Koppla in timermodul för SRS-lampa?

lill_sankan
7 februari 2018 · 346 Inlägg

Hej!

Har en gammal skrotbil (M-B W202 -95) där SRS-lampan lyser. Det är inget fel på systemet men en felkod har registrerats eftersom jag råkade slå på tändningen utan lampa i instrumenthuset. Då måste felkoden släckas hos Mercedes vilket kostar mer än det smakar då bilen bara är värd nån tusenlapp. Jag funderar på att fuska och koppla lampan till ett tidrelä. Hittade detta som borde fungera?

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v … ats-p87314

Antar att man kopplar in el, förslagsvis från tändningen, till kretskortet på vänster sida där det står "12-24 VDC". Var kopplar man sedan kablar vidare till lampan? Måste man göra ytterligare nån åtgärd? Om lampan inte "träs i spåret" på baksidan av instrumenthuset så borde den ju inte få kontakt och där med inte lysa fel.

Tack på förhand!

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
caromania Forummoderator
7 februari 2018 · 9 296 Inlägg

Det är inte alls svårt. Plus, jord, lampan. Finns även relän på eBay för noll och inget. 

Moralkakan: Grejen är att du fuskar. Bilen blir olaglig (egentligen) och du sätter en viktig komponent av den passiva säkerheten ur spel. Om du säljer bilen får du allt vara rakryggad nog att berätta om ditt ingrepp.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
lill_sankan
7 februari 2018 · 346 Inlägg

caromania skrev:
Det är inte alls svårt. Plus, jord, lampan. Finns även relän på eBay för noll och inget. 

Moralkakan: Grejen är att du fuskar. Bilen blir olaglig (egentligen) och du sätter en viktig komponent av den passiva säkerheten ur spel. Om du säljer bilen får du allt vara rakryggad nog att berätta om ditt ingrepp.

Tack för svar! Såg att det fanns billigare grejer också. Bilen kommer inte säljas vidare den är för dålig, men medveten om riskerna smile

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
Soulman
7 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Imponerande faktiskt att du orkar göra detta besvär istället för att själv köpa ett enkelt billigt verktyg eller be någon som har, släcka felkoden åt dig.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
7 februari 2018 · 9 296 Inlägg

Soulman skrev:
Imponerande faktiskt att du orkar göra detta besvär istället för att själv köpa ett enkelt billigt verktyg eller be någon som har, släcka felkoden åt dig.

Det ligger nåt under du säger. Problemet uppstår emellertid kanske då diagnosverktyg inte finns att varken låna, köpa eller hyra via märkesverkstad trots att de erbjuder felsökning för xkkr. Men en MB från -95 kanske inte har det problemet?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
lill_sankan
8 februari 2018 · 346 Inlägg

Soulman skrev:
Imponerande faktiskt att du orkar göra detta besvär istället för att själv köpa ett enkelt billigt verktyg eller be någon som har, släcka felkoden åt dig.

Skillnaden är att hos M-B tar de nästan 1000:- per påbörjad timme i verkstaden mot att inhandla material för under hundralappen smile Det blir inget större bekymmer. Kommer gå på under en timme smile

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
Soulman
8 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Jag tänkte mer att nån vän kanske har en sån enkel felkodsläsare som kanske gör jobbet för en starköl. Alternativt köper du en sån själv för ett par hundralappar och kan ha den till annat också.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
lill_sankan
9 februari 2018 · 346 Inlägg

Soulman skrev:
Jag tänkte mer att nån vän kanske har en sån enkel felkodsläsare som kanske gör jobbet för en starköl. Alternativt köper du en sån själv för ett par hundralappar och kan ha den till annat också.

Det går inte att radera en SRS-kod på en Mercedes med en vanlig felkodsläsare, det krävs STAR. Dessutom är bilen så gammal att den har OBD-uttag och inte OBD2, så det finns inte en möjlighet att göra nåt annat än att besöka verkstad tyvärr.

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
Xebers76
9 februari 2018 · 2 250 Inlägg

Sparar du verkligen på detta i slutändan?

lill_sankan
12 februari 2018 · 346 Inlägg

Xebers76 skrev:
Sparar du verkligen på detta i slutändan?

Reläet kostade 49:- sen lite kabel och lödtenn plus en 1.2W -lampa, så material under 100-lappen. Funkar perfekt. Ska man räkna tid så kanske man inte tjänar på det men jag tycker det är roligt att fixa lite smile

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
spillolja
12 februari 2018 · 4 014 Inlägg

En NE555  modul från ebay för ca 10:- och en PNP trissa hade fixat det

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Xebers76
13 februari 2018 · 2 250 Inlägg

För några år sedan köpte jag en bil som skulle donera sin drivlina plus lite annat. Körde med den i en vecka innan den plockades ner. Jag upptäcker sedan att båda airbags är urkopplade, och många skruvar till brädan antingen fattades eller inte var spännda alls (satt flera varv ut). Blev glad att jag inte körde mer med bilen men blev också sur då airbaglampan hade betett sig precis som den skulle. Det finns alltså grejer på marknaden för att göra sånt här... skrämmande!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang