Ljusena har slutat fungera

isabelle_
6 februari 2018 · 9 Inlägg

Då var det dags för 940in att krångla igen..
När jag köpte bilen hade det redan varit problem med ljuset och tidigare ägare hade satt en vippa (strömbrytare) för att kunna kontrollera helljuset. När man startade bilen så funkade alltså alla ljus som de skulle och helljusets "av/på" var på vippan.

Jag var körde i mörker med helljuset på några timmar och kände att vippan blev lite varm men tänkte inte mer på det. Tillslut blev det väl lite för varmt för halvljus, bakljus, taklyset och instrumentpanelen slutade lysa. Jag åkte resterande vägen hem med bara helljus och kunde då inte blända av pga blev ju självklart svart framför mig. Blinkers och bromsljus fungerade som det skulle. Kanske ska tillägga att jag har extraljus så det var alltså bara dom som lös.

När jag öppnade det säkringsfacket så la jag märke till att nr 25 (low beam) var helt bortbränt men det kan inte ha hänt när jag kört eftersom jag borde känt lukten. K-relät varken ser eller luktar bränt så tror inte att det är det heller. Någon som vet vad ska jag leta efter och göra nu?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Man måste mäta sig fram var felet är.
Inte så enkelt utan schema.
Något mellan säkringen och förbrukarna ställer till det.
Dendär vippan kan ha blivit fördärvad också av värmen.
Det bästa hade varit att återställa allt till normalläge och ta det därifrån.
När någon  mixtrat så är det svårt att gissa sig till vad det är..
Kanske någon kabel är skadad som har med detta att göra..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mew
7 februari 2018 · 2 152 Inlägg

Vad händer om du sätter i en ny säkring då? Smäller den direkt, eller funkar allt då?

Sukkan
7 februari 2018 · 451 Inlägg

Som skrivits så återställ till original och felsök om där är flera fulkopplingar någonstans. 😀

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 februari 2018 · 17 379 Inlägg

Kanske är allt kopplat utan relän så knappen tillsammans med undermåliga kablar smält ihop av värmen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
isabelle_
7 februari 2018 · 9 Inlägg

Mew skrev:
Vad händer om du sätter i en ny säkring då? Smäller den direkt, eller funkar allt då?

Alltså hela "hålet" för säkringen har smält bort där för just nr 25

isabelle_
7 februari 2018 · 9 Inlägg

insatsen skrev:
Man måste mäta sig fram var felet är.
Inte så enkelt utan schema.
Något mellan säkringen och förbrukarna ställer till det.
Dendär vippan kan ha blivit fördärvad också av värmen.
Det bästa hade varit att återställa allt till normalläge och ta det därifrån.
När någon  mixtrat så är det svårt att gissa sig till vad det är..
Kanske någon kabel är skadad som har med detta att göra..

Inte så hype på elektronik över huvudtaget och de blir inte lättare av att jag inte kan ett skit om volvo. Får väl se mig för om jag kan få tag på en ordentlig volvoraggare som kanske kan något haha

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 februari 2018 · 14 007 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kanske är allt kopplat utan relän så knappen tillsammans med undermåliga kablar smält ihop av värmen?

Jag tror också på avsaknandet av relä.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang