lösning hittades och denna lilla hjälpvärmare hade flera felkoder. Så den var kaputt och dyrt blir det sad

Tack för hjälpen, nu har jag lärt mej ännu lite mer!

Ja den var riktigt dyr att byta, tror det gick på kring 10tkr med jobb inräknat. Värt att ha i motorvärmaren alltid när man bara kan på bilen så den värmaren slipper jobba så hårt och även om möjligt täcka för grillen med något så bilen inte kyls ner och håller sig varm bättre på vintern, den är redan bytt 2ggr... på våran bil som gått 25tmil.... Varsågod, tänkte direkt på den lilla rackaren när jag läste om ditt problem.

Felsökning och byte inkl material blir runt 16 tkr men det är väl bara att gilla läget.
Kan inte se att det finns motorvärmare på bilen, dock står den numera i garage igen så jag hoppas det håller fortsättningsvis.
Pappa hade bilen innan och jag tog över den när han gått bort så jag kunde inte fråga om detaljerna men hittar inget motorvärmaruttag och det brukar man ju se ganska lätt... 😋

jaka54
13 februari 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det var ju bra att du fick reda på vad som var fel ,men var inte värmaren (Diesel/bensin) ansluten över någon säkring? -Den måste ju har fått ström någonstans ifrån för att kunna starta?!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang