Är elbilar framtiden?

zemet
13 februari 2018 · 4 036 Inlägg

Bennybira skrev:
Körkort behövs rent juridiskt för att någon ska ta ansvar när det händer olyckor.
Så enkelt är det smile Det är redan lite av en friskrivningsklausul när du tar dem idag.

"Du var medveten om riskerna, inte vårat fel"

Jag skulle tro att fordonstillverkarna tar över den juridiska rollen när fordonen når nivå 5 av automation.
Men man vet ju aldrig. Det är troligen det juridiska som kommer vara stoppklossen istället för tekniken.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Streetfreak
13 februari 2018 · 693 Inlägg

Men hur är det med brytningen av litium till batterierna och  arbetsmiljön för barnarbetarna som jobbar barfota enligt medierna ?

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
Soulman
13 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Redigerat av mod. Nu undviker vi den typen av trollande som inte syftar att föra diskussionen framåt överhuvudtaget. Tack!

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
zemet
13 februari 2018 · 4 036 Inlägg

Streetfreak skrev:
Men hur är det med brytningen av litium till batterierna och  arbetsmiljön för barnarbetarna som jobbar barfota enligt medierna ?

Jag vet inte, detta verkar vara ett av det vanligaste argumenten bland elbils skeptikerna.

Jag säger inte att dom har fel, men det verkar ju som att fordonsindustrin tror det finns en lösning på litiumbristen med tanke på att alla börjar producera hybrider och rena elbilar.

Sen barnarbete och dåliga förhållanden finns väll överallt.
Personligen hade jag gärna sätt att oljediktaturerna går i graven.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Soulman
13 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Det är väl solklart att biltillverkarna anpassar sitt utbud till efterfrågan. Politiska beslut är väl det som hårdast styr just nu och alla tillverkarna vill gärna visa att de gör i alla fall "nånting" för miljön. Det ligger liksom i sakens natur som en viktig del i marknadsföringen.

Men största anledningen är nog sikta in sig på att erbjuda tjänstebilsförarna nånting vartefter politikens vindar blåser. Tror jag har läst nånting att över 50% av alla nybilar som säljs i Sverige är tjänstebilar och förmånsbilar där låg månadskostnad kan vara en dealbreaker och företagens miljökrav behöver uppfyllas.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
xXSammy
13 februari 2018 · 6 569 Inlägg

zemet skrev:

Bennybira skrev:
Körkort behövs rent juridiskt för att någon ska ta ansvar när det händer olyckor.
Så enkelt är det smile Det är redan lite av en friskrivningsklausul när du tar dem idag.

"Du var medveten om riskerna, inte vårat fel"

Jag skulle tro att fordonstillverkarna tar över den juridiska rollen när fordonen når nivå 5 av automation.
Men man vet ju aldrig. Det är troligen det juridiska som kommer vara stoppklossen istället för tekniken.

Har filhållningsassistans I Focusen som gör att bilen själv styr tillbaka om jag åker för nära en väglinje (förutsatt att jag håller i ratten så det blir lite "motstånd")
Men det systemet stängs av om linjerna är för otydliga  eller väderförhållandena är "dåliga"

Tveksamt att tillverkarna kommer ta på sig allt ansvar.

Kommer nog funka jättebra inom städer eftersom det inte finns folk på landsbygden, host.
Autopilot på motorvägar med bra väglag, absolut.

När första olyckan inträffar blir det nog total stopp

De/Dem
zemet
13 februari 2018 · 4 036 Inlägg

xXSammy skrev:

zemet skrev:

Bennybira skrev:
Körkort behövs rent juridiskt för att någon ska ta ansvar när det händer olyckor.
Så enkelt är det smile Det är redan lite av en friskrivningsklausul när du tar dem idag.

"Du var medveten om riskerna, inte vårat fel"

Jag skulle tro att fordonstillverkarna tar över den juridiska rollen när fordonen når nivå 5 av automation.
Men man vet ju aldrig. Det är troligen det juridiska som kommer vara stoppklossen istället för tekniken.

Har filhållningsassistans I Focusen som gör att bilen själv styr tillbaka om jag åker för nära en väglinje (förutsatt att jag håller i ratten så det blir lite "motstånd")
Men det systemet stängs av om linjerna är för otydliga  eller väderförhållandena är "dåliga"

Tveksamt att tillverkarna kommer ta på sig allt ansvar.

Kommer nog funka jättebra inom städer eftersom det inte finns folk på landsbygden, host.
Autopilot på motorvägar med bra väglag, absolut.

När första olyckan inträffar blir det nog total stopp

Ja systemen är inte färdigutvecklade. Och jobb som folk som som bor på landet utför kommer vara svårt att få en helt automatiserad bil att utföra.

Jag tänker på en situation som att någon som bor i villa har 50 års kalas. 50 gäster. Då får man ofta vara kreativ med parkeringar. Hur löser ett automatiserat system det?  Men samtidigt behöver ett automatiserat sytem kanske inte lösa det. Bilen kan åka hem igen och hämta gästerna när dem vill hem. Och alla kan dricka utan att köra rattfulla.

Andra situationer som körning och backning med släpkärror kommer nog också vara svårt att automatisera.

Hur löser man en situation där man vill bogsera en annan bil bakom en automatiserad bil?

Landsbyggden är helt klart den största utmaningen.

Ansvarsdelen kan bli svår. Kommer tillverkare ge garanti på systemen i 20 år och 40K mil? Känns lite långsökt kanske.

Senast redigerat av zemet (13 februari 2018)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Muttley
13 februari 2018 ·

Brådhis skrev:

zemet skrev:
Om 10 -20 år tror jag inte undommar tar eller behöver körkort längre och de som aktivt kör bil gör det endast av nöjesskäl.

Lite nyfiken blir man på hur detta resonemang går att applicera på landsbygden? Ska det bara bo äldre personer där, som då har körkort, eller ska mängden bussar (taxi?) öka drastiskt på landet? Eller bör folk helt enkelt hålla sig hemma och odla grönsaker och vara självförsörjande för att slippa handla och/eller jobba annat än hemifrån?

//Brådhis

EDIT: Inser att jag nog gjorde en tankevurpa kanske? Kan det vara så att du menar att alla har självkörande bilar och att detta då inte skulle kräva körkort?

Kommunerna kan börja med att införa de bussar de tog bort från landbygden så folk slipper köra.  Ja de gjorde så här.  Pga det ökade taxi (närtrafik) till de som inte orkar gå flera kilometer till närmaste buss.
Fler bör dessutom odla hemma så de slipper köpa förgiftade grönsaker och frukt i affären;)

Brådhis * Voff voff *
13 februari 2018 · 10 276 Inlägg

zemet skrev:

Mack855 skrev:

Brådhis skrev:

Lite nyfiken blir man på hur detta resonemang går att applicera på landsbygden? Ska det bara bo äldre personer där, som då har körkort, eller ska mängden bussar (taxi?) öka drastiskt på landet? Eller bör folk helt enkelt hålla sig hemma och odla grönsaker och vara självförsörjande för att slippa handla och/eller jobba annat än hemifrån?

//Brådhis

EDIT: Inser att jag nog gjorde en tankevurpa kanske? Kan det vara så att du menar att alla har självkörande bilar och att detta då inte skulle kräva körkort?

Går i dessa tankebanor också att alla kommer bli amish folk i framtiden då det helt enkelt är miljövänligast och med tanke på att det känns som att det är vad man blir tvingad till med tanke på att typ vattenfall höjer avgiften för nätanvändet hela tiden. Bytte till en ny energi och miljövänligare uppvärmning av kåken våren i fjol. Jo förbrukningen har sjunkit rejält men inte elräkningen.......

Jag menar att vi redan idag har uppnått nivå 2 av automation.
Lagligt i sverige i bilar du kan köpa och köra idag. Jag har själv kört tesla med nivå 2 och det fungerade riktigt bra på landsväg och i stadstrafik.

Tesla har ju bilar som klarar nivå 4 idag.
Nivå 5 när bilar klarar alla situationer som en mänsklig förare klarar är vi påväg mot.
När bilar klarar nivå 4 an automation och lagar och försäkringar hunnit ikapp ser jag inte varför man skulle behöva ha ett körkort. Man kan ju då sitta i baksätet på bilen när den kör.

För nivå 5 kommer det antagligen inte ens finnas möjlighet att styra bilen och det kommer då vara helt överflödigt med körkort ifall lagar och regler hängt med i utvecklingen.

Länk som förklarar olika nivåer av automation i fordon: https://www.techrepublic.com/article/au … fferences/

Frågan är ju bara om man verkligen löser ett problem som finns eller skapar ett fiktivt för att kunna lösa det?

Självkörande bilar är i mina ögon lite som när man lanserade tangentbord till surfplattorna... Man lanserade det som någonting nytt och fantastiskt men i själva verket fick man en halvseg dator med touchskärm.

Samma sak är det med självkörande bilar. Behövs dom? På ett sätt finns dom ju redan. Taxi! Att någon annan tar över ansvaret för körningen (en dator istället för en chaufför) men du själv får stå för fiolerna om bilen går sönder (vilket du slipper i en taxi) är ju kanske inte SÅ revolutionerande som man försöker framhålla att det är.

Hursomhelst, visst är det häftigt med självkörande bilar. Vi som växte upp med Tillbaka till framtiden älskar förstås dessa gimmicks. Men vilket problem är det egentligen man löser? Vore det inte bättre att lägga riktningen mot riktigt miljövänliga bilar, bra vägar, passiv och aktiv säkerhet snarare än att se till att lägga ansvaret för framförandet av fordonet på en tillverkare? Visst kan man satsa på både och, men jag tycker ändå att man lite uppfinner hjulet på nytt.

Möjligt att jag låter som en bakåtsträvare, men jag anser nog själv iaf snarare att jag är en sidosträvare i detta fall... wink

Så... Bring it on nu då! wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sohlberg85
13 februari 2018 · 19 Inlägg

Streetfreak skrev:
Men hur är det med brytningen av litium till batterierna och  arbetsmiljön för barnarbetarna som jobbar barfota enligt medierna ?

Tror det råder väldigt stor dubbelmoral här både kring miljö och andra "aspekter". Visst är det bra med ny teknik och allt det där men ibland känns det som att man har för mycket tunnelseende.

Muttley
13 februari 2018 ·

sohlberg85 skrev:

Streetfreak skrev:
Men hur är det med brytningen av litium till batterierna och  arbetsmiljön för barnarbetarna som jobbar barfota enligt medierna ?

Tror det råder väldigt stor dubbelmoral här både kring miljö och andra "aspekter". Visst är det bra med ny teknik och allt det där men ibland känns det som att man har för mycket tunnelseende.

Om man skall tänka stort i den aspekten så hoppas jag du tänker på var du köper dina kläder, mat och gud förbarme dig om du överhuvudtaget äter något innehållandes palmolja.

zemet
14 februari 2018 · 4 036 Inlägg

Brådhis skrev:

zemet skrev:

Mack855 skrev:

Går i dessa tankebanor också att alla kommer bli amish folk i framtiden då det helt enkelt är miljövänligast och med tanke på att det känns som att det är vad man blir tvingad till med tanke på att typ vattenfall höjer avgiften för nätanvändet hela tiden. Bytte till en ny energi och miljövänligare uppvärmning av kåken våren i fjol. Jo förbrukningen har sjunkit rejält men inte elräkningen.......

Jag menar att vi redan idag har uppnått nivå 2 av automation.
Lagligt i sverige i bilar du kan köpa och köra idag. Jag har själv kört tesla med nivå 2 och det fungerade riktigt bra på landsväg och i stadstrafik.

Tesla har ju bilar som klarar nivå 4 idag.
Nivå 5 när bilar klarar alla situationer som en mänsklig förare klarar är vi påväg mot.
När bilar klarar nivå 4 an automation och lagar och försäkringar hunnit ikapp ser jag inte varför man skulle behöva ha ett körkort. Man kan ju då sitta i baksätet på bilen när den kör.

För nivå 5 kommer det antagligen inte ens finnas möjlighet att styra bilen och det kommer då vara helt överflödigt med körkort ifall lagar och regler hängt med i utvecklingen.

Länk som förklarar olika nivåer av automation i fordon: https://www.techrepublic.com/article/au … fferences/

Frågan är ju bara om man verkligen löser ett problem som finns eller skapar ett fiktivt för att kunna lösa det?

Självkörande bilar är i mina ögon lite som när man lanserade tangentbord till surfplattorna... Man lanserade det som någonting nytt och fantastiskt men i själva verket fick man en halvseg dator med touchskärm.

Samma sak är det med självkörande bilar. Behövs dom? På ett sätt finns dom ju redan. Taxi! Att någon annan tar över ansvaret för körningen (en dator istället för en chaufför) men du själv får stå för fiolerna om bilen går sönder (vilket du slipper i en taxi) är ju kanske inte SÅ revolutionerande som man försöker framhålla att det är.

Hursomhelst, visst är det häftigt med självkörande bilar. Vi som växte upp med Tillbaka till framtiden älskar förstås dessa gimmicks. Men vilket problem är det egentligen man löser? Vore det inte bättre att lägga riktningen mot riktigt miljövänliga bilar, bra vägar, passiv och aktiv säkerhet snarare än att se till att lägga ansvaret för framförandet av fordonet på en tillverkare? Visst kan man satsa på både och, men jag tycker ändå att man lite uppfinner hjulet på nytt.

Möjligt att jag låter som en bakåtsträvare, men jag anser nog själv iaf snarare att jag är en sidosträvare i detta fall... wink

Så... Bring it on nu då! wink

//Brådhis

Folk har väll inte råd att åka taxi varje dag. Och speciellt folk på landet som har en bit att åka och använder bilen i stort sett till allt. Skall man träffa kompisar, handla, hämta barn eller köra dem till kompisar osv. Det blir dyrt med taxi.

Taxi löser ev transporten hem från krogen för vanligt folk men annars är det bara politiker som kan åka taxi varje dag.

Efter att ha kört kollegans tesla några gånger så ser jag stora fördelar med självkörande bilar. Så förbannat bekvämt att kunna släppa ratten å surfa istället för att ligga och krypköra i 10 km/h i stadsköerna tex.

Självkörande bilar är bättre eller iallafall säkrare förare än mänskliga också. Det ser vi ju idag med alla automatiska bromsfunktioner och lane assist som nya bilar har. Det hade inte behövts om mänskliga förare kunde hålla sig konsentrerade när dem kör.

Men du har helt rätt i din frågeställning. Vilket problem löser självkörande bilar?
Dom kan vara en del i lösningen att minska antalet olyckor, dödsfall, fortkörningar och rattfyllor men annars är det mest en bekvämlighet helt klart.

Vårat samhälle och natur hade nog mått bättre om man satsade på att göra transporten så miljövänlig som möjligt istället för automatiserad. Förhoppningsvis är ledrift av fordonsflottan ett steg åt det miljövänliga hållet.

Jag tror att ansvaret för fordonet måste ligga på tillverkaren så småningom om man har en hög grad automation. Om du inte behöver röra ratten eller pedalerna 99,9% av tiden så är det inte rimligt eller troligt att du är vaken och hinner reagera den gången systemen fallerar och du måste ingripa.

Om man ser till din frågeställning om hur revulotionerande det är så skulle jag säga att det tesla erbjuder nu är extremt revolutionerande inom fordonsindustrin.

Om man tittar på tekniken som finns i en gammal 740 tex. Elspeglar, elsäten, taklucka, airbag, abs, bensinvärmare, AC, farthållare mm.

Det en modern bil ifrån 2018 har som inte fanns att få i 740 är backkamera/sensorer, antisladd, navigation, lite röststyrning kanske och ev en mobilapp som kan starta bensin/dieselvärmare. 

Jag är inte jätteinsatt i gamla lyxjänk ifrån 50-60 talet men tror dom hade nästan alla dessa funktioner också.

Sedan har givetvis all teknik finslipats i en bil ifrån 2018 jämfört med en bil ifrån 1988. Men det är få jobb och uppgifter som 2018 bilen klarar som man inte hade klarat med tekniken 1988.

Om man tittar på tesla då så har du en bil som går på el istället för att ha en förbränningsmotor. som dessutom kan köra själv. Med smarta system som komunicerar med andra teslor och med smart AI som lär sig olika hinder och automatiskt höjer fjädringen för att komma över tex vägbulorna du kör över varje dag påväg till jobbet.

En bil där första planerade service är efter 20K mil och då är det för att byta bromsbelägg.

Det är ju faktiskt teknik och förändring som får ses som en revolution inom bilvärlden tycker jag.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Brådhis * Voff voff *
14 februari 2018 · 10 276 Inlägg

zemet skrev:
Folk har väll inte råd att åka taxi varje dag. Och speciellt folk på landet som har en bit att åka och använder bilen i stort sett till allt. Skall man träffa kompisar, handla, hämta barn eller köra dem till kompisar osv. Det blir dyrt med taxi.

Taxi löser ev transporten hem från krogen för vanligt folk men annars är det bara politiker som kan åka taxi varje dag.

Efter att ha kört kollegans tesla några gånger så ser jag stora fördelar med självkörande bilar. Så förbannat bekvämt att kunna släppa ratten å surfa istället för att ligga och krypköra i 10 km/h i stadsköerna tex.

Självkörande bilar är bättre eller iallafall säkrare förare än mänskliga också. Det ser vi ju idag med alla automatiska bromsfunktioner och lane assist som nya bilar har. Det hade inte behövts om mänskliga förare kunde hålla sig konsentrerade när dem kör.

Men du har helt rätt i din frågeställning. Vilket problem löser självkörande bilar?
Dom kan vara en del i lösningen att minska antalet olyckor, dödsfall, fortkörningar och rattfyllor men annars är det mest en bekvämlighet helt klart.

Vårat samhälle och natur hade nog mått bättre om man satsade på att göra transporten så miljövänlig som möjligt istället för automatiserad. Förhoppningsvis är ledrift av fordonsflottan ett steg åt det miljövänliga hållet.

Jag tror att ansvaret för fordonet måste ligga på tillverkaren så småningom om man har en hög grad automation. Om du inte behöver röra ratten eller pedalerna 99,9% av tiden så är det inte rimligt eller troligt att du är vaken och hinner reagera den gången systemen fallerar och du måste ingripa.

Om man ser till din frågeställning om hur revulotionerande det är så skulle jag säga att det tesla erbjuder nu är extremt revolutionerande inom fordonsindustrin.

Om man tittar på tekniken som finns i en gammal 740 tex. Elspeglar, elsäten, taklucka, airbag, abs, bensinvärmare, AC, farthållare mm.

Det en modern bil ifrån 2018 har som inte fanns att få i 740 är backkamera/sensorer, antisladd, navigation, lite röststyrning kanske och ev en mobilapp som kan starta bensin/dieselvärmare. 

Jag är inte jätteinsatt i gamla lyxjänk ifrån 50-60 talet men tror dom hade nästan alla dessa funktioner också.

Sedan har givetvis all teknik finslipats i en bil ifrån 2018 jämfört med en bil ifrån 1988. Men det är få jobb och uppgifter som 2018 bilen klarar som man inte hade klarat med tekniken 1988.

Om man tittar på tesla då så har du en bil som går på el istället för att ha en förbränningsmotor. som dessutom kan köra själv. Med smarta system som komunicerar med andra teslor och med smart AI som lär sig olika hinder och automatiskt höjer fjädringen för att komma över tex vägbulorna du kör över varje dag påväg till jobbet.

En bil där första planerade service är efter 20K mil och då är det för att byta bromsbelägg.

Det är ju faktiskt teknik och förändring som får ses som en revolution inom bilvärlden tycker jag.

Absolut, det är orimligt att säga att folk skulle åka taxi varje dag. Rent ekonomiskt iaf. Min poäng var kanske mer att väcka frågan hur många som faktiskt egentligen har behov av att åka "med någon annan" (elektronisk eller verklig förare) och hur ofta? Dessutom kostar ju självkörande bilar (Tesla t.ex.) påtagligt mer än vad en normal familj på landet har råd med.

Vad det gäller säkerheten så kan den för all del öka, men den är också väldigt stelbent och jag tror det är svårt att ersätta känsla med elektronik. Att bromsa för ett statiskt hinder (kökrockar) klarar många bilar redan idag, men att väja för en älg som byter riktning när den blir skrämd när bilen kommer över en krön där vägen är underkyld och spårig blir kanske desto svårare. Det är just framförhållningen och känslan som blir problemet. Som alltid när det handlar om AI. Det går förstås att lära datorerna vad som sannolikt KAN hända, men dom kan inte använda sunt förnuft och förutse saker på samma vis som vi människor.

Där vi är nu, i ett gränsland mellan självkörande och "manuellt framförda" bilar, blir vägarna en form av försöksprojekt. Iaf indirekt. Folk kommer ta det till sin spets, läsa böcker, mata barnen osv. Helt enkelt eftersom det går! Så fungerar mänskligheten. Folk började köra fortare när dom fick antisladdsystem. Man tog större risker nästan omedvetet. Förare som aldrig parerat en sladd annat än på halkbanan borde i det närmaste se den blinkande antisladd-lampan som att dom fick ett extraliv på TV-spelet, men man håller bara ner pedalen och låter bilen reda ut det. Folk backar in i saker för att parkeringssensorerna slutat fungera. Listan kan göras lång...

Som sagt, jag tror att självkörande bilar är en gimmick snarare än ett behov. Jag säger inte att jag ogillar det egentligen, men jag tycker definitivt att man löser ett problem man själv uppfunnit. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
14 februari 2018 · 4 036 Inlägg

Brådhis skrev:

zemet skrev:
Folk har väll inte råd att åka taxi varje dag. Och speciellt folk på landet som har en bit att åka och använder bilen i stort sett till allt. Skall man träffa kompisar, handla, hämta barn eller köra dem till kompisar osv. Det blir dyrt med taxi.

Taxi löser ev transporten hem från krogen för vanligt folk men annars är det bara politiker som kan åka taxi varje dag.

Efter att ha kört kollegans tesla några gånger så ser jag stora fördelar med självkörande bilar. Så förbannat bekvämt att kunna släppa ratten å surfa istället för att ligga och krypköra i 10 km/h i stadsköerna tex.

Självkörande bilar är bättre eller iallafall säkrare förare än mänskliga också. Det ser vi ju idag med alla automatiska bromsfunktioner och lane assist som nya bilar har. Det hade inte behövts om mänskliga förare kunde hålla sig konsentrerade när dem kör.

Men du har helt rätt i din frågeställning. Vilket problem löser självkörande bilar?
Dom kan vara en del i lösningen att minska antalet olyckor, dödsfall, fortkörningar och rattfyllor men annars är det mest en bekvämlighet helt klart.

Vårat samhälle och natur hade nog mått bättre om man satsade på att göra transporten så miljövänlig som möjligt istället för automatiserad. Förhoppningsvis är ledrift av fordonsflottan ett steg åt det miljövänliga hållet.

Jag tror att ansvaret för fordonet måste ligga på tillverkaren så småningom om man har en hög grad automation. Om du inte behöver röra ratten eller pedalerna 99,9% av tiden så är det inte rimligt eller troligt att du är vaken och hinner reagera den gången systemen fallerar och du måste ingripa.

Om man ser till din frågeställning om hur revulotionerande det är så skulle jag säga att det tesla erbjuder nu är extremt revolutionerande inom fordonsindustrin.

Om man tittar på tekniken som finns i en gammal 740 tex. Elspeglar, elsäten, taklucka, airbag, abs, bensinvärmare, AC, farthållare mm.

Det en modern bil ifrån 2018 har som inte fanns att få i 740 är backkamera/sensorer, antisladd, navigation, lite röststyrning kanske och ev en mobilapp som kan starta bensin/dieselvärmare. 

Jag är inte jätteinsatt i gamla lyxjänk ifrån 50-60 talet men tror dom hade nästan alla dessa funktioner också.

Sedan har givetvis all teknik finslipats i en bil ifrån 2018 jämfört med en bil ifrån 1988. Men det är få jobb och uppgifter som 2018 bilen klarar som man inte hade klarat med tekniken 1988.

Om man tittar på tesla då så har du en bil som går på el istället för att ha en förbränningsmotor. som dessutom kan köra själv. Med smarta system som komunicerar med andra teslor och med smart AI som lär sig olika hinder och automatiskt höjer fjädringen för att komma över tex vägbulorna du kör över varje dag påväg till jobbet.

En bil där första planerade service är efter 20K mil och då är det för att byta bromsbelägg.

Det är ju faktiskt teknik och förändring som får ses som en revolution inom bilvärlden tycker jag.

Absolut, det är orimligt att säga att folk skulle åka taxi varje dag. Rent ekonomiskt iaf. Min poäng var kanske mer att väcka frågan hur många som faktiskt egentligen har behov av att åka "med någon annan" (elektronisk eller verklig förare) och hur ofta? Dessutom kostar ju självkörande bilar (Tesla t.ex.) påtagligt mer än vad en normal familj på landet har råd med.

Vad det gäller säkerheten så kan den för all del öka, men den är också väldigt stelbent och jag tror det är svårt att ersätta känsla med elektronik. Att bromsa för ett statiskt hinder (kökrockar) klarar många bilar redan idag, men att väja för en älg som byter riktning när den blir skrämd när bilen kommer över en krön där vägen är underkyld och spårig blir kanske desto svårare. Det är just framförhållningen och känslan som blir problemet. Som alltid när det handlar om AI. Det går förstås att lära datorerna vad som sannolikt KAN hända, men dom kan inte använda sunt förnuft och förutse saker på samma vis som vi människor.

Där vi är nu, i ett gränsland mellan självkörande och "manuellt framförda" bilar, blir vägarna en form av försöksprojekt. Iaf indirekt. Folk kommer ta det till sin spets, läsa böcker, mata barnen osv. Helt enkelt eftersom det går! Så fungerar mänskligheten. Folk började köra fortare när dom fick antisladdsystem. Man tog större risker nästan omedvetet. Förare som aldrig parerat en sladd annat än på halkbanan borde i det närmaste se den blinkande antisladd-lampan som att dom fick ett extraliv på TV-spelet, men man håller bara ner pedalen och låter bilen reda ut det. Folk backar in i saker för att parkeringssensorerna slutat fungera. Listan kan göras lång...

Som sagt, jag tror att självkörande bilar är en gimmick snarare än ett behov. Jag säger inte att jag ogillar det egentligen, men jag tycker definitivt att man löser ett problem man själv uppfunnit. smile

//Brådhis

Jo du har rätt, det är inte ofta man behöver en självkörande bil.

Angående priset är är ju mycket riktigt en Modell S eller X långt ifrån vad vanligt folk har råd med.
Modell 3 skall väll kosta runt 400K så det börjar ju närma sig vad folk kan ha råd med.
Men dom finns ju inte att köpa för tillfället. Men om några år så är det ju löst.

Säkerheten och framförallt mentaliteten kring det är intressant:) Majoriteten av bilförare och framför allt män anser ju att dom är bättre än genomsnittet på att köra bil.

Frågan är hur många som reagerar och hinner ta korrekta beslut när älgen står där på vägen och velar.
Många gissar jag på bara bromsar och kanske försöker svänga. Andra hinner inte ens se älgen.

Några få har nog med sinnes närvaro att de slutar bromsa för att kunna styra bättre. Troligvis folk som varit i liknande situationer själva.

Jag tror att ett automatiserat system skulle slå de flesta förarna i en sån älg situation men att några förare skulle klara prestera betydligt bättre än det automatiserade systemet.

Du nämner väglaget med underkylt regn. Det blir ju en riktig stor utmaning om man skall automatisera helt klart. Men om man tittar på ex masskrocken på bron i skåne så gör ju inte mänskliga förare rätt bedömning heller. Men ett fåtal förare gjorde givetvis rätt bedömning.

Automatisering känns lite som ett lotteri. Huset vinner alltid, men enskilda individer kan bli miljonärer:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Evildan
14 februari 2018 ·

För att återgå till ämnet så tycker jag debatten kring barnarbete och miljö vid lithiumbrytning är en parodi då det inte nämns varken barnarbete eller miljöpåverkan kring oljeborrning i samma utsträckning. Detta gör att Svenssons inbillar sig att batterierna är värre trots att 95% av ett batteri kan återvinnas i dagsläget och forskningen tar stora steg dagligen. Att framställa en liter bensin kräver ca 1.53kWh energi, min bil när den körs på el förbrukar mindre än så på 10km.

Senast redigerat av Evildan (14 februari 2018)

Knugcab
14 februari 2018 · 5 111 Inlägg

Det var ju de som skyllde spridningen av AIDS på katalysatorns införande också... tongue

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
zemet
14 februari 2018 · 4 036 Inlägg

Evildan skrev:
För att återgå till ämnet så tycker jag debatten kring barnarbete och miljö vid lithiumbrytning är en parodi då det inte nämns varken barnarbete eller miljöpåverkan kring oljeborrning i samma utsträckning. Detta gör att Svenssons inbillar sig att batterierna är värre trots att 95% av ett batteri kan återvinnas i dagsläget och forskningen tar stora steg dagligen. Att framställa en liter bensin kräver ca 1.53kWh energi, min bil när den körs på el förbrukar mindre än så på 10km.

Du nämner en siffra för framställning av 1 liter bensin.

Har du någon liknande siffra för vad det krävs för att framställa en battericell som klarar hålla 1kwh?

Att det är smutsigt och vidrigt med oljeframställning är jag väl medveten om, skulle bli väldigt förvånad om förhållandena och miljöpåverkan är i närheten av oljeindustrin vid framställning av batterier.

Sen din siffra med 95% av ett batteri kan återvinnas är ju intressant. Men hur många % av batterierna återvinns?

95% av allt avfall i ex italien hamnar på deponi, så den siffran på 95% är ganska meningslös om  batterierna ändå inte återvinns.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
micke-wes
14 februari 2018 · 60 Inlägg

Några funderingar jag har, kan dom få fram elektonik som aldrig går sönder eller felar tänkte då på självkörande bilar mm dom ska ju klara både kyla och värme,parkerad i garage i tex 10 plus grader sen ut i minus 20-25 grader?
Hur länge måste elbilarna ha funnits på marknaden så dom flesta har råd att köpa en beg för alla har inte råd med ny och hur är livslängden på batterier ?

zemet
14 februari 2018 · 4 036 Inlägg

micke-wes skrev:
Några funderingar jag har, kan dom få fram elektonik som aldrig går sönder eller felar tänkte då på självkörande bilar mm dom ska ju klara både kyla och värme,parkerad i garage i tex 10 plus grader sen ut i minus 20-25 grader?
Hur länge måste elbilarna ha funnits på marknaden så dom flesta har råd att köpa en beg för alla har inte råd med ny och hur är livslängden på batterier ?

Ja det där med hållbarheten på komponenter som inte fallerar på självkörande bilar komme rju vara väldigt viktigt.

Kollegans modell S 85D har tappat ifrån 55,5 till 55.1 mil efter 2 år och 17000 mils körning. Det måste man väll se som godkänt batteri slitage och livslängd.

Hur känge dom måste funnits är svårt att säga. Vissa har knappt råd med en bil för 10K, andra har bilar för miljoner.

Men modell 3 skulle ligga runt 400K nypris i sverige. Så jag gissar att man kan köpa en trevlig elbil för runt 150K om 5-6 år.

Senast redigerat av zemet (14 februari 2018)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Evildan
14 februari 2018 ·

Läsvärt för skeptiker.

http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang