Är elbilar framtiden?

FordRSC Los geht's, Schumacher
8 februari 2018 · 1 510 Inlägg

Fler och fler biltillverkare satsar mot el. Senaste (?)
Mercedes: http://nyheter.mercedes-benz.se/2018/02 … a-elbilar/
Visst är det bra, om tillverkarna ej vill satsa på annat, tex vätgas eller bränsleceller.

Prius var ju första 1997 med hybrid till folket. De flesta skrattade åt den i 10 år. Många skrattar fortfarande, då den fortfarande är fulare än någonsin. tongue

Men undrar varför inte fler hoppade på idén 1997? Varför har det tagit 20 år innan något började hända. Tänk vart vi hade varit nu, om tillverkade hade börjat satsa på hybrid/el för 20 år sedan!

Känns lite som "panik" från de flesta, att de nu måste ha en elbil i sin flotta.

Men visst, kan bli fräckt med trådlös laddning och 700hk för ett vettigt pris....
om man får köra bil om 20 år?

Senast redigerat av FordRSC (8 februari 2018)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Ja.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 februari 2018 · 17 380 Inlägg

Tror att bilindustrin medvetet bromsat då batterier inte varit så bra och dessutom dyra. Fast GM var först ut på senare år med sin EV-1 som kom 1996. Den drogs tillbaka under leasingtagarnas resultatlösa protester. Där var något skumt.

Men nu är det högsta mode som ja. Hanterar själv bilar i mitt arbete och ser dagligen massor med elbilar och hybrider slussas iväg till återförsäljarna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
9 februari 2018 · 7 198 Inlägg

Svar på rubriken: NEJ!
Drivmedlet el kommer ofta från kolkraftdrivna elverk.
Överföringen från Europa m fl länder kräver "osynliga" kostnader.
"Krämen" kommer inte att räcka till om "alla" går över till eldrift.
"Lägenhetsboende i storstad" kommer inte att kunna ladda "hemma".
Laddningsplatserna i städerna kommer inte att räcka till.
Laddningsstationerna kommer inom överskådlig framtid inte att vara utbyggda utanför tättbebyggt område.
Det tar alldeles för lång tid att ladda för alldeles för kort körsträcka.
Om, mot förmodan, "kejsarens nya kläder" = elbilen skulle öka uppstår stora brister på service av laddstationer samt oändliga köer vid "elpumparna".
Brytningen av mineraler till batterier är ändlig.
Brytningen av mineraler till batterier är av kostnadsskäl uteslutande ett arbetsmiljövidrigt barnarbete.
Brytningen av, nu prisbilliga, mineraler kommer att öka enormt p g a a andra brytningsmetoder måste till.

Snart kommer politikerna att inse att det är ohemult att "sponsra" de köpstarkaste med skatteförmåner som de mycket väl inte är i behov av.

Lägg i stället de pengarna på att subventionera utskrotningen av dieselbilar till förmån för bränsleeffektiva bensinmotorbilar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 februari 2018 · 17 380 Inlägg

torsen skrev:
Svar på rubriken: NEJ!
Drivmedlet el kommer ofta från kolkraftdrivna elverk.
Överföringen från Europa m fl länder kräver "osynliga" kostnader.
"Krämen" kommer inte att räcka till om "alla" går över till eldrift.

"Lägenhetsboende i storstad" kommer inte att kunna ladda "hemma".
Laddningsplatserna i städerna kommer inte att räcka till.
Laddningsstationerna kommer inom överskådlig framtid inte att vara utbyggda utanför tättbebyggt område.
Det tar alldeles för lång tid att ladda för alldeles för kort körsträcka.
Om, mot förmodan, "kejsarens nya kläder" = elbilen skulle öka uppstår stora brister på service av laddstationer samt oändliga köer vid "elpumparna".
Brytningen av mineraler till batterier är ändlig.
Brytningen av mineraler till batterier är av kostnadsskäl uteslutande ett arbetsmiljövidrigt barnarbete.
Brytningen av, nu prisbilliga, mineraler kommer att öka enormt p g a a andra brytningsmetoder måste till.

Snart kommer politikerna att inse att det är ohemult att "sponsra" de köpstarkaste med skatteförmåner som de mycket väl inte är i behov av.

Lägg i stället de pengarna på att subventionera utskrotningen av dieselbilar till förmån för bränsleeffektiva bensinmotorbilar.

Intressanta påståenden som gärna får utvecklas...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
9 februari 2018 ·

Ja klart de gör, eller bättre alternativ.  Tänk om de utvecklat första elbilen från 1898.

Kollade runt på lite elbilar igår för skojs skull, främst till för vardaglig pendling (ja de är ju det jag använder min bil till idag)  och de som var i lägre prisläget har vi ju Renault zoe.  Laddades fullt på 30 minuter med en för ändamålet rätt installerad laddare.   Lilla batteriet verkar hålla 15 mil garanterat.  Jag har ca 8 mil på vardagarna och kör mycket mindre på helgen.   
Så det skulle inte vara omöjligt för mig att köpa en.  Ännu bättre om man skulle få ladda på jobbet.

Om de inte skulle få för sig att göra så vi kan pendla med tåg/buss till mitt jobb är de nog inte helt omöjligt att min bilpark i framtiden består av prius/auris hybrid (för långkörning och övrigt) och en liten elbil för att ta mig till arbetet,  samåker jag dessutom så betalar ju bilen sig själv big_smile

Oljan leder tyvärr till stor förödelse där de dras upp.  De tar inte sitt ansvar för fem öre.

NIzmO Ollikkala Racing
10 februari 2018 · 1 724 Inlägg

Nästa problem är att de flesta (eller ja många iaf) laddar med medföljande laddare i vanligt vägguttag och även på lägsta laddläget blir det endel belastning under tidvis lång tid, funkar ett tag men förr eller senare kommer det bli problem på ett eller annat sett.

Har man tur löser bara säkringen ut på löpande band och har man otur börjar det brinna, man ska egentligen köpa till en riktig laddstation (+ installation) som kostar en bra slant.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
xXSammy
10 februari 2018 · 6 566 Inlägg

NIzmO skrev:
Nästa problem är att de flesta (eller ja många iaf) laddar med medföljande laddare i vanligt vägguttag och även på lägsta laddläget blir det endel belastning under tidvis lång tid, funkar ett tag men förr eller senare kommer det bli problem på ett eller annat sett.

Har man tur löser bara säkringen ut på löpande band och har man otur börjar det brinna, man ska egentligen köpa till en riktig laddstation (+ installation) som kostar en bra slant.

När jag var på kurs för Mondeo Hybrid pratade vi lite även om Focus Electric, då sas det att sladden som följer med skulle ses som en nödreserv (Samma nivå som reservhjul, det funkar att åka med men det är inte gjort för att användas hela tiden). Bilen i sig rekommenderades att ladda med ordentlig laddstation för att inte belasta eluttaget så mycket.

De/Dem
panda666
10 februari 2018 · 4 228 Inlägg

måste fixa själv laddande bilar medans man kör så ska den ladda sj på nått sätt^^sol celler eller på nått annat vis, eller så får alla annars en privat laddstation vid sin parkering. skulle jättegärna byta in min bil mot en hel elbil men saknar laddstation och tror inte min bil får sitta o ladda varje dag när ja e på jobbet, finns en del folk säkert som skulle börja gnälla ifall min bil står o laddar där hela tiden^

caromania Forummoderator
10 februari 2018 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:
Svar på rubriken: NEJ!
Drivmedlet el kommer ofta från kolkraftdrivna elverk.
Överföringen från Europa m fl länder kräver "osynliga" kostnader.
"Krämen" kommer inte att räcka till om "alla" går över till eldrift.
"Lägenhetsboende i storstad" kommer inte att kunna ladda "hemma".
Laddningsplatserna i städerna kommer inte att räcka till.
Laddningsstationerna kommer inom överskådlig framtid inte att vara utbyggda utanför tättbebyggt område.
Det tar alldeles för lång tid att ladda för alldeles för kort körsträcka.
Om, mot förmodan, "kejsarens nya kläder" = elbilen skulle öka uppstår stora brister på service av laddstationer samt oändliga köer vid "elpumparna".
Brytningen av mineraler till batterier är ändlig.
Brytningen av mineraler till batterier är av kostnadsskäl uteslutande ett arbetsmiljövidrigt barnarbete.
Brytningen av, nu prisbilliga, mineraler kommer att öka enormt p g a a andra brytningsmetoder måste till.

Snart kommer politikerna att inse att det är ohemult att "sponsra" de köpstarkaste med skatteförmåner som de mycket väl inte är i behov av.

Lägg i stället de pengarna på att subventionera utskrotningen av dieselbilar till förmån för bränsleeffektiva bensinmotorbilar.

Jag måste säga att det är lite väl bakåtsträvande med alla dessa "Det går aldrig!"- tankar.

*Elen räcker inte.
*Det tar för lång tid att ladda.
*Batterier är smutsiga. osv.

Självklart kommer infrastrukturen behöva sig en rejäl uppdatering och självklart kommer industrier behöva ställas om. Men det är inte konstigare än att det sker naturligt över tid. Det händer ideligen och har gjort så sedan slutet av 1700talet.

Sedan sker enorm forskning och utveckling på batterifronten. Det som var drömmar igår är verklighet idag och det som är drömmar idag är verklighet imorgon. (Ex batterier av alger)

Men menar jag då att det är just elbilen som kommer ersätta de fossila bränslena? Nej det vet jag inte. Det största hotet mot all omställning och stora förändringar har alltid varit lobbyism och stora summor pengar. Det är ju med handen på hjärtat därför vi kört bilar som drivs av olja i 120 år. Och det är kanske därför just elbilar är så enormt hypat just nu? Och att vi just nu är inne i en ny era av lobbyism för elbilar (med magnater i spetsen) där kanske annan forskning inte får de anslag de skulle behöva.

Under de kommande 30-40 åren kommer garanterat elbilar ta över hela bilmarknaden. Det är jag övertygad om. Vad som däremot händer efter det får vi se. Eller kanske inte jag personligen men världen i övrigt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Utvecklar mitt korta snabba, JA i starten lite granna.
Motparten ovan som svarade nej vill jag bemöta lite..
Det har kommit en nyutvecklad solfångare som kan placeras t o m på hus, så varför inte på bilar?
Det är enbart en tidsfråga när oljebilismen gjort sitt och oljebolagen går mot sitt slut och vi slipper bli rånade var gång vi tankar..
Och ni vet väl vem..
Undrar hur man då ska få in de ENORMA pengar man går miste om..
Själv tror jag på kilometerskatt för alla, för pengarna SKA in, kosta vad det vill..!

Senast redigerat av insatsen (10 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Thorped
10 februari 2018 · 69 Inlägg

Det jag saknar med EL är att jag inte kan åka till tappen, köpa en dunk och åka hem och fylla på. Jag tror mer på laddhybrider, t ex bränsleceller. känns dumt att låsa upp sig på ett drivmedel.

Jag tror man måste bygga nya tappar men stora lager av superkondensatorer för att den rena elbilen ska slå igenom. Då kan dessa ladda elbilarnas batterier mycket snabbare än vad nätet kan, medans kondensatorerna kan laddas fullt av nätet hela tiden. Superkondensatorer är visserligen inte lika effekt-täta som elbilarnas batterier men del klarar tiotusentals upp och urladdningar utan att försämras det minsta så de är bra på att lämna stora effektuttag.

Senast redigerat av Thorped (10 februari 2018)

Mvh Jesper
Muttley
10 februari 2018 ·

NIzmO skrev:
Nästa problem är att de flesta (eller ja många iaf) laddar med medföljande laddare i vanligt vägguttag och även på lägsta laddläget blir det endel belastning under tidvis lång tid, funkar ett tag men förr eller senare kommer det bli problem på ett eller annat sett.

Har man tur löser bara säkringen ut på löpande band och har man otur börjar det brinna, man ska egentligen köpa till en riktig laddstation (+ installation) som kostar en bra slant.

Vi har ett par stycken som kör el-elhybrider här runt mig.  Alla har en korrekt laddare installerad på väggen.   
Det är väl något man ändå installerar i hemmet ?    Den närmaste är väl en hybrid xc90 och den står med sin sladd i för de mesta smile

Till vanligt uttag har man väl när man är på någon plats där de inte har rätt laddare inkopplat, tex när man kör långt iväg till släktingar långt ut på landet.

Så problem var de ju inte.

Fast dessa har ju garage men laddar de utomhus,  jag hade ju satt min inne i garaget.

Muttley
10 februari 2018 ·

Thorped skrev:
Det jag saknar med EL är att jag inte kan åka till tappen, köpa en dunk och åka hem och fylla på. Jag tror mer på laddhybrider, t ex bränsleceller. känns dumt att låsa upp sig på ett drivmedel.

Hur menar du där?   Kör du till bensinstationen och fyller på en dunk för att fylla på hemma?

Thorped
10 februari 2018 · 69 Inlägg

Muttley skrev:

Thorped skrev:
Det jag saknar med EL är att jag inte kan åka till tappen, köpa en dunk och åka hem och fylla på. Jag tror mer på laddhybrider, t ex bränsleceller. känns dumt att låsa upp sig på ett drivmedel.

Hur menar du där?   Kör du till bensinstationen och fyller på en dunk för att fylla på hemma?

Dåligt exempel, men tänk att du skulle på soppatorsk längs vägen då kan du inte gå till närmaste mack och fylla på dunken...

Mvh Jesper
Muttley
10 februari 2018 ·

Thorped skrev:

Muttley skrev:

Thorped skrev:
Det jag saknar med EL är att jag inte kan åka till tappen, köpa en dunk och åka hem och fylla på. Jag tror mer på laddhybrider, t ex bränsleceller. känns dumt att låsa upp sig på ett drivmedel.

Hur menar du där?   Kör du till bensinstationen och fyller på en dunk för att fylla på hemma?

Dåligt exempel, men tänk att du skulle på soppatorsk längs vägen då kan du inte gå till närmaste mack och fylla på dunken...

Nej det har du rätt i.  Du har däremot om du hyr batteriet från exempelvis Renault tillgång till bärgare som hämtar dig gratis och kör dit till närmaste laddställe. 
Bara genom ett telefonsamtal.

Mack855
10 februari 2018 · 1 354 Inlägg

Jag tror att det bästa hade varit en form av hybrid som går på låt oss säga 70-80% el och resterande något annat bränsle. Som hybriderna som finns idag med bensin/ el eller diesel/ bensin/ el fast att det blir tvärtom. Då kan vi inte längre säga "om jag går eltorsk då?" Kanske inte fossilt är den ultimata lösningen på de resterande 20-30% men något lär väl upptäckas.

Sen får vi hoppas att tillverkningen av ett batteri blir lika miljövänligt som själva åkandet på ren el. Personligen hade jag gärna köpt V90 T8 om ekonomin hade tillåtit. Prius eller Toyota? Nej jag gillar inte designen även om plånboken tillåter dessa när vi inte längre är föräldralediga i hemmet..

Senast redigerat av Mack855 (10 februari 2018)

Acobra
10 februari 2018 · 62 Inlägg

Elbilar kommer garanterat vara en del av framtiden, vare sej vi vill eller inte.
Det jag tänker på mest när det gäller elbilar är de löpande kostnaderna som med största sannolikhet komma, då tänker jag i stil med
* Utbyggnad/renovering av det undermåliga elnätet och det kommer ju garanterat tas ut från oss.
* Elpriset kommer skjuta i höjden när fler har elbilar, girigheten hos vissa bolag är inte att underskatta

Sedan är ju frågan med husvagn och sådant. Får man dra en husvagn med elbil nuförtiden eller är det bara cykelhållare de är till för?

Personligen är jag aningen för elbilar men tycker att det är dumt att låda upp sej på det som man historiskt sett har gjort. Tiden då Etanol/Gas/Diesel var det bästa och skulle rädda världen.

..............................................................................................................

Muttley skrev:

Thorped skrev:

Muttley skrev:
Hur menar du där?   Kör du till bensinstationen och fyller på en dunk för att fylla på hemma?

Dåligt exempel, men tänk att du skulle på soppatorsk längs vägen då kan du inte gå till närmaste mack och fylla på dunken...

Nej det har du rätt i.  Du har däremot om du hyr batteriet från exempelvis Renault tillgång till bärgare som hämtar dig gratis och kör dit till närmaste laddställe. 
Bara genom ett telefonsamtal.

Dum fråga kanske men hyr man batteriet från biltillverkaren?
Trodde man fick med ett när man köpte bilen.

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.
Muttley
10 februari 2018 ·

Acobra skrev:
Elbilar kommer garanterat vara en del av framtiden, vare sej vi vill eller inte.
Det jag tänker på mest när det gäller elbilar är de löpande kostnaderna som med största sannolikhet komma, då tänker jag i stil med
* Utbyggnad/renovering av det undermåliga elnätet och det kommer ju garanterat tas ut från oss.
* Elpriset kommer skjuta i höjden när fler har elbilar, girigheten hos vissa bolag är inte att underskatta

Sedan är ju frågan med husvagn och sådant. Får man dra en husvagn med elbil nuförtiden eller är det bara cykelhållare de är till för?

Personligen är jag aningen för elbilar men tycker att det är dumt att låda upp sej på det som man historiskt sett har gjort. Tiden då Etanol/Gas/Diesel var det bästa och skulle rädda världen.

..............................................................................................................

Muttley skrev:

Thorped skrev:
Dåligt exempel, men tänk att du skulle på soppatorsk längs vägen då kan du inte gå till närmaste mack och fylla på dunken...

Nej det har du rätt i.  Du har däremot om du hyr batteriet från exempelvis Renault tillgång till bärgare som hämtar dig gratis och kör dit till närmaste laddställe. 
Bara genom ett telefonsamtal.

Dum fråga kanske men hyr man batteriet från biltillverkaren?
Trodde man fick med ett när man köpte bilen.

Nu kan jag ju bara Renaults upplägg då jag läst mest om dem.   Idag kan du både köpa batteri och hyra det.   Om du köper betalar du 80 000 mer för zoe, och om du väljer hyra så är det upp till 8-900 kr beroende på din körsträcka.

Ang drag så är det ju upp till billtillverkaren,  man kunde tydligen ha drag på Toyota rav4 hybrid.Men vet inte hur mycket du fick dra med den.

Senast redigerat av Muttley (10 februari 2018)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 februari 2018 · 14 007 Inlägg

Muttley skrev:

Acobra skrev:
Elbilar kommer garanterat vara en del av framtiden, vare sej vi vill eller inte.
Det jag tänker på mest när det gäller elbilar är de löpande kostnaderna som med största sannolikhet komma, då tänker jag i stil med
* Utbyggnad/renovering av det undermåliga elnätet och det kommer ju garanterat tas ut från oss.
* Elpriset kommer skjuta i höjden när fler har elbilar, girigheten hos vissa bolag är inte att underskatta

Sedan är ju frågan med husvagn och sådant. Får man dra en husvagn med elbil nuförtiden eller är det bara cykelhållare de är till för?

Personligen är jag aningen för elbilar men tycker att det är dumt att låda upp sej på det som man historiskt sett har gjort. Tiden då Etanol/Gas/Diesel var det bästa och skulle rädda världen.

..............................................................................................................

Muttley skrev:

Nej det har du rätt i.  Du har däremot om du hyr batteriet från exempelvis Renault tillgång till bärgare som hämtar dig gratis och kör dit till närmaste laddställe. 
Bara genom ett telefonsamtal.

Dum fråga kanske men hyr man batteriet från biltillverkaren?
Trodde man fick med ett när man köpte bilen.

Nu kan jag ju bara Renaults upplägg då jag läst mest om dem.   Idag kan du både köpa batteri och hyra det.   Om du köper betalar du 80 000 mer för zoe, och om du väljer hyra så är det upp till 8-900 kr beroende på din körsträcka.

Ang drag så är det ju upp till billtillverkaren,  man kunde tydligen ha drag på Toyota rav4 hybrid.Men vet inte hur mycket du fick dra med den.

Per månad eller per år eller nåt annat??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang