Volvo V50 2010 2,0d har tryckt ur sig olja och gått torrt

Hiphoppucko
7 februari 2018 · 72 Inlägg

Hallå, jag hoppas jag la inlägget rätt nu, om inte får det gärna flyttas.

Min mor äger en V50 som jag bytte olja och oljefilter på, det gick utan problem, hon hann kör i 3 veckor innan hon står still på vägen.

Oljetryckslampan tände sig utan förvarning och hon stannade direkt när hon såg lampan tändas, bad henne kolla oljan och stickan var torr. Jag åkte dit och det var olja i hela motorrummet, olja upp i huven och på motorfästen, i princip överallt i motorrummet.

Bilen blir bogserad till Nybergs i Jönköping där dom säger att dom inte vill röra bilen eftersom jag gjorde senaste servicen (ja jag skrev i serviceboken dumt nog...) och dom sa att det läckte från oljefiltret.

Vi tog hem bilen och jag har tittat lite smått på den idag, oljepluggen satt åt, oljefiltret satt åt och det har inte läckt från nåt av ställena, och  jag hittar inte vart oljan har kommit ifrån...

Problemet nu är att det knackar, vad skulle det kunna vara? Ska kika mer imorn.

Det måste ju varit nån tryckslang eller liknande som skjutits eftersom inga oljenivå varningar uppkommit, samt oljenivån varit nästan vid max.

Ska tilläggas att det varit gegga i oljepåfyllningsröret, och dieselvärmaren har krånglat, kan det vara en ispropp som gjort detta?

Tack så hemskt mycket på förhand!
Mor är sjukt förtvivlad...

jaka54
7 februari 2018 · 5 677 Inlägg

Hej!
Oljan kan ju inte ha kommit från så många fler håll än att antingen locket i ventilkåpan lossat (då skulle troligen det märkts på motorgången) eller att oljefiltret lossat (var sitter det?) Sitter det nertill så borde all olja sprutat ut nedåt och inte uppåt och likadant med oljepluggen.
Möjligtvis kan vevhusventilationen (är det en slang på V50 ?)varit igentäppt och spruckit men det är ett långskott och det borde inte kommit ut så mycket olja den vägen i så fall.
Men...det borde ju vara ganska lätt att se varifrån oljan kommit om du tittar noga. Sitter oljefiltret fast t,ex? Är vevhusventilationens slang (om det nu finns en slang på V50)hel eller sprucken? Turbon (om den nu har turbo)? -Undersök!
Ispropp låter inte troligt i Jönköping.

Presidento Of World
7 februari 2018 · 3 306 Inlägg

Kan vara partikelfiltret som orsakat detta.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Eftersom oljefiltret satt åt och dom sade att det var den, så ger jag mig 17 på att det är dom som skruvat åt den och därför så tror du att den satt fast.
Varför skulle dom gissa/veta att det var löst oljefilter annars?
Fyll på eländet och provkör den stillastående, för är motorn förstörd, så är ju loppet kört ändå..
OM "mossan"stannade direkt som du säger så borde den klarat sig..

Senast redigerat av insatsen (7 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hiphoppucko
8 februari 2018 · 72 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Oljan kan ju inte ha kommit från så många fler håll än att antingen locket i ventilkåpan lossat (då skulle troligen det märkts på motorgången) eller att oljefiltret lossat (var sitter det?) Sitter det nertill så borde all olja sprutat ut nedåt och inte uppåt och likadant med oljepluggen.
Möjligtvis kan vevhusventilationen (är det en slang på V50 ?)varit igentäppt och spruckit men det är ett långskott och det borde inte kommit ut så mycket olja den vägen i så fall.
Men...det borde ju vara ganska lätt att se varifrån oljan kommit om du tittar noga. Sitter oljefiltret fast t,ex? Är vevhusventilationens slang (om det nu finns en slang på V50)hel eller sprucken? Turbon (om den nu har turbo)? -Undersök!
Ispropp låter inte troligt i Jönköping.

Oljefiltret sitter snett under insuget, ett insatsfilter sitter uppåt, oljefiltret sitter fast, jag vet faktiskt inte om det är en slang, men ja det är turbo på bilen. Ska undersöka mer idag! Motorn verkar läcka även om den är avstängd, men ska även undersöka det mer idag.

MrMaz skrev:
Kan vara partikelfiltret som orsakat detta.

Vad finns att göra? Byte av partikelfilter eller räcker rengöring? Så det inte händer igen?

insatsen skrev:
Eftersom oljefiltret satt åt och dom sade att det var den, så ger jag mig 17 på att det är dom som skruvat åt den och därför så tror du att den satt fast.
Varför skulle dom gissa/veta att det var löst oljefilter annars?
Fyll på eländet och provkör den stillastående, för är motorn förstörd, så är ju loppet kört ändå..
OM "mossan"stannade direkt som du säger så borde den klarat sig..

Ryckte i oljefiltret innan bärgning kom, och den satt fortfarande åt, jag tror dom skulle säga så eftersom jag gjort servicen. Dom säger också att dom inte ens öppnat motorhuven.

Jo men nåt lager har skurit, verkar inte som nån oljenivå givare fungerar överhuvudtaget på den bilen för inga meddelanden om låg oljenivå kom upp, kommer inte upp nu heller, bara oljetryck.

Startade bilen med olja i och den knackar nåt sjukt.

Senast redigerat av Hiphoppucko (8 februari 2018)

Hiphoppucko
8 februari 2018 · 72 Inlägg

Om det skulle vara en slang som skjutit eller om det läckt via oljepluggen, det är väl knappt nån chans att det kommer upp i motorrummet isåfall? Eller tänker jag fel?

torsen
8 februari 2018 · 7 198 Inlägg

Min gissning är ispropp i vevhusventilationen.
Har råkat ut för det du beskriver ett par gånger, dock inte med Volvo, utan med PSA.
Isproppen smälter rätt så snabbt och är mycket svår att konstatera i efterhand.
Vevhusventilationen lär kunna frysa redan vid några plusgrader p g a a "fartvinden" kyler.

Vad som förvånar mig är att motorn knackar trots att hon stängde av motorn omedelbart då varningslampan för lågt oljetryck tändes.
Motor-/lagerskador brukar inte kunna uppstå förrän man kört ett bra tag utan oljetryck, enligt min erfarenhet.
Är du säker på att fyllde på tillräckligt med olja då du gjorde "oljeservicen"?

Hiphoppucko
8 februari 2018 · 72 Inlägg

torsen skrev:
Min gissning är ispropp i vevhusventilationen.
Har råkat ut för det du beskriver ett par gånger, dock inte med Volvo, utan med PSA.
Isproppen smälter rätt så snabbt och är mycket svår att konstatera i efterhand.
Vevhusventilationen lär kunna frysa redan vid några plusgrader p g a a "fartvinden" kyler.

Vad som förvånar mig är att motorn knackar trots att hon stängde av motorn omedelbart då varningslampan för lågt oljetryck tändes.
Motor-/lagerskador brukar inte kunna uppstå förrän man kört ett bra tag utan oljetryck, enligt min erfarenhet.
Är du säker på att fyllde på tillräckligt med olja då du gjorde "oljeservicen"?

Ja det är ju en motor från PSA branschen, bilen står i varmgarage så det är väl omöjligt att ens hitta en antydan till ispropp...

Tippar på att den gått en halvmil minst med för lågt oljetryck med tanke på att ingen givare verkar funka förutom oljetryck...

Ja var väldigt noga med att ha oljan mellan max och min strecket, och kollade oljan en vecka efter och den var på samma ställe.

Kan man på nåt sätt få ut nånting genom nån försäkring? Bilen köptes för snart 3 månader sen på Lindströms i Skövde om det säger något.

torsen
8 februari 2018 · 7 198 Inlägg

Hur många mil är bilen körd?
Den är ju inte 10 år gammal.
Och är den körd under 10.000 mil så har den, om den är helförsäkrad, maskinskadegaranti/-försäkring.
Hos Folksam 2.000:- självrisk, om den är "svensksåld", vilket jag förutsätter att den är.

Hiphoppucko
8 februari 2018 · 72 Inlägg

torsen skrev:
Hur många mil är bilen körd?
Den är ju inte 10 år gammal.
Och är den körd under 10.000 mil så har den, om den är helförsäkrad, maskinskadegaranti/-försäkring.
Hos Folksam 2.000:- självrisk, om den är "svensksåld", vilket jag förutsätter att den är.

Den har precis slagit om till 16.000 mil.
Den är helförsäkrad vad är självrisken på då? Ja den är svensksåld, regnr är JXG135

Brådhis * Voff voff *
8 februari 2018 · 10 244 Inlägg

Om motorn slamrar och den är olja "överallt" samt att den verkar läcka även nu så skulle jag nog tyvärr gissa på ett betydligt större ras än igensatt vevhusventilation.

Det kan ju faktiskt vara så att något gått sönder inuti motorn vilket i sin tur gett att oljan läckte ut, inte tvärtom.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
8 februari 2018 · 5 677 Inlägg

Hej!
Om den slamrar något fruktansvärt så kan det ju vara så att en vevstake gått av och slagit hål i blocket.  -Men om så är fallet ser du det lätt.

Hiphoppucko
8 februari 2018 · 72 Inlägg

Brådhis skrev:
Om motorn slamrar och den är olja "överallt" samt att den verkar läcka även nu så skulle jag nog tyvärr gissa på ett betydligt större ras än igensatt vevhusventilation.

Det kan ju faktiskt vara så att något gått sönder inuti motorn vilket i sin tur gett att oljan läckte ut, inte tvärtom.

//Brådhis

Det är ju mycket möjligt, vet du vad det kan vara? För den går ju bra som det är nu

jaka54 skrev:
Hej!
Om den slamrar något fruktansvärt så kan det ju vara så att en vevstake gått av och slagit hål i blocket.  -Men om så är fallet ser du det lätt.

Den går på alla cylindrar, kan det fortfarande vara en vevstake?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 februari 2018 · 4 917 Inlägg

A o O är att hitta läckan.
Spola av den rackaren och felsök vetja..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hiphoppucko
8 februari 2018 · 72 Inlägg

insatsen skrev:
A o O är att hitta läckan.
Spola av den rackaren och felsök vetja..

Ska göra det nu, han har läckt ännu mer nu när jag varit i skolan...

Hiphoppucko
8 februari 2018 · 72 Inlägg

Hittat läckan, det var oljefilterhållaren som har spruckit, alltså sprutat olja där. Sen knacket tror en mekaniker beror på att det inte är olja i motorn, ska testa detta till och börja med för det är ju inte så dyrt direkt.

Utmarks-Loke
8 februari 2018 · 5 809 Inlägg

Att det knackar kan bero på att ventillyftarna inte har oljetryck. Då skall det tystna så fort du fått på ny olja.

torsen
9 februari 2018 · 7 198 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Att det knackar kan bero på att ventillyftarna inte har oljetryck. Då skall det tystna så fort du fått på ny olja.

X 2.

Jag ber dig utveckla dig i dina svar. Är inte första gången jag ser dig skriva bara "X 2" och det är ganska irriterande tyvärr.
Läs gärna på om forumreglerna:



5§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg

Innehållslösa inlägg som ej för diskussionen framåt är inte tillåtna. Som innehållslöst inkluderas t.ex. inlägg som "+1", "word", "hehe" med mera.

Hiphoppucko
9 februari 2018 · 72 Inlägg

Ska få tag på en oljefilterhållare, antagligen på måndag, sen ska ny olja slås i samt nytt oljefilter, så tar vi det därifrån, de där med att det är lyftarna som knackar låter högst troligt!

Hiphoppucko
12 februari 2018 · 72 Inlägg

Bytt oljefilterhållare, fyllt på olja, startar bilen och den tickar fortfarande, låtit den gå på tomgång som en mekaniker sa, ingen skillnad, måste vara ett lagerras?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang