zemet
14 februari 2018
· 4 038 Inlägg
Brådhis skrev:
zemet skrev:
Mack855 skrev:
Går i dessa tankebanor också att alla kommer bli amish folk i framtiden då det helt enkelt är miljövänligast och med tanke på att det känns som att det är vad man blir tvingad till med tanke på att typ vattenfall höjer avgiften för nätanvändet hela tiden. Bytte till en ny energi och miljövänligare uppvärmning av kåken våren i fjol. Jo förbrukningen har sjunkit rejält men inte elräkningen.......
Jag menar att vi redan idag har uppnått nivå 2 av automation.
Lagligt i sverige i bilar du kan köpa och köra idag. Jag har själv kört tesla med nivå 2 och det fungerade riktigt bra på landsväg och i stadstrafik.
Tesla har ju bilar som klarar nivå 4 idag.
Nivå 5 när bilar klarar alla situationer som en mänsklig förare klarar är vi påväg mot.
När bilar klarar nivå 4 an automation och lagar och försäkringar hunnit ikapp ser jag inte varför man skulle behöva ha ett körkort. Man kan ju då sitta i baksätet på bilen när den kör.
För nivå 5 kommer det antagligen inte ens finnas möjlighet att styra bilen och det kommer då vara helt överflödigt med körkort ifall lagar och regler hängt med i utvecklingen.
Länk som förklarar olika nivåer av automation i fordon: https://www.techrepublic.com/article/au … fferences/
Frågan är ju bara om man verkligen löser ett problem som finns eller skapar ett fiktivt för att kunna lösa det?
Självkörande bilar är i mina ögon lite som när man lanserade tangentbord till surfplattorna... Man lanserade det som någonting nytt och fantastiskt men i själva verket fick man en halvseg dator med touchskärm.
Samma sak är det med självkörande bilar. Behövs dom? På ett sätt finns dom ju redan. Taxi! Att någon annan tar över ansvaret för körningen (en dator istället för en chaufför) men du själv får stå för fiolerna om bilen går sönder (vilket du slipper i en taxi) är ju kanske inte SÅ revolutionerande som man försöker framhålla att det är.
Hursomhelst, visst är det häftigt med självkörande bilar. Vi som växte upp med Tillbaka till framtiden älskar förstås dessa gimmicks. Men vilket problem är det egentligen man löser? Vore det inte bättre att lägga riktningen mot riktigt miljövänliga bilar, bra vägar, passiv och aktiv säkerhet snarare än att se till att lägga ansvaret för framförandet av fordonet på en tillverkare? Visst kan man satsa på både och, men jag tycker ändå att man lite uppfinner hjulet på nytt.
Möjligt att jag låter som en bakåtsträvare, men jag anser nog själv iaf snarare att jag är en sidosträvare i detta fall...
Så... Bring it on nu då!
//Brådhis
Folk har väll inte råd att åka taxi varje dag. Och speciellt folk på landet som har en bit att åka och använder bilen i stort sett till allt. Skall man träffa kompisar, handla, hämta barn eller köra dem till kompisar osv. Det blir dyrt med taxi.
Taxi löser ev transporten hem från krogen för vanligt folk men annars är det bara politiker som kan åka taxi varje dag.
Efter att ha kört kollegans tesla några gånger så ser jag stora fördelar med självkörande bilar. Så förbannat bekvämt att kunna släppa ratten å surfa istället för att ligga och krypköra i 10 km/h i stadsköerna tex.
Självkörande bilar är bättre eller iallafall säkrare förare än mänskliga också. Det ser vi ju idag med alla automatiska bromsfunktioner och lane assist som nya bilar har. Det hade inte behövts om mänskliga förare kunde hålla sig konsentrerade när dem kör.
Men du har helt rätt i din frågeställning. Vilket problem löser självkörande bilar?
Dom kan vara en del i lösningen att minska antalet olyckor, dödsfall, fortkörningar och rattfyllor men annars är det mest en bekvämlighet helt klart.
Vårat samhälle och natur hade nog mått bättre om man satsade på att göra transporten så miljövänlig som möjligt istället för automatiserad. Förhoppningsvis är ledrift av fordonsflottan ett steg åt det miljövänliga hållet.
Jag tror att ansvaret för fordonet måste ligga på tillverkaren så småningom om man har en hög grad automation. Om du inte behöver röra ratten eller pedalerna 99,9% av tiden så är det inte rimligt eller troligt att du är vaken och hinner reagera den gången systemen fallerar och du måste ingripa.
Om man ser till din frågeställning om hur revulotionerande det är så skulle jag säga att det tesla erbjuder nu är extremt revolutionerande inom fordonsindustrin.
Om man tittar på tekniken som finns i en gammal 740 tex. Elspeglar, elsäten, taklucka, airbag, abs, bensinvärmare, AC, farthållare mm.
Det en modern bil ifrån 2018 har som inte fanns att få i 740 är backkamera/sensorer, antisladd, navigation, lite röststyrning kanske och ev en mobilapp som kan starta bensin/dieselvärmare.
Jag är inte jätteinsatt i gamla lyxjänk ifrån 50-60 talet men tror dom hade nästan alla dessa funktioner också.
Sedan har givetvis all teknik finslipats i en bil ifrån 2018 jämfört med en bil ifrån 1988. Men det är få jobb och uppgifter som 2018 bilen klarar som man inte hade klarat med tekniken 1988.
Om man tittar på tesla då så har du en bil som går på el istället för att ha en förbränningsmotor. som dessutom kan köra själv. Med smarta system som komunicerar med andra teslor och med smart AI som lär sig olika hinder och automatiskt höjer fjädringen för att komma över tex vägbulorna du kör över varje dag påväg till jobbet.
En bil där första planerade service är efter 20K mil och då är det för att byta bromsbelägg.
Det är ju faktiskt teknik och förändring som får ses som en revolution inom bilvärlden tycker jag.