Vad göra inför rollning av karossen?

it_mutt Avstängd
7 februari 2018 · 10 388 Inlägg

beppizh skrev:
Duktigt gjort, om det är gjort av dig. Inte ofta man lyckas med sådant resultat, speciellt inte om det är första gången.

Snabb sökning på google och majoriteten av rollade bilar ser ju inte värst bra ut. Eller?

https://www.google.se/search?q=rolla+bi … 54#imgrc=_

Fast, inget blir bättre än vad man åtminstone försöker göra det till.

För allt vi vet så kan det vara en gammal hinkig 740, eller för all del; någon helt annan bil, och TS helt enkelt vill ha en matt-, halvmatt-, we-, -bil.

Finns gott om bilar som är rollade med "blank" färg (vi säger så för att bara hålla det enkelt), som man inte reagerar på innan man kommer riktigt nära. Ser du den "på vägen" så reflekterar du inte över att den är rollad.

Att per automatik utgå från att det kommer se för djävligt ut, är bara lite tråkigt.


- - - - Edit - - - -

Gällande bilden, nej, det är inte min, tog en i högen av bilder i någon av alla 50-11 trådar som finns om rollade bilar där folk påstår att det helt enkelt inte går att få till ordentligt eller ens dugligt.

Så cred till vem det nu än är som nu ligger bakom det.

Senast redigerat av it_mutt (7 februari 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
carldrift
8 februari 2018 · 58 Inlägg

it_mutt skrev:

carldrift skrev:

it_mutt skrev:

Och klibbduk finns ex.vis på Biltema

ok hur många går åt då ???

"Omöjligt" att svara på. Beror på bilens storlek, hur "hårt" man slipar osv

ok

carldrift
8 februari 2018 · 58 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kan inte begripa varför man vill rolla en bil...Det blir ju så j...fult! Men man gör väl som man vill antar jag.
Vill man att färgen ska sitta så måste man rugga upp det tidigare lackskicktet och det kan göras  med antingen scotch-brite eller med fint slippapper . Är sedan lackytan inte slät så måste den spacklas och sprutspacklas. Silicon-bortagare rekommenderas liksom klibbduk men rollar man är det ju inte så noga för den enkomponentsfärgen du rollar med sitter ju inte så bra ändå, skillnad om du kulle spruta bilen och använde 2-komp lack. Då är underarbetet A och O.

du menar väl att det blir j snyggt

volvo245amazon
9 februari 2018 · 110 Inlägg

Men vilken soppa av en fråga...
Jag kör en rollad bil till vardags, det har hållit i över 4 år.
Bra underarbete, fin roller med 2 komponents lack, blir det missar bara att våtslipa lätt.
Var inte kul att ha en flerfärgad bil, alla har inte garage och tryckluft eller en massa pengar till lack.
Visst att lacka en nyare bil kanske jag inte skulle göra, men hellre rollar jag en spray burks lackar.
Fritt land - fria tankar - vi alla är väl bilnördar?

Low
9 februari 2018 · 3 296 Inlägg

Low skrev:
Skulle "nästan" kunna jämföra dagens 2k sprayburk med spruta.man kan få riktigt bra resultat med om man vet hur man skall spraya. ( klarlackat en hel van )

janli
9 februari 2018 · 91 Inlägg
volvo245amazon
9 februari 2018 · 110 Inlägg

och det dödar väl diskutionen att rollade bilar är pest?

jaka54
9 februari 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det är ett fritt land! smile Vill man rolla eller penselmåla sin  bil får man väll göra det, men det kan aldrig bli någon klass på en sån lack! -Tyvärr!

volvo245amazon
9 februari 2018 · 110 Inlägg

Jaka 54 tycker du ska kika på Janli:s inlägg - kan visst bli bra om man lägger tid

jaka54
9 februari 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det är inte vad jag kallar bra.
Bra blir det bara man sprutmålar!

Senast redigerat av jaka54 (9 februari 2018)

volvo245amazon
10 februari 2018 · 110 Inlägg

Snark - lever vi i ett fritt land med fria åsikter?

Evildan
10 februari 2018 ·

Matta.
Spackla.
Torka.
Maskera.
Rolla.
Peta ut ögonen med en nagelsax.
Trivas med resultatet.

Det fungerar att få en enhetlig färg med roller och tråg, ganska jämnt dessutom om man våtslipar/polerar och lägger mycket tid på målningen. Däremot kan du aldrig få ett lika bra resultat som om du sprutmålar bilen med samma omsorg.
Däremot kan en "välrollad" bil bli snyggare finishmässigt än en klåparlackad dito.
Lägg mycket tid på underarbetet, allt du inte gör ordenklickt återspeglas mångfalt i toplagret.

Senast redigerat av Evildan (10 februari 2018)

torsen
10 februari 2018 · 7 198 Inlägg

Evildan skrev:
Däremot kan en "välrollad" bil bli snyggare finishmässigt än en klåparlackad dito.

Instämmer.
Ett av mina första försök att "lacka" en bil gjordes med elspruta.
Resultatet blev "grapefruktstruktur".
Tog lång tid att slipa ner.
Rollning + "efterutslätning" med planstrykare gav, för mig, bättre resultat.

Knugcab
14 februari 2018 · 5 111 Inlägg

Sprutade huven till King Caben, dels gammal klumpig färg så det spottade, dels torkade färgen nästan i luften så resultatet blev minst sagt så där. Hytten har jag rollat och det gick fan så mycket bättre.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
jaka54
14 februari 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Man måste alltid sila färgen innan man häller den i sprutan! - Och förtunna den!
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-0b7ac06dcf57255064f6291a85171374.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-270903ede3274ae2ef9fb06986569396.jpg

Senast redigerat av jaka54 (14 februari 2018)

Knugcab
14 februari 2018 · 5 111 Inlägg

Ja, eller så rollar man på den eftersom den säkert stått i ett mobförråd sedan 1939.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang